Weerstandsdraad.

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:12
Ik heb een project bedacht om vuurwerk met je pc af te schieten maar daar heb ik een draad of iets dergelijks nodig dat rond de 8/9 volt roodgloeiend word.
ik heb een keer met weestanddraad geprobeerd maar da gloeit bij 9 volt 2 amp
(zo een 9v blokbattery haalt dat nooit.)
weet iemand misch oplossing voor mij :?
btw het moet dus met een relais print gaan maar het vuurwerk word afgestoken met een los printje met 9 volt voeding. 8)7

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-04 11:03

M14

Je hebt ook dunnere draad, die al bij 4.5V gaat gloeien. Met zo'n 4.5blok heb je dan voldoende. Ik meen dat die draad 0.1mm dik moet zijn.

Even voor de mensen die gaan blaten dat het niet veilig zou zijn:

ALs je vuurwerk bij elkaar knoopt, en je steekt het lontje zelf aan met een aansteker oid, dan ben je niet slim bezig. ALs het fout gaat ben je de lul, en moet je waarschijnlijk met minder dan 10 vingers gaan typen .....

ALs je vuurwerk aan elkaar knoopt en je draait er een stuk draad van 0.1 mm om het lontje heen, verlengt die met een dikkere kabel (minimaal 20 meter afstand houden. standaard / goedkope audiokabel is al goed), dan heb je een veilige onsteking op afstand. Uiteraard zorgen dat de kabel bij de batterij niet is aangesloten tijdens het vastmaken van de ontsteking.

Disclaimer, ik ben niet verantwoordelijk voor als het toch echt fout gaat :)Maar die kanslijkt me klein.

[ Voor 79% gewijzigd door M14 op 25-11-2003 17:00 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:33

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Of neem een stel fietslampjes (wel gloeilampjes) en haal voorzichtig het glas eraf.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Bloodhoundje
1. hoeveel AMP tapt dat draad dan?
2. ik heb dat al gebprobeerd met een 22o volt lampje en die brand door bij 2.5 volt

• M14
  • Laatst online: 03-04 11:03

M14

Mr. Liu schreef op 25 november 2003 @ 16:55:
Of neem een stel fietslampjes (wel gloeilampjes) en haal voorzichtig het glas eraf.
Dit zal wel gaan, maar het is erg moeilijk om daar een lontje mee aan te steken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Gebruik anders een kleine 12 volt loodaccu 7AH. Daar mee zal het zeker wel lukken ;-).

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Ik gebruik hierzelf een 1Kohm Weerstand van 1/4 watt, Die sluit ik aan op 24 volt.

is zeer goedkoop, En het werkt heeeel goed, Alleen je kan het maar een keer proberen :+

Ik heb een keer een rits gemaakt met 20 Parralele 1 Kohm weerstanden,

Deze stak 20 Romijnse kaasen af, met elk 20 schoten..

Da's echt vet.. Alle 20 tegelijk af :D

En als je het echt zeker wilt zijn pak je 2 1Kohm weerstanden per lont.

een weerstand kost nog geen 0,10 €

[ Voor 49% gewijzigd door Xtremer op 25-11-2003 17:06 ]

Verwijderd

Misschien kan je met een condensator de stroomsterkte over een langere periode rekken?

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar toch. Die dingen zijn gewoon kant-en-klaar te koop voor modelbouwraketten, en je krijgt je vuurwerk er vast ook wel mee de lucht in. 't Zijn een soort luciferkoppen met weerstandsdraad eromheen. Modelbouwzaken als Toemen in Den Bosch of Vasco in Utrecht hebben die vast wel.
http://www.estesrockets.com/products/product306.html

Mocht je ze toch niet kunnen vinden; ook veertjes uit balpennen op een 4.5Volt batterij gloeien vrij aardig op.

offtopic:
En verder, pas inderdaad een beetje op wat je doet. Dus, de igniter aan het einde van de lont vastmaken en niet de lont volledig om de igniter wikkelen. Als er dan wat mis gaat heb je nog genoeg tijd om weg te rennen, net zoals wanneer je je vuurwerk gewoon met de hand zou aansteken. Verder het geheel pas ter plekke aansluiten, geen lading vuurwerk met igniters er aan vast in je auto leggen, etc. :+

[ Voor 7% gewijzigd door intoxicated op 25-11-2003 17:15 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16
Kijk..en dan met een draadloos toetsenbord..dan stunt je wel veilig met vuurwerk ;)

• Geronimoos
  • Laatst online: 04-04 22:30
Ik heb mijn vuurwerk een paar jaar geleden de lucht in gekregen met de dunste draadjes uit een staalkabel van 3mm dik. Dus alles adertjes uitmekaar draaien en dan de dunste gebruiken als gloeidraadje. Op hogere voltages kun je hier draden van 20-30cm gloeiend mee krijgen ---> hiermee kan je dus veel vuurwerk tegelijkertijd afsteken :)

Ps: idd verlengen met standaard audiokabel, dat werkt prima.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Bloodhoundje
een loodaccu kan maar is een beetje duur.
een balpen veertje gloeit niet altijd goed op meestal te dik.
nog steed probleem met amperage 9 volt 200 ma moet een draad roodgloeiend van woede maken })

Verwijderd

je kan ook gewoon een lampje van een fiets gebruiken gewoon het glas kapot tikken. zelf gebprobeerd werkt perfect.

Verwijderd

Je kan ook eennicad accu pak gebruiken, of je gebruik een accu ergens anders van.

Met zo kliene 9 volt battery kan je het in iedergeval wel vergeten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 18:44 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je kan idd beter weerstandjes gebruiken

de weerstand van een draadje is vaak zo laag dat de meeste warmte in de aanvoerende draad wordt verstookt

prober eens weerstandje van 10 a 100 ohm

Iperf

• Bloodhoundje
Accupak is goed idee ;)

heb nog een 7.2 volt 1700ma accupak liggen van mijn raceauto! _/-\o_
Nu ben ik alweer een beetje blijer want ik heb zonet een weerstandsdraad gevonden dat opgloeit bij 6volt 1300 ma! :Y)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hoort hier wel iedereen praten over modelbouw-accessoires, maar een hele logische mis ik : modelbouw-bougies !

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

De stiftjes van een vulpotlood gloeien ook prima als je daar 12 volt op zet.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Met het juiste weestandsdraad is het heel goed te doen met een voeding van 24 volt@1A
Je kan het beste en stevig relais gebruiken dat je via een transistor aan je printerpoort hangt. Bij de betere electronicazaak kan je best weerstandsdraad kopen en anders bij een knutselzaak (het wordt ook voor piepschuimsnijders gebruikt.
Is het voltage en amperage niet te hoog dan kan je ook overwegen een vermogenstransistor te gebruiken. Die zijn vaak iets goedkoper.

Feitelijk heb je maar een heel klein stukje van bv een centimeter of 2 nodig als je het in een (keramieke) kroonsteentje stopt. Een plastic kroonsteentje smelt op den duur weg. Voor de rest kan je dan gewoon normaal snoer gebruiken (niet te dun speakerdraad gebruiken, dat smelt ook op den duur, zeker als je het opwikkelt)
Wordt de draad te snel warm dan kan je altijd meerdere draden wikkelen (bv stuk of 3) om de temperatuuropbouw wat beter te regelen (en te voorkomen dat het direct doorbrandt).

*_bas_ denkt met weemoed terug aan oude explosieve tijden :)

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een acculader is trouwens ook uitstekend geschikt voor dit soort experimenten. 12V@veel-amperes :Y)
En vaak nog kortsluitingbeveiligd ook!

Senile! Senile Oekaki

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 22:53

mr_petit

opperprutser

mvdejong schreef op 25 november 2003 @ 21:58:
Je hoort hier wel iedereen praten over modelbouw-accessoires, maar een hele logische mis ik : modelbouw-bougies !
.....zoiets heet een gloeiplug:
Afbeeldingslocatie: http://www.quartel.nl/Shop/images/rob7130.jpg

zijn wel een stuk duurder dan een simpel lampje, maar indien alleen een lont aangestoken moet worden kan je ze waarschijnlijk wel vaker gebruiken.

bij een lampje met gebroken glas beschadig je snel de gloeidraad (maar het werkt wel op een klein batterij'tje).
voor een gloeiplug of een weerstand heb je veel stroom nodig

"man is not truly one, but truly two,"

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
mr_petit schreef op 26 november 2003 @ 02:09:
[...]

.....zoiets heet een gloeiplug:
[afbeelding]

zijn wel een stuk duurder dan een simpel lampje, maar indien alleen een lont aangestoken moet worden kan je ze waarschijnlijk wel vaker gebruiken.

bij een lampje met gebroken glas beschadig je snel de gloeidraad (maar het werkt wel op een klein batterij'tje).
voor een gloeiplug of een weerstand heb je veel stroom nodig
Voor een weerstand veel stroom nodig ?
Ellow ?

Zover ik ik me vorige post zei, een 1 kohm 1/4 watt weerstandje op 24 volt..

Dit gebruikt maxitmaal :

I = U : R ( Stroom = Spanning : Weerstand)

U = 24,00 Volt
R = 1000 Ohm

I = 24,00 : 1000 = 0,024 Ampere per stuk.

per weerstandje dus 0,024 Ampere.

De berekening dat ze kapot gaan :

P = U * I

U = 24,00 Volt
I = 0,024 Ampere
Prmax = 0,250 Wat (1/4 Watt)

P = 24.00 * 0,024 = 0,576 Watt.

PrMax wordt dus overschreven door :

P - Pmax =

0,576 - 0,250 = 0.326 Ampere.

Resultaat : Het weerstandje Fikt gelijk door,

Doordat het weerstandje door fikt, Komt er Koolstof,
Koolstof is Geleident.
Dus weerstand wordt nog lager.

Bij de 1 watt is het dus afgelopen met de weerstand
Maar bij het doorfikken van de weerstand is er genoeg warmte vrijgekomen om de lont van het vuurwerk aan te steken..

Dus Nogmaal :

Pak Het Lontje en Tyrap daar gewoon een weerstand aan vast.

Meerdere lonten doe je dus de weerstanden parralel aansluiten.

Nee ik ben geen electro nerd B) B) B) :P

[ Voor 3% gewijzigd door Xtremer op 26-11-2003 17:58 ]

• Bloodhoundje
:( ZONDE VAN DE WEERSTAND!!! :(

IK HEB ZONET WEERSTANDSDRAAD GEVONDEN IN EEN VERWARMING :P

OPGELOST dus er mag een slotje op dit topic. _/-\o_ :Y) })
Pagina: 1