[CM-tool] Programmeertaal PHP, Java of...?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:09
Bij mijn stagebedrijf is het binnenkort de bedoeling dat ik een simpele, maar makkelijke en overzichtelijke tool schrijf om de website te kunnen updaten. De website is html-based en maakt gebruik van CSS. (geen php, maar de server ondersteunt php eventueel)

Wat de tool in ieder geval moet kunnen: teksten bewerken, eventueel een plaatje invoegen (automatisch gegenereerde strings dus), files uploaden naar de webspace (ftp).
En als het even kan een ingebouwde directorybrowser die de ONLINE ftp scant.
(en dat alles met leuke icoontjes uiteraard :) )

De tijd die ik hiervoor heb is ongeveer 40 dagen (40 x 8 = 320 uur)
Een probleem (of juist een uitdaging) is dat ik amper kan programmeren. Zeg maar gerust: (nog) niet :) :)

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een simpele programmeertaal, die makkelijk te leren is en tamelijk vlot is opgezet.
Vandaag heb ik me vrijwel de hele dag verdiept in PHP (in mijn stage-tijd >:) ), maar dat lijkt me nogal lastig worden. Java heb ik al 2 keer op school gekregen, maar vind ik nog steeds moeilijk.
Andere talen ken ik nog niet (C, Visual Basic, Coldfusion o.i.d.), maar behoren uiteraard tot de opties als het daarmee kan :)

Het nadeel van PHP gaat denk ik worden dat ik veel authorisatie-gepruts krijg met DB-connecties e.d. Een client-based tool is makkelijker omdat daar geen beveiliging nodig is in principe (of een simpel loginscriptje desnoods).

Een paar boeken kopen is geen probleem, als ik daarmee een stuk verder kom. Daar lig ik niet wakker van (van de kosten)
Alvast bedankt voor je aanbeveling.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je inderdaad nog geen ervaring hebt in programmeertalen, dan zou ik voor PHP kiezen. Ik ken Java en PHP en de laatste is het gemakkelijkst aan te leren. Voor een simpele tool is het denk ik wel te doen, aangezien er voor PHP ook goede online tutorials / helpsite zijn. Ik denk alleen dat het wel lastig wordt om het in 40 dagen klaar te krijgen, aangezien je al een flinke tijd nodig hebt om bekend te raken met PHP (of een andere taal), daarnaast moet je ook iets van een ontwerp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 15:53:
Als je inderdaad nog geen ervaring hebt in programmeertalen, dan zou ik voor PHP kiezen. Ik ken Java en PHP en de laatste is het gemakkelijkst aan te leren. Voor een simpele tool is het denk ik wel te doen, aangezien er voor PHP ook goede online tutorials / helpsite zijn. Ik denk alleen dat het wel lastig wordt om het in 40 dagen klaar te krijgen, aangezien je al een flinke tijd nodig hebt om bekend te raken met PHP (of een andere taal), daarnaast moet je ook iets van een ontwerp hebben.
Voor analyse en ontwerp heb ik al 20 dagen afgetrokken :)
Ik heb dus in totaal 60 dagen met voorbereiding, analysefase, ontwerpfase etc.

Voor de rest is het een "alles of niets"-situatie. Desnoods moet ik avonden en weekenden ervoor werken: ik wil het onwijs graag (vooral voor het bedrijf) en voor school (om een voldoende te krijgen, omdat mijn stageopdracht anders een beetje flut wordt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

NOFI: Maar ik zie hier (in dit forum) echt zo vaak mensen die geen ervaring ergens mee hebben, en dan de opdracht krijgen om iets te gaan maken. :? Ik vind dit altijd behoorlijk vaag.
Ik bedoel: je hebt GEEN programmeerervaring, en JIJ moet dit gaan maken? Raar.

Maar: ik zou ook zeker PHP aanraden, het is lekker loose in het gebruik (declaratie van variabelen heb ik nog nooit gedaan bijvoorbeeld) en het is eenvoudig te leren. Of 40 dagen daar echter genoeg voor zijn... dat is lastig te zeggen, hangt natuurlijk af van hoe makkelijk je het oppakt en hoe snel je leert.
Download sowieso de manual ff van PHP, en dan vooral de uitgebreide versie met user notes, daarin staan namelijk alle functies met hun werking beschreven > www.php.net.
een plaatje invoegen (automatisch gegenereerde strings dus
Dit begrijp ik niet erg.

Maar waarom download je trouwens niet gewoon een pre-gebakken, gratis, open-source CMS systeem? Dit lijkt me verreweg het makkelijkst, en het waarschijnlijk meer functies hebben, veiliger zijn en misschien nog wel het belangrijkst: het kost je een uurtje om een mooie uit te zoeken, 10 seconden downloaden, 3 minuten lezen hoe te installen, 15 minuten installen en dus binnen een uurtje klaar... is toch wel iets anders dan 60 full-time werkdagen.

PS: Of is het echt de bedoeling van je stage om zoeits te maken?

[ Voor 19% gewijzigd door Cavorka op 25-11-2003 19:42 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PHP gebruiken. Java ken ik niet, dus daarover kan ik niet oordelen. Maar wat jij hierboven noemt lijkt mij niet al te moeilijk in PHP eigenlijk. 40 dagen om PHP te leren en dit uit te werken, dan heb je volgens mij tijd over :) Ik heb PHP geleerd met het boek 'PHP 4 zonder stress'. Je leert zeker niet alles (www.php.net/functienaam) zal je vaak gebruiken, geloof me ;)
Het nadeel van PHP gaat denk ik worden dat ik veel authorisatie-gepruts krijg met DB-connecties e.d.
:?

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 25-11-2003 19:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Je leert zeker niet alles (www.php.net/functienaam) zal je vaak gebruiken, geloof me
Hehe, ik heb van me leven nog nooit een PHP boek in me handen gehad, en ik kan het toch wel heel aardig moet ik zeggen. php.net/functienaam is voor mij in 99% het definitieve antwoord op vragen die ik heb over bepaalde functies. Er staat namelijk zo goed als altijd een duidelijk uitgebreid voorbeeld bij.
Je moet natuurlijk wel eerst weten welke functies te gebruiken, dat geef ik toe. Lees gewoon alle tutorials door die je kan vinden...
Ik ben het met je eens over de vaagheid van de auth. gepruts met DB's. Zeer :?.

[ Voor 13% gewijzigd door Cavorka op 25-11-2003 19:56 ]

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
dual-zip schreef op 25 november 2003 @ 19:44:
PHP gebruiken. Java ken ik niet, dus daarover kan ik niet oordelen. Maar wat jij hierboven noemt lijkt mij niet al te moeilijk in PHP eigenlijk. 40 dagen om PHP te leren en dit uit te werken, dan heb je volgens mij tijd over :) Ik heb PHP geleerd met het boek 'PHP 4 zonder stress'. Je leert zeker niet alles (www.php.net/functienaam) zal je vaak gebruiken, geloof me ;)
Dan gaan we dat maar proberen :)
[...]

:?
Dat probleem van die databaseconnectie en loginscripts lijkt geloof ik onzin te zijn. Ik heb inmiddels vernomen dat dat met een Databaseje en een paar regels tekst valt op te lossen :)
Cavorka schreef op 25 november 2003 @ 19:39:
NOFI: Maar ik zie hier (in dit forum) echt zo vaak mensen die geen ervaring ergens mee hebben, en dan de opdracht krijgen om iets te gaan maken. :? Ik vind dit altijd behoorlijk vaag.
Dat is stage :)
Voor de rest moest ik een stageplaats vinden in deze rotte periode (weinig geld bij bedrijven enzo) dus ik was al blij DAT ik er 1 had. In principe kan het bedrijf prima verder als er binnen een week een mooi CMSje klaarligt (al dan niet gekopieerd van een tutorial ofzow), maar het probleem van school is dat zij een complete fasering willen zien. Ik moet dus een ontwikkelmethodiek gebruiken etc etc :Z

Ik zal in ieder geval even zoeken naar een open-source CMS en kijken in hoeverre ik daar aanpassingen in kan verrichten zodat het aansluit op mijn te maken documentatie :) Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet duidelijk voor php gaan.
Het is een erg makkelijke script taal voor beginners, zeker als je er een goed boek bij hebt zoals php bible, maar in principe staat alles op i'net.
PHPtriad is makkelijk als je de code thuis wil uitproberen. Pakket bestaat uit php + apache + mysql zodat je thusi je php scripts kan draaien en kijken of ze werken :)
In et begin zal et veel klojen zijn met php, kijk vooral naar andere simpele scripts en voorbeelden op internet, wat jij wil zal waarschijnlijk ook al op internet te vinden zijn.
Het moet zeker te doen zijn in 40 dagen als totale beginner :) succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Als je nog niet (goed) kunt programmeren en je wil snel iets hebben draaien --> PHP!
Waarom?
• PHP is loose-typed. Dat wil zeggen dat een variabele de ene keer een string en de andere keer een getal mag zijn. Er wordt niet gezeurd als je die met elkaar gaat vermengen. Voor de gevorderde programmeur wellicht wat lastiger, voor de beginner ideaal.
• Voor PHP zijn veel gemakkelijk te volgen tutorials te vinden: zie www.phpfreakz.nl of vergelijkbare sites
• In de Computer!Totaal werdt toevallig afgelopen maand en de maand daarvoor simpel uitgelegd hoe PHP werkt (icm met MySQL trouwens!)

PHP lijkt moeilijk, maar Java ea zijn veel moeilijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:28

Robtimus

me Robtimus no like you

Cis schreef op 25 november 2003 @ 16:06:
Voor analyse en ontwerp heb ik al 20 dagen afgetrokken :)
Ik heb dus in totaal 60 dagen met voorbereiding, analysefase, ontwerpfase etc.
Ehhh, je had toch maar 40 dagen in totaal?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch helemaal niet raar, je gaat toch op stage om iets te leren, en als je op je stage leert programmeren, dan is dat toch ok?

@ TS:

Ik zou wel eerst voor mezelf wat programma's schrijven in PHP, want je eerste code is meestal bagger (qua opbouw enzo).
Succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na alles zo eens een beetje gelezen te hebben is PHP inderdaad prima geschikt voor jouw doel! Het is redelijk makkelijk te leren, er zijn miljoenen mensen die het gebruiken (dus op forums veel hulp) er zijn veel voorbeelden en PHP is zeer flexibel met variabelen.

voor je begint:
- zet alle eisen op een rijtje
- maak een soort "model" van wat het moet gaan doen
- bekijk welke functionaliteiten zich herhalen en probeer daar iets mee te doen (includes bijvoorbeeld)

ik heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken! succes!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

pietje63

RTFM

Misschien een idee om http://dynarch.com/htmlarea/example.html als basis te gebruiken, tenminste als iedereen die iets moet wijzigen gebruik maakt van ie. Ik vind het zelf een erg leuk script en ben het nu ook aan het combineren met een CMS systeem (mysql) voor onze site.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
Download sowieso de manual ff van PHP, en dan vooral de uitgebreide versie met user notes, daarin staan namelijk alle functies met hun werking beschreven > www.php.net.
Nou mag ik misschien blind zijn, maar ik zie nergens de url om de handleiding incl gebruikersnotes te downloaden. Alleen maar zonder notes...

Voor zover ik zie, is die mEt notes alleen te bekijken, maar niet te downloaden. Of moet ik even teleport gebruiken voor zoiets? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom schaf je niet gewoon contribute aan :P Is goedkoper en werkt waarschijnlijk hardstikke goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 10:17
lol inderdaad.
99 euri en je bent klaar.
zeg 5 dagen om alles te snappen en nog 5 om die site er in te prakken, dan heb je nog 50 dagen voor nuttige dingen (gamen of zo ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zie ik dit nou verkeerd ofzo...je loopt bij dit bedrijf stage, ik neem aan dat je daar moet leren programmeren ofzo, maar dan ga je toch geen standaard pakket installeren.. :| :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 10:17
Nee, dat is vast niet de bedoeling.
Maar wat denk je nou dat voor het bedrijf beter is, een ofander stukje uitprobeersel of een goed werkend standaard pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat het het beste is om een goed werkend pakket te schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:55

me1299

$ondertitel

Cis schreef op 28 november 2003 @ 16:21:
[...]

Nou mag ik misschien blind zijn, maar ik zie nergens de url om de handleiding incl gebruikersnotes te downloaden. Alleen maar zonder notes...

Voor zover ik zie, is die mEt notes alleen te bekijken, maar niet te downloaden. Of moet ik even teleport gebruiken voor zoiets? :?
Die CHM download moet je dan hebben.

http://weblabor.hu/php-doc-chm/

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In 40 dagen kun je, zonder ervaring nooit een eigen CMS bouwen dat ook nog eens in de praktijk bruikbaar is.

Er is helemaal niets mis mee met het downloaden van een standaard tool, de kwaliteit zal beter zijn en je leert er genoeg van, want de huidige website zal niet direct compatble zijn en dus wat aanpassing nodig hebben. Als je dan nog tijd over hebt kun je de tool aanpassen naar je wensen, aangezien ze vaak heel erg veel functies bevatten die je toch nooit zal gebruiken kun je die er bijvoorbeeld gaan uit slopen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny schreef op 30 november 2003 @ 20:02:
In 40 dagen kun je, zonder ervaring nooit een eigen CMS bouwen dat ook nog eens in de praktijk bruikbaar is.
Tuurlijk wel :) Het is echter de vraag hoe uitgebreid het moet worden. Zijn functionaliteit moet echt wel kunnen in 40 dagen. In de helft zelfs.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 20:16 ]

Pagina: 1