[excel] eerste keer bestand open geeft fout

Pagina: 1
Acties:

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Topicstarter
Ik heb hier een satellite pro notebook (toshiba) met windows xp en office 2000. Als ik na het opstarten via de verkenner dubbelklik op een xls bestand, dan word excel geopend, maar verschijnt het bericht dat het bestand al in gebruik is door de gebruiker satellite, en dat het dus als alleen lezen geopend kan worden.

Als ik dan waarschuwen kies, opend het bestand in alleen lezen mode. Sluit ik dan het bestand en vervolgens excel, dan verschijnt bij het sluiten van excel de melding dat het bestand vrij is en geopend kan worden in normale mode.

De xls bestanden staan op een nt4 server. Het vreemde is dat er helemaal geen user satellite bestaat, ook niet als lokale xp gebruiker. Ook de computernaam heeft niets wat op satellite lijkt in zich.

Nadat dit gebeurt is, kan de rest van de dag gewoon gewerkt worden. Het openen van xls bestanden vanuit de verkenner geeft dan geen enkel probleem meer.

Een herinstallatie van office heeft geen verbetering gebracht. Het viel me wel op, dat na een boot en de install van office het wel goed ging. Na een reboot was het probleem echter gewoon weer terug.

edit: word en powerpoint hebben dit probleem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Force op 26-11-2003 14:17 ]

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• Force

Force

Topicstarter
Is er dan echt niemand die hier een oplossing voor heeft. Ik raak er al een beetje aan gewend hoor, de meeste vragen die ik post blijven onbeantwoord. Andere problemen zijn vaak wel op te lossen met een beetje googelen, maar deze dus niet.

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:18
Wellicht omdat niemand het weet? :) Ik heb zelf ook niet echt een idee, maar heb nog wel een vraagje:

Heb jij dit probleem ook wanneer je het bestand vanaf jouw laptop opstart, en dus niet vanaf het netwerk?

Eigenlijk denk ik van wel, want waar ik aan zit te denken is dat Excel het bestand wat jij wilt openen, ook als een temp-file ergens neerzet, en dan denkt dat jij datzelfde bestand nogmaals wilt openen, terwijl dat bestand (wat dus eigenlijk de temp-file is) al is geopend.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Force

Force

Topicstarter
Leuty schreef op 28 november 2003 @ 18:54:
Heb jij dit probleem ook wanneer je het bestand vanaf jouw laptop opstart, en dus niet vanaf het netwerk?
Nee, als ik een bestand van de lokale hd open gaat het wel goed. Open ik daarna vanaf de server dan is er ook geen probleem.
Er is dus alleen een probleem als ik na het opstarten een xls bestand vanaf de server open.

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 17:46

Pietertje

The Rock

Kijk eens of er op de server een hidden document is dat dezelfde naam heeft als jouw document,maar dan met de eerste twee characters ~$. In zulke documenten zet Office neer wie een bestand al geopend heeft. Als dit document blijft bestaan krijg je steeds die melding.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Draait er op de server en/of laptop een virusscanner toevallig? Zo ja, de real time scanner eens uitzetten en nog eens proberen. Deze wil namelijk de bestanden ook nog wel eens in gebruik nemen waardoor Excel/Word deze meldingen geeft. Om de een of andere reden hebben Office pakketten daar ook veel eerder last van dan andere pakketten.
Pagina: 1