Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
My... echt een antwoord waar je wat aan hebt?!BtM909 schreef op 25 november 2003 @ 15:11:
Waarom zou 't niet veilig zijn?
Uiteraard zit ik hier niet op te wachten he
p.s. nee, je hebt me dus niet geholpen met je post!
[ Voor 11% gewijzigd door KillerBee op 25-11-2003 15:19 ]
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Forget your fears...
...and want to know more...
Eigenlijk heeft hij geen ongelijk.KillerBeeForEver schreef op 25 november 2003 @ 15:18:
[...]
My... echt een antwoord waar je wat aan hebt?!![]()
Uiteraard zit ik hier niet op te wachten he. Ik wilde dit gewoon graag weten. En als je een verklaring hebt waarom zoiets wel of juist niet veilig is, dan hoor ik dit dus graag.
edit:
p.s. nee, je hebt me dus niet geholpen met je post!![]()
Waarom denk je dan het onveilig is??
Internet bankieren en tegelijkertijd eMule hebben draaien is net zo veilig als IBen en Outlook of IE open hebben staan.
Als je pc vrij is van virussen en trojans is er niks aan de hand.
Dat zei ik ook niet, maar ik hou wel van een goed geformuleerd antwoord met enige uitleg
Ik heb wel een antivirus prog draaien enzo hoor. Waar het mij om ging, is dat je met p2p (de meeste althans) moet uploaden. En dat vind ik dus een beetje 'eng' idee, dat men van jouw pc iets aan het binnenhalen is, terwijl je tegelijk ook je bankzaken regelt. Vandaar dus ook mijn vraag. Maar als het inderdaad ongevaarlijk is, dan weet ik genoeg
[ Voor 43% gewijzigd door KillerBee op 25-11-2003 15:31 ]
Ik durf namens BtM909 dan graag gedaan te zeggenKillerBeeForEver schreef op 25 november 2003 @ 15:18:
p.s. nee, je hebt me dus niet geholpen met je post!
Maar hij heeft wel gelijk: dit is wel een erg open vraag op deze manier
Maar nogmaals: waarom niet? Als P2P gevaarlijk is, kan er ook 'gewoon' een trojan worden geinstalleerd of wachtwoord uitgelezen, dan zou Internetbankieren op een machine waar ooit eenmalig een P2P app. heeft gedraaid, gevaarlijk zijn en dat zou je wel hebben gehoord
En dat men je IP adres leert kennen is ook niet interessant, aangezien dit ook al bij elke bezochte webpagina wordt achtergelaten en ook gewoon kan worden aangedaan bij een portscan.
Maar natuurlijk is het domweg dubbelklikken van 'leuke programaatjes' die je via Kazaa Lite download wel erg fout.
[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 25-11-2003 15:30 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Tja, het was gewoon een van die vragen die mij bezighield en ik dacht: laat ik ook es een topic openen
Het engiste gevaar schuilt als jij je internetbankieren laat open staan en iemand heeft een trojan die je scherm remote kan overnemen
ach in elk hoekje schuilt een gevaartje
Where is my ANY key
Dan voeg ik er ook nog een bij:F_J_K schreef op 25 november 2003 @ 15:28:
[...]
Ik durf namens BtM909 dan graag gedaan te zeggen
Maar hij heeft wel gelijk: dit is wel een erg open vraag op deze manier![]()
Wat wil je dan voor antwoord? Ik kan uit je beginpost niet uitmaken wat er onveilig zou moeten zijn om een P2P applicatie te draaien naast je telebankier-software.KillerBeeForEver schreef op 25 november 2003 @ 15:18:
[...]
My... echt een antwoord waar je wat aan hebt?!![]()
Uiteraard zit ik hier niet op te wachten he. Ik wilde dit gewoon graag weten. En als je een verklaring hebt waarom zoiets wel of juist niet veilig is, dan hoor ik dit dus graag.
edit:
p.s. nee, je hebt me dus niet geholpen met je post!![]()
Het was / is niet mijn bedoeling om je af te bekken, maar ik heb niet het gevoel dat we (naar aanleiding van je openingspost) een discussie hebben. Vandaar mijn tegenvraag. Als je daar antwoord kan geven, kunnen we wellicht beginnen met de discussie.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Zelfs dan ben je vaak nog veilig. Je moet bij veel banken namelijk ook een code invoeren bij het verzenden van de overboekingen. En bij de meeste krijg je dan een overzicht te zien van de overboekingen die in de wachtrij staan. Die moet je dus wel even bekijken natuurlijk...cefas schreef op 25 november 2003 @ 15:43:
En bij het het "betere" internetbankieren wordt gebruikt gebruik gemaakt van een combinatie rekeningnummer en een voor dat moment aangemaakt combinatie, dus mocht iemand de code onderscheppen dan heb je er nog niks aan omdat die code al verlopen is.
Het engiste gevaar schuilt als jij je internetbankieren laat open staan en iemand heeft een trojan die je scherm remote kan overnemen![]()
ach in elk hoekje schuilt een gevaartje
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Ja sorrie hoor, maar volgens mij hebben we hier mis-communicatie ofzo??BtM909 schreef op 25 november 2003 @ 15:45:
Wat wil je dan voor antwoord? Ik kan uit je beginpost niet uitmaken wat er onveilig zou moeten zijn om een P2P applicatie te draaien naast je telebankier-software.
Het was / is niet mijn bedoeling om je af te bekken, maar ik heb niet het gevoel dat we (naar aanleiding van je openingspost) een discussie hebben. Vandaar mijn tegenvraag. Als je daar antwoord kan geven, kunnen we wellicht beginnen met de discussie.
Dit schreef ik enkele posts terug:
"Waar het mij om ging, is dat je met p2p (de meeste althans) moet uploaden. En dat vind ik dus een beetje 'eng' idee, dat men van jouw pc iets aan het binnenhalen is, terwijl je tegelijk ook je bankzaken regelt. Vandaar dus ook mijn vraag."
En om driemaal scheepsrecht te maken, hier ook nog een van mij
Dat is dus al zoiets, bij de ABN en Rabo doen ze dit, maar mijn bank -Fortis- doet hier niet aan. Je logt elke keer in met dezelfde code (password).cefas schreef op 25 november 2003 @ 15:43:
En bij het het "betere" internetbankieren wordt gebruikt gebruik gemaakt van een combinatie rekeningnummer en een voor dat moment aangemaakt combinatie, dus mocht iemand de code onderscheppen dan heb je er nog niks aan omdat die code al verlopen is.
NEE zo oud ben ik NIET
Een tijds-afhankelijke code is trouwens niet absoluut vilig, een man-in-the-middle aanval blijft mogelijk: bijv. door er een soort van proxy tussen te zetten die namens jou wat extra betalingen doet maar de picodes die de servers vragen, gewoon doorpasst naar jou. De meeste mensen zullen een ander of zelfs geen certificaat ('sleuteltje onderin') niet door hebben. Maar dit heeft dan weer weinig van doen met specifiek P2P.
Altijd dezelfde code gebruiken vind ik wel fout trouwens, een keer het post-itje lezen bij de buurman en kassa
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
1. Komt niet duidelijk naar voren in je openingspost... Dus ik had ook kunnen antwoorden met JA?KillerBeeForEver schreef op 25 november 2003 @ 15:55:
1 Ja sorrie hoor, maar volgens mij hebben we hier mis-communicatie ofzo??Ik wil juist heel graag weten OF zoiets veilig is en in het geval van nee: WAAROM dit niet veilig is. Je kunt dit dus niet uit mijn beginpost opmaken, omdat dit juist mijn vraag was!
![]()
2Dit schreef ik enkele posts terug:
"Waar het mij om ging, is dat je met p2p (de meeste althans) moet uploaden. En dat vind ik dus een beetje 'eng' idee, dat men van jouw pc iets aan het binnenhalen is, terwijl je tegelijk ook je bankzaken regelt. Vandaar dus ook mijn vraag."
En om driemaal scheepsrecht te maken, hier ook nog een van mij![]()
.
2. Als je dat had vermeld in je openingspost, dan had ik zeker anders gereageerd.
Laten we deze discussie maar zitten, want het helpt je iig niet met je antwoord
Verwijderd
Als je je bankzaken regelt (en ik kan alleen voor ABN AMRO spreken) dan is het volgens mij volstrekt veilig om ook nog p2p te hebben draaien. Bij ABN AMRO, staat er namelijk niets op je harde schijf voor de bankzaken, hooguit een cookie, maar alles gebeurt via de site en die is 128 bit SSL versleuteld plus je moet aan het begin de combinatie rekeningnummer+pasnummer+pincode weten en bij het versturen van elke transactie een token. Stel je voor dat je met p2p op je hele computer kan, dan is er nog niets aan de hand meen ik omdat alles via de site gebeurt. Is er een checksum fout in de data, wordt de verbinding afgekapt en krijgt de transactielist een rolback."Waar het mij om ging, is dat je met p2p (de meeste althans) moet uploaden. En dat vind ik dus een beetje 'eng' idee, dat men van jouw pc iets aan het binnenhalen is, terwijl je tegelijk ook je bankzaken regelt. Vandaar dus ook mijn vraag."