Toon posts:

[Access] Kolom excel vergelijken met access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik het volgende probleempje: (Gezocht: Google/tutorials/GOT)

Ik heb een excelblad met 2 kolommen:
1ste kolom: Zaaknummer
2de kolom: Naam van klant.

Verder heb ik een simpele database met 1 tabel waar het 1ste veld zaaknummer is en het laatste veld is de naam van de klant.

Het probleem is nu dat de zaaknummers al ingevuld zijn. Mijn bedoeling is om te kijken of het zaaknummer uit excel voorkomt in de tabel, wanneer dat het geval is dat dan in access de naam van de klant er achter wordt gezet.

Is dit mogelijk?
Heb zelf zitten denken om het excel formuliertje eerst om te zetten naar een acces tabel, maar dan nog moet je op een of andere manier vergelijken, enig idee?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Is mogelijk, maar is het niet handiger om je excel lijst om te zetten in Access.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 26 november 2003 @ 11:38:
Is mogelijk, maar is het niet handiger om je excel lijst om te zetten in Access.
ja daar zat ik dus inderdaad aan te denken, maar dan? Hoe vergelijk je de ene kolom met de andere en dan eventueel alleen de klantnaam in te voegen?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Het stelt eigenlijk niks voor om in je Excel werkblad een knopje aan te maken, welke met een ADO-verbinding in je Access-database kijkt en eventueel dingen wegschrijft. Dit lijkt me hier dan ook de beste oplossing...

Bepaalde zaken waar je eens op zou kunnen zoeken: ADODB.connection, ADO in het algemeen en het werken met de references binnen Excel/VBA.

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 26 november 2003 @ 13:08:
Het stelt eigenlijk niks voor om in je Excel werkblad een knopje aan te maken, welke met een ADO-verbinding in je Access-database kijkt en eventueel dingen wegschrijft. Dit lijkt me hier dan ook de beste oplossing...

Bepaalde zaken waar je eens op zou kunnen zoeken: ADODB.connection, ADO in het algemeen en het werken met de references binnen Excel/VBA.
Hmm klinkt redelijk moeilijk, zoveel verstand heb ik er niet van. Zal toch even zoeken of dit lukt, mocht iemand een simpelere oplossing hebben dan graag.

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 01:10
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:52:
[...]

Hmm klinkt redelijk moeilijk, zoveel verstand heb ik er niet van. Zal toch even zoeken of dit lukt, mocht iemand een simpelere oplossing hebben dan graag.
Maybe zit ik helemaal naast maarja:

Access query runnen zodat je alleen nog maar die nummers hebt.
Dit kopieren naar Excel.
Dan met behulp van vertikaal/horizontaal zoeken de namen er achter laten plakken.
Alles weer terugkopieren naar Access.

(Of moet het vaker gedaan worden? Geautomatiseerd dus?)

Verwijderd

Topicstarter
Ja in principe elke week. De database bevat meer velden dan alleen zaaknnummer en klantnaam, dus ik denk dat het handigst is om het excel om te zetten naar een tabel en daarna een of andere query die de vergelijking uitvoert.
Heb alleen geen idee hoe...

• Sharkware
http://www.exceltip.com/s..._Microsoft_Excel/425.html

Hiermee moet het lukken, de rest moet je zelf leren :)

• Sharkware
FF hele link ctrl+c en ctrl+v want hij doet het niet :)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03-2025

KingRichard

former Duke of Gloucester

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1