Toon posts:

proliant 350 server en geen raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een testserver aangeschaft en wel een proliant M350. Deze heeft 2 scsi controllers en kan 6 harde schijfjes aansturen. We hebben er ook 6 HD's (10K 36Gb) inzetten. Nu verwachtte ik dat die SCSI controller ook wel een of andere vorm van RAID zou ondersteunen. Maar als ik de opstart cdrom gebruik ziet deze niets van dit.
Is mijn veronderstelling dat deze server standaard een RAID controller aan boord heeft fout? Ben ik gedoemd om alsnog (ja wij willen wel raid 5) een raid controller aan te schaffen? (een 641 lijkt me wel een goede) of kan er ook iets software matig gebeuren? En als we iets softwarematigs doen, kan je dan wel nog een hot-swap actie uitvoeren?

• dirkpostma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
Bedoel je software raid met "als we iets softwarematig doen"? Zo ja: ja, tuurlijk kan je dan nog hotswappen. Ten eerste zie software raid als een schijf het ineens niet meer doet (zou raar zijn als het anders was, nietwaar)? En ten tweede kan je hem gewoon uit netjes (softwarematig) uit het array halen alvorens je hem swapt.

Waar is het voor bedoeld? Anders kan je toch gewoon een hardwarematig erin zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door dirkpostma op 26-11-2003 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Levert HP hier de software voor? Of moet ik dan bij Microsoft zijn? En wat bedoel je met softwarematig uit het array halen? Ik heb ooit met windows 2000 2 schijven als raid 0 geconfigureerd, vond dat niet zo betrouwbaar overkomen. En hoe controlleert hij de array af en toe of er rotte schijven inzitten?

2de vraagje van jou, waarom geen hardwarematige array, we hebben een budget gekregen om deze server op te tuigen als testserver. 500 euro extra kosten zijn denk ik niet gewenst. De server gaat gebruikt worden om mee te testen (ook hotswap acties en disaster recovery procedures).

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-03 07:14

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Q2. What RAID configurations are available with the ML350 G3 Array Models?
A2. The Smart Array 532 and Smart Array 641 controllers, standard in ML350 G3 Array models, support RAID 0, 1, 1+0, and 5.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Verwijderd

Topicstarter
Dan zullen wij wel geen G3-array hebben. Want er zit in ieder geval geen 641 in. Die kan inderdaad wel erbij worden aangeschaft.
Er zitten 2 scsi controllers in, that's it.

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-03 07:14

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

zoek dan ff de specifieke specs op via hp.com

Misschien kan je hier uitvinden wat er precies in zit, misschien is de machine gewoon niet compleet.

[ Voor 54% gewijzigd door Zuig op 26-11-2003 11:33 ]

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Verwijderd

Topicstarter
De T3 serie heeft een 641 array controller..
Ik ben nu met de software matige array functie van windows aan het klooien.. Dat lijkt goed te werken.. Heb alleen een raid5 van 3 schijven opgezet, wil nu de 4de erbij betrekken maar dat lijkt niet te gaan. Dan moet ik denk ik de hele set opnieuw opbouwen. Dat vind ik wel een beetje vreemd. Voor de rest ziet het er wel goed uit.

Verwijderd

is het niet zo dat je dan zo'n kaartje op je mobo moet prikken. ben hier ook wel eens tegen aan gelopen, en toen kwam ik tot de ondekking dat je een apart kaartje moet bestellen, op je mobo prikken, en hup, raid 0, 1 en 5 werken

Verwijderd

Topicstarter
RAID 0 1 en 5 worden door windows ondersteund. Net getest en het functioneerd. De performance zal wel beduidend minder zijn dan bij een HW raid oplossing. Hij heeft ruim 2 uur nodig om de raid1 set van 2 schijfjes van 36Gb op te bouwen, de raid5 set van 4 36Gb scsi schijven doet er ook wel ff over. Maar het werkt wel.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 14:24
De performancedrop valt op zich wel mee. Zie ook reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP :)

Verwijderd

Topicstarter
IDD de prestaties zijn best goed, argument dat je niet kan swappen bij softraid5 is nonsens, je moet alleen in de software aangeven dat hij de set opnieuw moet gaan bouwen. In hardware gaat dat waarschijnlijk vanzelf.

Alleen bij het schrijven van zeer kleine files is HW-raid dus interessant. Alle andere gevallen vond ik het verchil bizar weinig. Kan me toch voorstellen dat indien software raid een beetje wordt uitgebreid met uitgebreide rapportage mogelijkheden (wanneer een disk dood aan het gaan is enzo) een geduchte concurrent kan worden voor HW-Raid5. Heb vooral het idee dat mensen het er maar bij nemen omdat het beter voelt. :-)

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 22:29
Je kunt zonder een raid controller zeker niet hot-swappen. Met een softwarematige array moet je eerst de server uitzetten. Dan kun je er een zelfde disk bijplaatsen. Vervolgens kun je dan de array opnieuw opbouwen.

Een hardware matige controller doet dit allemaal online, zonder dat je OS er wat van merkt. Tevens heeft een hw controller ook nog cache geheugen. Dit scheelt behoorlijk in lees / schrijf performance.

Dus het is zeker niet zo dat men "het ermaar bij neemt". Zelf vindt ik dat een fatsoenlijke server het volgende moet hebben:
2 * voeding (hot-plug)
hot-plug fan's
hardwarematige raid controller met battery backup cache
raid 1 set voor OS
andere raid set voor files / database of scsi / fc hba met een storage system
2 * geteamde netwerk kaarten
hardwarematige remote kaart (RILO (compaq proliant) of toptools remote (hp netserver))

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39

Predator

Suffers from split brain

PNS -> OM

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
LeNNy schreef op 26 november 2003 @ 19:17:
Je kunt zonder een raid controller zeker niet hot-swappen. Met een softwarematige array moet je eerst de server uitzetten. Dan kun je er een zelfde disk bijplaatsen. Vervolgens kun je dan de array opnieuw opbouwen.

Een hardware matige controller doet dit allemaal online, zonder dat je OS er wat van merkt. Tevens heeft een hw controller ook nog cache geheugen. Dit scheelt behoorlijk in lees / schrijf performance.

Dus het is zeker niet zo dat men "het ermaar bij neemt". Zelf vindt ik dat een fatsoenlijke server het volgende moet hebben:
2 * voeding (hot-plug)
hot-plug fan's
hardwarematige raid controller met battery backup cache
raid 1 set voor OS
andere raid set voor files / database of scsi / fc hba met een storage system
2 * geteamde netwerk kaarten
hardwarematige remote kaart (RILO (compaq proliant) of toptools remote (hp netserver))
oh? ik kan met raid1 netjes hotswappen hoor, en dat zonder hardwarematige raid, windows ziet de disk als 'missing' en je plaatst dan netjes je nieuwe diskje.. niks geen probleem mee gehad tot nu toe

* Zwelgje heeft dat trukje ook al eens met IDE disken geprobeerd :P

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het trucje gister ook uitgeprobeerd, 2 mirror schijven en 4 raid 5 schijven, schijf 1 van mirror eruit getrokken en schijf 3 van de raid eruit getrokken. Windows geeft een foutmelding, je stopt ze eropnieuw in, doet een nieuwe diskscan en zegt dat hij moet gaan rebuilden. Geen vuiltje aan de lucht.
Zelfs na de bootdisk (de mirror set) eruit getrokken te hebben (de eerste schijf) computer opnieuw op proberen te starten en allemaal zonder probleem.
Pagina: 1