Toon posts:

Netwerkverbinding weg na reboot server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even 2 pc's in een netwerk gezet. Server draait XP (geen SP1), client draait W2K (SP3). Server heeft static IP, 2e NIC heeft 192.168.1.1, client heeft 192.168.1.2 .

Alles werkt oh zo fijn, internet connection sharing aan, client gebruikt server als gateway, IP's aan Firewall toegevoegd. Werkt perfect...

Maar....

Als ik de server reboot, dan heb ik geen verbinding meer. Ik kan niet meer naar buiten pingen (intern wel), heel de verbinding weg. Pas als ik internet connection sharing weer uit & aanzet (en daarna de 2e NIC in server z'n instellingen weer goed zet, aangezien deze op 'default' springen) heb ik weer verbinding.

Iemand een idee?

Ps: Ik weet dat het ook geen ideale situatie is, maar het is ook maar tijdelijk, dus aub geen; 'neem een hub/switch' meldingen! ;-)

Verwijderd

staat IP van je interne NIC na reboot op 192.168.0.1? dit is standaardinstelling na aanzetten ICS. raar dat ie verandert na reboot. Maar als ie op .0.1 staat na reboot kun je het ook zo laten en je 2de comp naar 192.168.0.2 dan werkt het in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar het probleem vind ik meer dat mijn server geen verbinding meer heeft na de reboot en dat ik daardoor ICS weer uit-aan moet zetten.

Verwijderd

wat zijn de instellingen van je 2de NIC dan na reboot?

Verwijderd

Topicstarter
Die zijn nog exact hetzelfde (192.168.1.1 , gateway = IP van server). De 2e NIC springt pas terug als ik ICS uitzet, naar: 192.168.0.1, Subnet: 255.255.255.0, geen gateway.

Ik doe het even uit m'n hoofd, maar volgens mij is het zoals hierboven staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, problem got worse.

Ter herhaling:

Netwerk(je) van 2 pc's. Server met XP (2 NIC's), client met W2k. NIC1 van server heeft static IP en gebruikt IP router als gateway. NIC2 heeft 192.168.1.1 als IP en gebruikt IP van NIC1 als gateway. Client heeft 192.168.1.2 als IP en gebruikt IP van NIC2 als gateway.

Op verbinding van NIC1 van de server staat ICS geactiveerd. Ik kan alles intern pingen (router, 1.1 & 1.2), maar niets naar buiten (time-outs). Als ik NIC2 van server uitschakel (dus feitelijk gezien, het netwerk), dan werkt alles weer naar behoren.

Wat zie ik hier niet?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een suggestie?

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 15:12
Na al die maanden effe een kickje door mij.

Ik heb dit probleem dus gisteravond ook ondervonden.
Op de een of andere manier "vergeet" de server het IP van de gateway richting internet. Trek ik vervolgens het interne netwerk van de server af, kan ik wel weer internetten op de server.

Relax. nothing is under control.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:14

Valkyre

Kitesurf FTW!

misschien is het sowieso handig om even windows update uit te voeren, het kan wellciht helpen

iRacing Profiel

• Deevay
Gohan-san schreef op 01 maart 2004 @ 10:30:
misschien is het sowieso handig om even windows update uit te voeren, het kan wellciht helpen
Is er een update die nodig is omdat dit een reeds bekend probleem is?
Probleem doet zich in mijn geval voor met een schone installatie, verschillende manieren waarop mijn Speedtouch modem geconfigureerd is.

• Deevay
Nou, ik schop hem maar es effe omhoog...

Ik heb op dit moment het probleem opgelost dat na een reboot de verbinding wegvalt.

Wat ik gedaan heb, is RRAS handmatig geinstalleerd, dus niet meer met die wizard, volgens documentje van MS Technet

299801 - HOW TO: Configure a Windows 2000 Server as a Network Address Translation Server

Hierna was het probleem dus verholpen.

Wat me duidelijk is geworden hierdoor, is dat de Wizard in RRAS iets verkloot, maar ik weet nog niet wat precies. Als ik daarachter kom, of iemand heeft een idee, dan hoor ik het graag.

Pagina: 1