Toon posts:

Afhankelijke drop down maken in Excel

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in Excel een groep en een subgroep. De groep bestaat uit 2 keuzes in een drop down. Wanneer ik 1 kies, dan moet de inhoud van de dropdown van de subgroep afhangen van de keuze van de groep.

Wie weet hoe ik dit kan doen

Verwijderd

Weet er al iemand hoe ik dit moet doen, want ik wil hier ook graag iets mee doen?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:06
Als je het eenvoudig wilt laten(zonder vba):
Dropdown 1: inputrange = bijv. a1-a3.
Cell link bijv. A4. In A4 staat dan iets tussen 1 en 3 (drie keuzes)
Vervolgens zet je je subgroepen naast elkaar, iedere groep in een kolom, ik heb bijvoorbeeld D-F gebruikt en dan weer rij 1-3.
In G1 zet je de formule =INDEX(D1:F1,1,A$4). Deze formule breid je naar beneden uit. Afhankelijk van de waarde in A4 zal die een bepaalde subgroep in kolom G zetten.
Kolom G is dan de inputrange van dropdown 2.
Al te netjes is het allemaal niet, dropdown 2 heeft altijd een inputrange ter lengte van de langste subgroep, maar het werkt best aardig.
Voor "echte" oplossingen zal je toch VBA moeten gebruiken.

Verwijderd

Hee, deze vraag heb ik kortgeleden nog gesteld, maar dan voor Word ;)
Antwoord vind je hier, misschien dat je dat kan aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op 26 november 2003 @ 09:38:
Als je het eenvoudig wilt laten(zonder vba):
Dropdown 1: inputrange = bijv. a1-a3.
Cell link bijv. A4. In A4 staat dan iets tussen 1 en 3 (drie keuzes)
Vervolgens zet je je subgroepen naast elkaar, iedere groep in een kolom, ik heb bijvoorbeeld D-F gebruikt en dan weer rij 1-3.
In G1 zet je de formule =INDEX(D1:F1,1,A$4). Deze formule breid je naar beneden uit. Afhankelijk van de waarde in A4 zal die een bepaalde subgroep in kolom G zetten.
Kolom G is dan de inputrange van dropdown 2.
Al te netjes is het allemaal niet, dropdown 2 heeft altijd een inputrange ter lengte van de langste subgroep, maar het werkt best aardig.
Voor "echte" oplossingen zal je toch VBA moeten gebruiken.
Wanneer ik bovenstaande probeer met b.v. bij de drie keuzes (AF/BIJ/NIETS i.p.v. 1 t/m 3) dan krijg ik een foutmelding in cel G1 = #VALUE!

Wie weet hoe ik dit kan oplossen. Dus door in de eerste keuzeoptie tekste te zetten ipv getallen?