Toon posts:

Overgang van MS Office naar Open Office

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Redactie wekelijkse clubblad korfbalvereniging:
Huidige situatie:

Verslagen komen binnen via e-mail en worden aangeleverd in .doc formaat
De drie redactieleden maken in een maandelijkse toerbeurt het clubblad

De redactieleden werken met:
Word 2000
Publisher 2000
Acrobat 5.0 voor omzetten .pub bestand naar PDF bestand voor de drukker
Clubblad wordt afgedrukt in A5-formaat boekje

We willen natuurlijk zo goedkoop mogelijk aan de slag, en denken aan een overstap naar Open Office

Onze vragen:
1. Kunnen we alleen de tekstverwerker van Open Office installeren en bij sommige redactieleden naast MS-programma's?

2. Kunnen we A5 formaat boekjes maken in de tekstverwerker van Open Office?
Vanaf Word 2002 kan dat b.v. wel, als we daar naar overstappen hoeven we Publisher niet meer te gebruiken.

3. Is het mogelijk om PDF-bestanden aan te maken in Open Office omgeving?

4. Zijn er andere problemen die we tegen kunnen komen bij een overgang naar een Open Office omgeving?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Even antwoord gegeven waar ik antwoord op kon geven B)
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 14:44:
Onze vragen:
1. Kunnen we alleen de tekstverwerker van Open Office installeren en bij sommige redactieleden naast MS-programma's?
Ja kan, en je kan later andere onderdelen alsnog installeren of verwijderen. Het levert geen conflicten op met andere programma's, ook niet van MS.
3. Is het mogelijk om PDF-bestanden aan te maken in Open Office omgeving?
Ja rechtstreeks vanuit het programma zonder plugins, zonder enig verlies van informatie als ik het goed heb.

Human Bobby

Verwijderd

wil het nu even lukken dat ik vandaag gedaan hebt wat jij wil doen?
ik heb openoffic geinstalleerd.

PFD'jes maken gaat vanzelf
draait perfect naast MSOffice (kan ook met die bestandsindeling overweg)

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 14:44:
Vanaf Word 2002 kan dat b.v. wel, als we daar naar overstappen hoeven we Publisher niet meer te gebruiken.
Dat zou goed mogelijk moeten zijn. Ik snap alleen je relatie niet tussen a5 word-documenten en Publisher???
4. Zijn er andere problemen die we tegen kunnen komen bij een overgang naar een Open Office omgeving?
Templates die je gebruikt onder MS Office werken (nog steeds) niet lekker in Open Office. Ook kun je andere rare (maar meestal kleine) conversieproblemen tegenkomen met documenten uit MS Office.
Met de laatste versie gaat het gelukkig meestal goed.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Verwijderd

Topicstarter
We zijn in 1996? of eerder begonnen met deze manier van werken en toen kon je in Word geen A5 boekjes maken en afbeeldingen meegeven ging ook moeizaam. Dus gebruikten we als tussenstap Publisher. De aanlevering indertijd deden we ook in een pub-bestand aan de drukker. Tegenwoordig is dit allemaal stukken makkelijker geworden.

Ik heb net Open Office geinstalleerd en ben nou aan het stoeien met mijn boekje, die krijg ik er nog niet goed uit, we blijven zoeken. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, dat Open Office.

Verwijderd

OpenOffice is idd best goed, all round compatibel...
en MSOffice kan er ook prima mee uit de voeten, als je insteld op te slaan als MSOffice bestanden.

Alleen in Excel wil bij mij de knop auto-som niet goed werken, maar als ik de formule intype werkt het perfect...

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Justice schreef op 26 november 2003 @ 14:54:
[...]

Ja rechtstreeks vanuit het programma zonder plugins, zonder enig verlies van informatie als ik het goed heb.
Kleine noot hierbij: alleen vanaf versie 1.1 kun je met OpenOffice.org documenten omzetten naar PDF. Dat kan met 1 druk op de knop, er valt alleen verder niks aan in te stellen.
Vanaf Word 2002 kan dat b.v. wel, als we daar naar overstappen hoeven we Publisher niet meer te gebruiken
Bij OpenOffice.org zit ook Draw. Je kunt er tekeningetjes mee maken maar volgens mij valt hier ook wel veel alla Publisher mee te maken. Dat zou je kunnen proberen.
Kijk anders ook eens naar de volgende fora:
- OOoDocs
- OOoForum

Daar kun je e.e.a. zoeken naar zaken m.b.t. het omzetten van MS Office documenten naar OpenOffice.org documenten (bijv. problemen en oplossingen).

Verwijderd

Topicstarter
Vreselijk onder de indruk wat er allemaal kan met dit pakket, via die twee links erachter gekomen dat een A5 boekje staat beschreven in de help-file onder "brochure printing". Dus ook dit probleem gaan we oplossen.

PDF-bestandje gemaakt ziet er ook goed uit, dus als de redactieleden ook meegaan dan is het adieu MS Office! Welkom Open Office!!

OEPS!! OEPS!! OEPS!! OEPS!! OEPS!! OEPS!! (80x)

Vertel je net dat alles er goed uitziet, maar bij nader inzien valt het toch tegen!!!

1.PDF-bestandje komt er niet goed uit! Bij Word 2002 krijg ik een pdf in A5-boekjesformaat, bij Oo krijg ik een pdf in paginaformaat. Dus niet landscape met 2 pagina's op 1 blad.

2. Tekst gemaakt in Word 2002 Art verdwijnt als sneeuw voor de zon.

3. Lees je het bestand terug in Word 2003 dan krijg je problemen met tabs.

Op dit moment is de beste vernieuwing van de werkomgeving met de minste stress voor mijn redactieleden:

Minimaal Word 2002 met Adobe 5.0, Adobe 5.0 kan ik nog vervangen door een gratis programma die PDF-bestanden kan maken, en Word wordt wel de Student versie voor Euro 140,00 incl. BTW

OF HEEFT IEMAND NOG EEN ANDER IDEE?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 11:28 ]

Pagina: 1