[LCD] Hoe aansluiten? (was: Wat moet ik halen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31
Ik heb deze diagram:

Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/lcd44780.gif
nodig voor mij 44780 lcdtje.

Nu kan ik wel wat solderenmaar ik snap dit schema niet goed,
volgens mij zitten er 2 weerstanden in namelijk een van 10K en een van 100,

maar waarom nu bij die van 100 dat lijnte wat van het onderste punt (in het schema) naar het midden van de weerstand loopt... en hoe sluit ik die 10K aan, aangezien pin 3 van het LCD daar midden naartoe loopt.

of ben ik mis en zijn dit geen weerstandjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Het zijn potmeters en geen weerstanden :), potmeters hebben 2 pootjes, die dingen koop je voor 15 cent ofzo :P.

edit: Afgelopen weekend heb ik ook deze lcd gemaakt, maar niet via het schema, maar door het na te maken van een ander.

Helaas is ie al weer stuk omdat ik em aan de 12v aansloot :|, komend weekend weer met een nieuwe aan de gang :(.

[ Voor 52% gewijzigd door SuperPaddo op 26-11-2003 14:40 ]

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Oke potmetertjes dan (hier in de buurt koop je die niet voor 15 cent maar dat terzijde..) 2 pootes, en er lopen 3 draden naartoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je bedoelt 3 natuurlijk :Y)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 06:36

KompjoeFriek

Statsidioot

SuperPaddo schreef op 26 november 2003 @ 14:39:
Het zijn potmeters en geen weerstanden :), potmeters hebben 2 pootjes, die dingen koop je voor 15 cent ofzo :P.
potmeters zijn WEL weerstanden, alleen dan regelbaar, toch? :+

[edit]
moet je niet weten op hoeveel Ohm de 10K potmeter ingesteld moet worden?
Of wordt dit gebruikt om het LCD feller te laten branden oid..

[ Voor 21% gewijzigd door KompjoeFriek op 26-11-2003 14:44 ]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
ik snap neit goed hoe ik dit moet aansluiten hoor, maar ik ga wel achter een 100 en een 10K potmetertje aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Ja 3 pootjes, en oke, regelbare weerstanden :+, maar de "rode draad" van mn stukje klopte wel :P.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
jackel7007 schreef op 26 november 2003 @ 14:42:
ik snap neit goed hoe ik dit moet aansluiten hoor, maar ik ga wel achter een 100 en een 10K potmetertje aan....
Je ziet @ de printerpoort van die nummerjes (tot 25), als je op je eigen printerkabel kijkt, heel goed kijkt, dan zie je daar die nr's ook op staan.

Je lcd heeft de nummers die rechts op het schema staan, en je moet de printerkabel doormidden knippen, en dan de draadjes die eruit komen verbinden met het lcd (solderen).

Als je graag wilt kan ik wel een pic maken van mn (opgeblazen) lcd.

Dit stukje klopt hoop ik wel aardig? :+

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
dat je die kabeltjes moet solderen snap ik wel :)
ik ben net niet helemaal mee met het aansluiten van die potmeters (misschien omdat ik ze niet voor me heb liggen....) ik bedoel welke draad moet nu op welke pin van die potmeter, en iemand enig idee waar ik een potmetertje uit kan halen?
dus in welke apperaten zitten potmeters...?

(geen winkel in de wijde omgeving die dit verkoopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zitten in genoeg apparaten potmeters, maar ik geef je geen grote kans dat net in dát apparaat wat je open wilt maken de juiste potmeters zitten. Oftewel, als er echt geen winkel in de buurt is kun je het altijd nog bestellen op conrad.nl. Zodra je zo'n potmeter hebt spreekt het ook voor zich waar welke draad op moet.

Afbeeldingslocatie: http://library.thinkquest.org/C0111209/3/foto_varres2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De 100Ohm potmeter is voor je backlight. Als je die niet perse wilt kunnen veranderen kan je ook een vaste weerstand er tussen zetten met een waarde tussen de 0 en 100 ohm. Je moet ff testen met verschillende waardes welke het prettigst is.

de 10kOhm is voor de contrastinstelling. Hier zou ik wel een potmeter voor gebruiken, omdat je contrast anders moet instellen nagelang je inkijkhoek.

code:
1
2
3
4
5
6
7
   3
   I
 /   \
|  +  |
 \___/
  I  I
  1  2

ff een potje getekend.
1 moet op de massa aangeloten worden (de lijn onderin het scherm)
2 op de +5volt
3 pin 3 van je lcd

Het principe hiervan is een zogenaamde spannings deler, waarbij op pin3 elke spanning tussen 0 volt (helemaal naar pin 1 gedraait) tot 5 volt (helemaal naar pin 2 gedraait) kan aannemen.
In principe kan je hier ook een andere waarde voor pakken, maar je niet veel afwijken. 1 kOhm zou nog kunnen, niet lager, anders gaat er een te grote stroom door de pot lopen. 100kOhm zou je moeten proberen, waarschijnlijk werkt dat ook nog wel, aangezien het lcd alleen een spanning nodig heeft op die pen, en geen stroom verbruikt.
Suc6

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke die potmetertjes word op kort termijn een probleem.
Nu wil ik gewoon normale weerstandjes ertussen gaan zetten,
backlight vol aan en contrast vol open dus zo donker mogelijk.

Ik denk dat dit het beste is?
Welke waarden moet ik dan pakken?

Als ik nou bij beide geen weerstand tussen zet, dan is mijn beeld toch goed leesbaar denk ik? Kan ik dit proberen of fikt er dan gelijk iets door?

[ Voor 24% gewijzigd door Jackbq op 30-11-2003 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:24

AirX

Tweak Guru

SuperPaddo schreef op 26 november 2003 @ 14:39:

edit: Afgelopen weekend heb ik ook deze lcd gemaakt, maar niet via het schema, maar door het na te maken van een ander.

Helaas is ie al weer stuk omdat ik em aan de 12v aansloot :|, komend weekend weer met een nieuwe aan de gang :(.
@@P :p....
Maarja, zo heb ik heel wat LCD's zien wegroken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 30 november 2003 @ 16:38:

Als ik nou bij beide geen weerstand tussen zet, dan is mijn beeld toch goed leesbaar denk ik? Kan ik dit proberen of fikt er dan gelijk iets door?
Tuurlijk kan dat, dan zet je pen 3 aan 5V en pen 16 aan ground, dat is hetzelfde als de potjes in de uiterste stand zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
en is het LCD dan beetje leesbaar?
of hoe staan jullie potmetertjes afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 30 november 2003 @ 16:38:
oke die potmetertjes word op kort termijn een probleem.
Nu wil ik gewoon normale weerstandjes ertussen gaan zetten,
backlight vol aan en contrast vol open dus zo donker mogelijk.

Ik denk dat dit het beste is?
Welke waarden moet ik dan pakken?

gaat niet werken. Contrast op voluit = compleet zwart beeld. De backlight kan wel zonder weerstand.
als je trouwens toch bezig bent zou ik dat andere schema pakken, daarmee kan je de backlight aan en uit zetten met LCDsmartie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
contrast vol open is toch helemaal zwart? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke dan een weerstand tussen mijn contrast hoeveel denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Nu online
50Ohm.. de helft dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon potmetertjes kopen... als het contrast ed. je niet bevalt kun je weer solderen enzo... doe het gelijk goed en koop potmetertjes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga naar de winkel met de volgende lijst:
1x instelpotmeter lineair 10 Kohm
1x instelpotmeter lineair 100 ohm
1x Sub-D connector 25 polig Male
1x connector die op je LCD past.

Oohja, vergeet niet de 5 volt voedingsspanning aan te sluiten (die moet dus tussen de 5V en de Ground). Hiervoor kun je een Moulnex connector gebruiken die een elektronicawinkel vast wel zal hebben liggen. Zo niet, sloop hem van een oude hardeschijf of iets dergelijks.

Die potmetertjes hebben 3 pootjes. Je zal zien dat één van die pootjes op een andere plaats staat dan de overige 2. Dat is de middenaftakking (dat is het pijltje van het symbool in je schema). De andere 2 uiteindes sluit je gewoon aan (maakt niet uit wie op wat zit, je veranderd er alleen de draairichting van je potmeter mee).

Als je goed kijkt op die Sub-D connector zie je de nummertjes staan die overeen komen met je elektrisch schema.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

job

Wat de potmeters betreft.
Je hebt ook potmeters waar de drie pootjes aan dezelfde kant zitten en allemaal naast elkaar.
Dan moet je gewoon het middelste pootje pakken voor het pijltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 02:22

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

offtopic:
had ik net een mooie, uitgebreide reply geschreven, verdwijnt hij in het niets na een "page expired" :(

Strekking van het verhaal: de contrast potmeter is nodig.

De andere, voor het backlight, heeft geen nuttige werking. Vervang hem door een 50k logaritmische pot met een weerstand van ongeveer 40 ohm in serie.
Dit is te gebruiken icm
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/LCDconnect.jpg.
Dan kun je de helderheid zelf instellen, en ook computergestuurd het backlight uitzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 12:33 ]

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 20:57:
Ga naar de winkel mail Atmosferic met de volgende lijst:
1x instelpotmeter lineair 10 Kohm
1x instelpotmeter lineair 100 ohm
1x Sub-D connector 25 polig Male
1x connector die op je LCD past.
Als je de postbode de verzendkosten betaald, stuur ik je die spullen wel op.
Omdat je het niet helemaal weet wil ik het ook nog wel voor je aan elkaar bakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke weerstandjes komen eraan,
nog een vraagje:

werkt dit:

"Men neme printerkabel, en Knip door...
dan ga je de pins/draden doormeten zodat je weet welke draad welke pin is,
en dan solderen.
Zitten er in een printerkabel genoeg aders in deze kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meestal wel, als je echt wanhopig bent meet je of alle pennen aan de 'pc kant' verbonden zijn met de 'printer kant' (zonder de draad door te knippen, gewoon op de connectors meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 01 december 2003 @ 22:16:
Zitten er in een printerkabel genoeg aders in deze kabel?
Ja, de meeste printerkabels hebben gewoon alle aders.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
bij die potmeter van 100, daar zit dus op 2 pinnen hetzelfde, hoe kan dit dan werken?
dit klopt toch niet of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 03 december 2003 @ 13:22:
bij die potmeter van 100, daar zit dus op 2 pinnen hetzelfde, hoe kan dit dan werken?
dit klopt toch niet of wel?
die van 100 is een vaste weerstand. Een potmeter heeft schematisch alijd 3 pootjes.

gewone weerstand
Afbeeldingslocatie: http://www.pemberton.electronics.btinternet.co.uk/symbols/res.gif
Afbeeldingslocatie: http://webhome.idirect.com/~jadams/electronics/resistor.gif

variabele weerstand
Afbeeldingslocatie: http://www.pemberton.electronics.btinternet.co.uk/symbols/vres.gif
Afbeeldingslocatie: http://buphy.bu.edu/~duffy/elec/5D10_77.GIF

potentiometer
Afbeeldingslocatie: http://www.pemberton.electronics.btinternet.co.uk/symbols/pot.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.de/techexpert/artikel/overclocking/200105/poti1.jpg

Variabele weerstand en potentiometer zijn in princiepe hetzelfde, een variabele weerstand is alleen enorm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat vaak enige verwarring over de 3 aansluitingen van een potentiometer, in de volksmond potmeter genoemd.

Tussen de twee buitenste pennen a en b zit een weerstandbaan van koolstof en de middelste pen is verbonden met een zgn loper, pen c.
De draaias van de potmeter is verbonden met deze loper en door de loper over de weerstandsbaan te verschuiven zal de weerstand tussen de loper en elk van de uiteinden van de koolstofbaan veranderen.
Wordt de weerstand tussen c en a groter, dan wordt de weerstand tussen c en b kleiner.
In het voorbeeld staat de loper in de middenstand.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/potmeter.PNG

voorbeeld van een 500 Ohm potmeter

De potmeter wordt vaak als instelbare spanningsdeler gebruikt, de spanning wordt dan aangelegd tussen a en b en de spanning wordt afgenomen van de loper (c).

Als de potmeter wordt gebruikt als variabele weerstand, dan heb je net als bij en gewone weerstand, maar 2 aansluitingen nodig.
Je gebruikt dan de loper samen met een van de buitenste aansluitingen, welke van de buitenste aansluitingen dat is maakt in principe niet uit.
Wel is het zo dat in het ene geval de weerstand zal toenemen bij het rechtsomdraaien van de potmeteras en in het andere geval de weerstand juist zal afnemen.

De nietgebruikte pen wordt vaak aan de loper geknoopt, maakt voor de werking niet uit.
Als je pen c met pen b verbindt kun je tussen a en c nog steeds een weerstand tussen 0 Ohm en 500 Ohm instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke klaar met solderen,
aansluiten heel leuk het backlight werkt.

die printer dll's geinstalleerd
zet ik smartie aan... NIX :(

de bedrading heb ik samen met een ander gesoldeerd ik weet echt 99% zeker dat alles goed zit. alles is gemeten etc.

wel zit de ground die bij de printerkabel meekomt nog los, ik heb de groud van mijn voeding gepakt als groud en de rode molex als 5 volt.....

any suggestions?
is die groud van de lpt kabel nodig voor werking?

het draaien aan de contrast potmeter doet ook niets, dus ook in de hoogste stand is het scherm gewoon blank...

klopt dit? of zou het in de hoogste stand wel zwart moeten worden, of er nou iets staat of niet..

[ Voor 27% gewijzigd door Jackbq op 03-12-2003 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

sluit als je blieft ook de ground van je printer kabel vast. Hij is er om storingen om te vangen en te voorkomen dat de massa gaat zweven.
Je massa of ground is namelijk de referentie van de voeding en signaal draden, en als die 2 verschillend zijn, kunnen er nare dingen gebeuren.

(ja ik weet dat de beide massa uit dezelfde voeding komen, toch is het belangrijk dat alle massa's met elkaar verbonden zijn, dus niet zeuren dat dat niet hoeft).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke heb ik gedaan maar geen verschil, hoe krijg ik mijn beeld zwart?
hoe kan ik testen of het lcd wel werkt? (voor het solderen werkte het wel in elk geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als het LCD werkt komen er 2 zwarte balken op (de 1e en de 3e regel).

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
wanneer komen er 2 zwarte balken op?

LPT poort los en spanning erop?

en dan helemaal los leggen van printerpoort?

edit: ehr help :'( eindelijk een lcd en dan dit...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk eens deze goede tutorial. Ook deze is zeker de moeite waard: Hitachi HD44780 Controller HOWTO. Alles over het aansluiten en testen met de parallelle poort is daar in te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.myrolypoly.com/lcd_project/lcd_project_pics/IMG_0653.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Wat een rotwerkje als het tegenzit zeg :(
ik heb pin 1 en 3 op de massa gezet en pin 2 op de voeding, ik zet er 4.7 volt op (via trafo had ff geen 5 volt trafo) en toen niets 0,0 geen init regels ofzo.

dus zeg het maar wat ik nu moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meten, meten en meten.
als je er alleen +5 en ground opzet moet hij al beeld geven, anders heb je die al niet goed zitten. Kijk ook of jouw lcd niet toevallig op 12 volt werkt ipv. 5 (ZET ER NIET ZOMAAR 12 VOLT OP, DAN IS IE ZEKER OVERLEDEN)
edit:
zeker weten dat contrast pen via potmeter aan de ground hangt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
ik heb er om te testen direct 4.7 volt op gezet op pin 2.

ik heb pin 1 en 3 verbonden met de massa, nix potmeters ofzo ertussen.
normaal zou dan volgens mij regel 1 en 3 moeten oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gooi er dan een potmeter tussen :| misschien vind je lcd het niet grappig ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
hoe kan ik mijn lcd nou heel simpel testen?
om te kijken of hij uberhaupt nog werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 04 december 2003 @ 16:42:
hoe kan ik mijn lcd nou heel simpel testen?
om te kijken of hij uberhaupt nog werkt?
Alle manieren zijn hierboven al aangegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
mag jij zeggen waar ze staan, ik heb een paar keer gevraagd hoe ik dat moet doen, en voorstellen gegeven van wat ik gevonden had, maar ik zie nergens een bevestiging hoe iets inderdaad kan of hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 19:57
Er zijn ook lcd's die ook een negatieve -5 volt spanning nodig hebben. Ik heb namelijk een lcd (2 regels, maar wel grotere letters dan normaal) en die heeft dus een -5, een ground en een +5 volt nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.vandijkenelektronica.nl/site/preview.php?table=images&index=220
en hier de Datasheet over de negatieve spanning
En volgens mij geeft elk display dat goed op de voeding is aangesloten en geen data binnen krijgt de 1e (en 3e als het 4 regels zijn) vol met blokjes

[ Voor 17% gewijzigd door Brammel op 04-12-2003 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke bij deze nog ff een pic van mijn LCD

linkje naar foto

kan iemand mij vertellen hoe ik wat aansluit dan? want ik snap der niets meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 04 december 2003 @ 20:54:
oke bij deze nog ff een pic van mijn LCD

linkje naar foto

kan iemand mij vertellen hoe ik wat aansluit dan? want ik snap der niets meer van
heb je de datasheet van dat ding? de volgorde in het aansluitschema is niet per defenitie de volgorde op je lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
nee ik heb niets, hij komt uit een siemens kassa, een beetle.
daarin werkte hij in elk geval :)

schema's etc heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
nog maar een klein schopje dan?

mod-break: gebruik Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit ipv binnen 24 uur schoppen.

edit:

goed dan dus nog maar eens alles losgesoldeerd en enkel de voeding van de LCD en de backlight vastgemaakt.

Backlight werkt en is verstelbaar
alleen gaan bij het draaien aan de 2e potmeter niet regel 1 en 3 "branden" of zwart worden.

De potmeters die ik heb kunnen krijgen zien er wel wat verschillend uit,
de kleinste is die voor de backlight en werkt (100)

die grote (10Ka) werkt dus niet? of mijn lcd is kapot, of het is een ander type potmeter?

kan iemand mij dit zeggen aan de hand van deze pic:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/lcd/potmeter.jpg

De rechtse potmeter (die van 10 Ka) is als volgt verbonden:
Pootje 1 op 5 volt
pootje 2 (middelste) op pin 3 (contras van LCD volgens mij)
pootje 3 op ground

Andere potmetertje (dat van 100)
pootje 1 en 2 op de 5 volt
pootje 3 op pin 15

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Is er nou niemand die eventjes wil helpen?
Er zijn zoveel tweakers die lcd's hebben en die krijgen het allemaal voor elkaar om het aan te sluiten, laat iemand mij ff helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
jackel7007 schreef op 13 december 2003 @ 11:07:
Is er nou niemand die eventjes wil helpen?
Er zijn zoveel tweakers die lcd's hebben en die krijgen het allemaal voor elkaar om het aan te sluiten, laat iemand mij ff helpen?
Zoals ik al eerder heb gezegd, probeer eens met een positieve en een negatieve voedingsspanning, ik kreeg eerst ook alleen het backlight aan de gang, en zag geen init regels. Heb hem nu wel werkend met een negatieve voedingsspanning. (van de stekker die op je mobo zit geplukt, weet niet of dat zo goed is, maar het werkt wel nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt:

pootje 1 en 2 op de 5 volt
pootje 3 op pin 15

Snap ik niet, op pin 15 zit 5V, dus alle aansluitingen van het potmetertje hangen nu aan 5V.
Dat ie niks doet is geen wonder zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd exter, Het moet ook eigenlijk zijn (als je het schema van de topicstart volgt):

pootje 1 en 2 op de 5 volt ground
pootje 3 op pin 15: BL+/VB+ pin 16: BL-/VB-

De andere potmeter klopt wel (contrast).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Dus de potmeter waar het backlight op zit, wat het dus WEL goed doet zit verkeerd.
en de potmeter waar het contrast op zit wat het dus niet doet zit wel goed... :?

negatieve spanning...

Waar haal ik het vandaan in de pc?
hoeveel volt moet het zijn,
en waar moet het opkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jackel7007 schreef op 13 december 2003 @ 13:32:
Dus de potmeter waar het backlight op zit, wat het dus WEL goed doet zit verkeerd.
Als het 100 Ohm trimpotje met pen 1 en 2 aan 5V ligt en met pen 3 op 15 dan kan ie het helemaal niet doen, op 15 staat volgens het schema ook 5V.

Dan heb je het toch anders in elkaar gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Pen 16: Ground
Pen 15: pen 3 Potmeter 100 Ohm

andere pennen op de 5 volt

pen 1: Groud (ook verbonden met pen 16) en met pen 1 potmeter 100 ohm
pen 2: 5 Volt en verbonden met pen 1 en 2 potmeter 100 ohm en pen 3 potmeter 10ka
pen 3: verbonden met pen 2 potmeter 100 ohm

*gaat even painten want dit is nix*

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/lcd/schema.JPG

Nog even voor de duidelijkheid,
het backlight werkt naar behoren, kan gedimt worden etc en is naar mijn mening flink fel te zetten.

De init wat een lcd zou moeten doen (voor zover ik begrepen heb) waarbij regel 1 en 3 oplichten zodra het zo aangesloten is, zonder verdere data lijnen doet het dus niet. Ook het draaien aan het contrast werkt niet. Pin 3 direct op de massa Of op de 5 volt zetten werkt ook niet, dus hieruit begrijp ik dat het ook niet aan mijn potmeter ligt. :O

Wat betreft het verhaal over negatieve spanning, dat heb ik dus nog niet geprobeerd, misschien wil iemand mij vertellen hoe ik dat aansluit hoeveel volt, en waar ik die spanning vandaan haal. Ga ik het wel even proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door Jackbq op 13-12-2003 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien mis ik iets, maar volgens welk schema heb je het aangesloten?
Niet volgens het schema in de startpost iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Nou dat schema had ik eerst geprobeerd, en dat werkte niet.
toen vond ik deze foto waarbij ook zo'n hd44780 aangesloten is,

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/schema_foto.jpg
**tikje groter**

en vandaar heb ik dus gesoldeerd.
Gevolg, alles werkt weer dus ook mijn backlight etc, maar mijn contrast niet, dus
laat de aansluiting van die backlight enzo ff doen met die 100 ohm potmeter,
maar mijn probleem zit dus in die 10Ka potmeter.

en nog steeds mijn vraag over negatieve spanning.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
je kan de negatieve spanning van de stekker uit je moederbord halen (op eigen risico, weet niet of het kwaad kan). Je moet dan de -5 volt hebben, moet je alleen zelf ff zoeken welke pin dat is.Hier kan je zien op welke pinnen je die dan moet aansluiten. (onderaan bladzijde 8 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
hmm -5 van me moederbord halen vink nie zo'n succes als ik niet zeker weet dat er -5 op moet, strax is me mobo naar de kl*ten :(

iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we toch over deze lcd's bezig zijn . ben toevallig vanochtend begoonne om een dergelijk lcd ook aan te sluiten maar dan 1tje met 2 regels. alles gaat goed backlight werkt contrast is regelbaar en ik zie netjes de "intialisatie regel"(is maar 2 regels dus heb maar 1 regel zwart ;) maar als ik de lcd gaat aansturen dan word ie wel herketn maar ik zie niks op het scherm :( balen dus ! iemand een id ?

Is onder WXP PRO .

Printerport is epp

heb zowel lcdstudio als crystal control geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke, na het toch enigsinds wat beu te raken eens rotweg 12 volt op pin 2 gezet en ground op 1 en 3.

hierbij gaan wilkeurige blokjes (half) zwart en "lopen" als het ware leeg.

wat is er dan aan de hand?
is er iets kapot?
toch verkeerde voltage?

vanaf 6 volt doet hij iets....
7.5 iets meer 9 nog iets meer en bij 12 nog wa meer maar niet blijven..
het loopt zeg maar leeg.....

ik ruik geen schroeilucht en zie geen rook, dus hij doet het nog denk ik?

hoe ga ik nu verder te werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat jij toch een scherm heb die -5 en +5 volt nodig hebt.

Want op de manier die je net hebt gedaan maak je ( welliswaar op een rare manier) een spanningsverschil van 12 volt. en als je -5 en +5 hebt is je spanningsverschil 10 volt maar heb je wel een "Gelijke Spanning" en nu heb je een "Scheve Spanning" vandaar de halve blokjes. hoe en wat aansluiten in dat geval weet ik niet want je zult ook nog ergens normale massa moeten geven iig op de backlight. misschien dat er iemand je wel verder kan helpen ! en ik hoop mij ook ;) want baal best wel dat die van mij alles goed doet behalve tekst weergeven.
jackel7007 schreef op 13 december 2003 @ 21:51:
oke, na het toch enigsinds wat beu te raken eens rotweg 12 volt op pin 2 gezet en ground op 1 en 3.

hierbij gaan wilkeurige blokjes (half) zwart en "lopen" als het ware leeg.

wat is er dan aan de hand?
is er iets kapot?
toch verkeerde voltage?

vanaf 6 volt doet hij iets....
7.5 iets meer 9 nog iets meer en bij 12 nog wa meer maar niet blijven..
het loopt zeg maar leeg.....

ik ruik geen schroeilucht en zie geen rook, dus hij doet het nog denk ik?

hoe ga ik nu verder te werk?
Pagina: 1