Toon posts:

uitbreiding storage server Compaq M370

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na alle commotie rondom SAN/NAS etc snap ik niet waarom dingen zo ingewikkeld gemaakt worden. Bestaat er niet een systeem dat er alsvolgt uitziet:
Situatie: server met raid controller geconfigd in raid 5 met 4 schijven van 16 Gb.

actie1. trek schijf 1 eruit en vervang deze door een 36 Gb model, deze wordt ge-rebuild naar 16 Gb, de andere 16 Gb wordt niet gebruikt
actie 2 trek schijf 2 eruit en doe hiermee hetzelfde als in actie1,
actie 3 zelfde
actie 4 zelfde
Na actie 4 "ziet" de array controller dat er alleen maar 36 Gb schijven in de array zitten, hij rebuild de array automatisch en maakt hem groter, ff rebooten en je array is geen 48 Gb meer maar 108 Gb groot.
Dit lijkt mij een ideale oplossing om de groeiende storage behoefte op te vangen. Immers schijven worden steeds groter en goedkoper en zodoende kan je makkelijk je storage uitbreiden.

Ik weet dat HP dit soort dingen in een SAN verwezelijken, waar je ook gewoon schijfjes bij kan pleuren maar dat kost weer extra geld en dat is niet altijd overal in grote mate aanwezig.

Bestaat dit systeem al? Kan Compaq dit al? Dit kan nooit een nieuw systeem zijn.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 10:43:
na alle commotie rondom SAN/NAS etc snap ik niet waarom dingen zo ingewikkeld gemaakt worden. Bestaat er niet een systeem dat er alsvolgt uitziet:
Situatie: server met raid controller geconfigd in raid 5 met 4 schijven van 16 Gb.

actie1. trek schijf 1 eruit en vervang deze door een 36 Gb model, deze wordt ge-rebuild naar 16 Gb, de andere 16 Gb wordt niet gebruikt
actie 2 trek schijf 2 eruit en doe hiermee hetzelfde als in actie1,
actie 3 zelfde
actie 4 zelfde
Na actie 4 "ziet" de array controller dat er alleen maar 36 Gb schijven in de array zitten, hij rebuild de array automatisch en maakt hem groter, ff rebooten en je array is geen 48 Gb meer maar 108 Gb groot.
Dit lijkt mij een ideale oplossing om de groeiende storage behoefte op te vangen. Immers schijven worden steeds groter en goedkoper en zodoende kan je makkelijk je storage uitbreiden.

Ik weet dat HP dit soort dingen in een SAN verwezelijken, waar je ook gewoon schijfjes bij kan pleuren maar dat kost weer extra geld en dat is niet altijd overal in grote mate aanwezig.

Bestaat dit systeem al? Kan Compaq dit al? Dit kan nooit een nieuw systeem zijn.
Lees eerst eens een beetje over hoe raid-5 nu eigenlijk werkt. Dan zul je zien dat dit niet kan zonder dataverlies.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

als je dit wil kan je toch gewoon al je data back-upen, array opnieuw aanmaken en data terug zetten?
je zegt zelf toch al dat je moet rebooten, en tussen niet-kantoor uren heb je vaak daar alle tijd voor.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

RAID5 stel je hebt 5x18gb schijven in raid5 zitten.
je trekt nu 1x 18gb eruit stopt er 1x36 gb in. machine rebuild wat hou je effective over 5x18gb +18gb lost space waar niks mee gebeurd.

Backup maken. Hele Raid5 eruit. de 36gb schijven erin raid5 opbouwen. backup terug zetten klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk kan het inderdaad zo makkelijk, maar what about bestands rechten? Wat gebeurd er als er een database op draait? Als exchange erop staat. De exchange server zoekt verbinding met de information store die er niet is omdat de schijf er niet is. Heeft iemand dit al eens gedaan met Exchange en SQL7 server.

Of moet je de volgende tacktiek toepassen:
alle services van exchange en SQL stoppen, server uitzetten, schijven eruit, andere erin, Raid 5 rebuilden, rebooten, backup terugzetten, services aanzetten, rebooten, alles klaar en OK.

BTW ik heb me verdiept in Raid5, de compaq smart array 5300 ondersteund WEL logical drive capacity extension. Dus het kan wel om een RAID5 systeem uit te breiden, maar onze sloten zitten vol. (6 stuks). Dus vandaar dit "wilde" idee.
En structuren zijn niet heilig. Vroeger (1995) kon je ook geen partities vergroten/verkleinen, door tools zoals partition magic kan dat nu (en al 5 jaar ofzo) wel. Dus waarom geen tools om raid 5 volumes groter te maken.

• StevenK
Ik heb wel vaker een full backup van een SQL/Exchange server teruggezet.

Het mooiste werkt dit als je naast je bestaande OS op een andere schijf ff Win2K nog een keer installeert en die een backup laat maken. (alle NTFS rechten worden ook netjes meegenomen.)

Dan nieuwe disken erin, wer die losse WIn2K installeren, en daarna alles restoren.

Overigens wordt dit proces met bijv. ArcServe disaster recovery automatisch gedaan. Maar als je dat wil doen, is het verstandig eerst SQL/Exchange/WINS/DHCP te stoppen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 09:39:
En structuren zijn niet heilig. Vroeger (1995) kon je ook geen partities vergroten/verkleinen, door tools zoals partition magic kan dat nu (en al 5 jaar ofzo) wel. Dus waarom geen tools om raid 5 volumes groter te maken.
Door de manier waarop RAID-5 werkt (ditributed parity).

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

StevenK schreef op 26 november 2003 @ 18:33:
[...]

Lees eerst eens een beetje over hoe raid-5 nu eigenlijk werkt. Dan zul je zien dat dit niet kan zonder dataverlies.
Her gaat niet over RAID5 waar het hier om gaat is Flex RAID.

FlexRAID®:
- Online capacity expansion
- Online RAID level migration

Dat kan een beetje TOP RAID Controller tegenwoordig gewoon aan b.v de LSI Logic controllers (b.v. MegaRAID SCSI 320) Dus wat Barend bedoelt met disk van 16Gb eruit en een 36Gb erin, en de controller managed de ruimte van de disks. Ongeacht of dat nu RAID5 of een ander RAID level is.

++++ EDIT Toegevoegd op 12/01/2004 ++++
De op merking hierboven was iets te optimistisch, maar wat ik eigenlijk bedoel is wat HP al een tijdje op de markt heeft (en wat SCSI Freak ook zegt, wat de MegaRAID SCSI320 dus niet kan is de disk partitie laten groeien) HP heeft het volgende en daar doelde ik eigenlijk op: ( was weer effe te snel met m'n posting)

EVA5000 is designed for the data center where there is a critical need for improved storage utilization and scalability while meeting application specific demands for consistently high transaction I/O and MB data rate performance, seamless capacity expansion, instantaneous replication, and simplified storage administration.

Begin 2002 heb ik er een demonstratie van gezien bij ETEC, het is indrukwekkend. Maar als RAID en hardware liefhebber is hier niets aan, alles wordt je als beheerder uit handen genomen, geen RAIDsets meer zelf aanmaken, geen disk indelingen bepalen....maar ja ik dwaal een beetje of naar off topic.

++++ EDIT Toegevoegd op 12/01/2004 ++++

[ Voor 47% gewijzigd door John2B op 12-01-2004 23:41 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

je weet niet waar je over praat, dat is duidelijk :)

Met je smart array kun je dat doen, geen probleem (risico voor jouw) na de 1ste schijf laten rebuiled ,dan volgende etc. etc.

Het probleem is niet de ARRAY op je controller, die kun je extenden. Je disk partitie is een probleem. die kun je niet zomaar groeien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 21:58 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
en voor die partities resizen hebben we bijvoorbeeld PowerQuest volume manager
http://www.powerquest.com/volumemanager

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
paulhekje schreef op 13 januari 2004 @ 10:25:
en voor die partities resizen hebben we bijvoorbeeld PowerQuest volume manager
http://www.powerquest.com/volumemanager
Nja, dat zijn diskpartities waar jij het over hebt. SCSI freak heeft het over RAID partities.

Opzich is de theorie van de TS best een slimme waar SCSI controller fabrikanten een 'feature' van kunnen maken. SCSI freak geeft aan dat je dus wel een logisch volume kunt vergroten, maar dat de controller niet snapt dat je er grotere disks in hebt gestop en je dus theoretisch je volume kan vergroten omdat er meer physicial diskspace aanwezig is. Dat laatste durf ik niet voor alle merken en type controllers te beweren, maar aangezien dit een nogal onorthodoxe methode is, zal het best kloppen.
Pagina: 1