Toon posts:

Geheugen doet vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst maar even een inleiding. Vanochtend hield opeens mijn netwerk het voor gezien, in ieder geval op mijn computer. Aangezien het nog wel werkte op de andere PC ging ik proberen de netwerkkaart in een andere slot te stoppen.

Toen ik die er eindelijk in kreeg brandden de lampjes wel weer, maar de computer wil niet meer volledig opstarten. Steeds als hij bij het scherm komt waar het RAM geheugen wordt geteld, slaat hij vast. Hij zegt gewoon: je hebt 512mb ram en hij doet niks meer, je kan ook niet de bios in of het tellen skippen, hoewel het toetsenbord wel is aangesloten en ook werkt.
Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Bij voorbaat dank :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

• Verwijder alle PCI kaarten
• Reset je bios dmv de jumper op je moederbord
• Probeer even een andere geheugen dimm

En probeer ook even de andere tips uit de FAQ:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat ik ze er even uit moet halen en dan meteen er weer in? of eerst even de bios resetten voor ik ze er terug in doe?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat was gewoon een opsomming van de punten wat je allemaal met een beetje logisch inzicht had kunnen proberen, voordat je dit topic opende. Ze komen allemaal uit de troubleshooter die je via de FAQ en het beleid van dit subforum had kunnen vinden. Maargoed, lees eerste posting van het PMG Beleid door, neem de troubleshooter eens door en post hier de resultaten :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 26-11-2003 10:08 ]

• Han
  • Niet online

Han

Stap 1: verwijder alle PCI kaarten en kijk of de PC dan wel opstart. Mocht de PC wel opstarten dan kun je hem weer afsluiten. Plaats dan één voor één de PCI kaarten terug in het systeem. Bij elke PCI kaart die je hebt geplaatst probeer je of het systeem weer goed opstart. Wanneer dat niet het geval is dan leg je die PCI kaart aan de kant omdat die hoogst waarschijnlijk het probleem is. Mocht je bij elke PCI kaart het zelfde probleem ondervinden dan ligt het waarschijnlijk aan het moederbord.

In dat geval ga je de bios resetten dmv het kortsluiten van de jumper (zie de handleiding van je moederbord).

Mocht dat niet helpen dan plaats je een nieuwe (andere) geheugen dimm uit een andere PC. Mocht de PC wel opstarten met die andere geheugen dimm dan kun je de conclusie trekken dat de geheugen dimm die er in zat defect is. :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat het moederbord vaag is bij nader inzien. Hij loopt steeds dus vast bij het geheugen tellen scherm, en ik heb al de bios gereset, het RAM geheugen getest in de andere PC en ander RAM geheugen in de foute computer gedaan. Gebeurt dus steeds hetzelfde...

Oh, en ik heb al geprobeerd om geheugen in andere slots te doen, maakt ook niet uit. Voor de rest kan ik niets nuttigs meer uit de FAQ halen voor problemen.

Ik heb een K7S6A mobo van elitegroup. Ik las dat de K7S5A problemen geeft met noname geheugen.. Ik heb niet echt onwijs goed ram geheugen erin zitten maar het heeft een best wel lange tijd zonder problemen gewerkt... het lijkt me een beetje vaag dat het moederbord het ineens niet meer pikt...

Wat misschien uit kan maken is dat mijn broertje een paar keer mijn kast heeft om laten vallen (de eikel :( ) dus misschien heeft het moederbord daar wel wat tikken bij opgelopen.. maar dat is ook al weer een paar weken terug.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik tot nu toe heb kunnen vinden gaat vooral over foute bios instellingen, maar ik kan niet eens de bios in op dit moment.
Zou het misschien aan de voeding kunnen liggen? Ik heb een nogal oude (iets van 5 jaar :P) voeding erin zitten op dit moment. Hij is niet helemaal kapot want er is genoeg stroom om te beginnen met starten, maar zou het kunnen zijn dat er niet genoeg stroom is om bijvoorbeeld het ramgeheugen te laten werken?
Hmm... de voeding is 200W maximaal :D
Dit zijn mijn specs op dit moment
Athlon XP 2000+
512 mb 266 DDR RAM
Elitegroup K7S6A mobo
Een of ander vaag merk 64mb Geforce 4
en ik heb er een 40gb harddisk inzitten
voor de rest niet echt iets dat veel gebruikt, nog een floppydrive cd-rom en een netwerkkaart...
Op zich vind ik het best wel knap dat die voeding het nog steeds doet :)

• Han
  • Niet online

Han

Je voeding is inderdaad behoorlijk aan de lage kant.... Heb je nu al geprobeert om op te starten zijn die PCI kaarten? En je bios te resetten via die jumper?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies wat je bedoelt zonder pci kaarten... de enige kaarten die erin zitten zijn mijn videokaart (GF4) en een netwerkkaartje. Zonder de videokaart wil die niet eens beginnen met starten, en de netwerkkaart eruit halen maakt niets uit. Ik heb net trouwens de andere voeding van deze computer aangesloten, maar dat maakte ook niets uit...
Op zich is het denk ik wel slim als ik zoiezo een nieuwe voeding koop, aangezien zelfs als het de fout van mijn mobo is, de voeding veel te zwak is. Maar ik hoop dat het dan weer normaal werkt, zou wel klote zijn als mijn moederbord het leven heeft gegeven.
En resetten van de bios heb ik al gedaan, maar het maakte niets uit en ik kan ook gewoon niet de bios in, wat ik ook probeer.
Pagina: 1