Toon posts:

Flatfree ISDN ipv huurlijn

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zijn onze 2 vestigingen verbonden met een huurlijn (64k). Deze huurlijn ligt er om bedrijfsapplicaties over te draaien(voorraad, adm, etc..... bij mijn weten gaat er niet echt veel data over. Ik zou deze lijn graag willen 'sniffen' en bekijken wie vanuit welke applicatie hoeveel data verstuurd..... Iemand ideeen hoe ik dit kan aanpakken????? Aan beide kanten van de huurlijn staan CISCO 1600 routers met Win nt 4). Internetten gebeurd op beide vestigingen met een ISDN-inbelverbinding. De totale kosten van dit alles bedragen €500,- per maand.

Dit lijkt mij een stuk goedkoper kunnen.

Dus ik dacht aan een oplossing waarbij één vestiging middels ADSL aan internet verbonden (+isdn back-up) wordt en de andere vestiging (geen ADSL mogelijk) middels ISDN flatfree. ISDN flatfree (flat rate, flat fee, etc) is ook 64k dus op snelheid ga je er niet op achteruit. Sterker nog: op de vestiging waar ADSL komt ga je er dik op vooruit. En dan de welbekende VPN tunnel (of iets dergelijks) om het eea veilig te houden. In deze situatie zijn de maandelijkse kosten:
1> ISDN flatfree €200
2> ADSL €60

totaal €260 en dat scheelt aanzienlijk met die €500!!

Belangrijke voorwaarde:
Het geheel moet wel 99% betrouwbaar zijn

Is dit mogelijk?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh , ik snap eigenlijk niet wat je nu wilt :?

Je topicitel gaat over ISDNS flatfree, in je topic heb je het erover dat je niet weet wat voor data er over de lijn gaat en je eindigt met de vraag of het gaat werken 8)7

Wat wil je nu precies ?
Begin maar eens met de data te sniffen zou ik zeggen, verder misschien niet geheel onverstandig om de data evt. te shapen tussen de locaties.

En tja .. ADSL is in principe betrouwbaar, maar ik ga ervanuit (gezien de bedragen) dat je het over een normale thuisgebruik ADSL lijn hebt.
Als die uitvalt heb je geen poot om op te staan.
Neem dan iig een business abbo zou ik zeggen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 19:57:
Op dit moment zijn onze 2 vestigingen verbonden met een huurlijn (64k). Deze huurlijn ligt er om bedrijfsapplicaties over te draaien(voorraad, adm, etc..... bij mijn weten gaat er niet echt veel data over. Ik zou deze lijn graag willen 'sniffen' en bekijken wie vanuit welke applicatie hoeveel data verstuurd..... Iemand ideeen hoe ik dit kan aanpakken????? Aan beide kanten van de huurlijn staan CISCO 1600 routers met Win nt 4).
Met accounting uit IOS kun je behoorlijk wat informatie boven water halen.
> Internetten gebeurd op beide vestigingen met een ISDN-inbelverbinding. De totale kosten van dit alles bedragen €500,- per maand.

Dit lijkt mij een stuk goedkoper kunnen.

Dus ik dacht aan een oplossing waarbij één vestiging middels ADSL aan internet verbonden (+isdn back-up) wordt en de andere vestiging (geen ADSL mogelijk) middels ISDN flatfree. ISDN flatfree (flat rate, flat fee, etc) is ook 64k dus op snelheid ga je er niet op achteruit. Sterker nog: op de vestiging waar ADSL komt ga je er dik op vooruit. En dan de welbekende VPN tunnel (of iets dergelijks) om het eea veilig te houden. In deze situatie zijn de maandelijkse kosten:
1> ISDN flatfree €200
De latency van ISDN is een heel stuk slechter dan van een leased-line; dat zeker niet doen. Je kunt beter die leased-line in de lucht houden tot op die andere locatie ook DSL leverbaar is.
Het geheel moet wel 99% betrouwbaar zijn
Alleen met leased-line; DSL en ISDN bieden die betrouwbaarheid niet. (Kijk naar de XS4All storing vandaag; onze bedrijfsvoering gaat via VPN over DSL, dus vandaag lekkere storing.)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

/laat maar, moet beter lezen

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 20:07 ]

• StevenK
Neem dan iig een business abbo zou ik zeggen.
Dat is een slecht advies: er is, voor zover ik weet, geen enkele provider die garanties geeft op business dsl lijnen, behalve bij non-overbooked lijnen.

En die liggen in een prijsklasse dat er geen prijsvoordeel komt tov. de huidige situatie.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:06:
waarom niet gewoon 2 adsl abo's en daar een vpn tunneltje tussen? ben je voor 120 euri klaar (behalve als je dus bedrijfs-dsl wilt, zoals koffie zegt)
Omdat 'ie dus maar op één vestiging DSL *kan* krijgen.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16
DSL met ISDN backup is redelijk betrouwbaar, firewall's van bv. Netscreen of cisco geven een goede beveiliging met VPN tunnels en behoorlijk stevige encryptie

Voor de kant met ISDN dailup naar inet kan je dus ook evt backup over ISDN dialup naar andere locatie inrichten

[ Voor 31% gewijzigd door Bud_s op 25-11-2003 20:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is trouwens mijn eerste post dus als ik iets niet goed doe dan moet je het zeggen......

@koffie.... Volgens mij is het een heel duidelijk verhaal met wellicht niet de perfecte topictitel....

Of het uiteindelijk ADSL met garanties gaat worden of iets dergelijks dat lukt me wel. Het ISDN verhaal is vooral interessant. Kan dit werken??

@stevenK..... Accounting uit IOS?? Ik heb geen kaas gegeten van Routers, sniffing en w2k... Maar ik ga hier mee verder... thnx

Die andere lokatie gaat waarschijnlijk als allerlaatste telefooncentrale in nl. om naar ADSL aangezien het in een gat is. Tot die tijd zou ik graag een andere oplossing zien. Maar je zegt dus dat een dergelijke oplossing (ene kant adsl en de andere kant ISDN) niet gaat ivm latency?

Verwijderd

Topicstarter
@ bud_s......... Kijk, dat klinkt nuttig. Dan creer je een aardig zekere situatie...

Kan het eea over de aanwezige infrastructuur (cisco 1600)??

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:14:
Die andere lokatie gaat waarschijnlijk als allerlaatste telefooncentrale in nl. om naar ADSL aangezien het in een gat is.
Dat zou ik niet te hard zeggen; ik heb van de week nog een aansluiting in het buitengebied van Markelo in orde gemaakt. (iets van 2 km buiten het dorp, echt helemaal in de f*ck*ng middle of nowhere)
Tot die tijd zou ik graag een andere oplossing zien. Maar je zegt dus dat een dergelijke oplossing (ene kant adsl en de andere kant ISDN) niet gaat ivm latency?
Ik zeg niet dat ISDN niet gaat, maar de latency is gewoon slechter dan een van een digistream. Een digistream is een heel erg betrouwbare, en tegenwoordig ook niet zo dure, verbinding.

Verkijk je ook niet op de kosten van de ISDN-koppeling tussen de vestigingen. Die zouden wel eens hoger kunnen zijn dan die van de huurlijn.

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:17:
@ bud_s......... Kijk, dat klinkt nuttig. Dan creer je een aardig zekere situatie...

Kan het eea over de aanwezige infrastructuur (cisco 1600)??
Nee.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 25 november 2003 @ 20:17:

Ik zeg niet dat ISDN niet gaat, maar de latency is gewoon slechter dan een van een digistream. Een digistream is een heel erg betrouwbare, en tegenwoordig ook niet zo dure, verbinding.

Verkijk je ook niet op de kosten van de ISDN-koppeling tussen de vestigingen. Die zouden wel eens hoger kunnen zijn dan die van de huurlijn.
Is dat zo?? Het kan toch niet meer worden dan de kosten van het flat free abbo?

Verwijderd

Topicstarter
Dus er moeten nieuwe routers aangeschaft worden?? OF zie je nog mogelijkheden??

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:20:
[...]

Is dat zo?? Het kan toch niet meer worden dan de kosten van het flat free abbo?
Sorry; mijn fout: yep, het kan niet meer worden dan je flatfee. Wie levert die flatfee trouwens ?

Wat voor voorwaarden bieden ze daarbij ?

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

Is het niet een idee om met die flatrate ISDN verbinding naar de ADSL-enabled vestiging in te bellen die dan tevens als een soort internetprovider dienst doet?
Zo hoeft de interne communicatie niet over het internet en dat is dus in principe veiliger.

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:21:
[...]

Dus er moeten nieuwe routers aangeschaft worden?? OF zie je nog mogelijkheden??
Als jij iets met VPN wil gaan doen, wat overigens zinloos is zonder DSL verbinding naar het internet, moet je andere routers kopen; dit kan overigens ook goed met bijv. een draytek 2300.

En een VPN-tunnel via het internet over een 64k lijntje gaan draaien is overigens baggertraag.

Dat wil je je gebruikers echt niet aandoen, als ze digistream gewend zijn.

Maar is het dan niet handiger die digistream te laten liggen, op de andere vestiging DSL te nemen en die mensen via digistream via dsl te laten internetten ?

[ Voor 32% gewijzigd door StevenK op 25-11-2003 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 25 november 2003 @ 20:21:
[...]

Sorry; mijn fout: yep, het kan niet meer worden dan je flatfee. Wie levert die flatfee trouwens ?

Wat voor voorwaarden bieden ze daarbij ?
Dit weet ik nog niet.. Nu ik weet dat het kan, ook nog eens redelijk safe dmv de manier van Bud_s, ga ik daar verder op in. Ik geloof dat er niet meer zo heel veel ISDN flatfree providers zijn maar ik redeneer als volgt:

ISDN ligt er zelden tot nooit uit en als dat er uit ligt dan ligt het bedrijf anaway plat. Ik ga gewoon een selectie maken uit de providers die het aanbieden. Ik heb hier een lijstje liggen en met een middagje bellen kan ik een heel eind verder komen...

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:25:
[...]

Dit weet ik nog niet.. Nu ik weet dat het kan, ook nog eens redelijk safe dmv de manier van Bud_s, ga ik daar verder op in. Ik geloof dat er niet meer zo heel veel ISDN flatfree providers zijn maar ik redeneer als volgt:

ISDN ligt er zelden tot nooit uit en als dat er uit ligt dan ligt het bedrijf anaway plat. Ik ga gewoon een selectie maken uit de providers die het aanbieden. Ik heb hier een lijstje liggen en met een middagje bellen kan ik een heel eind verder komen...
Eh; je wil dus flatfee naar het internet gaan ? Ik d8 dat je bedoelde flatfee naar de andere vestiging. En daar overheen een VPN draaien ? Dan lever je echt heel veel snelheid in.

Dit kan ik alleen maar heel erg afraden. Ik denk dat het veel verstandiger is die huurlijn te laten liggen en te wachten op DSL.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op 25 november 2003 @ 20:23:
[...]

Als jij iets met VPN wil gaan doen, wat overigens zinloos is zonder DSL verbinding naar het internet, moet je andere routers kopen; dit kan overigens ook goed met bijv. een draytek 2300.

En een VPN-tunnel via het internet over een 64k lijntje gaan draaien is overigens baggertraag.

Dat wil je je gebruikers echt niet aandoen, als ze digistream gewend zijn.

Maar is het dan niet handiger die digistream te laten liggen, op de andere vestiging DSL te nemen en die mensen via digistream via dsl te laten internetten ?
Die digistream is ook 64k. Ik denk dat je bedoelt dat VPN een aardig stukje bandbreedte opsnoept. Hier moet ik idd rekening mee houden.. thnx... Hopelijk levert het sniffen genoeg info hier omtrent.

En idd.. als het niet gaat lukken om die digistream lijn weg te werken dan wordt het een oplossing waarbij via digistream geinternet wordt...

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16
In de 1600 serie is wel het eea te doen, ik geloof dat een 1603 dit wel aankan, echter moet je even verder snuffelen bij cisco denk ik. Zoek ff de specs van jouw router op en je weet het.

Informeer anders eens vrijblijvend bij een van je hardware leveranciers

[ Voor 17% gewijzigd door Bud_s op 25-11-2003 20:37 ]

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 19:57:

totaal €260 en dat scheelt aanzienlijk met die €500!!
NOFI, maar finance management is tactisch niveau. Iemand zoals jij (operationeel niveau) zou je niet bezig moeten houden met kosten.

als de gebruikers blij zijn met de huidige verbinding, is alles in orde. Als je erop achteruit gaat, ben jij schuldige.

je kent het gezegde, if it ain't broke, don't fix it.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• StevenK
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:29:
[...]

Die digistream is ook 64k. Ik denk dat je bedoelt dat VPN een aardig stukje bandbreedte opsnoept.
Nee, dat bedoel ik niet; ik bedoel dat een ISDN/VPN combi een belabberde latency oplevert tov. digistream

Verwijderd

Topicstarter
Dirk-Jan schreef op 25 november 2003 @ 21:03:
[...]

NOFI, maar finance management is tactisch niveau. Iemand zoals jij (operationeel niveau) zou je niet bezig moeten houden met kosten.

als de gebruikers blij zijn met de huidige verbinding, is alles in orde. Als je erop achteruit gaat, ben jij schuldige.

je kent het gezegde, if it ain't broke, don't fix it.
But if u can improve, do IT. Het werkt, maar aangezien het best duur is voor het geen er (waarschijnlijk) over het lijntje gaat vind ik het nodig om eens kritisch het eea na te gaan. Ik zit op operationeel, tactisch en strategisch niveau te werken. Ik ben degene met het meeste IT kennis en ik ben aan het kijken of ik dit als project kan oppakken... uiteindelijk schakel ik experts in om het op operationeel nivo draaiende te krijgen. Toch is het nodig om het eea te onderzoeken...

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:07 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Als je internetverkeer (van de vestiging waar geen adsl mogelijk is) + je bedrijfsverkeer niet boven de 64k uitkomen, en je totale internetkosten liggen onder die van een ADSL-lijn, dan kun je daar in ieder geval al besparen...

Op de ene vestiging ADSL + huurlijn, en dan het internetverkeer van de andere vestiging (geshaped, zodat een download je bedrijfsadmin etc niet platlegt) over de huurlijn.

Nu weet ik niet of internet vitaal is voor je bedrijf, want de andere vestiging levert nu gegarandeerd internetbandbreedte in, al was het maar tijdens downloaden.
De andere vestiging gaat er daarintegen weer wel (flink) op vooruit qua internet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33
StevenK schreef op 25 november 2003 @ 21:14:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet; ik bedoel dat een ISDN/VPN combi een belabberde latency oplevert tov. digistream
Juist, de digistream is een 1 op 1 verbinding. De isdn is waarschijnlijk een 1 op * verbinding met mischien wel meer dan 10 hops, reken je snelheid / reactie tijd maar eens uit.

Ik hoop niet dat je dit gaat onderschatten @topic starter

Verwijderd

Jammer dat je niet aan beide kanten een breedband flat free kan krijgen hetzij kabel (niet altijd stabiel) of adsl (xs4all/demon/freeler).

Voor adsl zou ik voor xs4all gaan, omdat deze hun zaakjes goed op orde hebben (erg stabiel) en als ze eruit liggen dan is het meestal de KPN die onderhoud pleegt , een defect of er is geblunderd (bij de KPN).
(overigens is de KPN eigenaar van xs4all)

Omdat 1 kant dus ADSL heeft, zou ik daar de flat fee isdn afschaffen, de andere kant met een (flat fee) ISDN abbo laten inbellen via een ISDN router op andere een ISDN router op de lokatie van de ADSL, zodat er constant (nailed-up connection) een ISDN lijntje heeft van lokatie A (flat fee) ISDN naar lokatie B (met de ADSL aansluiting en een gekoppelde ISDN inbelrouter.)

Echter je kan de online tijd van iets dergelijks nooit garanderen, echter je komt er dan wel vrij dichtbij als een Cisco* of Zyxel** neemt.

*: veelal duur, beschikbare modellen mij onbekend, cream om in te stellen.
**: minder duur, modellen P202, P128imh, eenvoudiger om in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 10:01 ]

• StevenK
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 21:14:
zou ik daar de flat free isdn afschaffen, de andere kant met een flat free ISDN abbo laten inbellen via een ISDN router op andere een ISDN router op de lokatie
Bij mijn weten wordt flat-fee (dat 'free' slaat nergens op) ISDN alleen door ISP's aangeboden, tegen een tarief wat ongeveer gelijk is aan de kosten van een 64 kbps leased-line.

Ik zal nu niet weer mijn verhaal over latency ophangen, want dat staat hier boven al ergens.

Verwijderd

@STevenK

Een typo ....

Verder weet ik ook dat flat fee normaliter geldt voor een verbinding naar de ISP.

Wat hier wenselijk is, is een nailed up ISDN verbinding van lokatie A naar lokatie B, wat technisch gezien, dus puur uit technisch oogpunt, heel eenvoudig is te realiseren (niet kijkend naar beschikbare abbo's van isp/telecomprovider).

En de latency valt dan echt wel mee, digistream is gewoon betrouwbaarder...

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 09:39 ]

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
StevenK schreef op 25 november 2003 @ 20:07:
[...]

Dat is een slecht advies: er is, voor zover ik weet, geen enkele provider die garanties geeft op business dsl lijnen, behalve bij non-overbooked lijnen.
Die zijn er wel degelijk. Kijk maar eens naar InterConnect. Die bieden op hun business DSL lijnen optioneel een SLA aan met gegarandeerde beschikbaarheid. Daar betaal je overigens wel de hoofdprijs voor...

• StevenK
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 09:24:
Wat hier wenselijk is, is een nailed up ISDN verbinding van lokatie A naar lokatie B, wat technisch gezien, dus puur uit technisch oogpunt, heel eenvoudig is te realiseren (niet kijkend naar beschikbare abbo's van isp/telecomprovider).

En de latency valt dan echt wel mee, digistream is gewoon betrouwbaarder...
De latency is een faktor 3 slechter, ongeveer en aangezien er ook een beperkte bandbreedte is, zal dat heel erg merkbaar zijn. Is ook niet zo vreemd, want bij ISDN is er geen point-to-point verbinding, maar is er sprake van twee verbindingen naar de centrale...

Maar dat is weer afhankelijk van de applicaties die er over de lijn gejaagd worden en daar is nog geen antwoord op.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32
Ik zou eens contact opnemen met Novaxess (www.novaxess.net). En nee, dit is geen spam, alleen hulde voor dit bedrijf aangezien zij ons aangesloten hebben op een breedbandverbinding waar alle anderen voortijdig sneuvelden (Tiscali-KPN/Tiscali-BabyXL/Demon-BBned etc.)

Een strakke zakelijke verbinding, met uptime garantie, 24/7 support. Cisco router inbegrepen etc.

Ik stond er echt van te kijken wat mogelijk was, en tegen welke prijs. Flat-fee ISDN leveren ze overal, 64 of 128 kbps, leased lines etc ook, a/sdsl zou je moeten checken.

Prijzen liggen tussen de 129 en de 400 in de maand, afhankelijk van de overboekingswaarde en up/downstream.

Ik kan je iig meer info geven over het e.e.a. Mail me desnoods maar even.
Pagina: 1