[Debian] Installer met een nieuwere kernel?

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik gebruik in het systeem waar debian op moet komen SATA, en ik heb al geprobeerd andere distributies er op te zetten: lukt voor geen meter. Ik zou dus zowel voor de installatie zelf als de eigenlijke kernel die geladen wordt eens het systeem draait een nieuwere versie in de installer moeten krijgen.

Ik heb zelf al wat research gedaan en kwam er achter dat degelijke SATA support in de kernel zelf pas werkt vanaf 2.4.21. De laatste stable release is 2.4.22, dus, als we het toch doen zie ik niet in waarom niet ineens de nieuwe te nemen. Ik heb echter compleet geen idee hoe ik hieraan begin...

• blaataaps
  • Niet online
Korte howto om je eigen debianflop te maken:
Een debian bootflop (rescue.bin) downloaden, op een flop zetten, je eigen kernel compilen met de juiste opties (geen devfs, wel initrd geloof ik, maar er staat wel een uitleg op debian.org over eigen kernels op bootfloppen), en linux.bin op je flop vervangen door je verse eigen kernel.
En de 'officiele' documentatie, zoals net al even genoemd:
http://www.debian.org/rel...l#s-rescue-replace-kernel

[ Voor 29% gewijzigd door blaataaps op 25-11-2003 22:27 ]

• lvh
Wordt de installatiekernel gewoon overgekopieerd of is dat een apart package?

• blaataaps
  • Niet online
Allebei in feite, je kunt tijdens de installatie kiezen waar je een kernel vandaanhaalt, van het internet, of van je rescueflop.

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:18

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

En andere optie is om te installeren dmv Knoppix 3.3, deze gebruikt kernel 2.4.22.
Na de hdinstal, kan je de sources.list aanpassen naar testing only of om simpel weg de Nederlandse FTP/HTTP servers te gebruiken.

Downgraden dmv de stable release in je sources.list te zetten, zal mogelijk een hoop ellende meebrengen.

[ Voor 2% gewijzigd door smoking2000 op 25-11-2003 22:35 . Reden: typo ]

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

• lvh
Ik was ook helemaal niet van plan de stable te nemen. Dit komt op een kruising tussen productiemachine en testbak, en is zeker geen server ;)

Is het mogelijk om de kernel op rescue.bin te compileren zonder gebruik te maken van een huidig bestaande en werkende Linuxinstallatie?

• blaataaps
  • Niet online
racoontje schreef op 25 november 2003 @ 22:40:
Is het mogelijk om de kernel op rescue.bin te compileren zonder gebruik te maken van een huidig bestaande en werkende Linuxinstallatie?
Nee, tenzij je de uitdaging aan wil gaan een kernel te crosscompilen op windows met behulp van cygwin. Misschien kan knoppix je helpen, wat in feite een werkende installatie op cd is, maar in hoeverre development tools daarop aanwezig zijn weet ik niet, daarvoor heb ik niet genoeg ervaring met knoppix.

• lvh
Dan maar met mijn brakke (qua installatie) Athlon 800. Is het belangrijk dat ik extra functies zoals SSE(2), MMX en dergelijke mee in de kernel bak?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je goed op Debian.org kijkt, dan zie je daar bij de CD-image-downloads, het magische woord 'Jigdo' staan, deze app bouwt cd-images met de nieuwste packages uit de apt-sources. Wellicht een idee om te proberen...de vraag is alleen of SATA wel al als module gecompiled is in die kernel natuurlijk, want da's een vereiste begrijp ik.

Verwijderd

racoontje schreef op 26 november 2003 @ 07:51:
Dan maar met mijn brakke (qua installatie) Athlon 800. Is het belangrijk dat ik extra functies zoals SSE(2), MMX en dergelijke mee in de kernel bak?
Nee, dit zijn alleen maar optimaliseringen. Het is belangrijk dat het werkt, als dat eenmaal zo is kan je zelf je gestroomlijnde kernel bakken.

• lvh
Wegens een probleem met m'n ADSL-verbinding gisteren kon ik m'n Jigdosessie niet verder afmaken en kon ik hier dus niet posten. (Iemand is er in geslaagd de draadjes van z'n verbinding naar aarde te laten lekken. Hoogfrequentsignalen die elkaar beinvloeden vinden dat niet zo lekker)

Jigdo wil dus de 2.4.22 kernel downloaden en dat doet hij ook, ik heb er dus goede hoop in :) Bedankt allemaal, ik laat wel ff weten als het me lukt.

• lvh
Ik heb ondertussen de install image en ben hem aan het testen op een tweede PC. Eens hij de modules wil installeren, wil usb-discover niet meer mee. Jigdo gaf aan dat de CRC wel klopte, dus:

a) foute image
b) USB support niet echt fantastisch in deze jigdo file

Ik ga hem nu even op m'n tweede PC installeren.

EDIT:
Bij m'n tweede PC komt hij zelfs niet voorbij de IDE kernel drivers =/

EDIT v2: Ik heb nu de stables ipv de standaard versies gedownloadt en die doen het blijkbaar iets beter. Het zijn Jigdo'ed images maar ik weet niet welke kernel het is. Tijdens het opbooten gaat het me allemaal veel te snel ;) Doe straks wel een Pause Break of kijk welke er geinstalleerd is.

[ Voor 42% gewijzigd door lvh op 28-11-2003 12:55 . Reden: Update ]

Pagina: 1