UV filter niet nodig voor een digitale camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
In het volgende topic is een discussie over UV filters. De een beweert dat de ccd van een digitalecamera geen UV straling registreerd en dat een filter dus ook niet nodig is. Wat is jullie mening of wat weten jullie er vanaf?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

dat is idd een conclusie dat is getrokken in veel forums. Maar een heel belangrijke functie van zo'n UV-filter is: bescherming van de lens.

Liever een bekraste filter van 40 euro dan een bekraste lens van 400 euro.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wrcveen
athlonkmf schreef op 25 november 2003 @ 19:32:
dat is idd een conclusie dat is getrokken in veel forums. Maar een heel belangrijke functie van zo'n UV-filter is: bescherming van de lens.

Liever een bekraste filter van 40 euro dan een bekraste lens van 400 euro.
Maar helaas zijn die conclusies nooit echt bewezen door iemand met harde feiten. Want ik zie ook veel topics met mensen die juiste wel verschil zien :?

Ik neem aan dat een polarisatiefilter wel gewoon werkt? en heb je ervaring met die beschermingsfilters?

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

nog maar een x hetzelfde antwoord geven dan:
CRu5H0n3 schreef op 24 november 2003 @ 13:12:
[...]

Ik heb op alles altijd uv-filters.
hoofdzakelijk tegen het krassen
:P
wrcveen schreef op 25 november 2003 @ 19:37:
[...]

Maar helaas zijn die conclusies nooit echt bewezen door iemand met harde feiten. Want ik zie ook veel topics met mensen die juiste wel verschil zien :?

Ik neem aan dat een polarisatiefilter wel gewoon werkt? en heb je ervaring met die beschermingsfilters?
poloristatie is tegen schittering (van bv water). Een heel ander filter dus.
Je merkt het verschil van een UV-filter wel denk ik, ikzelf heb dit nog nooit getest maar heb wel voorbeelden gezien met en zonder UV. Die "met" waren ietsjes donkerder

Als beschermingsfilter wordt doorgaans een UV filter gebruikt

Een UV filter ziet eruit als een stukje helder glas en een poloristatie als een zonnebril glas.

Op je vraag of het nodig is. Voor het eindresultaat niet maar het helpt wel verdomt goed tegen krassen op je lens :)

[ Voor 68% gewijzigd door CrushOne op 26-11-2003 01:43 ]

• wrcveen
CRu5H0n3 schreef op 25 november 2003 @ 19:37:

Je merkt het verschil van een UV-filter wel. Ik heb voorbeelden gezien met en zonder UV. Die "met" waren ietsjes donkerder
Zou dat dan niet zo'n "skylight" filter zijn? Dat is een iets getinte UV filter. Wat je daar meer mee kam weet ik ook niet. Maar voor bescherming is het wel verstandig, ja. Dan nog een vraag, zo'n cheap Hama filtertje of iets meer uitgeven en een Canon kopen?

• kmf
  • Niet online

kmf

Een UV-filter zal alleen bij landschappen of waar er veel lucht op de foto komt handig zijn. Dan heb je een mindere "haze" of zo. Ik had twee foto's op een websitevan met en zonder UV-filter naast elkaar gelegd: kan geen verschil zien.
Ik had ook op mijn eigen digicam een uv-filter geplaatst. Ook geen verschil.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Hoe dichterbij de evenaar, hoe meer je je UV-filter nodig gaat hebben.
In Thailand heb ik duidelijk verschil kunnen zien tussen foto's met en zonder.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• kmf
  • Niet online

kmf

Oscar the Grouch schreef op 25 november 2003 @ 22:11:
Hoe dichterbij de evenaar, hoe meer je je UV-filter nodig gaat hebben.
In Thailand heb ik duidelijk verschil kunnen zien tussen foto's met en zonder.
Ik had het in Hong Kong gebruikt, maar m'n polarisatiefilter kwam beter van pas. De zon was te fel.

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

en dan nog.. als ik een polorisatie filter gebruik draai ik die voor mijn uv filter :)
geen cheapass hema kopen.. gewoon hoya oid, zoveel knikkers scheelt dat nu ook weer niet imo

• kmf
  • Niet online

kmf

CRu5H0n3 schreef op 26 november 2003 @ 01:29:
en dan nog.. als ik een polorisatie filter gebruik draai ik die voor mijn uv filter :)
geen cheapass hema kopen.. gewoon hoya oid, zoveel knikkers scheelt dat nu ook weer niet imo
dubbele filters betekent een aantal stops. Minder licht voor je lens dus.
En ook kan je last krijgen van vignetting.

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

athlonkmf schreef op 26 november 2003 @ 01:34:
[...]

dubbele filters betekent een aantal stops. Minder licht voor je lens dus.
En ook kan je last krijgen van vignetting.
met of zonder UV zou je geen verschil zien volgens jou. Maar in combinatie met een polorisatie een aantal stops?
rofl.. zelfs wel eens getest?

• kmf
  • Niet online

kmf

CRu5H0n3 schreef op 26 november 2003 @ 01:39:
[...]

met of zonder UV zou je geen verschil zien volgens jou. Maar in combinatie met een polorisatie een aantal stops?
rofl.. zelfs wel eens getest?
Ik zei: ik kan geen verschil zien van foto's met of zonder UV-filter. Maar een UV-filter zorgt wel voor een extra stop en als je nog eens een polarisatiefilter op gooit, heb je nog een paar erbij.

[ps] ik kan de aperture van mijn camera ook niet regelen. Dus of er iets gebeurt met de instellingen met of zonder UV-filter zie ik dus niet (zonder in de exif te kijken)

[ Voor 16% gewijzigd door kmf op 26-11-2003 12:07 ]

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
athlonkmf schreef op 26 november 2003 @ 12:04:
[...]

Ik zei: ik kan geen verschil zien van foto's met of zonder UV-filter. Maar een UV-filter zorgt wel voor een extra stop en als je nog eens een polarisatiefilter op gooit, heb je nog een paar erbij.
Als je UV filter voor een extra stop zorgt dan is er toch iets mis met het filter (weet je zeker dat het geen ND is ;)). Dubbel filteren lijkt me overbodig, je polariod houdt ook UV straling tegen,

btw als het een goedkoop filter is, kan wel je kwaliteit achteruitgaan.

[ Voor 8% gewijzigd door devzero642 op 26-11-2003 13:39 ]

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

devzero schreef op 26 november 2003 @ 13:38:
[...]

Als je UV filter voor een extra stop zorgt dan is er toch iets mis met het filter (weet je zeker dat het geen ND is ;)). Dubbel filteren lijkt me overbodig, je polariod houdt ook UV straling tegen,

tuurlijk is het overbodig.. het is meer luiheid om elke x mn uv filter eraf te draaien als ik eventje een polorisatie filter wil gebruiken. Kheb alles van Hoya btw

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Wat foto's met en zonder UV filter:

http://www.mycanberra.com...eries/LensTests/page1.htm

• devzero642
  • Niet online
bartvb schreef op 26 november 2003 @ 21:03:
Wat foto's met en zonder UV filter:
Ligt het nou aan mij, maar het lijkt of img_0036 (comm. mast zonder uv) iets scherper is dan img_0033 (met uv).
Ik heb wat spul van b&w en kaiser (goedkope troep). Ik loop er aan te denken om alles te "upgraden" naar cokin. Dan ben ik in een keer van af van het gezeur dat ik bij iedere nieuwe lens weer allerlei nieuwe filters moet kopen omdat ze niet passen.

• bazs2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Bij ons op de dansschool gebruik ik tegewoordig alleen nog maar een UV-filter. De kleuren zien er beter uit en op de één of andere manier kom ik ook beter uit met de witbalans en de kleurechtheid. Voor de rest is zo'n filter leuk als lensbescherming maar ik snap niet waarom iedereen dit als voorbeeld neemt. Als ik klaar ben met foto's maken dan gaat de lensdop erop en wanneer ik weer een foto wil maken dan gaat de dop er weer vanaf en dat is twee seconden langer werk voordat je weer een foto kan nemen dus dat maakt niet veel uit.

Ik heb ook nog een polarisatiefilter en daarvan is de werking bekend, deze kun je dus niet in alle situaties gebruiken want het gaat ten koste van het licht wat je kan 'vangen'. :)
Maar goed, ik gebruik mijn UV-filter vaak maar ik heb hem gekocht voor in frankrijk wanneer ik tussen het boarden door een foto wil maken, de polarisatiefilter gebruik ik dan als ik echt leuke foto's wil maken vanaf een berg want je bent in één keer verlost van alle irritante schitteringen die een foto kunnen versjiteren. :)

Mijn mening is dat een UV-filter wel degelijk nodig is voor een digitale camera al hangt het af van de situatie. Mijn mening is dat één van deze situaties het rare licht is wat je in een gaar belichte (TL-licht + UV balken + gloeilampen) omgevingen hebt. Daar ga je het wel merken, netzoals je het buiten kan merken. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, dat UV-filter is inderdaad een leuk stukje bescherming voor de lens.

Maar dat filter heeft op zonnige dagen wel degelijk effect.
Ik ben met m'n Pro 90 IS op een gegeven moment op een mooie zomerse, zonnige dag naar de fotograaf gegaan. Met name toen ik achter in de zaak stond (meter of 7 van de ramen af) en met of zonder UV-filter voor de lens, zag ik zelfs op m'n schermpje al verschil.

De omstandigheden zullen vast van belang zijn voor het effect van dat filter, maar onder sommige omstandigheden heeft het wel degelijk effect.

[edit]
Ochja.... vignetting....

Daar heb ik zonder filters al last van als ik een foto maak van een egaal vlak. Dat kan een witte muur zijn maar ook een strak blauwe lucht. Met UV-filter wordt dat lichtelijk erger, schroef ik ook nog eens m'n polarisatiefilter ervoor, wordt het nog weer een slagje erger (ja ik ben meestal te lui om dat UV-filter eraf te schroeven). Maar ondanks het bekende vignettingprobleem van m'n camera, valt het onder de meeste omstandigheden echt wel mee. Zelfs met 2 filters ervoor (niet van die platte Slimlines van B&W maar gewone dikte Hama)

[ Voor 36% gewijzigd door WFvN op 27-11-2003 22:58 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
devzero schreef op 26 november 2003 @ 13:38:
[...]

Ik laat m'n UV ook altijd op m'n lens zitten, ik wil geen krasjes op het voorste element. Een polarizer gebruik ik heel wat minder, dus die schroef ik er af en toe voorop.

Een UV filter houdt idd geen licht tegen, naja, heeeeeeeeeeeel weinig en zeker geen hele stop. Je merkt het in ieder geval niet aan de belichtingsinstellingen, in tegenstelling tot een polarizer, maar ja, da's ook gewoon een zonnebril glaasje ;)

Edit: Met een polarizer wordt de mooie blauwe zomerlucht trouwens ook een stuk dieper blauw, erg mooi effect :)

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 27-11-2003 22:56 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Grrrrrene schreef op 27 november 2003 @ 22:55:
Edit: Met een polarizer wordt de mooie blauwe zomerlucht trouwens ook een stuk dieper blauw, erg mooi effect :)
Liefst met een paar dikke witte wolken erbij

• devzero642
  • Niet online
Maar dat filter heeft op zonnige dagen wel degelijk effect.
Ik ben met m'n Pro 90 IS op een gegeven moment op een mooie zomerse, zonnige dag naar de fotograaf gegaan. Met name toen ik achter in de zaak stond (meter of 7 van de ramen af) en met of zonder UV-filter voor de lens, zag ik zelfs op m'n schermpje al verschil.
Tsja, mijn intuitie zegt dat het nonsens is....maar uit ervaring weet ik dat het waar is. Een uv filter kan een lichte verbetering geven van je kleuren (maar maakt vaak wel het beeld een beetje onscherp, misschien mijn goedkope filter :() Onderbelichting en daardoor verzadigde kleuren zou je denken, maar een UV houdt amper licht tegen.
Dat hangt voornamenlijk van de stand van de zon af :Y) (of voor de fok-ers :Y )

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

devzero schreef op 30 november 2003 @ 01:50:
[...]

Tsja, mijn intuitie zegt dat het nonsens is....maar uit ervaring weet ik dat het waar is. Een uv filter kan een lichte verbetering geven van je kleuren (maar maakt vaak wel het beeld een beetje onscherp, misschien mijn goedkope filter :() Onderbelichting en daardoor verzadigde kleuren zou je denken, maar een UV houdt amper licht tegen.
En da's maar goed ook dat hij weinig licht tegenhoudt.... Zichtbaar licht that is.... alle UV mag hij er best uittrappen :P
Dat hangt voornamenlijk van de stand van de zon af :Y) (of voor de fok-ers :Y )
Sjah.... liefst 90% op de zon schieten geeft het mooiste resultaat; met de zon mee (zon in de rug) heb je geen r*k aan dat ding
Pagina: 1