Street LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
Hallo, ik X-G, woon in een straat met een stuk of 7 Gamers. Allemaal willen we wel een netwerk tussen elkaar's huizen hebben en nu ben ik opgezadeld met het probleem om een goede manier te vinden dit te doen. We willen voor ieder huis dat meedoet minimaal 2 100 mbit verbindingen voor dat huis hebben, en het netwerk moet makkelijk uit te breiden zijn. Mijn eerste idee was dat we heel simpel met Gigabit gingen werken om de huizen tussen elkaar aan elkaar te binden. Op die manier (lijkt mij) kan huis nr. 7 nog altijd op volle snelheid iets downloaden van huis nr. 1 (in die rij). Het plan was ook om op 2 plaatsen met een Gigabit kabel naar de overkant van de straat te gaan, deze kabels gaan via pvc buizen onder de grond (we hebben stenen i.p.v. asfalt >:) ). Kwa Gigabit werken we het liefst niet met Glasvezel (kosten), maar met de normale patch kabels.

Nu is mijn vraag aan jullie.
- Welke switches kunnen we het best gebruiken? We moeten dus switches hebben met 2 gigabit poorten en met 3 gigabitpoorten en voor de rest minimaal 2 100 mbit poorten voor de huizen zelf.
- Hoe ver kun je dit netwerk blijven uitbreiden? Stel het wordt een succes en we willen meer straten aan het netwerk aansluiten, hoe ver kunnen we gaan?
- Wat zou dit ongeveer kunnen gaan kosten?

Dit is zo'n beetje wat ik moet weten. Verdere vragen die opkomen zal ik ook wel in dit topic posten, alvast bedankt.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:30

Youk

Volvo For Life

Eerst ff het volgende duidelijk stellen: je wilt dus gigabit netwerk over UTP kabels laten lopen. Dat is geen probleem, daarvoor bestaan er de cat 5e kabels. Let wel op dat een kabel maximum 100 meter lang mag zijn! Voor een grotere afstand moet je echt wel naar glasvezel gaan kijken. En ik weet nu niet wat de afstand tussen de huizen is.

Stel: huis 1 en 7 staan 120 meter van elkaar, dan zit je op het eerste zicht al met een probleem, maar dat is op de volgende manier op te lossen:

In het meest centrale huis (dus hopelijk vanaf daar naar elk ander huis een afstand die kleiner is dan 100 meter) zet je een gigabit switch die als upstream switch dienst doet. Van hieruit vertrekt naar elk huis een kabel. Hier kan je kiezen voor de gebruiker van dat huis, ofwel rechtsreeks aan de gigabit switch ofwel zoals hieronder beschreven voor de andere huizen.

In elk huis wordt dan een switch geplaatst met 1 gigabit poort en 10/100 mbit poorten voor lokaal gebruik (deze switch wordt downstream switch genoemd).

Als je dit later verder wil gaan uitbreiden, dan zou je zeggen van "hey, handig ff vanuit een huis weer een kabel leggen, daar weer een switch aan, enz. ...", niets is minder waar jammer genoeg. Er wordt namelijk over het algemeen gezegd dat je maar maximaal 2 switchen na elkaar mag koppelen in een 100 mbit (of sneller) netwerk. Het kan zijn dat het wel gaat werken, maar de prestaties kunnen hevig achteruit lopen, en ik denk dat jullie dat niet wensen. In dat geval moet je gaan uitbreiden vanuit het centrale punt, en vergeet dan die 100 meter weer niet!

Volvo Classic Club Belgium

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Misschien kun je een schetsje geven met de situatie? waar de huizen staan ed? dat geeft misschien wat meer inzicht :)

Verwijderd

nou ken ik de specificaties van Wireless netwerken niet, maar als je met pvc-buizen kabels onder de grond gaat stoppen, is iedere keer als het riool openmoet of er iets anders aan de straat gebeurt, je netwerk naar de knoppen. Lijkt me niet optimaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:24:
nou ken ik de specificaties van Wireless netwerken niet, maar als je met pvc-buizen kabels onder de grond gaat stoppen, is iedere keer als het riool openmoet of er iets anders aan de straat gebeurt, je netwerk naar de knoppen. Lijkt me niet optimaal.
precies lijkt me ook.

Als jullie redelijk dicht bij elkaar wonen kunnen jullie toch ook gewoon een wireless 11mbit netwerk of hoger opzetten. Middelste huis zet je een accespoint de rest voor zie je van een usb/pci wireless adapter.

11mbit is voor gamen meer dan genoeg, en data overpompen gaat ook prima. Trager dan 100mbit natuurlijk maar snel genoeg voor normaal gebruik

• X-G
Youk schreef op 26 november 2003 @ 13:14:
Eerst ff het volgende duidelijk stellen: je wilt dus gigabit netwerk over UTP kabels laten lopen. Dat is geen probleem, daarvoor bestaan er de cat 5e kabels. Let wel op dat een kabel maximum 100 meter lang mag zijn! Voor een grotere afstand moet je echt wel naar glasvezel gaan kijken. En ik weet nu niet wat de afstand tussen de huizen is.

Stel: huis 1 en 7 staan 120 meter van elkaar, dan zit je op het eerste zicht al met een probleem, maar dat is op de volgende manier op te lossen:

In het meest centrale huis (dus hopelijk vanaf daar naar elk ander huis een afstand die kleiner is dan 100 meter) zet je een gigabit switch die als upstream switch dienst doet. Van hieruit vertrekt naar elk huis een kabel. Hier kan je kiezen voor de gebruiker van dat huis, ofwel rechtsreeks aan de gigabit switch ofwel zoals hieronder beschreven voor de andere huizen.

In elk huis wordt dan een switch geplaatst met 1 gigabit poort en 10/100 mbit poorten voor lokaal gebruik (deze switch wordt downstream switch genoemd).

Als je dit later verder wil gaan uitbreiden, dan zou je zeggen van "hey, handig ff vanuit een huis weer een kabel leggen, daar weer een switch aan, enz. ...", niets is minder waar jammer genoeg. Er wordt namelijk over het algemeen gezegd dat je maar maximaal 2 switchen na elkaar mag koppelen in een 100 mbit (of sneller) netwerk. Het kan zijn dat het wel gaat werken, maar de prestaties kunnen hevig achteruit lopen, en ik denk dat jullie dat niet wensen. In dat geval moet je gaan uitbreiden vanuit het centrale punt, en vergeet dan die 100 meter weer niet!
Ja, mijn idee was idd ook wat je aan het einde schrijft, iedere switch met 2 gigbit poorten welke in een soort van cirkel aan elkaar zijn gesloten. Het eerste idee is misschien voor onze straat alleen een beter idee, maar ja, wat zijn daar de kosten van? Ik heb rare (dus hoge) prijzen gehoort voor Gigabit switches. BackBone misschien een idee?

Verwijderd

X-G schreef op 26 november 2003 @ 10:51:
Hallo, ik X-G, woon in een straat met een stuk of 7 Gamers. Allemaal willen we wel een netwerk tussen elkaar's huizen hebben en nu ben ik opgezadeld met het probleem om een goede manier te vinden dit te doen. We willen voor ieder huis dat meedoet minimaal 2 100 mbit verbindingen voor dat huis hebben, en het netwerk moet makkelijk uit te breiden zijn. Mijn eerste idee was dat we heel simpel met Gigabit gingen werken om de huizen tussen elkaar aan elkaar te binden. Op die manier (lijkt mij) kan huis nr. 7 nog altijd op volle snelheid iets downloaden van huis nr. 1 (in die rij). Het plan was ook om op 2 plaatsen met een Gigabit kabel naar de overkant van de straat te gaan, deze kabels gaan via pvc buizen onder de grond (we hebben stenen i.p.v. asfalt >:) ). Kwa Gigabit werken we het liefst niet met Glasvezel (kosten), maar met de normale patch kabels.

Nu is mijn vraag aan jullie.
- Welke switches kunnen we het best gebruiken? We moeten dus switches hebben met 2 gigabit poorten en met 3 gigabitpoorten en voor de rest minimaal 2 100 mbit poorten voor de huizen zelf.
- Hoe ver kun je dit netwerk blijven uitbreiden? Stel het wordt een succes en we willen meer straten aan het netwerk aansluiten, hoe ver kunnen we gaan?
- Wat zou dit ongeveer kunnen gaan kosten?

Dit is zo'n beetje wat ik moet weten. Verdere vragen die opkomen zal ik ook wel in dit topic posten, alvast bedankt.
Lijkt me ook niet iets wat je zult gaan doen zonder toestemming van de gemeente te vragen, zodra die merken wat er gaande is zullen ze abrupt de boel uit de grond trekken, lijkt me zonde van het geld!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

ja maar ik denk dat draadloos niet al te best is om over te gamen ivm latencies enzo en wat is er mis met gewoon 100 mbit aan elke kant van de straat met misschien een gigabit uplink hiertussen moet meer dan genoeg zijn voor 7 mensen (ik ga ervanuit dat de group nooit groter dan 50 mensen zal worden

als je een gigabit switch hebt (8 poorts ofzo) kun je daaraan 100mbit switches met een gbit uplink aanhangen voor ieder huis (als er meerdere clients per huis zijn).

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:30:
[...]

precies lijkt me ook.

Als jullie redelijk dicht bij elkaar wonen kunnen jullie toch ook gewoon een wireless 11mbit netwerk of hoger opzetten. Middelste huis zet je een accespoint de rest voor zie je van een usb/pci wireless adapter.

11mbit is voor gamen meer dan genoeg, en data overpompen gaat ook prima. Trager dan 100mbit natuurlijk maar snel genoeg voor normaal gebruik
wifi wordt lastig hoor, ik heb het bij mij thuis met de buren en de mensen daarnaast.

Het middelste huis een 11mbit accesspoint en ik en die andere een wifi client.
Het bereik is echter bar slecht, met veel moeite alle aparatuur goed te plaatsten halen we nu een gemiddelde snelheid van 300k/s (dus lang geen 11mbit!) en de snelheid tussen mij en het derde huis is rond de 200k/s...

Lijkt me dus niet echt ideaal als jullie het over een gigabit lijntje hebben :P

edit:
Maar voor gaymen ist goed, pings meestal rond de 20ms

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 13:42 ]

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo heb ik ook mn netwerkje getrokken. Ik heb het bovendien gedaan in werkkleding van eneco energie waar mn broertje werkt. Niemand die er dan naar kraait.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:30:
[...]
11 gedeelt door 7 personen = 1,6 MBps
Mijn internet gaat nog sneller dan dat, sorry hoor maar WiFi is goed genoeg voor internet maar niet geschikt voor Filesharing, Word documenten misschien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:46:
[...]

11 gedeelt door 7 personen = 1,6 MBps
Mijn internet gaat nog sneller dan dat, sorry hoor maar WiFi is goed genoeg voor internet maar niet geschikt voor Filesharing, Word documenten misschien.
waarom delen door 11?

gameserver staat bij de accespoint iedereen heeft dan toch gewoon 11mbit tot zijn beschikking ;)

Verwijderd

zo'n ap heeft maar twee antennes (de meeste iig) een voor verzenden en een voor ontvangen. hij moet van 11 pc's data ontvangen en versturen... dus gewoon /11

als ik iets van mijn buurjongen kopieer, en die andere ook, dan halen we nog maar 100k ofzo... dus nog minder dan 300/2

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 13:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 13:49:
zo'n ap heeft maar twee antennes (de meeste iig) een voor verzenden en een voor ontvangen. hij moet van 11 pc's data ontvangen en versturen... dus gewoon /11

als ik iets van mijn buurjongen kopieer, en die andere ook, dan halen we nog maar 100k ofzo... dus nog minder als 300/2
is dat zo? heb zelf weinig ervaring met wireless stuff maar lijkt me toch vreemd/onwaarschijnlijk

Verwijderd

X-G schreef op 26 november 2003 @ 13:35:
Ja, mijn idee was idd ook wat je aan het einde schrijft, iedere switch met 2 gigbit poorten welke in een soort van cirkel aan elkaar zijn gesloten.
Als je een cirkel in een netwerk maakt met huis-tuin-en-keuken switches gaat de hele boel binnen een paar minuten plat op een broadcast storm. Wil je redundante links in je netwerk hebben, moeten je switches het Spanning Tree Protocol ondersteunen; voor zover ik weet is er geen enkele switch uit de Linksys, Sweex en E-tech prijsklasse die dat ondersteund.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 11:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

hmmm beetje vaag sinds wanneer mag je niet meer dan 2 switches aan elkaar koppelen bij 100mbits of meer :?

Ik ken genoeg gevallen waarbij dat wel is en geen problemen geeft...

Begin eens met meten in hoeverre de huizen van elkaar af liggen. Onder de 100 meter van het eerste naar het middelste huis is er geen probleem. Ik denk dat 2 gigabit switches niet zo lief zijn in je portmonnee...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• X-G
Wireless is zowiezo geen optie, mij te duur en er zijn te veel muren in deze gebouwen die de boel kunnen storen, er komt dus gewoon een netwerk met switches e.d.
Ok, Cirkel systeem gaat niet (wordt dus te duur), dan zeg maar 2 switches, aan iedere kant van de straat, met gigabit aan elkaar verbonden en dan de rest v.d. familie's die in dezelfde rij wonen op 100mbit naar die gigabit switch(es) toe, waarbij we max 100 meter naar iedere kant kunnen..

Welke switches raden jullie mij aan te kopen? Kwa prijs a.u.b. niet té duur.

We delen b.t.w. de kosten met zijn allen.. met denk een een maximale kostenpost van 150 euro de man.

[ Voor 10% gewijzigd door X-G op 26-11-2003 14:00 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-04 23:46
X-G schreef op 26 november 2003 @ 13:59:
Wireless is zowiezo geen optie, mij te duur en er zijn te veel muren in deze gebouwen die de boel kunnen storen, er komt dus gewoon een netwerk met switches e.d.
Ok, Cirkel systeem gaat niet (wordt dus te duur), dan zeg maar 2 switches, aan iedere kant van de straat, met gigabit aan elkaar verbonden en dan de rest v.d. familie's die in dezelfde rij wonen op 100mbit naar die gigabit switch(es) toe, waarbij we max 100 meter naar iedere kant kunnen..

We delen b.t.w. de kosten met zijn allen.. met denk een een maximale kostenpost van 150 euro de man.
ik zou als ik jou was zaterdag naar de hcc gaan daar vind je meestal voor weinig geld afgedankte bedrijfs switches.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 08:36

Qwerty-273

Meukposter

Ik weet niks van de kwaliteit van deze switch.. maar is de goedkoopste die ik kon vinden....

DeoNet DNNS801G Gigabit Switch 8x10/100Mb, 1x10/100/1000Mb
pricewatch: DeoNet DNNS801G Gigabit Switch 8x10/100Mb, 1x10/100/1000Mb
€ 125,-

DeoNet DNND2402G Gigabit switch 24x10/100Mb, 2x10/100/1000Mb
pricewatch: DeoNet DNND2402G Gigabit switch 24x10/100Mb, 2x10/100/1000Mb
€ 299,-

DeoNet DNNS8000G Gigabit switch 8x10/100/1000Mb
pricewatch: DeoNet DNNS8000G Gigabit switch 8x10/100/1000Mb
€ 309,-

Wat je dan zou kunnen doen. Pak 2 keer de eerste en 1 keer de laatste welke je als centraal punt neer zet (waar je ook eventueel een game server met gbit netwerk kaart op kan zetten) hier sluit je de twee andere switches op aan en daarop aan de clients weer met 100mbit

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Ik zou geen Gbit ethernet aanleggen. Als je het een beetje handig plant met switches dan zullen gebruikers weinig last van elkaar hebben.

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd, maak eens een situatietekening...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zakalwe schreef op 26 november 2003 @ 14:15:
Ik zou geen Gbit ethernet aanleggen. Als je het een beetje handig plant met switches dan zullen gebruikers weinig last van elkaar hebben.
Mee eens. Als je het netwerk zo indeeld dat het efficient werkt, dus als persoon A iets van persoon E wilt kopieëren, dat die niet onnodig het netwerk van B en C belast. kan het perfect met een 100mbit netwerk.

Krijg je een beetje het Sternetwerk idee. Daarvoor kun je dan die goedkoopste switch pakken met 1gbit aansluiting voor een server ofzo. Heeft iedereen z'n eigen 100mbit.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

X-G schreef op 26 november 2003 @ 13:59:

Je vindt wireless te duur ? en je wilt als het ware een ring maken met Gigabite switches ? zoals gezegd kan dat niet zomaar met een huis/tuin en keuken switch daar zal je toch een wat uitgebreidere versie voor moeten hebben. Maar zo-ie-zo zijn Gigabite switches aan de prijzige kant.... ik denk dat je met een wireless 54 mbit/sec apparatuur goedkoper uit kan zijn. Er zijn hier op GOT wel de nodige topics over o.a. 54mbit/sec netwerkjes ... ik zou zeggen gebruik de search even.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 12:58

Il Ljama

Spits ya in the face!

Seth_Chaos schreef op 26 november 2003 @ 13:43:
Zo heb ik ook mn netwerkje getrokken. Ik heb het bovendien gedaan in werkkleding van eneco energie waar mn broertje werkt. Niemand die er dan naar kraait.
_/-\o_

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. topictsarter, er is nu al een paar maal gevraagd om een situatieschets.
Verder blijf je maar dooremmeren over GB switches in een ring en al dat soort meuk terwijl je IMHO nou niet echt laat merken van de hoed en de rand te weten.

Doe eerst zelf eens moeite (joh .. kijk een sin de pricewatch bijvoorbeeld) en maak eens een schets.

Tijd voor een nieuwe sig..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zwahiel schreef op 26 november 2003 @ 13:57:
hmmm beetje vaag sinds wanneer mag je niet meer dan 2 switches aan elkaar koppelen bij 100mbits of meer :?

Ik ken genoeg gevallen waarbij dat wel is en geen problemen geeft...

Begin eens met meten in hoeverre de huizen van elkaar af liggen. Onder de 100 meter van het eerste naar het middelste huis is er geen probleem. Ik denk dat 2 gigabit switches niet zo lief zijn in je portmonnee...
In een ring meneer, in een ring. :)

• X-G
Koffie schreef op 26 november 2003 @ 14:45:
Euh .. topictsarter, er is nu al een paar maal gevraagd om een situatieschets.
Verder blijf je maar dooremmeren over GB switches in een ring en al dat soort meuk terwijl je IMHO nou niet echt laat merken van de hoed en de rand te weten.

Doe eerst zelf eens moeite (joh .. kijk een sin de pricewatch bijvoorbeeld) en maak eens een schets.
Ja, srry, maar ik kan op school geen paint openen en daar een beetje mijn paintskilz op het canvas los laten omdat de admin alles iedere 10 seconden controleert, ik zal even kijken dat ik zo ene maak en online zet.

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 20:32

bennierex

Pilot_Z

X-G schreef op 26 november 2003 @ 19:25:
[...]

Ja, srry, maar ik kan op school geen paint openen en daar een beetje mijn paintskilz op het canvas los laten omdat de admin alles iedere 10 seconden controleert, ik zal even kijken dat ik zo ene maak en online zet.
Als die admin je laat GoT-en mag je toch ook wel ff een simpel paintje maken :?

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 10:05

cue

lijkt me ook ja....wel internetten maar niet ff een situatie schetje in paint mogen maken?

Sinds wanneer mag je paint niet meer gebruiken?

Verwijderd

>:) Een straat waar 7 gamers wonen? Damn ik woon in een straat met 7 mensen die je de hele dag in de gaten houden :P

Ik zou een wireless netwerk aanleggen, kabels door de straat is toch wel erg veel moeite. Alleen zou het wel handig zijn als we wisten hoe ver de verste buur woont m.b.t het bereik van het wireless netwerk.

• X-G
Nou, de verste buur woont ongeveer 80 tot 100 meter van mij af, waarbij ik niet helemaal centraal ben, maar wel het liefst alles kan controleren (srry control freak >:) :p )

Maar goed, als jullie WireLess aanraden, wat zou zoiets kosten dan? Welke keus kan ik het beste maken? B of G? (het gaat zich vooral om gamen)

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wireless is nu max 55MBit.
als dat sneller wordt zul je weer ander spul moeten hebben.

Mooi idee is dit btw.

jammer dat er hier in de staat niet veel voor zo'n doelgroep is.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 10:28
Ik zou zelf gewoon 100 mbit doen en dan cat5e kabels leggen voor als je later gigabit wilt hebben.
Met 7 huizen in het netwerk is 100mbit perfect, 100 mbit is MEER dan genoeg voor stevig pompen en gamen, ook als je 7 switches op elkaar doorlust.
Pas als je gigabit spul voor n leuk bedrag tegenkomt zou ik eraan denken om (gedeeltes) gigabit te maken.

Wireless zou ik niet aan beginnen, het is behoorlijk duur en met zoveel accespoints enzo gaat het lekker op elkaar storen waardoor je snelheid flink inzakt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En x-g wat gaat er gebeuren
Pagina: 1