WAV recording limit?

Pagina: 1
Acties:

• lavaterrorr
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2025
OK
Ik heb sinds kort dus Win2K (NTFS) ipv Win98se (FAT32) vroeger.
Verder PII 400 MHz, 256 Mb SDRAM, Soundblaster Live! geluidskaart...
Dit betekent dus dat ik qua bestandssysteem dus grotere bestanden dan 4 Gb aan zou kunnen.

Nu heb ik het volgende probleem:
Bij het opnemen van WAV via de line in met het programma Messer, is er een beschadigd bestand ontstaan van +/- 6 Gb.
Ik kan maar zo'n 6,75 uur inlezen of zo met Cool Edit, en met WinAmp kan ik zelfs helemaal nix afspelen!

Nu kijk ik bij de info van Messer en daar staat het volgende:
"There are some limitations. First: WAV format is limited to 2GB and although Messer will create bigger file it'll have broken header and will be unreadable for most of the programs (you may be able to recover the data using audio editors that can read "raw" PCM format). Second: FAT32 filesize is limited to 4GB, system won't allow you to create larger one. So the only way to record without limits is: MP3 on NTFS filesystem. "

Betekent dus dat ik bij bestanden groter dan 2 Gb sowiezo probs krijg?
Is die 2 Gb een algemene WAV limiet of zo :?
Of is dat de beperking van het proggie?
Vanwege een broken header.
Dit probleem zal ik dus waarschijnlijk hebben, maar is er iemand die weet hoe ik zo'n broken header kan herstellen?
Ik heb WAVsaver gebruikt, maar die schijnt steeds vast te lopen op deze file (duurt iig onwijs lang zonder zichtbare acties)
Ook heb ik m proberen binnen te halen als RAW file, maar ik weet niet precies hoe dit werkt in Cool Edit :?
Kan iemand me hier mee helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door lavaterrorr op 26-11-2003 11:16 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 16:31
Bij het opnemen van WAV via de line in met het programma Messer, is er een beschadigd bestand ontstaan van +/- 6 Gb.
First: WAV format is limited to 2GB and although Messer will create bigger file it'll have broken header and will be unreadable for most of the programs
Uhhh, lijkt me dan niet verstandig om bestanden van 6 gb te gaan maken.

Is het geen oplossing om gewoon 3 bestanden van 2 gb te maken en die eventueel aan elkaar te plakken in cooledit?

Bestanden van 6gb inlezen op een P2 400 zal zowiezo erg lang duren, ik zou zeggen pak er een bakkie koffie bij en wacht af ;)

Hail to the king baby!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:53
Files groter dan 2GB moet je nooit aan beginnen, en al helmaal niet met FAT. Een en al gezeik.

'k ben bang dat je je data kwijt bent helaas....

• lavaterrorr
Hahaha die bak koffie is prima hoor :D
Of een biertje kan ook heel lekker zijn ;)

Maar ff ontopic:
Ik heb sowiezo liever geen geknip, want dat vernaggeld (lees: onderbreekt) je opname al.
Verder is het nu dus al gebeurd, dus nu is het de vraag: Hoe kan ik dit nog herstellen?

2 knappe Britney: Ik heb deze opname gemaakt op een NTFS schijf.

[ Voor 11% gewijzigd door lavaterrorr op 26-11-2003 11:27 ]

Verwijderd

Cutebritney schreef op 26 november 2003 @ 11:20:
Files groter dan 2GB moet je nooit aan beginnen, en al helmaal niet met FAT. Een en al gezeik.

'k ben bang dat je je data kwijt bent helaas....
Topicstarter heeft helemaal geen FAT (wie wel?). Hij heeft zelfs geen FAT32 maar gewoon NTFS.

Bestanden van >2GB zijn dus geen enkel probleem en het is complete onzin dat je niet aan bestanden groter dan 2GB moet beginnen (ooit van DVD gehoord? )

Ik heb momenteel 300+ bestanden van >2GB op mijn pc staan. >2GB bestanden zijn heel normaal.

2GB is inderdaad een limiet van WAV (en AVI van oorsprong).
De header kan namelijk niet meer adresseren.

Edit:
Als het goed is staat hier je oplossing:
http://groups.yahoo.com/group/laptop-tapers/message/4787
http://www.shoptheozarks.com/GGM/audiohck.zip

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 11:31 ]

• lavaterrorr
2 Rolf:
_/-\o_ Ik snap het probleem _/-\o_

Alleen nu nog ff:
Hoe is die header te herstellen? If so?
Het bestand bevat gewoon 6 Gigs aan data.

Is mp3 trouwens wel onbeperkt qua omvang?

Thnx Rolf!!!
Ik ga ermee aan de slag!!!
Ik weet iig nu waar ik het probleem moet zoeken....
Wist eerst niet waarom dat ding steeds vastliep :?

[ Voor 41% gewijzigd door lavaterrorr op 26-11-2003 12:05 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 16:09
Bestaat er trouwens niet een ander bestandsformaat ipv WAV ? Zoiets als OGG maar dan uncompressed? En overigens is dat ge*** over grote bestanden natuurlijk bullshit, aangezien DVDr's ook gewoon 4.3 GB zijn en daar never nooit problemen mee naar voren komen, zolang je maar ntfs draait.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Meer dan 2 GB kan wel een probleem zijn hoor !
Het programma kan mischien niet overweg met files van meer dan 2 GB. Een programma maker moet er ten alle tijden voor zorgen dat zijn programma met alle file systems overweg kan. Dus zal ie meestal de kleinste limiet standaard inbakken. Anders moet ie allemaal exceptions inbouwen. Een WAV van meer dan 2GB is zowiezo een beetje onzinnig. Die file is toch niet fatsoenlijk te bewerken.

TS: Waarom capture je niet gewoon in MP3 met een hogere bitrate (>= 192) ?
Dan ben je meteen van dat gezeik af. Voordat je daar een file groter dan 2GB hebt.....
Heb je toch wel een uurtje of tien te pakken aan geluid.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 16:09
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:52:
Meer dan 2 GB kan wel een probleem zijn hoor !
Het programma kan mischien niet overweg met files van meer dan 2 GB. Een programma maker moet er ten alle tijden voor zorgen dat zijn programma met alle file systems overweg kan. Dus zal ie meestal de kleinste limiet standaard inbakken. Anders moet ie allemaal exceptions inbouwen. Een WAV van meer dan 2GB is zowiezo een beetje onzinnig. Die file is toch niet fatsoenlijk te bewerken.

Dan ben je meteen van dat gezeik af. Voordat je daar een file groter dan 2GB hebt.....
Stel het is voor een project van het een of ander en je moet de beste geluidskwalliteit hebben, dan zou ik ook kiezen voor WAVE. Tenminste normaal gesproken, dankzij dit topic toch ff geleerd dat 2gb+ wave files niet al te fijn zijn ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• lavaterrorr
Een WAV van meer dan 2GB is zowiezo een beetje onzinnig. Die file is toch niet fatsoenlijk te bewerken.
Onzinnig? :?
Dat valt best mee! Ik moet gewoon een opname hebben die ik daarna grondig kan bewerken!!! Ik knip zo'n mega bestand toch in stukken op, maar wel naar eigen inzicht dan (wanneer het ene onderdeel afgelopen is en een nieuw stuk begint), en niet automatisch wanneer de 2 Gb grens wordt bereikt!
Met mp3 ( hoe hoog de bitrate ook), krijg je kwaliteitsverlies, omdat er meerdere bewerkingsstappen worden gemaakt, en niet allemaal in een keer saven ook :)
Vandaar :)

Ik wil gewoon de best mogelijke kwaliteit behouden :)
En pas achteraf kunnen we gaan kijken naar een mp3 compressie :)

[ Voor 7% gewijzigd door lavaterrorr op 26-11-2003 12:01 ]

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Sluuut schreef op 26 november 2003 @ 11:37:
Bestaat er trouwens niet een ander bestandsformaat ipv WAV ? Zoiets als OGG maar dan uncompressed?
http://www.monkeysaudio.com/
je bedoeld denk ik lossless? 50% van de ruimte van wav, maar met alle info, dus geen gegevensverlies. (net als zip)
En overigens is dat ge*** over grote bestanden natuurlijk bullshit, aangezien DVDr's ook gewoon 4.3 GB zijn en daar never nooit problemen mee naar voren komen, zolang je maar ntfs draait.
Toen WAV afgesproken werd is er geen rekening gehouden dat bestanden groter zouden worden dan 2GB.. toen was 20MB al groot.
DVDr's die zijn decennia later pas geïntroduceerd, toen was de inschatting al realistischer.. Dus geen stierenstront.

[ Voor 9% gewijzigd door Justice op 26-11-2003 14:51 ]

Human Bobby

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

Qwerty-273

Meukposter

Lijkt me dat je het antwoord zelf al aangaf. Maar neem je audio op in RAW PCM formaat. DIt is zegmaar hetzelfde als WAVE maar dan zonder beperkende header. Wat snelle info vond ik op http://www.xentec.be/prod.../help/raw_pcm_formats.htm

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• lavaterrorr
Damnz dit is echt een nuttige topic!!
Ik hoor veel nieuwe dingen! :)
Bedankt daarvoor!
Ik ga ermee aan de slag!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Probleem is eik al opgelost, maar
2GB is zowiezo een beetje onzinnig. Die file is toch niet fatsoenlijk te bewerken.
Dat hangt natuurlijk gewoon af van de applicatie en de PC die je gebruikt, een 2GB WAV file editten met CoolEdit Pro is bijv. geen enkel probleem.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• lavaterrorr
Het is niet meer gelukt om het WAV bestand te herstellen :/
Maar ik weet iig nu hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst :)
Thnx!

• lavaterrorr
OK om in de toekomst problemen te voorkomen....
En omdat mijn bestandsgrootte bij voorkeur toch boven die WAV grens uit gaat komen...
Wilde ik, zoals hierboven is voorgesteld, mijn opnames in RAW formaat wegschrijven.
Weet iemand toevallig een programma die dit kan?
Ik gebruikte eerst Messer, die kan dat dus niet.
Ik gebruik ook Cool Edit, misschien dat het hierin wel kan, maar ik ben er iig nog niet uit hoe? Iemand ideeen?
Verder heb ik gezocht op internet (google) naar andere proggies, maar ik heb ff nix kunnen vinden.
Weet iemand een proggie waarmee ik in RAW PCM kan opnemen (dus niet in WAV of MP3)?

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 14:38
Sluuut schreef op 26 november 2003 @ 11:37:
Bestaat er trouwens niet een ander bestandsformaat ipv WAV ? Zoiets als OGG maar dan uncompressed? En overigens is dat ge*** over grote bestanden natuurlijk bullshit, aangezien DVDr's ook gewoon 4.3 GB zijn en daar never nooit problemen mee naar voren komen, zolang je maar ntfs draait.
Kan wel zijn, maar voor zover ik weet zijn de VOB-files die op dvd's staan, nooit groter dan 1 GB. Ben het echter met je eens dat grotere bestanden geen probleem moet vormen.
Pagina: 1