Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Op Netmos PCI LPT kaart.

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24
Hallo allemaal,

Voor mijn mod wil ik mijn 4x40 LCD intern op dit kaartje aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://www.thewillows.nl/images/mod/22082.jpg

Nu heb ik deze kabel gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/LCDkabel.jpg

ALs ik hem aansluit krijg ik het normale initialiseren:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/LCDinit.jpg

Maar, met Smartie krijg ik hem met geen mogelijkheid aan de praat. Alleen op de LPT1, 378 dit is met de oude kabel op het moederbord, dan werkt hij wel.

Als ik met diezelfde oude kabel hem aansluit op de PCI kaart aan de externe connector, doet hij het ook niet. Terwijl hij het met diezelfde kabel wel doet direct op het moederbord :? .

Ik heb de search gebruikt, daar stond ik dat ik met Debug moest werken en die waardes die hij daar allemaal vindt die komen gewoon overeen.

Alleen ik krijg geen beeld op het LCD.

Owja, het gaat om de Netmos NM9735 versie C.
Ik dacht eerst dat het ging om een verkeerde driver maar, hij laat dit zien in apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/apparaatbeheer.jpg

Dus dat zal wel goed zitten.

Wie heeft het wel aan de praat gekregen of wie heeft een idee waaraan het ligt?

Verwijderd

Heb je Smartie wel ingesteld op LPT2 of 3? Weet niet zeker of dat in Smartie mogelijk is, maar ik neem aan van wel.

• JWR
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 19:41:
Heb je Smartie wel ingesteld op LPT2 of 3? Weet niet zeker of dat in Smartie mogelijk is, maar ik neem aan van wel.
Ja ik heb het gedaan, ik weet alleen niet of de interne poort
LPT2 of LPT3 is.

De waardes voor de LPT poorten zijn:
LPT1 = 378
LPT2 = 278
LPT3 = 3BC

Maar met die waardes werkt hij gewoonweg niet.

Verwijderd

Kijk voor die waardes ook nog even hier: [rml][ LCD] lpt 2 wil niet, hoe in te stellen ?[/rml], staat wel een paar nuttige tips in.

• JWR
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 19:44:
Kijk voor die waardes ook nog even hier: [rml][ LCD] lpt 2 wil niet, hoe in te stellen ?[/rml], staat wel een paar nuttige tips in.
Ja daar stond deze reactie in:
RiDo78 schreef op 14 augustus 2002 @ 22:58:
LPT kaartjes werken naar mijn weten op de adressen 0x3BC, 0x378 en 0x278. Elke LPT poort heeft voor de meeste communicatie zijn eigen interrupt nodig. Dit zijn IRQ 5 en 7.

Het huidige adres kun je eenvoudig opvragen:
start->uitvoeren->debug
je krijgt dan een leeg scherm met een minnetje. Tik dan:
D 40:0
dan krijg je een paar lijntjes waarvan de eerste van belang is. Ik krijg dan als eerste lijntje:
0040:0000 F8 03 F8 02 E8 03 E8 02-BC 03 78 03 78 02 C0 9F ..........x.x...
Hieruit kun je het volgende lezen:
poort: adres:
COM1 F8 03
COM2 F8 02
COM3 E8 03
COM4 E8 02
Nu komt het:
LPT1 BC 03
LPT2 78 03
LPT3 78 02
Nu de truuk: keer de getallenparen om. Je krijgt dan voor COM: 03F8, 02F8, 03E8, 02E8 en voor LPT: 03BC, 0378 en 0278.

Bij mij (onder XP) krijg ik dus de standaardwaarden. Als jij andere waarden krijgt moet je misschien je SW instellen. De interrupts kun je lastiger nakijken. Wat wel van belang is, dat een LPT poort zijn IRQ liever niet deelt. Zet daarom (voor de zekerheid) in je bios IRQ's 5 en 7 op NON-PNP.
Dat heb ik ook gedaan, en die waardes kloppen gewoon.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Pas op! Omdat die Netmos een PCI-kaart is (iig een reden in die ricgting) klopt de LPT1 -> 378 etc mapping niet meer. Ik heb er ooit mee onder Linux gewerkt, dus ik weet niet precies hoe het in Windows moet, maar ik denk dat je als je in de device-manager op de eigenschappen van de paralelle poort klikt en dan naar iets van 'resources' gaat, je ergens de IO-range kan zien. Afaik is dat een getal van 4 letters/cijfers, met een range van 3 of 4 poorten. Gebruik dat getal ipv. dat 378. Kom je er niet uit? Laat ff een screenshot van de device manager zien op de tab resources, en we kunnen je misschien verder helpen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• JWR
Sprite_tm schreef op 25 november 2003 @ 19:50:
Pas op! Omdat die Netmos een PCI-kaart is (iig een reden in die ricgting) klopt de LPT1 -> 378 etc mapping niet meer. Ik heb er ooit mee onder Linux gewerkt, dus ik weet niet precies hoe het in Windows moet, maar ik denk dat je als je in de device-manager op de eigenschappen van de paralelle poort klikt en dan naar iets van 'resources' gaat, je ergens de IO-range kan zien. Afaik is dat een getal van 4 letters/cijfers, met een range van 3 of 4 poorten. Gebruik dat getal ipv. dat 378. Kom je er niet uit? Laat ff een screenshot van de device manager zien op de tab resources, en we kunnen je misschien verder helpen.
OK hier zijn ze:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/lpt2waardes.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/lpt3waardes.jpg

Welke waardes moet ik dan invullen?

En is LPT2 of LPT3 nu de interne?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kijk, daar hebben we wat aan. Je kan in Smartie neem ik aan ook rauwe basisadressen invullen (zoals die 378 en 278 enzo)? Als ik het me goed herinner moet je daar dan 7c00 invullen, da's lpt3 en dat is waarschijnlijk de header op de kaart. Als die niet werkt kan je ook nog 7400 proberen.

Probeer het eens uit en geef een gil als het werkt.

• JWR
Sprite_tm schreef op 25 november 2003 @ 20:39:
Kijk, daar hebben we wat aan. Je kan in Smartie neem ik aan ook rauwe basisadressen invullen (zoals die 378 en 278 enzo)? Als ik het me goed herinner moet je daar dan 7c00 invullen, da's lpt3 en dat is waarschijnlijk de header op de kaart. Als die niet werkt kan je ook nog 7400 proberen.

Probeer het eens uit en geef een gil als het werkt.
GIL :)

Het was idd 7C00 dat deed het hem!

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~jwros/lcdwerkt.jpg

Dankjewel Sprite_tm!

Nu kan ik weer verder met mijn mod! >:) .

[ Voor 5% gewijzigd door JWR op 25-11-2003 20:48 ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Graag gedaan. Mooi LCD btw. En je mod hier tzt wel posten natuurlijk!

Verwijderd

het kan zijn dat je pin 14 en 16 moet omdraaien... dat had ik ook.

edit:
beetje omzinnig als t al opgelost is he |:(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 22:39 ]

• JWR
Sprite_tm schreef op 25 november 2003 @ 22:28:
Graag gedaan. Mooi LCD btw. En je mod hier tzt wel posten natuurlijk!
Het is voor een [CiP]:
Zie hier.
Pagina: 1