[FreeBSD] pthread foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo allemaal,

Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen? Ik krijg de onderstaande melding tijdens het installeren van DCD (hub proggie voor DC++). Ik weet alleen niet welk prog/library ik moet installeren om dit op te lossen.

checking for pthread_mutex_init in -lpthread... no
configure: error: ****Library not found: -pthread****

Ik heb al gezocht op google, freebsd.org, bsdvault.org, bsdforums.org en nog wat, maar geen van de sites kunnen mij een antwoord geven.

Weet een van jullie het misschien? Ik vond ik /usr/src/lib/libpthread wel wat, maar ik weet niet of dit ermee te maken heeft, en waarom hij het wellicht niet kan vinden.

Ow, als extra aanvulling. ik draai met FreeBSD 5.0-RELEASE

[ Voor 5% gewijzigd door -W0kk3L- op 26-11-2003 11:03 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Probeer -pthread.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Of nog beter: -lc_r.

-pthread gaat een keer verdwijnen, -lc_r blijft.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• -W0kk3L-
Euh, hoe bedoelen jullie dat? Moet ik dat achter ./configure meegeven? Zo ja, dan werkt het niet :) Zo nee, hoe dan?

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

Je probleem is ontstaan in de laatste fase van het maken van een binary: het linken. Linken betekent dat een binary wordt samengesteld uit zichzelf en de verwijzingen naar externe libraries (in geval van dynamisch linken). In dit geval wordt er geprobeerd, met "-lpthread", de lib "pthread" bij je programma in te linken.

Onder FreeBSD is dit echter anders geregeld, daar moet het namelijk dmv "-pthread". "-lc_r" ken ik zo niet, het lijkt me dat dat alleen de thread-safe libc meelinkt en niet zozeer pthreads.

Onder 5.1 is alles weer anders, trouwens...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hmmm, hij zit nog in de configure-fase, dus van linken is nog geen sprake.
Je hebt geen libpthread volgens het configure script: installeren dus. Er zijn twee ports die pthread installeren (of het beweren, tenminste ;)), dat zijn linuxthreads en ngpt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• serkoon
  • Niet online

serkoon

mekker.

kenneth schreef op 27 november 2003 @ 13:26:
Hmmm, hij zit nog in de configure-fase, dus van linken is nog geen sprake.
Je hebt geen libpthread volgens het configure script: installeren dus. Er zijn twee ports die pthread installeren (of het beweren, tenminste ;)), dat zijn linuxthreads en ngpt.
Tssk, wat kijk ik slecht :)

Het zou kunnen dat het configure-script dus wel -lpthread doet, zoals er ook staat, en dat het daarom misgaat...

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Nee, nee, nee. De correcte methode is:
Wijzig de configure zodat hij -pthread gebruikt i.p.v. -lpthread (FreeBSD 4)
-of-
Wijzig de configure zodat hij -lc_r gebruikt i.p.v. -lpthread (FreeBSD 5)

In FreeBSD 5 is -pthread een synoniem voor -lc_r. In de toekomst wordt -pthread echter weggehaald, omdat er in FreeBSD 5 meerdere threading libraries zijn (i.p.v. -lc_r mag je ook kiezen voor -lkse of -lthr).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• -W0kk3L-
Wijzig de configure zodat hij -pthread gebruikt i.p.v. -lpthread (FreeBSD 4)
Opgelost :) thnx!
Pagina: 1