Toon posts:

[Win2k3]Dual boot prob

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het bedrijf waar ik werk willen ze een nieuwe server plaatsen met als os systeem server 2003. Om hier alvast wat ervaring in op te doen heb ik 2003 op mijn eigen server geinstalleerd. Systeem werkt perfect verder geen problemen mee ofzo.
Op de eerste hdd (40GB) heb ik 2003 geinstalleerd op een partitie van 10GB groot.
Op de tweede hdd (80GB) heb 2000 professional geinstalleerd op een partitie van 5GB groot. Dit heb ik gedaan omdat er bepaalde programma's zijn die (nog) niet op 2003 werken zoals webapplicatie's. Ook als ik een fout maak met 2003 en zo niet meer kan opstarten, kan ik via 2000 snel mijn bestanden benaderen.

In ieder geval, het probleem is al ontstaan. Ik had 2003 geinstalleerd met alle drivers enz. Daarna 2000, hierbij hetzelfde. Maar op moment dat ik 2003 na de installatie wil opstarten zegt het systeem dat het bestand system beschadigd is. Ook als ik probeer in veilige modus te starten. Windows 2000 werkt echter perfect.

Kan 2003 geen dual boot aan of ligt het ergens anders aan. Ik ga vanavond proberen om 2003 eroverheen te zetten en kijken of het baat heeft.

Heeft iemand hier al problemen mee gehad?

Verwijderd

Dual boot gaat zeker, belangrijk is echter de volgorde van installeren. Als je eerst Windows 2000 installeert, en dan pas 2003 heb je dit probleem niet.
Je moet nu via de recovery console de windows 2003 bootbestanden (ntldr e.a) terugzetten. Voor meer info, zoek even in het forum, want dit is al heel vaak gevraagd.

Verwijderd

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/828605//

Dit kan wel een handig topic voor je zijn.

Bootmanager die ik gebruik:
http://btmgr.sourceforge.net/

Hiermee kan je 2 besturingssytemen naast elkaar draaien. Ieder op zijn eigen schijf. Het voordeel van deze bootmanager is dat je echt ieder een apparte schijf hebt zodat je altijd c:\ houdt en dus nooit in problemen met het overschrijven van drivers en of programma's!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar opnieuw installeren en maar een bootmanager gebruiken. Niet aan gedacht eigenlijk 8)7

Kan het trouwens ook zijn dat ik mijn geluidskaart (Creative Audigy SB Platium) niet kan installeren. Of wordt deze niet ondersteund. Want na installatie geeft het systeem een foutmelding en wil erna niet meer opstarten. De reden dat deze kaart in dit systeem zit is vanwege de vorige installatie, XP namelijk.

Verwijderd

Win2k3 server bevat een nieuwe kernel. Hiervoor dienen eigenlijk nieuwe drivers voor geschreven worden (als ik het goed heb). Je kan proberen de drivers voor XP te installeren in de hoop dat deze werken, anders heb je pech denk ik..

even een citaat uit de handleiding van de bootmanager die je in het oog moet houden:

How to install DOS, Windows 9x/NT/2000 into the second (or later) HD?

One of common methods of installing DOS/Windows 9x into the second (or later) HD is to unplug all other HDs that are before this hard disk OSes, plug all the HDs back in, then you can use Smart BootManager to boot the OSes on the second or later HD by turning on the Swap drive ID flag of the partition.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 16:23 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 16:10:
Dan maar opnieuw installeren en maar een bootmanager gebruiken. Niet aan gedacht eigenlijk 8)7
Welnee. Gewoon Win2003 CD erin, booten, en de recovery console gebruiken. Met FIXBOOT kun je de bootfiles kopieren, en voila! Klaar is kees!

Wellicht moet je nog handmatig even boot.ini aanpassen, maar dat is geen probleem.... En een heel stuk sneller dan herinstalleren ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
maartena schreef op 02 december 2003 @ 01:54:
[...]

Welnee. Gewoon Win2003 CD erin, booten, en de recovery console gebruiken. Met FIXBOOT kun je de bootfiles kopieren, en voila! Klaar is kees!

Wellicht moet je nog handmatig even boot.ini aanpassen, maar dat is geen probleem.... En een heel stuk sneller dan herinstalleren ;)
Dat had ik dus geprobeerd, maar dat lukte niet. Hoe dat kwam weet ik niet, maar het werkte niet. Het is ondertussen opgelost.

Op moment dat je dual boot gaat gebruiken met 2003 moet je eerste het andere os installeren of bootmanager gebruiken. Dan werkt het perfect.

Bedankt Tweakers voor jullie oplossingen
Pagina: 1