Toon posts:

hoe synchroniseer ik email tussen meerdere pc's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben al tijden op zoek naar een oplossing om de email tussen mijn pc's automtisch te laten synchroniseren.

Het enige dat ik tot nu toe kon vinden waren programma's die je complete inbox copieren naar een andere pc maar dit is niet wat ik zoek.

Het is de bedoeling dat ik vanaf elke pc mijn email kan ophalen en dat de binnengekomen emails dan automatisch gesynchroniseerd worden op de andere pc's.

Heb ik hiervoor een mailserver nodig? wat ik begrepen had was dat een mailserver alleen maar een inkomende mail stream kan opsplitsen naar meerdere "netwerk" gebruikers en andersom.

Enige info over de desbetreffende configuratie.

Netwerk via wireless router.

pc1 amd 1400 XP pro (wired)
pc2 amd 1400 win98 se (wired)
pc3 celeron 900 win 98 (wired)
pc4 P166 notebook (wireless)
pc5 P4 1700 notebook (wireless)

Alle pc's hebben genoeg geheugen en hd space.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een oplossing voor pc 2 aangezien deze alleen maar als TV pc wordt gebruikt en er af en toe eens iets op gebrand wordt.

Een tweede alternatief zou zijn pc 1 maar die wordt als renderengine gebruikt en ik heb geen idee of een eventuele oplossing voor bovenstaand probleem veel cpu power kost.

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 01:05 ]

Verwijderd

De gemakkelijkste manier is met een server inderdaad. Stel dan gewoon je clients zo in dat ze de mail op de server niet (of bijv pas na 30 dagen) wissen en klaar. Hoeft trouwens niet per se een lokale mailserver te zijn nu ik erover nadenk.

Voor uitgaande mail: stel je client zo in dat die niet (zoals outlook standaard) lokaal wordt bewaard maar gebruik "copy to self" anders krijg je de uitgaande post niet gesynct

• AltiVec
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 00:06
Gebruik een IMAP server, dan blijft alles netjes gesynchroniseerd. Bovendien kan je alles dan ook weer opsplitsen in verschillende mailboxen op de server, die dan op elke pc zichtbaar zijn. Zelfs synchroniseert de server ook status informatie van een bericht. (Bijv is er op geantwoord of is het bericht gemarkeerd).

vb uw-imapd of courier-imap

Verwijderd

Andere mogelijkheid: als je Outlook gebruikt kun je beide machines naar de zelfde mailfile (.PST) laten wijzen, die je dus ergens geshared staat.

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12 12:10

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 01:44:
Andere mogelijkheid: als je Outlook gebruikt kun je beide machines naar de zelfde mailfile (.PST) laten wijzen, die je dus ergens geshared staat.
Je kan de mail dan alleen maar op een pc tegelijk gebruiken. een pst file kan maar een keer geopend worden.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gebruik communigate pro. Een mailserver die ook pop3 boxen kan ophalen. Deze ondersteun volledige exchange funktionaliteit, dus agenda, contacts en e-mail kan dan op elke pc hetzelfde zijn. Je kunt zelfs alle gezamelijke agende funktionaliteit gebruiken. En als je breedband internet hebt, kan je hem ook gebruiken als webmail server vanaf elke lokatie dat je internet hebt.

En veel cpu power vraagt hij niet. Ik heb hem hier draaien op een pentium 1, 166Hmz en 96 mb geheugen. En dat ook nog onder win2k-as. (moet natuurlijk niet met 100 gebruikers erop gaan zitten).

Als je het niet erg vind dat hij een regeltje toevoegd, kan je hem nog gratis gebruiken ook.

www.stalker.com

En ja, ook dit gaat dus via Imap!

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 26-11-2003 12:12 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Zoals hierboven aangegeven is IMAP wat je zoekt !

Zit er geen IMAP in IIS ?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik vraag me alleen het volgende af:

Als ik een server ga gebruiken is de synchronisatie dan bidirectioneel??

voorbeeld ik heb nog een ipaq PDA waarmee ik over een tijdje via een bluetooth gsm ook emails kan binnenhalen onderweg, deze synchroniseer ik via MS Active-sync met mijn main pc.
Als ik dat gedaan heb kijkt die mailserver dan ook maar mijn inbox van mijn main pc en synchoniseerd hij die dan ook met de rest van het netwerk?

Of is het zo dat al mijn mail binnenkomt op die mailserver en dat hij vanuit de mailserver alleen maar alle inboxen van het netwerk gaat synchroniseren?

Verder zegt de term Imap mij helemaal niks zou iemand misschien kunnen uitleggen wat deze term inhoud?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dit laatste is wat lastiger. Mail zou ik eerlijk gezegt niet weten, maar ik sync wel mijn palm en zijn kalender, notes, tasks en contacts met de server. Dus ik denk dat mail ook moet gaan lukken. Echter dat is zeer lastig. Dan zou je meer naar een exchange server moeten, maar die is heel duur en heeft erg vette eisen.

Je kunt natuurlijk de mail van je Ipaq PDA direct laten ophalen van je server (indien je breedband internet hebt).

Imap is een protocol van toegang tot je mailboxen. Hierbij blijven de mailboxen op de server staan en werk dus zonder de mail binnen te halen, maar direct met de mailbox. Google er maar eens op, er zijn er genoeg die het beter kunnen uitleggen dan ik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
(jarig!)
XTerm schreef op 26 november 2003 @ 12:11:
Zoals hierboven aangegeven is IMAP wat je zoekt !

Zit er geen IMAP in IIS ?
IMAP is geen webserver!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nee, maar een (web)server (geen http server) kan wel IMAP serven toch?

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op 26 november 2003 @ 22:13:
Dus ik denk dat mail ook moet gaan lukken. Echter dat is zeer lastig. Dan zou je meer naar een exchange server moeten, maar die is heel duur en heeft erg vette eisen.

Je kunt natuurlijk de mail van je Ipaq PDA direct laten ophalen van je server (indien je breedband internet hebt).

Imap is een protocol van toegang tot je mailboxen. Hierbij blijven de mailboxen op de server staan en werk dus zonder de mail binnen te halen, maar direct met de mailbox. Google er maar eens op, er zijn er genoeg die het beter kunnen uitleggen dan ik.
Ik zal eens gaan google'n op imap trouwens de software hoeft niet gratis te zijn (natuurlijk ook niet al te duur) verder zou ik ook nog eens op zoek gaan naar iets dat echt inboxen kan sync-en want als die mailserver ooit mocht crashen heb ik natuurlijk kans dat ik in 1 klap alle zooi kwijtraak aangezien ik niet zo'n backupper ben.

in ieder geval erg bedankt voor de uitleg allemaal.

• posttoast
  • Laatst online: 23:45
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 23:36:
[...]

Ik zal eens gaan google'n op imap trouwens de software hoeft niet gratis te zijn (natuurlijk ook niet al te duur) verder zou ik ook nog eens op zoek gaan naar iets dat echt inboxen kan sync-en want als die mailserver ooit mocht crashen heb ik natuurlijk kans dat ik in 1 klap alle zooi kwijtraak aangezien ik niet zo'n backupper ben.

in ieder geval erg bedankt voor de uitleg allemaal.
Misschien een mooi moment om een tooltje te zoeken dat automagisch backups maakt? Second Copy is bijvoorbeeld erg fijn...

omniscale.nl

Verwijderd

Exchange
Pagina: 1