Nu nog een socket A mobo kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33

Apoca

Array Technology Industry

Topicstarter
Met de HCC dagen in aantocht, komen altijd de kriebels omhoog ( bij mij in ieder geval :) ). Met al dat geweld van b.v. 64bit en dual mem en 5.1 sound en weet ik wat allemaal, ben je soms wel eens de weg kwijt. Nu vroeg ik me af of het nog wel zin heeft om nog 1 maal een socket A mobo te kopen waar alles op zit wat op dit moment te krijgen is, kwa functies dan he. Maar je zit dan ook gelijk met de vraag moet je niet een mobo kopen voor een 64bitter met het oog op de toekomst.

Nu is het wel zo en dat ik eigenlijk altijd al zo geweest als je een mobo koopt voor een cpu die net op de markt is dan is dat allemaal vrij snel achterhaald en kun je als je wilt gaan upgraden er bijna geen cpu meer voor vinden in de winkel omdat die al niet meer gemaakt worden. Door de chipset die niet met de snellere cpu's kan werken. Je weet gewoon dat de het voor de XP cpu bij 3200 stopt. Maar ja z'n ding is kwa prijs verhouding bijna even duur als een 64bit.

Wat nu te doen? Als ik allemaal pci kaartjes ga kopen voor b.v. raid en firewire en Gig Lan ben ik bijna even duur uit als een mobo waar alles op zit. Maar is de socket A nu wel de beste keus om te kopen. De mobo moet nog min 2 jaar meegaan na aankoop.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je nu een flinke beer koopt, houdt hij het wel 2 jaar bij. Van 64 bit hoef je voorlopig nog geen vuurwerk te verwachten. De eerste echte commerciële stapjes zullen ook pas volgend jaar zichtbaar zijn. Dan ben je dus alweer een jaar verder. Tegen de tijd dat goed duidelijk is wat 64 bit gaat brengen, koop je weer wat anders of ga je upgraden.

Voor nu resteert gewoon het budget en de keuze van techniek. Wil je een goede prijs/kwaliteit verhouding met een onverslaanbare Socket A op dit gebied of ga je pionieren met een 64 bit proc?

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:54

MaDLiVe

.-Observer-.

Als je nu een vrij modern bord koop met alles erop en eraan ben je ~120 euro kwijt. Het socket A platvorm houdt nog wel even stand hoor. Je doet iig geen miskoop met bijv. de aanschaf van een redelijk nieuw nforce2 mobo en een bijpassend socketA cpu'tje.

De AMD64 mobo's zitten toch pas in hun begin fase, daar valt nog veel aan te sleutelen. Tegen de tijd dat die zijn ingeburgerd ben jij toch al toe aan een nieuw pc'tje

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik zie nu nog neit echt veel applciaties voor 64-bit en windows XP is ook nog niet 64 Bit. Dus het heeft allemaal nog niet echt veel nut. Ik zou of nu een goed duur systeem kopne, of wachten op de dual channel 64 bit cpu.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Ik zou lkkr een goedkoop socket A bordje uitpikken en een leuke Athlon 3200+ erop zetten ofzo. Kan je weer een tijdje verder. :) Die 64-bit pc's zijn nog in hun begin fase. Misschien na een jaar of 2 dat er veel progs zijn die het ondersteunen. In the mean time the good oll' 32bit will do.

dikzak

• Railgunner
  • Laatst online: 06-05 20:05
Chello200 schreef op 26 november 2003 @ 17:12:
Ik zou lkkr een goedkoop socket A bordje uitpikken en een leuke Athlon 3200+ erop zetten ofzo. Kan je weer een tijdje verder. :) Die 64-bit pc's zijn nog in hun begin fase. Misschien na een jaar of 2 dat er veel progs zijn die het ondersteunen. In the mean time the good oll' 32bit will do.
Een 3200+ is nog wel erg duur.
Zelf zou ik nu een 2500+ oid kopen (minder dan 100 euro) en als het socket A-platform op z'n eind loopt, een 3200+/3400+/wat de snelste maar wordt kopen.
Kost 2x lekker weinig en geeft toch 2x goede perforrmance.
Zo ga ik het tenminste doen.
Heb nu een 2400+ en ga nog 1x een XP kopen, voor ik overstap op een ander platform.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Ik ben het met de bovenstaande eens. Als je nu voor een nForce2 Ultra gaat met een hoop functionaliteiten en een flinke processor en geheugen, dan heb je alleen nog maar een zwik disken nodig en dan hou je het wel uit de komende 2~3 jaar.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik weet niet hoelang je van plan bent het met je aankoop uit te zingen en in hoeverre je om pc techniek geeft maar je kunt nu prima een Socket A set-up kopen. Spul is niet zo duur, zeker als je er geen XP 3200+ op prikt (neem dan een 2500~2800+) en tegen de tijd dat het 64bits gebeuren mainstream wordt zijn we echt een hele poos verder (ik durf te stellen niet eerder dan 2005) en zou je aan een simpele upgrade kunnen denken (instap 64bits spul is dan ook een stuk goedkoper) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:12
Socket A wordt nog zeker een jaar lang aktief verkocht, daarna zal het ook nog te krijgen zijn. Over een jaar (Q3 04) dan zal de huidige ahtlon XP ook overgaan naar socket 745.

Het feit dat o.a. VIA en nVidia aan nieuwe versies / updates van hun socket A chipsets werken die nog moeten uitkomen in Q1 dat zegt ook wel genoeg.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

ligt er denk ik aan hoeveel geld je hebt. Als je alles top-of-the-bill kan kopen dan zou je er beter aan doen een FX-51 te nemen :) Dat is natuurlijk sneller en daar kan je in de toekomst ook nog wat mee.

heb je wat minder geld dat kan je naar mijn mening beter gaan voor een nForce2 ultra met een leuke XP2500@2500MHz o.i.d. Beetje goede koeling e.d. dan hou je die FX-51 heel aardig mee bij.

Een ander aspect waar je rekening mee moet houden is dat de chipsets voor de 64 bit cpu's nog lang niet volledig uit zijn ontwikkeld. De kans dat er dus nog (hardwarematige)-bugs in zitten is duidelijk groter dan met een socket A bord.

En zoals ook al eerder werd gezegd is er over 1 a 1 1/2 jaar weeer wat nieuws, wat net ff sneller is. Dan kan je naar mijn id beter gaan voor het snelste van NU aan goed door ontwikkelde technologiën op een zo goedkoop mogelijke manier dan om het duurste te kopen. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk toch al weer zin in een nieuwe compu :P

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een vraag waar m'n beste vriend toevallig vanavond mee kwam. Hij Photoshopt veel en heeft mede daardoor idiote hoeveelheden geheugen nodig (nu 1GB en dat is voor hem veel te weinig). Hij gaat voor EUR 2150 op de HCC een PC-Prive project in elkaar knutselen.

Juist omdat hij denkt in de knel te komen qua geheugen leek hem een Athlon64 een beter idee omdat die voorbij de 4GB barriere zou kunnen.

Maar ik heb alles op een rijtje gezet en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er juist geen beter moment is om SoA te kopen:

- de opvolger is er al, wat de prijs drukt
- de opvolger is nog zo nieuw dat het vol kinderziektes is en nauwelijks beter presteert
- SoA kan dus nog goed mee qua prestaties
- er is zeer ruime keus aan chipsets, moederborden en onderdelen
- de grenzen van de architectuur kun je met de huidige standaarden toch niet bereiken (geen Athlon64 mobo gezien die met meer dan 4GB overweg kan)

Qua uitbreiding e.d. blijf ik sceptisch- als je toe bent aan een nieuwe CPU zal je er ook een beter mobo onder willen stoppen. Soms kun je wel een snellere CPU op een oude plank stoppen, maar dan nog is de prestatie van je flitsende CPU sterk door een oud mobo beperkt. Mijn motto blijft dan ook, koop CPU en mobo en RAM samen, en de rest los (goed argument tegen onboard zut), dan kun je dat overzetten...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

- de opvolger is nog zo nieuw dat het vol kinderziektes is en nauwelijks beter presteert

Zo, jij durft :o

M'n ervaring is zelfs tegengesteld.
Ik moet de eerste crash/instabiliteit nog meemaken met m'n Athlon64 PC
Zelfs in Windows XP 64-Bit. _/-\o_

Meer on-topic:
Zoals reeds eerder gezegd, heeft 90% van de gebruikers de performance van de Athlon64 niet nodig.
Budgetmatig is een AthlonXP 2500-2800+ veel verantwoorder.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 00:04 ]

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Nou heb nog eens goed gekeken en het zal waarschijnlijk dus een Gigabyte GA-7NNXP worden met een 3000xp, hier zit namenlijk alles maar dan ook alles op wat er te krijgen is op het gebied van home en game pc's _/-\o_ als iemand anders nog een goede mobo weet laat het maar horen. Erg bedankt in iedergeval voor alle reacties :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 00:01:

Zo, jij durft :o

M'n ervaring is zelfs tegengesteld.
Ik moet de eerste crash/instabiliteit nog meemaken met m'n Athlon64 PC
Zelfs in Windows XP 64-Bit. _/-\o_
Met kinderziektes bedoel ik niet noodzakelijkerwijs instabiliteiten (AMD heeft haar werk wat betreft erg goed gedaan), ik bedoel eerder het ontbreken van goede 64b driver support voor veel devices, het feit dat de chipsets niet de Hypertransport bandbreedte volledig benutten en dat dingen als AGP/PCI lock niet beschikbaar zijn.[/q]
Meer on-topic:
Zoals reeds eerder gezegd, heeft 90% van de gebruikers de performance van de Athlon64 niet nodig.
Budgetmatig is een AthlonXP 2500-2800+ veel verantwoorder.[/quote]
Dat sowieso- je betaalt altijd meer voor de nieuwste snufjes dan je op basis van de pure prestatiewinst zou verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik zou nog even wachten met het aanschaffen van nieuwere mobo+proc, omdat ik denk dat de prijzen binnenkort wel verder zullen dalen i.v.m. de komst van 64-bit pc's.
En nu zijn er nog te weinig toepassingen voor 64-bit om zo'n aanschaf te doen.

Ook een leuk bordje is de ABIT IC7 MAX3 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 08:57 ]

• Apoca

Apoca

Topicstarter
is een erg leuke mobo ja, maar het gaat eigenlijk om een socket A mobo en geen P4 niet dat ik iets tegen Intel heb ofzo. Maar games is meer iets voor AMD dus ja ik speel eigenlijk alleen games dus een socket A is MIJN keuze dan :)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22
The Source schreef op 26 november 2003 @ 19:27:

Het feit dat o.a. VIA en nVidia aan nieuwe versies / updates van hun socket A chipsets werken die nog moeten uitkomen in Q1 dat zegt ook wel genoeg.
Het enige wat ik weet is dat Nvidia misschien een Nforce2 bord uit gaat brengen met een vernieuwde sata-controller...ik dacht niet dat VIA nog een nieuwere socket-A chipset zou uitbrengen na de KT600...wat weet jij hier meer van?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

In een bericht een tijdje terug op Tweakers.net stond dat AMD in 2005 totaal stopt met de Socket A (32bits) uitvoering van de Athlon XP/Duron enz.... En zich totaal gaat richten op de 64bits markt (ook consument)

Maar idd als jij nog een leuke aankoop doet (Socket A en leuke Athlon) gewoon doen ;) zit er zelf ook over na te denken om rond de kerst ook een nieuwe CPU te nemen. Maar hou 1 ding in de gaten, er worden wel vaker veranderingen aangekondigt en veel daarvan wordt alsmaar uitgesteld.

PCI-X zou rond deze tijd ook uitkomen voor consument (reken nu maar op 2005)
En zo zou dat 64bits ook nog worden uitgesteld. En nog vele hig-end technologieen. En als het zover is staat het vast wel op het forum 8)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Verwijderd

ik ga nu gewoon voor de kerfstvakantie die A7n8x deluxe van asus te halen met Athlon XP 2800+, als je geld teveel hebt kan je die 64bit halen maar ik zou t liever besteden aan n goeie VGA en paar maande wachten tot die 64 de helft van de prijs is geworden ofzo. :)

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Abbadon schreef op 26 november 2003 @ 18:15:
Ik weet niet hoelang je van plan bent het met je aankoop uit te zingen en in hoeverre je om pc techniek geeft maar je kunt nu prima een Socket A set-up kopen. Spul is niet zo duur, zeker als je er geen XP 3200+ op prikt (neem dan een 2500~2800+) en tegen de tijd dat het 64bits gebeuren mainstream wordt zijn we echt een hele poos verder (ik durf te stellen niet eerder dan 2005) en zou je aan een simpele upgrade kunnen denken (instap 64bits spul is dan ook een stuk goedkoper) :)
Als windows64bits er is zijn er ineens meer partijen die baat hebben bij 64bits.. zo kunnen microsoft en AMD hier goed mee de marketing in. Denk aan 64bits office ipv 32bits.. je hoeft niet eens te zeggen dat het 2x zoveel is ;) want die conclusie trekken de meeste consumenten zelf wel.. en rara meestal denken ze dan ook dat het 2x zo snel is :)

Als mircosoft wat marketing geld in 64bits gaat steken, en misschien zouden ze ermee kunnen samenwerken met AMD zou het best eens een vlucht kunnen maken! Dan zou ik er zelf niet gek van staan te kijken als alle bestaande software pakketen in de tweede heft van 2004 op 64bits te krijgen zijn!

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:11

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
ik ga nu gewoon voor de kerfstvakantie die A7n8x deluxe van asus te halen met Athlon XP 2800+, als je geld teveel hebt kan je die 64bit halen maar ik zou t liever besteden aan n goeie VGA en paar maande wachten tot die 64 de helft van de prijs is geworden ofzo.
Ik ga dit waarschijnlijk ook halen op de HCC. Zijn er eigenlijk nog mobo's die qua snelheid met de Asus meekomen, S-ATA hebben en geen fan op de chipset? En liefst ook nog goedkoper zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 27-11-2003 18:33 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

MaDLiVe schreef op 26 november 2003 @ 16:15:
Als je nu een vrij modern bord koop met alles erop en eraan ben je ~120 euro kwijt. Het socket A platvorm houdt nog wel even stand hoor. Je doet iig geen miskoop met bijv. de aanschaf van een redelijk nieuw nforce2 mobo en een bijpassend socketA cpu'tje.

De AMD64 mobo's zitten toch pas in hun begin fase, daar valt nog veel aan te sleutelen. Tegen de tijd dat die zijn ingeburgerd ben jij toch al toe aan een nieuw pc'tje
Wat heeft iedereen toch met nForce moederborden? VIA mobo's werken ook perfect en zijn vaak ook iets goedkoper.

Profile

• Railgunner
  • Laatst online: 06-05 20:05
Godjira schreef op 27 november 2003 @ 18:36:
Wat heeft iedereen toch met nForce moederborden? VIA mobo's werken ook perfect en zijn vaak ook iets goedkoper.
De nForce2 is gewoon sneller dankzij het dual-channel RAM-gebeuren.
Daarnaast zijn enkele VIA chipsets niet altijd even stabiel geweest (KT133(A) o.a. geloof ik).
Zelf heb ik al enkele VIA chipsets gehad en ik ben er ook uitermate tevreden mee.
Wel is het zo dat ik voor een a7n8x ipv een a7v8x zou gaan, als ik nu een nieuw mobo nodig had.
Ten tijde v.d. HCC dagen 2002 was enkel de a7v8x beschikbaar, en ik had een nieuw mobo nodig.
Daarom ben ik voor die gegaan (was toen 118 euro incl. LAN + sound).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

RAILGUNNER schreef op 27 november 2003 @ 21:30:
[...]

De nForce2 is gewoon sneller dankzij het dual-channel RAM-gebeuren.
Daarnaast zijn enkele VIA chipsets niet altijd even stabiel geweest (KT133(A) o.a. geloof ik).
Zelf heb ik al enkele VIA chipsets gehad en ik ben er ook uitermate tevreden mee.
Wel is het zo dat ik voor een a7n8x ipv een a7v8x zou gaan, als ik nu een nieuw mobo nodig had.
Ten tijde v.d. HCC dagen 2002 was enkel de a7v8x beschikbaar, en ik had een nieuw mobo nodig.
Daarom ben ik voor die gegaan (was toen 118 euro incl. LAN + sound).
Ach ja. Ik heb altijd VIA gehad en heb er NOOIT problemen gehad. Werkte altijd prima dus tja. En ach, zoveel zal dat Dual-channel niet super veel voor mij uitmaken. Mijn PC met de chipset VIA KT600 werkt echt prima en vlekkenloos. Ach ja, ieder zijn ding he? ;)

Profile

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Godjira schreef op 27 november 2003 @ 21:42:
[...]

Ach ja. Ik heb altijd VIA gehad en heb er NOOIT problemen gehad. Werkte altijd prima dus tja. En ach, zoveel zal dat Dual-channel niet super veel voor mij uitmaken. Mijn PC met de chipset VIA KT600 werkt echt prima en vlekkenloos. Ach ja, ieder zijn ding he? ;)
Voor AMD systemen was de nForce2 er eerder dan VIA met Dual Channel. Daarbij bleef de nForce2 in benchmarkjes (enkele pietepeuterige) puntjes voor op de VIA chipsets. Het psychologische beeld is dan al snel gevormd dat nForce2 beter is als VIA.
Ik heb simpelweg voor het uitkomen van de KT400A (kort leven) en KT600 mijn nForce2 gekocht... Ieder zijn meuk ...

I've visited the Mothership @ Cupertino

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

met een socket A kan je ceht nog wel ff overweg, tenzij je toch geld genoeg hebt :) maar tot nu toe zie je dat de meeste PC's bij bijv. 3dmark toch nog socket A zijn. Ik denk dat de tijd voor 64bit pas echt komt als ook de grote pc fabrikanten ze gaan verkopen. eventueel net voor die tijd.

Verwijderd

Ik ga dit waarschijnlijk ook halen op de HCC. Zijn er eigenlijk nog mobo's die qua snelheid met de Asus meekomen, S-ATA hebben en geen fan op de chipset? En liefst ook nog goedkoper zijn
zijn alle dingen goedkoper op de HCC dagen ofzo? ik heb kaartjes voor die gameexpo (van de gamesblad) maar is hardware daar erg goedkoper, want als ik er naartoe moet heb k volgens mij evenveel geld besteed dan als ik m gewoon uit de Pricewatch haal......
Pagina: 1