[debian] Probleem met GAIM 0,74 + MSN SSL support

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:45
Beste,

Ik heb GAIM 0.74 gedownload van sourcefourge.
Gecompileerd, en ik miste nog tig libraries van GTK2+, die ook gedownload en gecompileerd.

Om een lang verhaal kort te maken -> gaim heeft alle dependencies en compileert.
Hij zeikt alleen nog over libnotification (ik dacht voor new mail notification) en gtkspell (voor spellcheck).

gezien packages.debian.org momenteel plat is, en ik geen zin heb om alle dependant libraries voor die libnotification en gtkspell te zoeken disable ik ze tijdelijk.

GAIM werkt dus, en met ICQ connecten is geen probleem. MSN daarintegen wel. Die wil SSL support. Dus ik naar www.gnupg.org en www.gnutls.org

Ook hier alle lib's gedownload, compileert, make, en make install.
Uiteindelijk gnutls gecompileert, make en make install en het was goed.

Ik hercompileer gaim 0,74 (fresh download van vandaag) en in het eindrapport staan dat alle protocollen meegecompileert worden en dat voor SSL libraries GNUTLS gevonden.

in ./configure --help staat dat GNUTLS default aan staat, maar goed optie --enable-gnutls=yes kan nooit kwaad. voor de zekerheid heb ik mozilla nss uitgezet met --enable-nss=no.

nou, hup compilen, make, en make install.. Alles gaat voorspeodig zonder errors.
Ik switch naar KDE, en start gaim. ICQ connect en MSN niet. Krijg melding dat SSL niet aanwezig is en dat deze geinstalleerd moet worden .. :-(

Heb gaim.sourcefourge.net afgezocht, het forum van gaim, en elke readme die ik kon vinden maar helaas niets of weinig bekend over 0.74.

als ik kijk in de about van gaim zie ik wel dat het versie 0,74 is, dus hij zou het moeten doen.

Moet ik nog iets specifieks doen om dit werkend te krijgen?

Ik draai op Debian 3.0 woody, kernel 2,4,18 en KDE 3.1.4.

I want to live forever, so far.. so good.

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:18

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Heb je OpenSSL development files (libssl-dev of libssl0.9.6) geinstalleerd staan?

Verder zou het ook kunnen zijn dat deze versie van Gaim protocol 9 nog niet ondersteunt van MSN, ik gebruik amsn daarvoor (die hoef je niet eens te compilen :) )

Had je dit gezien in de Gaim FAQ?
Q: I just upgraded Gaim and the MSN plugin will not load. Why?

A: You did not compile with SSL support, or the SSL plugin failed to load. As of protocol version 9, the MSN protocol requires the use of SSL, which gaim provides by either GnuTLS or the combination of NSS and NSPR from the Mozilla project. Install one or both of these and recompile Gaim, and see the next question.

Q: The MSN plugin won't load, but I have Mozilla NSS!

A: Some distributions, including Slackware, install Mozilla NSS to a non-standard directory. The fix is simple. Edit /etc/ld.so.conf and add /usr/lib/mozilla-1.4 (or whatever version you're using, but it's usually 1.4) to the file, and run ldconfig as root. Then re-run configure and recompile Gaim. You may also need to specify where the include file are for NSS and NSPR, see ./configure --help for the options.

Mozilla 1.5 has a broken .pc file and does not install the necessary .h files, and so will not be detected.

See these notes on getting ssl to work with gaim.

[ Voor 67% gewijzigd door smoking2000 op 26-11-2003 13:42 ]

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
apt-get build-dep gaim
apt-get source gaim
tarball van 0.74 uitpakken
debiandir uit de debian source van GAIM in de gaim sourcedir zetten
dch -i
changelog ff aanpassen en invullen
dpkg-buildpackage

ff wachten...

en je hebt een leuk pakket staan die het gewoon zou moeten doen.

• Warbringer
_JGC_ schreef op 26 november 2003 @ 14:15:
apt-get build-dep gaim
apt-get source gaim
tarball van 0.74 uitpakken
debiandir uit de debian source van GAIM in de gaim sourcedir zetten
dch -i
changelog ff aanpassen en invullen
dpkg-buildpackage

ff wachten...

en je hebt een leuk pakket staan die het gewoon zou moeten doen.
En welke sources heb ik dan nodig in sources.list ?

Even nog wat uitleg over hoe de compile van GAIM gaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
gaim 0.74

Allow Multiple Connections.... : yes
Build Protocol Plugins........ : yes
Protocols to link statically.. :
Protocols to build dynamically : gg irc jabber msn napster oscar toc yahoo zephyr

UI Library.................... : GTK 2.x
SSL Library/Libraries......... : GNUTLS

Build with Plugin support..... : yes
Build with Perl support....... : no
Build with Tcl support........ : no
Build with Tk support......... : no
Build with Audio support...... : no
Build with NAS support........ : no
Build with GtkSpell support... : no

Use XScreenSaver Extension.... : yes
Use X Session Management...... : yes
Use startup notification.......: no

Print debugging messages...... : no

Gaim will be installed in /usr/local/bin.
Warning: You have an old copy of gaim at /usr/local/bin/gaim.

configure complete, now type 'make'

Regel 9 geeft dus gewoon aan dat GNUTLS gevonden is en dus ook meegecompileert wordt.

[ Voor 54% gewijzigd door Warbringer op 26-11-2003 16:11 . Reden: code bijgezet. ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Warbringer schreef op 26 november 2003 @ 15:50:
En welke sources heb ik dan nodig in sources.list ?
Gewoon, de deb-src en de deb regels, vooral de deb-src regels zijn erg belangrijk bij deze uitleg van _JGC_.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:42
Warbringer schreef op 26 november 2003 @ 13:32:
...

in ./configure --help staat dat GNUTLS default aan staat, maar goed optie --enable-gnutls=yes kan nooit kwaad. voor de zekerheid heb ik mozilla nss uitgezet met --enable-nss=no.

nou, hup compilen, make, en make install.. Alles gaat voorspeodig zonder errors.
Ik switch naar KDE, en start gaim. ICQ connect en MSN niet. Krijg melding dat SSL niet aanwezig is en dat deze geinstalleerd moet worden .. :-(
....
Wellicht kan het helpen door eest 'make clean' te runnen en daarna te gaan compileren.
Er zijn waarschijnlijk wat oude bestandjes achtergebleven die er niet moesten zijn.
Ik heb het precies op jouw manier ook gedaan en werkt hier perfect (al moest ik er ook veel moeite voor doen).

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
code:
1
apt-get install gaim

geen optie? :?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je hebt al die dingen die je zelf gecompileerd hebt in /usr/local geïnstalleerd. Check eens of /usr/local/lib in de omgevingsvariabele $LD_LIBRARY_PATH staat of in het bestand /etc/ld.so.conf. Zo neen, toevoegen, en als je /etc/ld.so.conf wijzigt ook nog ldconfig uitvoeren als root. Zo ben je zeker dat al die bibliotheken in /usr/local/lib ook at runtime gevonden worden.

• Warbringer
Apt-get install gaim zou ik graag doen maar dan komt hij aankakken met een antieke versie...

Of je moet voor mij een apt sources.list hebben waar 0.74 als package op staat :)
offtopic:
Packages.debian.org is nog steeds down :(

Mijn ld.so.conf ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/usr/X11R6/lib
/usr/lib/atlas
/usr/local/bin
/usr/local/lib
/usr/local/include
/usr/bin
/usr/lib
/usr/include

Heeft er vanaf het begin altijd al zo uitgezien eigenlijk....

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 17:47
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, bij mij was de oplossing om openssl als een shared libje te compilen. Wel ff de link in ld.so.conf zetten en ldconfig runnen, maar dan werkt het als het goed is.

• Warbringer
openSSL is gecompileerd en geinstalleerd in usr/local/ssl en die heb ik in ld.so.conf gezet.
ldconfig gerunt, gaim opnieuw gecompileerd maar helaas niets..

weer direct de melding dat SSL nodig is en of ik deze aub wil installeren?...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Misschien moet je het ff met mozilla nss proberen ipv gnutls?
Ik heb hier ok zooo veel mee lopen kloten.
Op een gegeven moment had ik echt alles draaien maar de configure van gaim kon die ssl zooi maar niet vinden :(
Ik heb echt veel gezocht gevraagd en alles maar gaim wilde het maar niet pakken. Hij las er gewoon overheen als ik de prefix opgaf met de configure :(
Nu draai ik dus maar amsn met licq.. werkt ook goed ;)

Moet je eens kijken hoe deze SSL support geregeld is... GEWELDIG.

*BEEP*

"Ik zie dat u geen SSL support heeft. Dit heeft u nodig om blablabla...."

"Druk op OK om het downloaden en installeren van SSL te beginnen."

*OK*

.....

"Done."

En hup.. online...
Waarom gaim niet zoiets heeft vat ik ook niet :/ ...

[ Voor 29% gewijzigd door DeMoN op 27-11-2003 12:28 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Warbringer
DeMoN schreef op 27 november 2003 @ 12:26:
Misschien moet je het ff met mozilla nss proberen ipv gnutls?
Ik heb hier ok zooo veel mee lopen kloten.
Op een gegeven moment had ik echt alles draaien maar de configure van gaim kon die ssl zooi maar niet vinden :(
Ik heb echt veel gezocht gevraagd en alles maar gaim wilde het maar niet pakken. Hij las er gewoon overheen als ik de prefix opgaf met de configure :(
Nu draai ik dus maar amsn met licq.. werkt ook goed ;)

Moet je eens kijken hoe deze SSL support geregeld is... GEWELDIG.

*BEEP*

"Ik zie dat u geen SSL support heeft. Dit heeft u nodig om blablabla...."

"Druk op OK om het downloaden en installeren van SSL te beginnen."

*OK*

.....

"Done."

En hup.. online...
Waarom gaim niet zoiets heeft vat ik ook niet :/ ...
Ik ben erachter..

GAIM 0,70 gecompileerd en het werkt METEEN..
schijnbaar werkt 0,71 t/m 0,74 wel met mozilla nss en nspr maar dan alleen van versie mozilla 1.4 en niet 1.5 (en die heb ik dus).

ARG!!!!
maar goed, het werkt nu, en ik upgrade pas weer als er een gaim versie komt die gnutls support of wanneer openssl werkt (maar dat is nog een license probleem).

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Warbringer schreef op 27 november 2003 @ 12:36:
[...]

Ik ben erachter..

GAIM 0,70 gecompileerd en het werkt METEEN..
schijnbaar werkt 0,71 t/m 0,74 wel met mozilla nss en nspr maar dan alleen van versie mozilla 1.4 en niet 1.5 (en die heb ik dus).

ARG!!!!
maar goed, het werkt nu, en ik upgrade pas weer als er een gaim versie komt die gnutls support of wanneer openssl werkt (maar dat is nog een license probleem).
Das mooi :)
Misschien is dat mijn probleem ook wel btw :) Thuis eens even kijken.
Ik heb die nsspr libs e.d. gewoon ge-apt-get en misschien zijn die wel van dee verkeerde versie. Toen ik er op een gegeven moment niet goed van werd heb ik maar heel Mozilla gedownload en geinstalleerd. Ook toen werkte het niet. Ik kan mezelf alleen niet meer herinneren of dat 1.4 of 1.5 was. iig thx voor de tip en veel chatplezier ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Warbringer schreef op 27 november 2003 @ 08:27:
Apt-get install gaim zou ik graag doen maar dan komt hij aankakken met een antieke versie...

Of je moet voor mij een apt sources.list hebben waar 0.74 als package op staat :)
Ik draai 0.72 uit apt (sid). Deze versie werkt gewoon prima. Ik weet niet wat er bij de laatste twee minor changes veranderd is, misschien dus wel een optie.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1