Toon posts:

Publishnet zijn Download Limiet policy klopt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus nu bij Publishnet en nu heb ik een waarschuwing gehad omdat ik teveel zou downloaden. Mijn limiet zit op 50gb en ik heb nu deze maand 60gb gedownload. Ik betaal nu dus 1 euro per GB bij. Daar hoor je me niet over klagen. Dat staat gewoon vast. Maar nu heb ik dus van de managing director zelf gehoord dat die limieten niks voorstellen. Zie hieronder mijn discussie met de managing director van Publishnet.

Geachte heer xxxxx,
> > >
> > >Ik heb nu al 2 of 3 dagen dat ik niet kan connecten op
>news.publishnet.nl.
> > >Ik zit nu noodgedwongen op een andere newsprovider. Het is nu wel heel
> > >slecht moet ik zeggen. Dit is voor het eerst dat ik meerdere dagen niet
> > >eens kan connecten. Bijgesloten een screenshot van wat ik dus al 3 dagen
> > >tegenaan kijk. Hopelijk wordt dit opgelost. Alvast bedankt.

At 09:07 26-11-2003, you wrote:
> >
> >Geachte heer uridium
> >
> >We verzoeken u vriendelijk doch dringend uw download gedrag op de newshost
> >aan te passen. Uw verbruik zit op meer dan 1,4 Gb per dag gemiddeld. Andere
> >gebruikers ondervinden veel hinder van een kleine groep massa-downloaders.
> >
> >We zullen u weer aansluiten als u zich hierin kunt vinden.
> >
> >Groet,
>>
> >-xxxxxx
>>

Geachte xxx,

Ik heb een vraag. Hoe zit het als ik via newshosting.com download. Ik heb
> >daar een abbo van 50gb per maand. Ik zit dan niet op jullie newsprovider.
>
>Maakt niet uit waar je vandaan downloadt we kijken naar het totaal op je
>poort.
>
> >Ondervinden jullie hier dan ook last van? Daarnaast vraag ik me af of ik
>ook
> >straks 100gb mag downloaden bij de upgrade.
>
>Naar wat voor abonnement ga je dan? Wide open?
>
> >Ik kom hier lang niet op dat
> >weet ik zeker. Jullie hebben vaste limieten dus als ik onder die 100gb
>blijf
> >dan sta ik in mijn recht.
>
>Dan nog geldt dat je activiteiten niet het netwerk en/of andere gebruikers
>mag verstoren.
>
>Groet
>
>--xxx

Geachte xxx,

2mbit gaat naar 8mbit dus ik ga daar automatisch naar toe. dus ook mijn
>limiet gaat naar 100gb. dus u zegt dat ik niet 70gb mag downloaden als ik
>straks een 100gb limiet heb? het lijkt mij dat ik als ik een limiet heb van
>100gb straks dat ik gewoon 70gb mag downen zonder waarschuwing. hoe zit dat
>nu dan?

Nee, want je verstoort daar de usenet-service mee. Dat is een gratis "fair
use" dienst waar iedereen plezier aan moet kunnen beleven. We zullen de
snelheid naar de nieuwshost gaan "cappen" naar 256Kbps per client om
verdere misstanden te voorkomen.

Groet,

--xxx

-------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Je hebt gewoon recht op je limiet maar mag dat niet volmaken op de newsprovider van Publishnet zelf. Ik had dit niet helemaal door. Maar eigenlijk mogen ze dat dan wel vermelden op hun site dat hun nieuwsgroep een fair use policy kent en dat je niet je hele limiet daar kan verbrassen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 17:00 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 14:40:
Je ziet het dus. De limieten policy van Publishnet is dus eigenlijk waardeloos. Kunnen ze net zo goed weggooien. Ik weet wel dat ze aan de ene kant gelijk hebben maar dit klopt toch niet als ze zeggen dat je 50 of 100gb mag downloaden volgens hun limiet en dan ineens zeggen ze van nee hoor dat mag niet. En nu gaan ze de nieuwsgroep ook nog cappen op 256kbs. Niet echt lekker lijkt me. Toch maar eens kijken naar een andere provider die niet zo moeilijk doet. Ik heb bij xs4all nog nooit problemen gehad over een limiet. Dus voordat je dus bij Publishnet lid wil worden denk er dan aan dat die limieten geen reet voorstellen die op hun site staan. |:( |:(
Ik heb het idee dat jij die directeur niet helemaal correct begrijpt. Jij heb op dit moment een datalimiet, welke je van hun gewoon mag volmaken. Alleen de nieuwsserver van hun heeft last van een groep excentrieke downloaders, waar jij er eentje van bent.

Hun hebben jou daarom even afgesloten. De nieuwsserver is een extra dienst die hun bieden en daarom geld daar een FUP op. Dit heeft helemaal niets te maken met jou datalimiet. Ook het zetten van een cap heeft dat niet. Je kan wel zeggen dat Xs4all hier niet om zeurt, maar xs4all heeft ook een maximum van 3 threads en 50kB/s per thread op de newsserver.

Dus ik heb geen idee waar je je druk over maakt. Want Publishnet staat gewoon in hun gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het volledig met je eens. Ik had het niet helemaal door. Dus als ik het goed begrijp mag ik gewoon die 50gb voor de 2mbit verbinding volmaken. Maar niet op hun newsprovider. Dit was me niet helemaal duidelijk.

Ik kreeg dus ook nog dit mailtje binnen van hun. Klopt het dan dat ik wel op een andere newsprovider mag downloaden tot 50gb? Deze limiet staat duidelijk op hun site.

Geachte uridium,

Het gaat in die context om onze newshost niet die van derden. Die limieten
zijn slechts een plafond voor het verbruik van alle up en downstream
verkeer over een periode. Als je bijvoorbeeld 20Gb op een dag zou
downloaden verstoor je het netwerkverkeer en grijpen we dus in, ook al mag
je 100Gb per maand verstoken. Waar het om gaat is dat je anderen niet mag
storen met je activiteiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 16:39 ]

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
kleine noot

Misschien verstandig om even wat namen te editen etc, emails mogen zonder toestemming van alle betrokkenen eigenlijk niet gepubliceerd worden :)

Verwijderd

Topicstarter
Done. Maar kan iemand ook nog even mijn laatste vraag beantwoorden dan? Hartelijk dank alvast ! ;)

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 16:37:
Ik kreeg dus ook nog dit mailtje binnen van hun. Klopt het dan dat ik wel op een andere newsprovider mag downloaden tot 50gb? Deze limiet staat duidelijk op hun site.
Ja, dit is dus geen probleem.
Maar je moet het (zoals bij elke provider) niet TE bond maken. Maar volgens hun gegevens download jij gemiddeld 1,4gb per dag van hun nieuwsserver. Als je dit bij een andere newsserver doet, dan is dat voor hun niet TE.

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Als je een beetje normaal nadenkt weet je zelf wel dat wat je doet gewoon buitensporig is. Je download zo'n 1,4GB aan data per dag op een newsserver, oftewel één enkele locatie.
Boeien wat je limit per maand is,.. dit is geen fair use, oftewel je bent anderen tot last. Ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik een techie bij Publishnet was.

dus ...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

1,4 Gb aan data per dag van een newsserver is niets als ik even losga op de Planet newsserver.

Verwijderd

Wat moet je met 1.4 GB aan data van een nieuwsserver?!?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 17:21:
Wat moet je met 1.4 GB aan data van een nieuwsserver?!?!
lezen :S

Verwijderd

Topicstarter
Als ik zo hoor wat sommigen downloaden dan is 1.5gb per dag niet teveel hoor. Maar goed weet ik dat ook weer. Maar toch slordig dat er niet vermeld wordt op hun site noch in hun voorwaarden dat hun eigen newsprovider fair use policy heeft. :X

• mph_rbi
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

lees de algemene voorwaarden maar ... Bij een ISP heeft ALLES een fair use policy. Indien iets de spuigaten uitloopt, wordt er gewoon ingegrepen. En terecht. Ik vind 1,4GB buitensporig veel dataverkeer p/d :-)

dus ...

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 00:17
mph_rbi schreef op 26 november 2003 @ 22:32:
lees de algemene voorwaarden maar ... Bij een ISP heeft ALLES een fair use policy. Indien iets de spuigaten uitloopt, wordt er gewoon ingegrepen. En terecht. Ik vind 1,4GB buitensporig veel dataverkeer p/d :-)
1,4 Gb aan data per dag van een newsserver is niets als ik even losga op de XS4ALL newsserver.

8)

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

/Offtopic

Kom ik aan met 12GB op een dag van usenet :9 (af en toe uiteraard, niet geregeld).
Normaliter 4,5GB per dag :Y)

Systeem specs

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Tja nu begin ik te begrijpen waarom ik sinds afgelopen zaterdag niet meer kan connecten met de newsserver van publishnet. Heb daar gisteren nog over gebeld met de helpdesk, maar die konden me niet helpen (raar achteraf gezien) en zouden vandaag terugbellen (niet gebeurd ook jammer).
Een fair use vind ik wel een raar vangnet bij een provider die harde limieten hanteerd.
Ik heb het wide open abbo van hun en dat was vroeger 120GB per maand, nu is dat 100GB.
Tja ik download regelmatig een DVD vanuit de newsgroups (die overigens prima zijn bij Publishnet). Een DVD is binnen 2 uur binnen, maar kennelijk zijn ze daar niet blij mee.
Wat ik dus jammer vind is dat ze je afsluiten van de newsgroups, maar je daarover geen bericht sturen, en dat de helpdesk je dat ook niet meedeelt als je ze belt.
Over de rest van de service ben ik overigens erg tevreden.

Do as I say, don't do as I do.

• Bart-01
mph_rbi schreef op 26 november 2003 @ 17:12:
Als je een beetje normaal nadenkt weet je zelf wel dat wat je doet gewoon buitensporig is. Je download zo'n 1,4GB aan data per dag op een newsserver, oftewel één enkele locatie.
Boeien wat je limit per maand is,.. dit is geen fair use, oftewel je bent anderen tot last. Ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik een techie bij Publishnet was.
Waarom zou ik een snel abbo nemen met een hoge datalimiet ?. Juist om een hoop te kunnen downloaden (metname DVD films die hier nog niet uit zijn). 120GB is dan ook ca 4GB per dag totale traffic. Met eens per 2 a 3 dagen een DVD en online gamen kom ik behoorlijk richting die 120GB (en tegenwoordig 100GB). Mijn gameserver heb ik al uitgezet omdat ik daarmee dan ruim over de limiet zou gaan. Voor mij was de harde limiet van Publishnet 1 van de belangrijkste redenen om van Chello naar Publishnet te stappen. Immers had ik het idee dat daar geen misverstand over kon bestaan.
Nu blijkt daar wel verschil van mening over te kunnen bestaan, in die zin dat GB's via hun newsgroups zwaarder tellen dan ander internet verkeer. Het poorten verhaal is me nog niet helemaal duidelijk, volgens mij gebruikt NewsBinPro standaard poort 119. Dat doet hij bij de newsserver van Publishnet , maar ook bij die van Usenetserver.com (snelle server BTW).
Ik ben nu erg benieuwd naar de meetmethoden van Publishnet, oftewel geld mijn verbruik bij Usenetserver ook voor het gebruik van news.publishnet. Dan kan ik waarschijnlijk nooit meer op de newsserver van publishnet komen. Misschien dan maar gaan zoeken naar een provider met een hoger (of geen) datalimiet.

• mph_rbi
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

ik ben zelf werkzaam bij een ISP als netwerk poppetje en monitor dit soort dingen. Onze DSL users (voornamelijk zakelijk) hebben allen een fair-use policy. Dat houdt in dat bij extreme overschreiding van het gemiddelde dataverkeer er aan de bel getrokken wordt.
Als iemand 120GB verkeer trekt per maand is dat niet schokkend te noemen, maar wel als alles op 1 server terecht komt (de news server). De server wordt hierdoor dermate belast dat dit wel eens overlast kan veroorzaken. DAT is de reden waarom publishnet je heeft geblokkeerd. Overigens vind ik WEL dat publish dit wel eerst met je had mogen overleggen. Normaal gezien bellen wij de klant om te vertellen dat hij/zij zich in moet houden of moet upgraden.
Emule/Kazaa verkeer is een ander verhaal omdat het niet allemaal op 1 host terecht komt, die het al moeilijk genoeg heeft. Geloof mij; Newsservers hebben het immer druk :).
Dus : Ik vind dat JIJ fout zit, door extreem te downloaden van een newsserver, maar Publishnet had jou moeten informeren hierover en niet meteen tot afsluiting over moeten gaan.

Voor mensen die zeggen dat ze het normaal vinden om gigabytes per dag te downloaden van een newsserver: Denk na! 1: Hier is het systeem niet voor bedoeld / voorbereid. 2: als je niet wordt afgesloten door je provider, is de provider gewoon slecht met monitoring :)

dus ...

Verwijderd

Topicstarter
Precies. Nergens wordt iets vermeld van fair use policy. Niet in de voorwaarden en ook niet op de site. Ze stellen gewoon limieten vast. De mensen die dus lid worden weten dus niet dat de nieuwsserver van Publishnet Fair Use policy gebruikt. Lijkt me toch niet echt goed dat ze dat niet bekend maken. Ik was dus niet de enige die niet meer op de nieuwsserver van Publishnet kon komen. En ook ik heb geen bericht gehad dat ik afgesloten was. Ik moet nu dus noodgedwongen een abbo nemen bij een commerciele newsprovider omdat Publishnet dat niet rekent als fair use policy. Kost me weer extra centen zo. En sorry hoor 1.5 gig is niks vergeleken bij sommige leechers die wel 10gb doen op een dag. Das pas echt buitensporig. Klopt het dat TweakDSL echt geen limieten heeft? Ik snap wel dat je bijvoorbeeld niet 10gb op een dag moet gaan downen want dat vinden ze niet leuk.

Zeg Bart. Sinds wanneer kon jij er niet meer op? Ik al sinds vorig weekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
mph_rbi schreef op 27 november 2003 @ 00:30:
ik ben zelf werkzaam bij een ISP als netwerk poppetje en monitor dit soort dingen. Onze DSL users (voornamelijk zakelijk) hebben allen een fair-use policy. Dat houdt in dat bij extreme overschreiding van het gemiddelde dataverkeer er aan de bel getrokken wordt.
Als iemand 120GB verkeer trekt per maand is dat niet schokkend te noemen, maar wel als alles op 1 server terecht komt (de news server). De server wordt hierdoor dermate belast dat dit wel eens overlast kan veroorzaken. DAT is de reden waarom publishnet je heeft geblokkeerd. Overigens vind ik WEL dat publish dit wel eerst met je had mogen overleggen. Normaal gezien bellen wij de klant om te vertellen dat hij/zij zich in moet houden of moet upgraden.
Emule/Kazaa verkeer is een ander verhaal omdat het niet allemaal op 1 host terecht komt, die het al moeilijk genoeg heeft. Geloof mij; Newsservers hebben het immer druk :).
Dus : Ik vind dat JIJ fout zit, door extreem te downloaden van een newsserver, maar Publishnet had jou moeten informeren hierover en niet meteen tot afsluiting over moeten gaan.

Voor mensen die zeggen dat ze het normaal vinden om gigabytes per dag te downloaden van een newsserver: Denk na! 1: Hier is het systeem niet voor bedoeld / voorbereid. 2: als je niet wordt afgesloten door je provider, is de provider gewoon slecht met monitoring :)
Ja dat snap ik wel maar vind je het niet vreemd dat dit dus niet bekend was? Er zijn vaste limieten bij publishnet en zelfs niet in de voorwaarden wordt de term fair use policy genoemd. Dat klopt toch niet? Als ik geweten had dat die nieuwsgroep fair use was en dat ik daar niet zoveel kan downen waarom zeggen ze dat dan niet? Ik ga nu dus via een commerciele provider downloaden omdat dit dan wel weer toegestaan is volgens publishnet. Zo las ik in een andere thread over een gast die 400gig per maand deed. Of dat waar is dat lijkt me sterk maar zon gast moet meteen van de provider gegooid worden. Gewoon ziek om zoveel te downen. Ik vind 50gb al veel en veel hoger kom ik ook niet met 2mbit.

• Bart-01
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 00:32:
Precies. Nergens wordt iets vermeld van fair use policy. Niet in de voorwaarden en ook niet op de site.

Zeg Bart. Sinds wanneer kon jij er niet meer op? Ik al sinds vorig weekend.
In de faq hebben ze het wel over een fair use policy. Nergens vindt je echter iets terug over de newserver.

Ik heb de problemen sinds vrijdagavond (ook briljant van Publishnet, want dan kun je het hele weekend de helpdesk niet bereiken).

• Bart-01
Om 12.30 gebeld met Publishnet. Er werd toegegeven dat het afsluiten zonder info te geven niet de bedoeling was (zij werden niet geinformeerd door de beheerder van de newsserver [is een ingehuurde nesserver, dus niet van Publishnet zelf]).

Om onduidelijkheden weg te nemen zal er een post komen op de site van Publishnet.

Ik blijk de bronzen medaille voor grootverbruikers bij ze hebben gehaald. Er is bij mij alleen wat onduidelijkheid over de meetmethode; volgens Publishnet zou ik op een dag uchduizend artikelen hebben gedownload uit 166 groepen. Ik download echter slechts uit 16 groepen, de rest van de newsgroups interesseren mij niet. In mijn lijstje van NewsBinPro staan maar 16 groepen. Dat snap ik dus niet.

• Bart-01
Zie hier de reactie zoals die staat op de site van Publishnet:

Over de usenet nieuwsservice blokkeringen
usenet nieuws
Afgelopen vrijdag 22/11/2003 zijn een kleine tiental abonnees de toegang tot news.publishnet.nl voor een beperkte periode ontzegd.

Deze groep was goed 90% van alle verkeer naar die server en veroorzaakte daarmee hinder, met name voor degenen die wel op een normale manier van deze dienst gebruik willen maken.

Zo werd bijvoorbeeld dagenlang achtereen 15-20Gb aan traffic veroorzaakt door een enkele abonnee, de top 5 zat in ieder geval struktureel boven 6Gb per dag.

Er is op dit moment geen snelheids beperking naar de newshost maar op korte termijn zal de snelheid per abonnee worden beperkt tot bijvoorbeeld 256Kbps of 512Kbps zodat een kleine groep wide-open klanten het niet meer kan verpesten voor de rest.

De usenet dienst is van uitstekende kwaliteit en wordt gratis ter beschikking gesteld aan de abonnee. De datalimieten zoals vermeld in de FAQ en op onze overeenkomsten hebben betrekking op het totale verbruik van internetverkeer. Desondanks dient dit verkeer min of meer evenredig te worden verdeeld over een abonnementsperiode. Als er 20Gb per dag wordt gedownload door een enkele abonnee verstoort hij/zij daarmee het netwerk en haar gebruikers en zal om die reden worden ingegrepen.

We betreuren het wel dat de blokkeringen zijn uitgevoerd op vrijdagmiddag zonder eerst de abonnees in kennis te stellen. De gevraagde terugkoppeling door de newsprovider naar ons bleef uit waardoor we niet meer in de gelegenheid waren klanten op de hoogte te stellen. Onze excuses daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu dus eindelijk duidelijk hoe het zit. Ik hoop dat ze het verhaal van hun fair use policy op de nieuwsgroep echt op de site gaan vermelden of in hun voorwaarden zodat alles duidelijk is voor de mensen. Ik ga dus niet meer op hun eigen newsserver zitten downloaden. Verder ben ik heel tevreden over Publishnet. Nooit storingen gehad ('s-nachts onderhoud dus nergens last van) en altijd een goede speed.

• Bart-01
Update: 1 dec

Nog steeds ben ik afgesloten van de nieuwsgroepen.
Het bericht van Publishnet wat er aan de hand is, is inmiddels verdwenen van hun site.

Heb zojuist maar eens gebeld. Opmerking van de helpdesk: "We hebben zonet een bericht gestuurd aan onze nieuwsgroepprovider om alle blokkades te verwijderen. U moet wel uw download gedrag aanpassen anders wordt u defenitief van de nieuwserver afgehaald."
Op mijn vraag wat dan de nieuwe policy was kwam een ontwijkend antwoord in de trand van: "U mag niet teveel downloaden."
De vraag hoeveel ik dan mag downloaden werd eveneens ontwijkend beantwoord. Mijn stelling was vervolgens dat ik getekend heb voor een totaal ip verkeer van 120GB per maand. Dat werd bevestigd. De meetgegevens waren (volgens wat ik vorige week hoorde) van een week. Hoe kan men dan bepalen wat ik in een maand verbruik. Misschien verbruik ik die 120 GB wel in 2 weken om vervolgens op vakantie te gaan of iets dergelijks.
Als je iemand afsluit omdat hij gedurende een week gemiddeld 6 GB verkeer heeft vind ik dat niet redelijk. Bepaal dan een limiet van 4 GB per dag en maak de gegevens voor de klant zichtbaar zodat hij kan zien wat zijn verbruik is.

Kortom deze actie van Publishnet vind ik teleurstellend. Tot op vorige week was ik nog zeer tevreden over hun product en service.

• mabarto
  • Laatst online: 26-04 19:14
Bart-01 schreef op 01 december 2003 @ 17:31:
Update: 1 dec

Nog steeds ben ik afgesloten van de nieuwsgroepen.
Het bericht van Publishnet wat er aan de hand is, is inmiddels verdwenen van hun site.

Heb zojuist maar eens gebeld. Opmerking van de helpdesk: "We hebben zonet een bericht gestuurd aan onze nieuwsgroepprovider om alle blokkades te verwijderen. U moet wel uw download gedrag aanpassen anders wordt u defenitief van de nieuwserver afgehaald."
Op mijn vraag wat dan de nieuwe policy was kwam een ontwijkend antwoord in de trand van: "U mag niet teveel downloaden."
De vraag hoeveel ik dan mag downloaden werd eveneens ontwijkend beantwoord. Mijn stelling was vervolgens dat ik getekend heb voor een totaal ip verkeer van 120GB per maand. Dat werd bevestigd. De meetgegevens waren (volgens wat ik vorige week hoorde) van een week. Hoe kan men dan bepalen wat ik in een maand verbruik. Misschien verbruik ik die 120 GB wel in 2 weken om vervolgens op vakantie te gaan of iets dergelijks.
Als je iemand afsluit omdat hij gedurende een week gemiddeld 6 GB verkeer heeft vind ik dat niet redelijk. Bepaal dan een limiet van 4 GB per dag en maak de gegevens voor de klant zichtbaar zodat hij kan zien wat zijn verbruik is.

Kortom deze actie van Publishnet vind ik teleurstellend. Tot op vorige week was ik nog zeer tevreden over hun product en service.
Typisch een gevalletje van "ik krijg mijn zin niet". Mijn schoonouders zeggen dan altijd "stampertje".
Wellicht zou je zelf eens na kunnen denken hoeveel je kunt gaan downloaden. Wat zou fair zijn tegenover de andere abonnees? Of probeer je het uiterste te behalen, zodat je abonnementskosten/# gb zo laag mogelijk is?

Bij mij had je er allang afgekicked geweest, maargoed.

• Bart-01
barto018 schreef op 01 december 2003 @ 17:44:
[...]

Typisch een gevalletje van "ik krijg mijn zin niet". Mijn schoonouders zeggen dan altijd "stampertje".
Wellicht zou je zelf eens na kunnen denken hoeveel je kunt gaan downloaden. Wat zou fair zijn tegenover de andere abonnees? Of probeer je het uiterste te behalen, zodat je abonnementskosten/# gb zo laag mogelijk is?

Bij mij had je er allang afgekicked geweest, maargoed.
Het gaat om het principe. Publishnet bied een product aan met een limiet van 120GB IP verkeer. Ik teken daarvoor. Dan verwacht ik dat ook te krijgen. Vervolgens wijzigen ze hun policy, communiceren dat niet en voeren sancties uit. Tja dat vind ik teleurstellend.

• Bart-01
Oud topic weliswaar maar:

Publishnet geeft nu duidelijkheid (copy paste van hun website):

2-4-2004
News policy
Gebruik news servers
Vanaf vandaag zullen Economy ADSL gebruikers op usenet server news.publishnet.nl welke zich schuldig maken aan excessief download gedrag de toegang tot die newshost voor een maand ontzegd worden. De totale hoeveelheid news-verkeer is inmiddels opgelopen tot meer dan 1.5 terabyte per maand waarvan 80% wordt verbruikt door slechts 25 abonnees. Abonnees welke zich wel normaal gedragen ondervinden hier enstige hinder van.

De limiet per dag is gemiddeld 1Gb per dag, maar het mag de totale toegestane hoeveelheid verkeer niet overschrijden. De limiet voor een 1024/512 verbinding is bijvoorbeeld 20Gb per maand waardoor 1Gb per dag zou lijden tot een maandelijkse overschrijding van 10Gb. Dit soort overschrijdingen zullen we voortaan maandelijks in rekening gaan brengen aan de eindgebruiker.

(einde copy paste)

Tsja heb je een harde limiet van 120Gb per maand mag je maar max 30Gb van hun newsserver downloaden.

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-05 13:01
De totale hoeveelheid news-verkeer is inmiddels opgelopen tot meer dan 1.5 terabyte per maand waarvan 80% wordt verbruikt door slechts 25 abonnees. Abonnees welke zich wel normaal gedragen ondervinden hier enstige hinder van.

Nou ik vind dat ze volkomen gelijk hebben om deze limieten in te stellen. Het is toch ziek om te zien dat 25 van hun totale abbonees, wat er misschien wel honderden zijn, dat die 80% van die 1.5TB trekken.. dat is toch achterlijk?

Ik heb zelf 8192/1024 van Publishnet en ik ben heel tevreden met ze. Ik gebruik zelf nooit de nieuwsgroepen maar ik hou me wel aan de regels.

Ik vind ze heel duidelijk in het stellen van richtlijnen en tevens dat ze heel erg schappelijk zijn... :)

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 23:16
Ik ben hier niet helemaal mee eens. ik zelf down afentoe wel wat van de nieuws groepen en dat is meestal wel iets meer als 1 gig.

oftewel de goede moeten onder de kwaaie lijden. ze hadden beter de 25 gebruikers kunnen waarschuwen en dan afsluiten zodat wij als normale (ach wat is normaal) gebruiker wel eens iets meer dan een gig per dag mogen downloaden.

geef dan bv aan dat je per maand maximaal 30 gig aan bandbreedte mag spanderen dan kan je nog eens een dvd tje downloaden.

of geef alle gebruikers een speed limiet dan duurt het maar wat langer maar je kan wel gewoon je spullen zoeken en downloaden.

en 1.2 tb door 25 delen is toch 48 gig per gebruiker ! (m`n rekenen is niet zo heel erg goed) correct me if i`am wrong. en als ze een 8mbit verbinding hebben is dat zelfs de helft van het verkeer wat ze mogen hebben

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bart-01 schreef op 05 februari 2004 @ 16:39:
Oud topic weliswaar maar:
(einde copy paste)

Tsja heb je een harde limiet van 120Gb per maand mag je maar max 30Gb van hun newsserver downloaden.
Dan haal je het toch van een server buiten Nederland? Dan betalen ze meer per GB dan wanneer je het van een eigen newsserver trekt.

Publishnet heeft blijkbaar liever dat je al je verkeer via een exotische intercontinentale verbinding gooit dan over het eigen netwerk 8)7

• Slowmotion
ja daar heb je wel gelijk in, is het niet dat de news server van publishnet geen eigen news server is maar een gehuurde bij news-service.com.

de newsfeed is dan ook wel goed.

maar naar mijn mening is 1.5 TB niet echt veel. (ben zelf natuurlijk geen isp)
en de prijzen van de newshost zijn ook niet echt schrikbarend.

ze zullen wel te weinig verdienen. :r

• Bart-01
Wat apart is als je deze thread leest: TweakDSL *new and/or improved* deel 5 men het over een newsfeed van 1 TB per dag heeft en publishnet al een probleem maakt van 1.5 TB per maand.

Zoals al eerder gezegd, ik baal dat je met een harde limiet van 120 GB per maand er maar 30 via de newsserver mag verbruiken. Tevens is het jammer dat deze provider aanpasingen aan het internetgebruikt doet (en mensen afsluit) zonder zijn klanten te informeren.
Het meer dan 1 GB per dag via de newsserver gebruiken wordt gezien als misbruik van de internetverbinding (wat onder misbruik wordt verstaan is niet terug te vinden de de algemene voorwaarden).
Ik heb inmiddels een email uitwisseling gehad met het management van Publishnet en hun wijze van redeneren was niet echt professioneel.
Inmiddels ook maar eens een gesprek met een advocaat gehad (handig die eerste gratis consulten) en die was erg duidelijk. Publishnet mag niet zomaar eenzijdig zaken veranderen en al helemaal niet zonder waarschuwing afsluiten (en hij had nog wat opmerkingen over de algemene voorwaarden, de nieuwe newspolicy en dat je je limiet ook rustig in 3 dagen mocht verbruiken).
Deze week maar weer eens een uitgebreide email aan Publishnet sturen (de laatste bleef onbeantwoord, ook erg professioneel).

Al met al jammer dat deze provider zich zo laat kennen.

• Slowmotion
ben wel een beetje nieuwschierig wat die advocaat allemaal te vertellen had.

ik heb eerlijk gezegd mijn download gedrag niet echt aangepast.
ik zorg er alleen dan wel voor dat ik binnen mijn limiet blijf.

hou ons (mij) op de hoogte wat er allemaal gebeurd.

• mph_rbi
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

ergens moet ik Publishnet gelijk geven.. Je moest eens weten wat voor load sommige newsservers te verduren krijgen (kan het weten,. werk zelf bij een ISP). Alles, maar dan ook alles is onderhevig aan een fair use policy. Al heb je een datalimiet moet je nog rekening houden met services van de ISP. Als je deze te zwaar belast (naar de mening van de ISP), kan de ISP je daarop aanspreken en dat is precies wat hier gebeurd. De ISP kan ALTIJD terugvallen op de algemene voorwaarden waar immer in vermeld staat dat, indien de klant schade aanbrengt aan systemen of netwerken (al is dit geen schade, maar daar is over te discussieren), deze de klant mag afsluiten. Het blijft het netwerk van de ISP en daar zijn zo verschillende regels.

dus ...

• Bart-01
Vervolg van het verhaal:

Zonder aankondiging heeft Publishnet de download van de newsserver gecapped. De download is nu 512Mb/s dus tussen de 50 en 60 KB/s.

Ben hier niet blij mee.

• mhr-zip
  • Laatst online: 20:59
Ik zocht een provider om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

En nu blijkt die adder een Boaconstrictor te zijn. _/-\o_ Leer er van zou ik zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 21-04-2004 12:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Bart-01
mhr-zip schreef op 21 april 2004 @ 12:10:
Ik zocht een provider om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

En nu blijkt die adder een Boaconstrictor te zijn. _/-\o_ Leer er van zou ik zeggen.
Tsja als het nu een dubbeltje was....
Publishnet is zeker niet de goedkoopste aanbieder. De reden dat ik destijds voor ze gekozen heb was omdat ze juist geen fup hadden, maar gewoon een harde limiet. En met die harde limiet gaan ze dus creatief om.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Bart-01 schreef op 21 april 2004 @ 12:27:
[...]

Tsja als het nu een dubbeltje was....
Publishnet is zeker niet de goedkoopste aanbieder. De reden dat ik destijds voor ze gekozen heb was omdat ze juist geen fup hadden, maar gewoon een harde limiet. En met die harde limiet gaan ze dus creatief om.
Hoezo? Je mag toch per maand je limiet gebruiken aan data? Daar maken ze toch geen probleem van? Ze maken alleen een probleem van het feit dat je teveel van een andere dienst neemt van hun. En als je je gehele limiet in 5 dagen zou opmaken maken ze waarschijnlijk ook een probleem van.

Om diensten te kunnen aanbieden tegen de prijzen die hedendaags normaal bevonden worden heb je een gedeeld netwerk en gedeelde bandbreedte op de usenet dienst. Logisch allemaal, je gaat als ISP niet voor 100 2Mbit klanten 200Mbit aan bandbreedte leggen (kijk eens wat er dan bij 10.000 klanten nodig zou zijn).

Als iedereen zich normaal gedraagt is er dan geen enkel probleem op de diensten en extra diensten.

Maar dan nog. Je wilt dus met een cheap particulier abbo-tje (want 80 euries per maand lijkt duur voor ons particulieren maar voor een i-net lijn van die bandbreedte is het cheap!) veel gebruiken. En wat is er tevinden op usenet wat zo boeiend en zo groot in formaat is? Films? Series?

Dus:

a) niet willen betalen voor een dienst die dat mogelijk maakt (zakelijke 1:1 verbinding bijvoorbeeld, ben je niemand tot last)
b) niet willen betalen voor je media (films zijn ook nog te koop wat vele lijken te vergeten)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Bart-01
bjck schreef op 21 april 2004 @ 12:44:
[...]

Hoezo? Je mag toch per maand je limiet gebruiken aan data? Daar maken ze toch geen probleem van? Ze maken alleen een probleem van het feit dat je teveel van een andere dienst neemt van hun. En als je je gehele limiet in 5 dagen zou opmaken maken ze waarschijnlijk ook een probleem van.

Maar dan nog. Je wilt dus met een cheap particulier abbo-tje (want 80 euries per maand lijkt duur voor ons particulieren maar voor een i-net lijn van die bandbreedte is het cheap!) veel gebruiken. En wat is er tevinden op usenet wat zo boeiend en zo groot in formaat is? Films? Series?

Dus:

a) niet willen betalen voor een dienst die dat mogelijk maakt (zakelijke 1:1 verbinding bijvoorbeeld, ben je niemand tot last)
b) niet willen betalen voor je media (films zijn ook nog te koop wat vele lijken te vergeten)
Bijna goed, ik mag de limiet slechts voor een deel van usenet gebruiken (via hun newsserver), dat is slechts 1 GB per dag gemiddeld. Dat betekend dat ik slechts 25% van mijn limiet dus aan usenet mag spenderen (over zo'n beperking staat overigens niets in de algemene voorwaarden).

Als je als provider beperkingen wilt / moet stellen aan gebruik, wees daar dan duidelijk in.

Het gebruik van usenet heeft overigens volgens mij weinig te maken met of je aansluiting particulier danwel zakelijk is. Het problem hier is dan ook niet de snelheid van/naar internet (waarbij je last zou kunnen hebben van de overboeking) maar naar de usenetserver die publishnet inhuurt.

Tsja wat ik zoal download van usenet zijn inderdaad films (voordat ze in NL uitkomen) en series (ben StarTrek fan en download bijvoorbeeld The New Series al sinds 2001). Kopen: ja doe ik ook (teveel kost me per maand waarschijnlijk meer dan mijn internet verbinding) b.v. alle StarTrek ( :P in mei komt de eerste Voyager box uit) / X-Files boxen/films.

• Paul
  • Laatst online: 21:57
Bart-01 schreef op 21 april 2004 @ 11:52:
Vervolg van het verhaal:

Zonder aankondiging heeft Publishnet de download van de newsserver gecapped. De download is nu 512Mb/s dus tussen de 50 en 60 KB/s.

Ben hier niet blij mee.
Zonder aankondiging :z Lees de topicstart nog eens. 26 november vorig jaar was dit al bekend.

Een newsserver is natuurlijk wel een extra. Ze bieden je internettoegang, en daar gratis bovenop nog een newsserver. Hadden ze geen newsserver dan had je er 0,0 GB per dag van mogen gebruiken...

Daarnaast is newsserver spelen er zeer zware taak. honderdduizenden zeer kleine bestandjes (en een hoop binaries die iets groter zijn) die door tientallen of honderden connecties totaal random worden gelezen.
Als jij op een fileservertje al 20 connecties van grote bestanden wilt voorzien met een redelijke snelheid, dan heb je al een lompe bak met veel snelle schijven nodig.
Gaat het opeens over nieuws dan worden de meest waanzinnige eisen gesteld terwijl alleen het proces al 10x zo zwaar is, en er ook nog eens veel meer connecties gemaakt worden.

ALLE providers met een newsserver kampen in meer of mindere mate met dit probleem, en je zult er erg weinig vinden die je totaal ongelimiteerde access bieden op zo'n apparaat.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 16:36

Floor-is

5.2

Bart-01 schreef op 21 april 2004 @ 11:52:
Vervolg van het verhaal:

Ben hier niet blij mee.
512Mb/s zou ik voor tekenen hoor :Y)
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 00:32:
Ik moet nu dus noodgedwongen een abbo nemen bij een commerciele newsprovider omdat Publishnet dat niet rekent als fair use policy. Kost me weer extra centen zo. En sorry hoor 1.5 gig is niks vergeleken bij sommige leechers die wel 10gb doen op een dag. Das pas echt buitensporig.
Hangt er vanaf he? Als alle klanten op dezelfde dag dik gaan leechen, dan ben je misschien wel eens goed het haasje, maar anders zal het nog wel flink meevallen. :)
Publishnet en eigenlijk elke provider geeft geen (harde) garanties af over de nieuwsdienst, je moet daarom toch altijd in je achterhoofd houden dat het mogelijk kan zijn dat je niet bij de nieuwsserver komt. Okay er zijn hele goede nieuwsservers bij een zeer klein aantal ISP's, maar ook dan kan je er nog niet 100% van uitgaan dat het helemaal 100% werkt en 100% beschikbaar is toch?
Klopt het dat TweakDSL echt geen limieten heeft? Ik snap wel dat je bijvoorbeeld niet 10gb op een dag moet gaan downen want dat vinden ze niet leuk.
Geen limieten, geen gedoe over of je op dag A 50Mb doet en dag B 12GB. Ik heb althans nog nooit gedoe gehad en ik verzet sinds kort toch wel weer grote hoeveelheden data (denk 500GB+)

Bericht hierboven

Pagina: 1