Toon posts:

Systeem erg traag, processor probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

EpoX 8KHA+ mobo
AMD Athlon 1800+
512 MB DDR (2x 256)
80 gig WD800
Audigy Player
Club3D ATi Radeon 9700pro
WinXP Pro

Gisteren wou ik mijn schermachtergrond veranderen, en dat mocht van WinXP ineens niet meer (kreeg gewoon geen reactie van het systeem, na 4 keer proberen kreeg ik een .dll fout).

Omdat het systeem wat traag leek, en ik mijn schijf niet echt handig gepartitioneerd had besloot ik te formatteren, en met fdisk de goede partities te maken. Meteen ff alle hardware uit mijn kast gehaald om deze schoon te maken (stof enzo).

Nadat ik dat gedaan had, en alles weer in de kast gestopt had ging de installatie van WinXP wel goed. Nadat ik SP1, mijn VIA 4in1 en ATi drivers geinstalleerd had ging het mis. Het systeem is nogsteeds erg traag (als ik een venster sleep bijvoorbeeld heb ik misschien 2 fps) en ik krijg de melding "uitgestelde schijfbewerking mislukt". Na een search blijkt dat het of mijn HD is die niet goed is, of mijn processor, maar volgens mij kan het ook nog mijn MOBO zijn.

Ik heb nu de 8mb cache van mijn schijf uitgeschakeld, en de "uitgestelde schijfberwerking" meldingen blijven nu weg. Echter het systeem is nogsteeds erg traag. (te traag om het verschil van de 8mb cache te zijn volgens mij)

Ik heb ook nog een andere HD in het systeem gezet, (een oude 4GIG) en daarmee krijg ik geen foutmeldingen alleen het systeem is ook hier erg traag, en ik zou niet weten of dat komt omdat de schijf zo traag is, of omdat er dus iets anders stuk is...

Iemand die mij iets verder kan helpen?

Met welk stukje software is na te gaan of mijn processor goed functioneerd en zou het eventueel mijn geheugen kunnen zijn?

Overigens kan Linux zonder problemen nog gebruik maken van de schijf, vandaar dat ik twijfel dat het de HD is...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 09:04 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe is jouw CPU verbruik tijdens schijfbewerkingen? Indien deze rond 100% hangt, dan staat jouw DMA uit. Dat verklaart ook meteen de traagheid. Zie de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder het kopje "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" voor tips/oplossingen :)
Met welk stukje software is na te gaan of mijn processor goed functioneerd en zou het eventueel mijn geheugen kunnen zijn?
Dat kun je gewoon via de FAQ van dit subforum vinden .. Onder andere in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Verder heb ik de titel wat uitgebreid.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 26-11-2003 09:06 ]

Verwijderd

als je die 2e hd test heb je dan de andere hd uit je systeem gehaald?

probeer je pc eens zo kaal mogelijk te starten:
-1 reempje geheugen
-geen audiokaartje
-geen cdrom stuff alleen je hd

draait je cpu wel op normale snelheid? zoja dan denk ik niet dat het aan je cpu ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Kale start heb ik geprobeerd, gaf precies dezelfde problemen.

Systeem is niet overclocked, en DMA staat wel aan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 09:07:
Kale start heb ik geprobeerd, gaf precies dezelfde problemen.

Systeem is niet overclocked, en DMA staat wel aan
mobo als eens gereset?
ja voor de rest kan je misschien een andere videokaart proberen al lijkt het me sterk dat het er iets mee te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
MOBO reset geen effect...

Videokaart kan ik niet proberen, heb er geen liggen hier...

Wat wel grappig is, als ik op START druk (startmenu) Wordt er 100% CPU gepakt voordat deze weergegeven wordt..

Ook kan ik 100% CPU pakken door gewoon snel met een venster te slepen.

Ik kan inmiddels ook WinXP niet meer in, krijg de melding dat er gegevens verloren zijn gegaan.. wellicht toch de schijf dan lijkt mij.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 09:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 09:35:
Wat wel grappig is, als ik op START druk (startmenu) Wordt er 100% CPU gepakt voordat deze weergegeven wordt..

Inderdaad grappig, dat spreekt elkaar namelijk min of meer tegen .. Waar zie je eigenlijk dat DMA ingeschakeld staat? En heb je de FAQ van OM eigenlijk wel volledig doorgenomen, daarvan zie ik namelijk niks terug in je reacties? Er staan wel meer tips dan alleen maar DMA inschakelen .. Zoals IDE drivers verwijderen en opnieuw installeren, de (juiste!) chipset drivers installeren, etcetera.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 09:35:
MOBO reset geen effect...

Videokaart kan ik niet proberen, heb er geen liggen hier...

Ik kan inmiddels ook WinXP niet meer in, krijg de melding dat er gegevens verloren zijn gegaan.. wellicht toch de schijf dan lijkt mij.
dan zouden dus beide schijven stuk moeten zijn :? kan me bijna niet voorstellen

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste geldt dus alleen voor de (kapotte) schijf...

Ik heb nu debian Linux draaien op die schijf, en die doet het zonder problemen...

Dat de schijf op DMA draait zie ik in WinXP, bij schijfbeheer...

Of dat nu in Linux ook het geval is weet ik niet, geen idee hoe dat te checken, ik zal de FAQ ff lezen.

Trouwens als ik fdisk in linux gebruik om alle partities te verwijderen:

Warning: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or resource busy..

Dat klopt wel omdat op die schijf op dit moment linux zelf draait of niet?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 11:15 ]

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 10:32

switchboy

-ruimte te huur-

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 09:01:

Nadat ik dat gedaan had, en alles weer in de kast gestopt had ging de installatie van WinXP wel goed. Nadat ik SP1, mijn VIA 4in1 en ATi drivers geinstalleerd had ging het mis. Het systeem is nogsteeds erg traag (als ik een venster sleep bijvoorbeeld heb ik misschien 2 fps) en ik krijg de melding "uitgestelde schijfbewerking mislukt". Na een search blijkt dat het of mijn HD is die niet goed is, of mijn processor, maar volgens mij kan het ook nog mijn MOBO zijn.
Hoe was de reactie van je systeem voordat je SP1 of de VIA drivers installerde? want zoals je al zei in je laatste berichtje onder linux werkt het wel goed:
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:03:
Dat laatste geldt dus alleen voor de (kapotte) schijf...

Ik heb nu debian Linux draaien op die schijf, en die doet het zonder problemen...
dit ziet er dan toch echt uit als een verkeerde driver of instelling...
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:03:

Warning: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or resource busy..

Dat klopt wel omdat op die schijf op dit moment linux zelf draait of niet?
Heb je misschien een harde schijf over weermee je zou kunnen testen of hij dit bij een andere harde schijf ook zegt? zo ja is het probleem een verkeerde driver in windows XP, zo nee is het je harde schijf.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 09:01:

Ik heb nu de 8mb cache van mijn schijf uitgeschakeld, en de "uitgestelde schijfberwerking" meldingen blijven nu weg. Echter het systeem is nogsteeds erg traag. (te traag om het verschil van de 8mb cache te zijn volgens mij)

Die uitgestelde schijbewerkingen heb ik ook wel eens gehad, na lang zoeken kwam ik erachter dat m'n IDEkabel(s) brak waren. M'n systeem was ook errug traag. Dus misschien een ideetje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu WinXP setup uit te voeren met een andere kabel (niet 80 aderig)....

Tijdens het installeren van winxp krijg ik de foutmelding dat of hij mijn cdrom niet goed kan lezen, of als ik via het netwerk installeer (wat ik niet doe) hij geen bestanden naar mijn HD kan schrijven...

Lijkt mij nu toch duidelijk dat de schijf stuk is.. wat wel vreemd is hij is net een jaar oud...

Verwijderd

[b]
Nadat ik dat gedaan had, en alles weer in de kast gestopt had ging de installatie van WinXP wel goed. Nadat ik SP1, mijn VIA 4in1 en ATi drivers geinstalleerd had ging het mis.
Gaf SP1 van XP geen problemen op sommige configuraties ? IIRC waren er vooral klachten dat het systeem ineens heel sloom en traag werd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat de 4in1 drivers gister geupdate zijn.. Dat kan ook nog een oorzaak zijn natuurlijk..

Even testen

Dat blijkt beter te gaan. De nieuwe 4in1 drivers zijn dus niet echt aan te raden voor mensen met een gelijk systeem als ik.

Lekker bezig daar, bij VIA... :? 8)7 |:(

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 14:25 ]

Pagina: 1