[qmail] doesnt do what it is supposed to do

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:13
Hoi mensen,

Op mijn stage heeft men mij gevraagd of ik wilde kijken naar een alternatief voor de huidige mailserver.. deze is namelijk niet gratis en de trial periode is verlopen.. je kunt er nog gebruik van maken maar de instellingen verandern.. dat gaat dus niet meer..

Nu heb ik me rotgezocht naar een windows alternatief maar er niet een gevonden die echt goed was. Nu dacht ik van.. zou dat misschien mogelijk zijn met linux.. dus dat beetje onderzocht (naar nu blijkt te weinig :'( ) en ja hoor het kan. dus startsein gekregen om een linux bakje in elkaar te draaien en deze staat nu vrolijk te draaien.

Ben op dit moment bezig om Qmail op deze pc aan de praat te krijgen. Echter dit lukt niet.. ja het lukt wel maar niet goed. Ik ben bezig met de how-to die staat op http://www.lifewithqmail.org/ een ontzettend duidelijke how-to zoals ik ze nog nooit eerder ben tegengekomen eigenlijk. Maar nu mijn probleem.

in hoofdstuk 2.8.2.3 moet je het volgende commando uitvoeren

2.8.2.3. SMTP Access Control
code:
1
2
 echo '127.:allow,RELAYCLIENT=""' >>/etc/tcp.smtp
 qmailctl cdb

zo gezegd zo gedaan en wat krijg ik als ik qmailctl cdb uitvoer? het volgende:

Hat: No such file or directory

vervolgens kan ik niks meer.. als ik dan iets type en op enter ram krijg een ? te zien en een nieuwe invoer regel.. /quit :Q exit etc werken allemaal niet..

Wie kan mij verder helpen met dit probleem? ik vind het nogal verveledn om op mijn stage straks te moeten zeggen dat ik dat niet kan (er is een pc voor aangeschaft namelijk a 75 euro's .. ok die wordt oook voor iets anders gebruikt maar toch)

er wordt gebruik gemaakt van een p2 350mhz met redhat 9.0 (ik had liever debian ofzo gezien ) en 64 mb ram..

offtopic:
als deze post noobie overkomt.. ken der niks aan doen linux is nog niet echt mijn thuis..

Strava | AP | IP | AW

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In de volgende mail heeft iemand hetzelfde probleem. Je maakt in de eerste regel die je geeft wel een bestand aan, maar er wordt door het tweede commando naar een ander bestand gezocht: http://msgs.securepoint.com/cgi-bin/get/qmail0310/400/3.html :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

offtopic:
als het programma is vastgelopen heeft exit, :Q enz. tikken niet zoveel zin, ctrl-C doet t meestal wel, en als dat zelfs niet werkt kun je nog proberen om in een andere terminal "kill [pid]" te doen (pid == process id number, wat je te weten kunt komen met top of ps aux). als hij ECHT goed vast zit werkt kill -9 [pid] wel.

Waarom heb je gekozen voor qmail? Is er helemaal geen mailserver die met RH9.0 standaard komt? Als je liever debian had gezien, wat heeft je dan tegengehouden?

Verder denk ik dat je het best eerlijk kunt zijn tegenover je stage-opdrachtgevers, en zeggen dat je een probleem bent tegengekomen, maar dat je je best doet om dat op te lossen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Webgnome
Ik wilde in eerste instantie debian installeren maar omdat de systeembeheerder op de stage niet goed met linux over weg kan willen ze graag een gui hebben. Nu kun je dat in debian ook goed realiseren maar men stond erop dat er redhat 9 kwam omdat daar een gui al in zit gebakken.

Er zit in rh9.0 wel een mailserver sendmail geloof ik maar ik heb hier een beetje gelezen en in veel posts kwam ik qmail of postfix tegen. Vandaar qmail.

odysseus.. ik zal dat linkje ff doornemen. Ik hoop dat dat mijn probleem oplost.

Strava | AP | IP | AW

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Webgnome schreef op 26 november 2003 @ 15:05:
Ik wilde in eerste instantie debian installeren maar omdat de systeembeheerder op de stage niet goed met linux over weg kan willen ze graag een gui hebben. Nu kun je dat in debian ook goed realiseren maar men stond erop dat er redhat 9 kwam omdat daar een gui al in zit gebakken.

Er zit in rh9.0 wel een mailserver sendmail geloof ik maar ik heb hier een beetje gelezen en in veel posts kwam ik qmail of postfix tegen. Vandaar qmail.

odysseus.. ik zal dat linkje ff doornemen. Ik hoop dat dat mijn probleem oplost.
wat heb je aan een gui op je mailserver dan :? t ziet er wat vertrouwder uit misschien, maar je hebt er helemaal niks aan, je zult toch configuratiebestanden moeten aanpassen...

magoed, als je leest dat veel mensen qmail of postfix gebruiken is dat op zich geen reden om t ook te gebruiken (misschien lees je er wel veel over omdat er veel problemen mee zijn ;)). Kan sendmail niet wat jij wilt?

Heb je trouwens gezocht of er rpms bestaan van qmail? Voordeel van rpms is dat ze al door iemand anders (die waarschijnlijk meer ervaren is dan jij, en al meer fouten heeft opgelost) zijn gecompileerd en (deels) geconfigureerd. Ook een voordeel is dat je je systeem redelijk schoon houdt, omdat je het pakket ook zo weer kunt verwijderen. www.rpmfind.net is een plek om te beginnen met zoeken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
je kan gewoon gebruik maken van sendmail hoor. Ik wil geen rant tegen qmail beginnen (draai het zelf ook) maar als het goed is heeft RH een goede GUI voor sendmail bijgeleverd.... Dan draait de mailserver en kan je daana aan de gang met qmail... Die sendmail machine kan je dan nl adhv de documentatie van D.J. Bernstein zelf wel overgooien naar qmail. Qmail kan zich soms nog wat lastig gedragen en waarom zou je dan niet in eerste instantie gebruik maken van het bijgeleverde van RH?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Webgnome
nou ja ik weet dus niet echt of sendmail kan wat ik wil. zal natuurlijk wel maar ben te snel overgestapt naar qmail dat zie ik al wel.. wat het stage bedrijf wil is en vervanger voor hun huidige email server. Deze server werkt als volgt:

We hebben een domein met 1 postvak erin.. in dit postvak worden alle mails gedumpt die aankomen... de mailserver op het bedrijf haalt deze bak leeg.. en als iemand met zijn outlook connect op de mailserver wordt de mail die bij een bepaald adres hoort naar die client gestuurt (via pop3 )

Strava | AP | IP | AW

• Zwerver
  • Niet online
oftewel, alle mail komt binnen in 1 mbox? Dus als er meerdere mailadressen zijn dat zijn dat allemaal aliassen van dat ene adres? Want dan zou je imho alleen een pop3 server in combi met fetchmail en procmail moeten hebben. Dit werkt dan als volgt:

fetchmail haalt de mail op bij de provider
procmail filtert de adressen en zet bij de goede gebruiker
pop3server geeft de mail af aan de juiste gebruiker

Dan heb je afaik geen smtp server voor nodig (en dat is qmail/sendmail altijd nog primair) en in deze situatie zou ik mail versturen lekker via de smtp server van de provider laten lopen.

edit: Is dit niet exact wat je wil bereiken?

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 26-11-2003 15:33 . Reden: urltje erbij ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Fetchmail kan het ophalen en in multidrop mode verspreiden op je mailserver. Evt kan ie het zelfs doorsturen naar je oude windows server.

• Zwerver
  • Niet online
_JGC_ schreef op 26 november 2003 @ 15:35:
Fetchmail kan het ophalen en in multidrop mode verspreiden op je mailserver. Evt kan ie het zelfs doorsturen naar je oude windows server.
Hoi _JGC_

[ Voor 6% gewijzigd door Zwerver op 26-11-2003 15:39 . Reden: ietsje liever dan maar :) ]

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Doe eens een search naar qmailctrl met het commando 'locate' (vermoedelijk moet je eerste even "updatedb" als root doen).

Voer hem dan nog eens uit met het volledige pad.

http://www.qmailrocks.org is ook een goede site die het hele process stap voor stap uitlegt.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• Webgnome
als ik /usr/bin/qmailctl cdb uitvoer krijg ik het zelfde probleem hat: no such file or directory

Strava | AP | IP | AW

• Webgnome
Ik ben nu dus een beetje aan het klooien met fetchmail en het ophalen gaat goed alleen krijg ik steeds een mail terug :
This is the Postfix program at host linuxbox.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<postfix@linuxbox.linuxbox>: Name service error for linuxbox.linuxbox: Host not
found
ik begrijp hieruit dat hij het niet kan versturen naar linuxbox.linuxbox en dat is begrijpelijk want dat adres bestaat niet eens.. alleen de pcnaam is wel linuxbox.. weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg dat ie het gewoon verstuurt naar root@localhost ? want als ik dat in de fetchmailrc zet dan doet ie het ook niet :(

poll pop3.wanadoo.nl with proto POP3 user "######@wanadoo.nl", with password ###### is root here

[ Voor 4% gewijzigd door Webgnome op 28-11-2003 10:36 ]

Strava | AP | IP | AW

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
Als ik het goed begrijp wil je dus het volgende bereiken:

1 account bij 1 provider (wanadoo), waarop bijv foo@wanadoo.nl en bar@wanadoo.nl binnen komen, vervolgens wil je die linuxserver de hele account leeg laten slurpen en verdelen op de server zelf onder de gebruikers.

Is redelijk simpel te realiseren:

Zorg als allereerste dat je op de linuxbox users hebt aangemaakt waar de mail heen moet ( foo@wanadoo.nl zou dan bijv username "foo" kunnen zijn op de linuxbox). Wat je wil doen is de useraccounts die je nu op de windows mailserver hebt exact zo aanmaken op de linuxbox, zodat je straks alleen het ip op de machines hoeft te wijzigen, en geen gebruikersnamen/wachtwoorden.

Vervolgens ga je dus fetchmail gebruiken om de mail op te halen, en te verdelen.
Fetchmail maakt gebruik van een configfile in de root dir(.fetchmailrc)
Dit is een goeie configuratiefile:

code:
1
2
3
4
5
poll wanadoo.nl
localdomains wanadoo.nl
protocol pop3
no dns
username (maillogin) password (mailpass) is * keep

Vervolgens ga je sendmail opzetten om de mail daadwerkelijk lokaal te verdelen. Zorg dat sendmail draait (erg belangrijk :P)

Pas de /etc/mail/local-host-names file aan, en zet daar wanadoo.nl in. Dit zorgt ervoor dat de lokale mailserver mail van het domein wanadoo.nl accepteerd.

Vervolgens pas je de file /etc/mail/virtusertable aan, en zet er de gebruikers als volgt in:

code:
1
foo@wanadoo.nl           foo

Als je hier mee klaar bent, geef je sendmail een restart (service sendmail restart), en voila, je bent klaar :)

Je kunt als allereerste de linuxbox als shadow mee laten draaien, dit is geen probleem, fetchmail gooit nog geen mail weg van de server. Mocht je helemaal overstappen raad ik je aan om in de .fetchmailrc file het woordje "keep" weg te halen, en te vervangen door "fetchall".
Dit zorgt ervoor dat de mailbox ook daadwerkelijk leeg word gemaakt bij de provider.

DISCLAIMER: Andere linux guru's die een radicale fout zien in mijn config, graag reageren, ik ben ook maar een mens, en maak dus vanzelfsprekend fouten :)

Suc6!

offtopic:
Tot januari @ school :P

[ Voor 3% gewijzigd door Weppel op 28-11-2003 11:45 ]

• Webgnome
doesnt matter of er fouten inzitten nu kom ik er al tenmiste en heel stuk verder mee... wij danken u weppel

offtopic:
tot januari enne probs al ik je toevoeg @ msn?
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 28-11-2003 12:31 ]

Strava | AP | IP | AW

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
Webgnome schreef op 28 november 2003 @ 12:18:
doesnt matter of er fouten inzitten nu kom ik er al tenmiste en heel stuk verder mee... wij danken u weppel

offtopic:
tot januari enne probs al ik je toevoeg @ msn?
offtopic:
Nee hoor, alleen ben overdag niet online en vanavond heb ik bedrijfsfeest B) dus morgen maybe weer :)

• Webgnome
ok ik heb er mee geklooit en het zou op zich moeten werken. Mail ontvangen vanuit de clients kan wel alleen de server schijnt nog geen mail te kunnen ontvangen. Ook kan ik niet vanuit de clients (outlook etc) mailen. Als ik mail probeer te versturen dan zegt ie "unable to connect to smtp server on <ip>" terwijl als ik via telnet connect op dat ip met poort 25 ik keurig netjes wel sendmail (dus smtp?) eraan krijg en vraagt waar hij mij mee kan helpen.

Mijn vraag is dus aan jullie of jullie weten HOE dat dat kan..

Strava | AP | IP | AW

• Webgnome
Nou we zijn dus een paar weekjes verder en het is me nog steeds niet gelukt. Ik heb alle aanwijzingen van weppel gevolgd maar hij ontvangt nog steeds geen mail.

Strava | AP | IP | AW

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
draai je fetchmail wel in daemo-mode? (fetchmail -d 600 bijvoorbeeld) Anders haalt hij de mail niet binnen. Als je gewoon fetchmail draait, geeft hij dan errors? komen de mail's ook niet binnen op de goede accounts (eerst fetchmail draaien en daarna 'ls /var/spool/mail')? Probeer anders eens fetchmail -v om te kijken wat hij precies doet.

Staan de local clients wel goed ingesteld op hostname? Probeer daar anders eens het IP adres van de server in te tiepen. Kun je via telnet wel ook een mailtjes sturen?

• Webgnome
ik heb geen fetchmail nodig volgens weppel dus die heb ik ook niet ingesteld. Wat ik nu krijg als ik de stagiair@domijn.nl een mail probeer te sturen is een mooie mail terug dat het niet kon worden verstuurt WANT:

An error occurred sending a message to:
test@domein

Relay host reported error: (mail.vanvught.nl)
553 5.1.3 <user@wanadoo.nl@wanadoo.nl>... Invalid route address

Original Message Follows:
=========================

[ Voor 32% gewijzigd door Webgnome op 22-12-2003 11:30 ]

Strava | AP | IP | AW

• frim
  • Niet online
uhm volgens de laatste post van Weppel moest je dat toch juist wel instellen? VOlgens mij krijg je die mail niet binnen van je wanadoo account.

wat bedoel je met stagiair@domijn.nl? is dat ook een wanadoo adres? want zoals ik het had begrepen hadden jullie geen eigen domein?

en zijn test@domein en stagiair@domijn.nl dezelfde adressen? Je hebt je laatste bericht een beetje wazig gefilterd en uitgelegd.

Ik dacht dat het de bedoeling was dat de mail die vanaf jullie wordt verzonden gewoon via de wanadoo server moest gaan? Dan kun je dat adres gewoon invullen als SMTP server.

Mail OPHALEN van het wanadoo adres moet nog steeds via fetchmail lijkt mij.. Dat zegt de laatste post van Weppel ook voor zover ik dit kan zien. Misschien hebben jullie onderling wat anders bedacht, maar dat kunnen we hier niet zien. Wat gebruik je nu dan?

• Webgnome
Oh ja sorry ik heb met weppel via msn toen verder gebabbelt want het systeem zit toch anders in elkaar.

schema:

[code]

internet
|
mail.domein.nl (linux server)
/|\
gebruikers (outlook express etc)
[code]

zo ziet het systeem eruit. Oftewel alles naar @domein.nl wordt gestuurd komt dus bij de linux server aan en de gebruikers connecten via hun progjes op de server en halen de mail dan daarvanaf. Nu heb ik het wel zo werkende dat hij mail ontvangen kan mar dat doet ie dus niet.. hij stuurt het steeds terug met de volgende fout:

An error occurred sending a message to:
stagiair@domein.nl

Relay host reported error: (mail.vanvught.nl)
553 5.1.3 <user@wanadoo.nl@wanadoo.nl>... Invalid route address

Original Message Follows:
=========================

Ik stuur dus vanut twigger met mijn wanadoo account een mailtje naar mail.domein.nl en ik krijg 5 sec's later de bovenstaande mail terug met die melding..

Strava | AP | IP | AW

• frim
  • Niet online
Ja ik snap hem nu. Het ziet er naar uit dat je domein.nl niet bij de localdomains hebt gestopt, maar bij de relaydomains. Hij gaat er dus vanuit dat hij het mailtje moet doorsturen, maar hij weet niet waar, omdat het weer bij zichzelf uit zou komen. Je moet domein.nl dus bij je local domains toevoegen.

Ik snap die regel met user@wanadoo.nl@wanadoo.nl niet. Het lijkt mij dat je nog wat oude instellingen in je config hebt of zo? :?

• Webgnome
je had gelijk dat stond dus bij de relay domains.. daar weg gehaalt en goed gezet maar ja nu komt het op een of andere manier nog neit aan.. zwengel ik de windows mailserver aan dan komt het wel aan..

Strava | AP | IP | AW

• frim
  • Niet online
heb je je eigen domein wel bij local domains gezet? krijg je geen foutmeldingen? bestaat de user wel naar wie je een mail wilt sturen? geeft de logfile nog errors? komt het mailtje niet toevallig toch aan (su stagiare | mail)?

• Webgnome
local domains is toch de local-host-names file . ?

(ja sorry je hebt te maken met een complete n00b )

Strava | AP | IP | AW

• frim
  • Niet online
ja

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Webgnome schreef op 22 december 2003 @ 12:52:
(ja sorry je hebt te maken met een complete n00b )
Verdiep je eerst eens goed in het OS en de software die je wil gebruiken met behulp van HOWTO's en documentatie enzo. Het lijkt me namelijk niet zo slim om een linux productieserver in de lucht te brengen zonder enige kennis waar je uberhaupt mee bezig bent.

Maar goed... wie ben ik ;)

[ Voor 46% gewijzigd door mindcrash op 23-12-2003 09:34 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Webgnome
wie jij bent? mindcrash :P

enne het werkt nu dus bij deze danken wij iedereen die in deze draad heeft meegewerkt.

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Iemand die goed over dingen nadenkt zo te zien. Want als ik eerlijk ben vraag ik me ook af waar je in hemelsnaam mee bezig bent.

Het is een productieserver, terwijl er niemand met verstand van zaken dat ding gaat beheren. Zoiets zou ik als baas niet graag zien binnen mijn bedrijf als ik eerlijk ben :/

• Webgnome
daar heb je gelijk in maar de baas heeft het startsein gegeven dus ik neem aan dat hij daar ook goed over heeft nagedacht. Ik gaf het toendertijd alleen aan als een optie zijnde. Als ik toen alsnog gezegd had dat iik het niet deed omdat er niemand was met kennis van linux binnen het bedrijf had ik waarschijnlijk een probleem gehad.. (eerst het als een mogelijkheid opgeven en dan zeggen dat het toch niet kan... )

Er is wel iemand binnen het bedrijf met ervaring van linux maar het probleem is dat deze man, systeembeheerder dus, ook mee moet werken in de productie dus niet 100% zich kan storten op zijn eigenlijke taak, systeembeheerder uithangen. Vandaar dat ik het allemaal zelf op diende te lossen. Er is dus wel linux kennis in huis.. maar deze is natuurlijk niet van het allerhoogste niveau

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1