VMWare onder Windows + (welke?) Linux versie

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Twijfel een beetje waar deze hoort. Linux = NOS, VMWare voor Windows = WOS. Dus indien verkeerd geplaatst mag ie gemoved worden :)

Tijdje geleden wilde ik voor m'n algemene ontwikkeling eens met Linux gaan spelen. Omdat ik geen extra PC over heb leek het mij een optie om Linux binnen VMWare (v4) voor Windows te draaien.

Ik kreeg van een kennis op m'n werk de tip om RedHat (ik geloof v8, nieuwste? v9 dus) te installeren. Deze installeren binnen VMWare was niet zo'n probleem, de installer is vrij simpel. Maar om X te draaien moet je de VMWare tools installeren. In eerste instantie lukte me dat al niet, maar na wat uitzoekwerk wel. Deels tenminste.

Probleem was dat (kan het mis hebben, ben Linux leek) de VMWare tools waren gecompiled met een oudere GCC compiler dan dat de RH kernel was gecompiled, en dat gaf blijkbaar problemen. Een optie was (zo leek het) de RH kernel opnieuw te compilen met een oudere GCC compiler, maar daar heb ik dus de ballen verstand van. Dus heb ik gekeken of VMWare al een nieuwere versie van de VMWare tools beschikbaar had die wel makkelijk zou werken. Helaas niet. Toen kreeg ik het druk met andere zaken, keek hier niet meer naar om en heb VMWare geuninstalled.

Nu een aantal maanden later wil ik het weer eens gaan proberen, maar als ik weer hetzelfde gedoe krijg weet ik niet wat te doen. Kortom mijn vraag: kan iemand mij een Linux versie aanraden die zonder teveel gedoe installeert binnen VMWare en dat ik ook zonder veel gedoe de VMWare tools kan installeren/X kan runnen. Het zal me echt worst zijn welke Linux versie ik gebruik, ik heb er toch nog geen verstand van, dat komt wel.

Mocht ik bv na tips in dit topic nog steeds die compiler-versie-verschillen hebben zijn er dan mensen die mij willen helpen in dit topic? Dit vraag ik omdat dit volgens mij zeer basic spul is, maarja als je er geen ervaring mee hebt dan houdt het snel op.

Verwijderd

Ik heb hier:
- RedHat 9
- Debian Woody
draaien onder vmware, met X. Die tools heb je niet perse nodig, je kan generic vga driver kiezen voor X. Welzo natuurlijk dat je betere snelheid en resoluties hebt, met de goede drivers geinstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 11:36 ]

Verwijderd

In de handleiding/help van jouw VMWare versie staat toch precies welke Linux versies ondersteund worden?

Ik heb VWWare 3.2.0. Dit zegt mijn help:

Linux. The following types of Linux operating systems are supported:

Mandrake Linux 8.0, 8.1, 8.2
Red Hat Linux 6.2, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3
SuSE Linux 7.0, 7.1, 7.2, 7.3, SLES 7, 8.0
Caldera OpenLinux 2.x

Overigens draai ik zelf Mandrake 9.1, VMWare Tools bleek (gelukkig) zonder problemen te installeren.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 11:41 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:37:
In de handleiding/help van jouw VMWare versie staat toch precies welke Linux versies ondersteund worden?
Ik geef eerlijk toe dat deze VMWare een kopie is van m'n werk, dus een manual had ik niet. Overigens had ik wel al eerder hier gekeken, daar staat dus dat RH9 wel ondersteund wordt. Daarom was ik er ook mee aan de gang gegaan. Maar dat lukte dus niet lekker, en vooral in het begin zal ik het toch van tips van "ervaren" mensen + uitzoekwerk moeten hebben.

Verwijderd

Zover ik weet (moet ff paar weken terug in m'n geheugen graven), gaat het vrij makkelijk onder RH9.

Ik geloof dat bij de installatie (maar kan ook onder debian zijn geweest) van de vmware tools, er gevraagd werd of er opnieuw gecompiled moest worden. en de rest ging vanzelf.
Indien ik de 2 installs omgedraaid heb, dan gaat het dus vrij goed, eigenlijk standaard dus.
Kan je iets specifiekers zijn waarom X het niet zou doen?

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:49:
Kan je iets specifiekers zijn waarom X het niet zou doen?
Houd er even rekening mee dat ik leek ben, misschien kraam ik nu wel ontzettende onzin uit :)

Kan me iets herinneren dat X geen output device kon vinden oid. Toen las ik ergens dat je met Xconfigurator (maar dat had andere/meerdere namen) dit soort dingen in kon stellen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de VMWare tools perse geinstalleerd moesten worden. En daar ging het mis.

Maar wat hierboven staat is 3 maanden geleden ... weet je wat ik ga RH9 gewoon weer even downloaden, en het weer proberen, dit praat niet lekker zo. Bij problemen kom ik wel terug naar dit topic.

Verwijderd

mikejarod schreef op 26 november 2003 @ 11:55:
[...]
Houd er even rekening mee dat ik leek ben, misschien kraam ik nu wel ontzettende onzin uit :)

Kan me iets herinneren dat X geen output device kon vinden oid. Toen las ik ergens dat je met Xconfigurator (maar dat had andere/meerdere namen) dit soort dingen in kon stellen. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat de VMWare tools perse geinstalleerd moesten worden. En daar ging het mis.

Maar wat hierboven staat is 3 maanden geleden ... weet je wat ik ga RH9 gewoon weer even downloaden, en het weer proberen, dit praat niet lekker zo. Bij problemen kom ik wel terug naar dit topic.
Na, ik heb ook wel 's lopen vloeken met de installatie van X (meerdere malen zelfs :) ), ben ook geen expert .

maar, suc6 en hopelijk zien we je in dit topic niet meer terug :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maar je wil Linux uit "proberen"? .. waarom niet zonder VMware?.. Ik bedoel kijk eens op www.knoppix.net !... Dit is een Linux Distrubutie die je op cd kan (jaja) en dan van af cd kan booten.

Je het leuke hiervan is, is dat je totaal geen installatie hoeft te doen.. want het word namelijk niet geinstalleerd op je hardeschijf, maar gewoon van af de cd gestart. Je hebt alles wat je normaal installeerd op je hardeschijf. (KDE 3.2 (?) + Debian + Behoorlijk wat programma's!)

Het is mogelijk via een commando (knx-hdinstall) het te installeren op de hardeschijf. Heel makkelijk! ( Dit HOEFT dus NIET! Alleen wanneer je dat zelf wil!).

Maar om nou Vmware te gaan gebruiken om Linux te proberen, dan zou ik zeggen spaar je zelf de moeite en het geklooi en download deze Linux Distrubutie!

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 26-11-2003 12:05 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

The Real Falcon schreef op 26 november 2003 @ 12:03:
Maar je wil Linux uit "proberen"? .. waarom niet zonder VMware?.. Ik bedoel kijk eens op www.knoppix.net !... Dit is een Linux Distrubutie die je op cd kan (jaja) en dan van af cd kan booten.

Je het leuke hiervan is, is dat je totaal geen installatie hoeft te doen.. want het word namelijk niet geinstalleerd op je hardeschijf, maar gewoon van af de cd gestart.

Het is mogelijk via een commando (knx-hdinstall) het te installeren op de hardeschijf. Heel makkelijk!

Maar om nou Vmware te gaan gebruiken om Linux te proberen, dan zou ik zeggen spaar je zelf de moeite en het geklooi en download deze Linux Distrubutie!
IDD!! Sterker nog, die Knoppix draait ook gewoon onder vmware, en met een goede handleiding, kan je die weer naar HD zetten. Heb ik ook al 's gedaan!.( ging bij mij alleen mis na een complete apt-get update/apt-get upgrade :) )

• Mike Jarod
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 26 november 2003 @ 12:03:
Goed plan! Ga ik ook ff downen. Lijkt me dan wel nadelig dat je dan niet extra dingen kan installeren etc? Bedoel je zit op een read-only cdtje, of maakt een of andere ramdisk aan? Anyway ik ben nu zowel Knoppix als RH9 aant downen.

Edit: niet goed gelezen, je zei al iets over installen op HD.

[ Voor 8% gewijzigd door Mike Jarod op 26-11-2003 12:12 ]

Verwijderd

Nee die knoppix kan je weer omzetten naar een harddisk install zeg maar, ff zoeken op "knoppix to harddisk" ofzo. Dan heb je eigenlijk gewoon een bijdetijdse debian install op je harddisk staan.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt ook Knoppix zo aan passen dat hij inderdaad een soortemet RAM drive heeft. Dan zet hij zeg maar de home van de user op die RAM drive. Zodoende dat jouw instellinge gewoon bewaard blijven.

Deze optie is in Knoppix v3.3 te vinden via "start (K)" -> Knoppix -> Configure -> Create a persistent Knoppix home

Maar zoals ik al zei, als je van plan bent "meer" te gaan doen met Linux.. doe dan gewoon even een hdinstall. Op het forum staat hoe je eventueel een dualboot kan aanmaken.

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 26-11-2003 12:55 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
Knoppix is binnen. Net ff geboot vanaf die cd en ik moet zeggen I'm impressed :). Daarna naar XP geboot en nogmaals Knoppix geboot in VMWare. Geweldig! Belangrijkste dingen worden herkend: video/nic. Zit nu zonder VMWare tools geinstalleerd te hebben in 32bit kleur (denk ik dan) en met virtuele NIC dit bericht te tikken vanuit Knoppix. Bij RedHat via VMWare moest ik die Tools installeren anders had ik geen fatsoenlijke resolutie en geen NIC. Wil alleen nu de resolutie van 1024 naar 800 zetten en weet niet hoe ;) maar dat zoek ik wel uit.

Ga toch straks nog ff RedHat proberen, is goed voor m'n algemene vorming om uit dat compiler probleem te komen. Bedankt in elk geval tot zover!

Verwijderd

Om knoppix in z'n geheel naar HD te installen (dus daarna geen CD rom meer nodig) kijk hier ff:

http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html

(dit is dus niet alleen om instellingen etc. te bewaren, maar een volwaardige HD install)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog even iets over dat gedoe met die resolutie in te stellen.. is daar onder tussen als simpel programmaatje voor geschreven voor KDE? .. Alleen onder Mandrake ken ik zo'n progje.

Iemand die dit weet?

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 26-11-2003 17:56 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 26 november 2003 @ 17:56:
Nog even iets over dat gedoe met die resolutie in te stellen.. is daar onder tussen als simpel programmaatje voor geschreven voor KDE? .. Alleen onder Mandrake ken ik zo'n progje.

Iemand die dit weet?
Dat zou ik ook graag weten... ben bang dat ik nou een ontzettende leek vraag ga stellen ... krijg het niet voor elkaar om van res te veranderen. Heb gezocht op google en ben erachter dat ik dan /etc/X11/XF86Config moet editen. Dan denk ik dat ik de regels bij #Standard server en Section "Screen" moet hebben. Daar staan bij mij 3 modes 1024, 800 en 640. Als ik alles weghaal behalve 800 dan verwacht ik dat 800 de enige res is die ie gebruikt. Maar na reboot is het nog steeds 1024 alleen op 60hz (au mn ogen). Las ook dat je met CTRL+ALT+plus/min res zou moeten kunnen regelen, maar dat werkt niet. Misschien komt dat omdat ik onder VMWare werk? Dat wil ik ook graag nog even zo houden totdat ik hier wat meer verstand van heb.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nou mikejarod.. dit heb ik dus ook en ik heb dit ook nog niet goed werken gekregen met deze knoppix (debian) installatie.

Als ik trouwens meer weet (en als jij meer weet .. dan jij ook) post ik het hier in dit topic.

• Mike Jarod
  • Niet online
@The Real Falcon: uit je post kan ik niet opmaken of je nou:
1. het helemaal niet voor elkaar krijgt resolutie te veranderen, of;
2. je zoekt naar een tool met GUI om binnen KDE dit makkelijk te doen.

Ik heb het in elk geval voor elkaar gekregen om het via de console te doen. Ik heb de file /etc/X11/XF86Config-4 (die zonder -4 aanpassen hielp bij mij blijkbaar niet) aangepast. Daar staat op een gegeven moment zoiets als:
code:
1
2
3
4
Subsection "Display" 
Depth [kleurdiepte]
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection

Dan heb ik bij kleurdieptes 16, 24 en 32 in mijn geval (ik wil alleen maar 800x600 kunnen gebruiken) alleen "800x600" neergezet, die anderen weggehaald. Dat hielp ieg voor de resolutie. Maar niet voor de refresh rate want die werd weer 60hz (au). Toen ben ik een beetje op de gok in dezelfde file bij die hele hoop regels die beginnen met "Modeline [resolutie]" alles uit gaan vinken (#-en) die 800x600 waren en een te lage refresh rate hadden. Heb eigenlijk alleen degene met 75hz aan laten staan. Werkte perfect!

Edit: is het mogelijk vanuit de console te copy/paste-en naar een browser :? Ik kreeg het in elk niet voor elkaar met de menuopties die daar voor zijn. In m'n browser kon ik wel voor plakken kiezen (dus blijkbaar zat er iets in het clipboard of hoe dat ook heet in Linux) maar dat hielp helemaal niks.

[ Voor 17% gewijzigd door Mike Jarod op 27-11-2003 13:42 ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
knoppix heeft (of had) ook een bootoptie om een andere resolutie te kiezern. als het dan misgaat kun je opnieuw booten en dan zit alles goed ;) Dit staat denk ik wel op de knoppix homepage.

edit:

knoppix screen=1280x1024 Use specified Screen resolution for X

dat is natuurlijk net zo makkelijk ;) zeker als je steeds van cd wilt starten (of het bij debuurman probeert of zo)

[ Voor 36% gewijzigd door frim op 27-11-2003 13:54 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

• Mike Jarod
  • Niet online
Bijna zelfde reply in andere topic gezet.

In dat topic zie ik 2 opties:
• Xvidtune - hier zie ik wel resolutie staan, maar kan die niet wijzigen. Voor de rest alleen sync waarden, en daar heb ik de ballen verstand van.
• KDE Control Center -> Size and Orientation, in het Control Center heb ik heel die optie niet :? Ook als ik in de help search vindt ie niks.

Tipje iemand?
Pagina: 1