Vaag probleem met Amsn en resolutie

Pagina: 1
Acties:

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Ik heb vandaag linux geinstalleerd (RH 9), en stuitte op 2 problemen:

- Ik installeerde Amsn, alles ging goed en het werkte perfect, na wat gekloot met m'n resolutie (hierover dalijk meer ;)) en een reboot kreeg ik echter het volgende te zien als ik Amsn opstartte:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rob-wouters/Screenshot.png
Lijkt erop dat de font instelling in deze applicatie ineens levensgroot zijn? Erg vreemd :?

- Verder draai ik linux hier op een laptop met als native resolutie 1400x1050, ik krijg dit echter niet aan de praat, kom niet verder dan 1280x1024. Ik kan via het grafische menu van Gnome 1400x1050 instellen maar na een herstart van X blijft het gewoon 1280x1024. In de log van X vond ik het volgende:
(II) I810(0): Not using mode "1400x1050" (no mode of this name)
Bij de instellingen staat nog gewoon 1400x1050, maar dit wordt echter niet weergegeven. Ik heb het ook in de config files proberen in te stellen, dat had echter hetzelfde resultaat :'(

Hoop dat iemand me hierbij kan helpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door R_W op 25-11-2003 19:01 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Het probleem van amsn weet ik niet (het enige wat ik kan zeggen is dat het tcl/tk is wat je ziet), maar dat X niet wil met 1400x1050 is blijkbaar omdat die modeline niet bestaat. die modeline ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
ModeLine "1024x768/60Hz" 60 1024 1024 1025 900 768 768 769 768  -HSync -VSync

Deze is dus voor 1024x768...

Probeer ns (nadat je je /etc/X11/XF86Config of -4 hebt gebackupd) om xf86config te draaien, en dan wat specs van je monitor in te voeren (horizontale en verticale refresh, te zoeken ergens in de docs van je laptop).

Als t goed is krijg je dan alle resoluties die die aankan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• R_W
  • Niet online
smokalot schreef op 25 november 2003 @ 20:52:
Het probleem van amsn weet ik niet (het enige wat ik kan zeggen is dat het tcl/tk is wat je ziet), maar dat X niet wil met 1400x1050 is blijkbaar omdat die modeline niet bestaat. die modeline ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
ModeLine "1024x768/60Hz" 60 1024 1024 1025 900 768 768 769 768  -HSync -VSync

Deze is dus voor 1024x768...

Probeer ns (nadat je je /etc/X11/XF86Config of -4 hebt gebackupd) om xf86config te draaien, en dan wat specs van je monitor in te voeren (horizontale en verticale refresh, te zoeken ergens in de docs van je laptop).

Als t goed is krijg je dan alle resoluties die die aankan.
Bedankt voor je reply,

Is er misschien een manier omdat 'tcl/tk' te uninstallen en opnieuw te installeren? Misschien dat dat oplossing biedt?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
R_W schreef op 25 november 2003 @ 21:01:
[...]

Bedankt voor je reply,

Is er misschien een manier omdat 'tcl/tk' te uninstallen en opnieuw te installeren? Misschien dat dat oplossing biedt?
Gouden tip voor je :
Rebooten helpt nooit.
Herinstalleren helpt nooit.

Het enige wat werkt is juist configgen of een versie installeren waar de desbetreffende fout niet in zit. In dit geval is er een config foutje in je amsn.

Kijk es in ~/.amsn ?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ja, weet niet of het helpt, maar het kan wel.

Heb nog nooit met een rpm-based distro gewerkt, maar het is iets als "rpm --install tcl-versie.rpm".

En dat dan ook nog een keer doen met de tk-versie.rpm. Daarvoor moet je die pakketjes dus wel beschikbaar hebben, dus even opzoeken op de cd of ftp van redhat/mirror.

Wat je beter eerst kunt doen is een andere tcl/tk applicatie proberen. Je kunt bijvoorbeeld proberen een 2.4 kernel te compilen met make xconfig. Weet niet hoe bekend je bent, maar dit zijn de stappen:

download http://www.kernel.org/pub...v2.4/linux-2.4.22.tar.bz2 ; zet m in /usr/src neer ; untar met "tar xjf linux-2.4.22.tar.bz2" ; cd linux-2.4.22 ; make xconfig.

als je dan hele grote letters krijgt weet je dat je tcl/tk naar de @#$#$^ is, en anders is het slechts je amsn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Niet echt een oplossing voor je probleem ofzo, maar je zou ook Gaim kunnen gebruiken... :)

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
XTerm schreef op 25 november 2003 @ 21:35:
[...]
Gouden tip voor je :
Rebooten helpt nooit.
Herinstalleren helpt nooit.
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Herinstalleren werkt idd vrijwel nooit, maar rebooten kan zeker wel eens helpen. Zeker als je net een ander progje hebt gedeïnstalleerd en de vervanger erop hebt gedrukt dan kan de reboot vaak net ff de nog openstaande binary's of andere dingen die in gebruik zijn vrijgeven. Al kan je natuurlijk ook met de hand de boel gaan killen e.d., maar daar ben ik op mijn thuis PCtje vaak te lui voor. Op een server is dit natuurlijk een must want daar wil je je services natuurlijk up houden.

• R_W
  • Niet online
XTerm schreef op 25 november 2003 @ 21:35:
Het enige wat werkt is juist configgen of een versie installeren waar de desbetreffende fout niet in zit. In dit geval is er een config foutje in je amsn.

Kijk es in ~/.amsn ?
Tja, ik heb in amsn gekeken, maar kon er niet veel boeiends uithalen (daarvoor is mijn kennis ook veels te beperkt). Ik heb de bestanden ook een paar keer opnieuw gedownload en over de oude bestanden heen geschreven, dit had echter ook geen effect.

Het resolutie probleem heb ik inmiddels opgelost door 1280x1024 te draaien met zwarte balken, geen nette oplossingen. Maar ik denk dat ik het voorlopig maar zo laat, eerst 'ns even kennis maken met dit voor mij nieuwe OS :)
Pagina: 1