[Alg] GSM-telefoon als afstandsbediening *

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Uit de search blijkt wel dat het zelf maken van programma's voor je foon nog niet erg popi is, en ik kan er dan ook maar weinig info over vinden.

Ik ben al een aantal jaren bezig met t proggen in diverse talen (Javascript, PHP, VB, C++), en het lijkt me leuk eens iets voor mn phone (Nokia 7210) te schrijven.
Nu ben ik op het idee gekomen om software te schrijven waarmee ik mijn tv kan bedienen (net als die irri horloges van n paar jaar geleden ;)).

Nu heb ik echter geen ervaring met Java, en al helemaal niet met het programmeren van mobieltjes.

Is er iemand die weet of het uberhaupt mogelijk is om je eigen 'protocol' te spreken over de infraroodpoort van je foon, en of deze dus geschikt is om je tv mee te bedienen?
Zijn er duidelijke online tutorials over het schrijven van apps voor foons in Java, aangezien dit een hele beperkte Java-versie is?

Misschien zijn er mensen die dit ook leuk lijken, en dat we elkaar eventueel kunnen helpen oid?

In eerste instantie is zappen al genoeg, de rest komt vanzelf. Uiteindelijk is een klein databaseje met diverse tv-merken met bijbehorende IR-codes, en/of een 'Learn'-mode natuurlijk helemaal prachtig. Maar laten we bij het begin beginnen...

Verwijderd

Je kunt wel een leuk programma gaan schrijven, maar een afstandsbediening van je 7210 maken zal afaik niet gaan lukken. Nokia heeft namelijk op de meeste telefoons toegang tot oa de infraroodpoort en contactpersonen geblokkeerd. Zal niet gaan lukken dus :)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

"Volgens hem, volgens haar" gezien? :D

Misschien beetje offtopic: kun je vanuit Java wel bluetooth aanspreken, want dan zou een chat app ook cool zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door jelmervos op 25-11-2003 21:12 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 13:18
Ik heb zelf een 6610 en zover ik weet is daarbij de Infrarood niet aan te spreken via Java.

Is de 7210 een geavanceerdere telefoon? Misschien dat het dan wel mogelijk is. In GadgetTalk zijn enkele threads geweest over het programmeren van midlets voor telefoons.

Ik ben zelf zover gekomen tot het downloaden van alle tools, en geinstalleerd, maar niks zelf meer geprogd. Zoek eens in GadgetTalk op midlet programmeren en je komt ergens tegen wat je precies nodig hebt.

- Borland Java
- JavaM2E
- Nokia Kit
- Nokia Java API

zoiets dergelijks, ergens in een thread staat waar je deze dingen allemaal GRATIS kan downloaden.

Maar zover ik weet is het aansturen van infrarood niet mogelijk. De JAVA2ME API is vrij beperkt (wegens beveiligingen e.d.)

Verwijderd

trekker22 schreef op 25 november 2003 @ 21:15:
Is de 7210 een geavanceerdere telefoon? Misschien dat het dan wel mogelijk is. In GadgetTalk zijn enkele threads geweest over het programmeren van midlets voor telefoons.
De 7210 is softwarematig gelijk aan de 6610.

Verwijderd

En dan zit je nog met de vraag of de sterkte van de IR poort sterk genoeg is (dit is ook niet bij alle telefoon's ;))

Verwijderd

ik heb dat ook is wel lache gewoon van kazaa gedownload

zeg dan niets :?

[ Voor 33% gewijzigd door curry684 op 25-11-2003 21:36 ]

• frickY
Hoorde net ook al van n vriend dat IR waarschijnlijk niet toegankelijk is vanuit zelf geschreven software 8)7 :?
Was al blij aan het downloaden en lezen geslagen op java.com en nokia.com

T leek mij juist grappig om met je foon je tv te bedienen. Denk wel dat het signaal sterk genoeg zou zijn. Mn tv staat vrij dicht bij mn bed. Maar dat kan ik dus mooi vergeten, lijkt erop.
Zoek nog even verder tot ik het zeker weet. Elke aanvulling of idee is natuurlijk nog welkom

En ik zal eens gaan zoeken in GadgetTalk, tnx voor de tip

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:11

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 21:22:
ik heb dat ook is wel lache gewoon van kazaa gedownload
o, wat heb je gedownload en waar heb je het over :?

<span style="color:blue">reageer dan niet :?</span>

voor curry zal ik wat er bij typen, is hij ook weer blij:
TS: het kan gewoon niet, is al 10x gezegd en als je effe zoekt op GoT vind je 20 topics over dit onderwerp waarin staat dat het NIET kan

[ Voor 40% gewijzigd door Stewie! op 25-11-2003 21:47 ]

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Zoek gerust verder, maar ik wil je de garantie ook wel geven hoor: het werkt niet :Y) Neemt niet weg dat het natuurlijk erg mooi zou zijn, maar het is nou eenmaal geblokkeerd. Tenzij er iemand is die de nokia software gehackt heeft.

• frickY
En zo is het dus ook onmogelijk om een multiplayer game over IR te maken zoals Snake op de 8210?

Kan nu wel een http-server op mn laptop gooien, die voor mn tv zetten, en via WAP mn laptop aanspreken welke dan mn tv bediend.. maar dan pak ik mn gewone afstandsbediening wel :(

Ben de topics inmiddels tegen gekomen in het GadetTalk forum waarin meerdere mensen inderdaad vertellen dat het onmogelijk is om de IR-poort te gebruiken.
Ben nu op Nokia.com aan het zoeken naar een eventuele workaround, en daarna eventueel naar een hack op andere duistere sites ;)

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Als je in assembly gaat coden moet et wel lukken hoor :) Maar of je dat wilt doen, ik denk et niet. Nogal te weinig documentatie daarover..

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• frickY
Assembly schrijven op je telefoon?
Dan denk je dus aan je eigen enviroment te gaan schrijven waarin je eigen software draait?
Nee, dan kan ik net zo goed de firmware reverse-engineren, en mn IR-poort wel beschikbaar maken. Beide zijn in mijn ogen net zo onmogelijk :?

• pietje63
  • Laatst online: 22:56

pietje63

RTFM

frickY schreef op 26 november 2003 @ 11:17:
Assembly schrijven op je telefoon?
Dan denk je dus aan je eigen enviroment te gaan schrijven waarin je eigen
Nee volgens mij bedoelt hij iets anders... mijn SE ondersteunt 2 soorten programma's 'gewone' programma's en java programmma's de eerste soort is volgens mij in Assembly geschreven. Hier zit onder andere Minigolf bij wat je ook via bluetooth en infrarood tegen elkaar kan spelen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• frickY
Kijk eens aan. Nuttige info! :)
Het is dus wel mogelijk om IR aan te spreken vanuit een programma? :7
Dan zal ik me eens gaan richten op deze 2de ontwikkelmoethode... kan ik meteen JBuilder weer trashen, rot prog...

Verwijderd

frickY schreef op 26 november 2003 @ 12:52:
Kijk eens aan. Nuttige info! :)
Het is dus wel mogelijk om IR aan te spreken vanuit een programma? :7
Dan zal ik me eens gaan richten op deze 2de ontwikkelmoethode... kan ik meteen JBuilder weer trashen, rot prog...
Denk er wel aan dat hij het over een SE heeft, en jij over een Nokia :)

• frickY
Ktwijfelde al wat ik onder SE moest verstaan...

Maar ben het volgende al tegen gekomen;
Mobile games can also be developed in C++, a language that compiles to native machine code. Compiled languages in general offer better control over UI, direct access to the phone's hardware, and greater speed for the same processing power when compared to an interpreted language. Development in C++ enables rich, high-performance games.

C++ developers can target Series 60 Platform devices. Series 60 Platform is a multi-vendor standard for one-handed smartphones that supports application development in Java MIDP, C++, and browsing environments.
En mijn 7210 is een 40-Series...
JAVA is toch mijn enige mogelijkheid. En daarmee schijn je de IR dus niet aan te kunnen spreken... ;(

Na de volgende post op http://discussion.forum.n...1809&highlight=%2Airda%2A weet ik helemaal zeker dat ik het maar moet vergeten :'(
Unfortunately, you cannot access it IrDA port on the phone from a Java application.

Even if you could, IrDA is quite a high-level protocol, so I don't think you get precise control over the sequence of characters sent. I have seen articles on the www about controling devices through an IR port, but most seem to involve using a C or assembler program writing directly to the hardware.

[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 26-11-2003 13:11 ]

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

En hoe zit het met bluetooth? Is dat wel te besturen vanuit een midlet?

[ Voor 50% gewijzigd door jelmervos op 26-11-2003 18:54 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Mocht je dit nog voor elkaar krijgen, dan is het vrij simpel om de codes uit je afstandsbediening te lezen [je moet immers je ouwe ab 'samplen' voordat je je tv aansturen kan]. Sluit een fototransistor aan op de microfoonaansluiting van je soundcard. Dit kan alleen op ouwe geluidskaarten, nieuwe eisen nl. een condensatormic. Je kan ook een gewone [microfoon]versterker gebruiken en de lineout ervan opnemen. Als je dan met cool edit opneemt en met je ab een pulsje stuurt, kan je goed de timing en de binaire code zien. *Mocht* het nog lukken, dan zal je dit ook moeten doen.

• frickY
Nee, het is onmogelijk om de hardware van de telefoon te gebruiken door middel van een Java-aoo,
Je kan niet eens de afbeeldingen of ringtones in de gallerij benaderen :S

Het enige 'netwerken' wat je kan doen is HTTP-requests, schijnt. En dan bepaald de foon zelf of die via GPRS of WAP gaat (begeep t zelf ook nog nie helemaal).

Het lezen van mn orgi afstandbediening wou ik ook gaan doen met mn foon, aangezien deze heel goed IR kan ontvangen. Maar de manier die jij omschrijft is idd ook een goede.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
In mijn assembly op de Ti kan ik ook gewoon OS-calls maken om bijvoorbeeld een equation op het beeldscherm te tekenen. Maar verder doe je je registers zelf aanspreken.

Iets soortgelijks zou ook kunnen met die nokia, gok ik. Maar, zoals ik al zei, de documentatie die niet beschikbaar is zal je parten spelen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Quadron
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 07:35
Hey allemaal,

Ik heb helemaal geen ervaring met programeren op telefoons enzo, maar ik meen iets te weten van IR hardware. Ik had een tijd geleden een laptop met een IR poort. Leek me leuk om mijn tv via de ingebouwde poort te bedienen. Helaas bleek dat niet mogelijk:
TV's en video's enzo gebruiken een ander deel van de IR band dan IR-poorten op PC's printers en PDA's. In het laatste geval is het allemaal IRDA compliant en dat zijn TV's niet.
Sommige modellen PDA's kunnen het in ieder geval wel, zoals de Palms en ook een aantal Sony Cliés. Misschien kan het inmiddels met heel veel van die dingen.
Maar ik weet niet of het met een telefoon zou kunnen.

Even checken wat de frequentie band van de IR poort op de telefoon is en wat de TV afstandsbediening voor band heeft.

Succes in ieder geval!

And me with this terible pain in all the diodes down my left side!

Verwijderd

Het is mogelijk als je een symbian phone hebt :P

Maar dit proggie had ik op mijn nokia 7650 werkte redelijk en er zaten vele merken al ingeprogged:

http://www.psiloc.com/?id=prod&nrp=85

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 10:15 ]

• frickY
Hmm.. heb er niets een aan gedacht dat de IR's niet compatible zouden kunnen zijn

Maar een 7210 is een 40-series telefoon, waar je alleen Java op kan kwakken, en geen Assembly (C++). Dus hier houd t voor mij op.

Tnx voor alle info iig. Misschien dat iemand met een duurdere telefoon er wel wat aan heeft :)
Pagina: 1