Toon posts:

Partitioneren van schijf in gebruik voor ander OS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Onlangs heb ik de 3 ISO's van Linux Red Hat gedownload om maar eens wat te gaan stoeien met Linux nadat ik inmiddels alle mogelijke windows versies al gehad heb.

Nu wil ik, omdat ik nog nooit eerder linux geinstalleert heb, er zeker van zijn dat er met het andere OS (Windows XP) niets kan gebeuren. Linux op een andere partitie plaatsen leek me dus verstandig.

Nu doet zich het probleem voor, daar ik beschik over een 60Gb schijf, welke reeds bestaat uit 2 partities (eentje voor de OS zooi, en eentje voor de game's en progs etc.). Beide partities (C:/ en D:/) zijn dus al in volle glorie in gebruik. IS het dan mogelijk om er nog een partitie naast te maken?

Het boek "Linux Red Hat 6,2 in 20 stappen helpdesk" beschrijft alleen het partitioneren van een "schone" schijf, waarna er vervolgens op elke partitie een OS geparkeerd kan worden. Daar heb ik dus weinig aan :/ .

Ik probeerde fdisk via DOS mode, maar dat bleek niet te werken. Blijkbaar zit fdisk niet in DOS ingebakken, of misschien enkel niet in de DOS-box van Windows XP. Anyway, het komt erop neer dat ik eerst even wil weten óf het wel mogelijk is om naast bestaande partities nog een extra partitie aan te maken. Zo ja, welke prog is er dan het meest geschikt voor.

Het antwoord op die laatste vraag kan ik zelf vast wel vinden, doch is wat hulp altijd welkom :Y).

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ja, dat kan onder andere met Partition Magic, en dan de 'resize partition' functie. Een extra partitie maken na bestaande verkleind te hebben is altijd mogelijk :) (alleen fdisk kan het niet)

[ Voor 12% gewijzigd door G33rt op 25-11-2003 20:14 ]

Verwijderd

sommige distributies kunnen ook van de vrije ruimte op je windhoospartities een nieuwe partitie maken! let hier wel mee op!

Verwijderd

Ik zou je aan willen raden om met Partition Magic je partities te resizen,
en de vrijgemaakte ruimte vrij te houden. Ga niet zelf met PM een etx2 of ext3 en een
swap partitie maken, want dan kan RedHat heel goed zelf. Je kiest dan gewoon voor het partitioneren van je vrije ruimte. Dan omzeil je het probleem dat je misschien
je linux op de verkeerde partitie schrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Via via heb ik geregeld dat ik morgen een versie van Partition Magic ter beschikking krijg, dus dan ga ik daarmee even stoeien. Bedankt voor het advies!