[dhtml] in td door achtergrond table heenkijken

Pagina: 1
Acties:

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een html-pagina,

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<body style="background-image: url('bgbody.gif'); 
             background-attachment: fixed;">

<table style="background-image: url('bgtable.gif');
              background-attachment: fixed;">

<tr>
 <td></td>
 <td><!-- hier wil ik doorheenkijken --></td>
 <td></td>
</tr>
</table>

</body>

Nou wil ik in de cel van de tabel de achtergrond van het body zien. Deze is gefixed dus ik kan niet een apart plaatje maken. Eigenlijk wil ik de tabel in één cel dus zonder achtergrond. Is zoiets mogelijk met CSS / JS / HTML?

[edit]
Ik wil in één cel helemaal door de achtergrond van de tabel heenkijken, in de andere cellen moet de achtergrond van de tabel wel getoond worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Skaah op 26-11-2003 13:03 ]

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:52
Als je geen background meegeeft is hij per definitie transparant. Of zie ik iets over het hoofd???

[ Voor 21% gewijzigd door sjroorda op 26-11-2003 13:01 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07
Ehm dan hebben we het over

HTML:
1
<table style="filter:alpha(opacity=50);">

Is dat wat je wilde bereiken?

en true@sjoorda

[ Voor 16% gewijzigd door Willem op 26-11-2003 13:01 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Minder nette oplossing:
1x1 transparant gifje en deze strechen via heigth en width properties.
Of zoals eerder vermeld niets in vullen (nou ja een
code:
1
&nbsp;
;) )

edit:

Zonder code tag zag je een spatie staan :D

[ Voor 20% gewijzigd door The-Source op 26-11-2003 13:08 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

als je in je tabel een achtergrond gebruikt kan je niet tegen een stukje van je tabel zeggen dat daar spontaan geen achtergrond zit.

waarvoor wil je het zo dan?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• sjroorda
Skaah schreef op 26 november 2003 @ 12:59:
[edit]
Ik wil in één cel helemaal door de achtergrond van de tabel heenkijken, in de andere cellen moet de achtergrond van de tabel wel getoond worden.
Dan in de andere twee cellen wel een achtergrondafbeelding zetten, en in de middelste alleen niet...

[ Voor 4% gewijzigd door sjroorda op 26-11-2003 13:09 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07
Ooit wel eens van classes gehoord? :)
Zou overigens met <div>'jes werken; flexibeler

@klaasbram: Er is geen ranzigere oplossing

dus
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
<div class="melp">
  bla
</div>

<div class="spef">
  bla
</div>

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
div.melp {
  background-image:url('./krent.jpg');
  /* rest properties */
}

div.spef {
  background-color:#ffffff;
  filter:alpha(opacity=50);
}

[ Voor 54% gewijzigd door Willem op 26-11-2003 13:19 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
disjfa schreef op 26 november 2003 @ 13:08:
als je in je tabel een achtergrond gebruikt kan je niet tegen een stukje van je tabel zeggen dat daar spontaan geen achtergrond zit.

waarvoor wil je het zo dan?
Dat is precies wat ik wel wil.

Ik ben bezig met het porten van het spel "Birth Of The Federation" van Microprose. Dit spel is ooit (1997?) uitgebracht maar was zo buggy dat het spelen ervan (vooral met vijf man multiplayer) een ramp was. Ook de memory-leaks waren niet van de lucht. Vandaar deze poging tot port.

Voor de kenners van het spel: in het galaxy (star map) scherm zijn de sectoren die je niet verkend hebt bedekt door een plaatje, dit is één groot plaatje. Bij een sector die je verkent verdwijnt dit plaatje en wordt de onderliggende achtergrond zichtbaar.

De gfx staan allemaal in het bestand stbof.res, dit is een renamede zip, het plaatje dat ik bedoel is km_glmap.tga en km_scrn.tga. De eerste komt dus over de tweede.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Skaah schreef op 26 november 2003 @ 14:31:
[...]

Dat is precies wat ik wel wil.

Ik ben bezig met het porten van het spel "Birth Of The Federation" van Microprose. Dit spel is ooit (1997?) uitgebracht maar was zo buggy dat het spelen ervan (vooral met vijf man multiplayer) een ramp was. Ook de memory-leaks waren niet van de lucht. Vandaar deze poging tot port.
oops, met ports van oude verouderde spelletjes zijn hier mee leuke ervaringen, maar hopelijk kom jij die niet tegen (* crisp , een moderator hier had een remake van Lemmings™ gemaakt, hierdoor kreeg hij problemen met Stichting BREIN, die onterechte beschuldigingen deed omtrend het Intellectueel Eigendom)

Wat ik als oplossing zou overwegen is om te kiezen voor een bovenop liggende layer en deze ofwel te maskeren (als het msie-only kan zijn, dan kun je het basicImage filter nemen),
ofwel met clip: rect(); de te tonen gebieden eruit te clippen.

je hebt dan sowieso meerdere elementen, de body ligt onderop terwijl de te tonen plaatjes erbovenop geplaatst worden, maar mogelijk niet zichtbaar zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• sjroorda
Dan kan je wellicht werken met de alpha-transparancy van willem169, of je zorgt ervoor dat je voor elke tabelcel een plaatje hebt voor exact die locatie. Bij het verkend hebben zet je dan die specifieke cel ofwel op transparancy=0 ofwel je verwijdert het achtergrondplaatje.

NOFI, maar wellicht een beetje weird om een spel naar HTML te porten? Een nadeel is bijvoorbeeld dat je de achtergrondafbeelding op kan slaan en die in een ander programma kan bekijken, zodat je hele 'bedekking' wegvalt. Dit kan je oplossen door ook de achtergrond als aparte cellen op te slaan, dus niet de hele background als 1 afbeelding met de hele map te plaatsen. Je hebt dan a.h.w. voor elk coordinaat 2 plaatjes: de blanco en de map.
Pagina: 1