Toon posts:

Asus P4P800 Deluxe / SATA RAID 0 werkt alleen in XP?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een Asus P4P800 Deluxe moederbord te kopen en 2 x 80Gb SATA drives in RAID 0 aan te sluiten.

Nu zie ik bij Asus staan:
Intel is the world’s first chipset maker to integrate Serial ATA (SATA) and RAID 0 functions into the South Bridge. The latest ICH5R chipset now delivers 150MB/s fast data transfer (SATA) and striping performance (RAID 0) to enhance computing efficiency. (Supported WinXP only)
Betekent dit dat je de array onder bijvoorbeeld DOS of Windows 98 niet kunt gebruiken?
Of kan je hem allleen onder XP configureren en dan verder overal gebruiken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er zijn laatst wel nieuwe drivers uitgekomen voor Win2K. Maar het klopt inderdaad dat ze in de eerste instantie alleen onder XP werkten. Zie ook Intel's support site:

[google=ich5r windows xp site:intel.com support], zie de 1e hit :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 26-11-2003 06:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de link!

Erg jammer dat het alleen onder 2000 en XP werkt. Ik dacht eigenlijk dat RAID voornamelijk een hardwarematige oplossing was waarvan het OS (welke dan ook) weinig merkte.

Heb je voor iedere RAID-chipset/-kaart drivers nodig om er uberhaupt iets mee te kunnen doen. Of is het ook mogelijk dat een drive gewoon herkend wordt zonder speciale drivers?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik dacht eigenlijk dat RAID voornamelijk een hardwarematige oplossing was
Deze onboard RAID oplossing is beslist geen hardwarematige RAID-chip. Lees eens de RAID FAQ door die je onderaan de FAQ van dit subforum kunt vinden ;)
Heb je voor iedere RAID-chipset/-kaart drivers nodig om er uberhaupt iets mee te kunnen doen. Of is het ook mogelijk dat een drive gewoon herkend wordt zonder speciale drivers?
Aangezien de OS niet zonder meer wordt geleverd met alle denkbare 3rd party drivers, zul je voor sommige hardware inderdaad handmatig drivers moeten installeren. Niet alleen bij RAID kaarten/chips, maar ook bij veel geluidskaarten, netwerkkaarten, etc..etc.. zul je binnen Windows nog altijd achteraf (of tijdens de setup, via F6) drivers moeten installeren :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 26-11-2003 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 november 2003 @ 13:24:
[...]
Aangezien de OS niet zonder meer wordt geleverd met alle denkbare 3rd party drivers, zul je voor sommige hardware inderdaad handmatig drivers moeten installeren. Niet alleen bij RAID kaarten/chips, maar ook bij veel geluidskaarten, netwerkkaarten, etc..etc.. zul je binnen Windows nog altijd achteraf (of tijdens de setup, via F6) drivers moeten installeren :)
Dat begrijp ik, verwachtte min of meer dat bij zo iets elementairs als RAID dat het zonder (drivers in ) het OS al werkte.

• maicod
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02-2017
ik was ook erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag. balen zeg !

dus als ik het goed begrijp kan je als je die RAID van de chipset (ich5r) gebruikt pas je schijf-inhoud zien zodra windows xp is opgeladen he ?

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 11:48
je kunt de driver downloaden van intel.com (http://downloadfinder.int..._Filter.asp?ProductID=961) en dan F6 indrukken tijdens installatie en deze dan gebruiken. ze hebben ze voor win2k en XP. Zelf nog niet uitgetest maar het zou moeten werken dus:

P4p800 icm met 2x SATA in raid 0 op win2k. Correct me if im wrong..

Greetz
Pagina: 1