Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verlichte ventilatoren op een lagere spanning...

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan wat verlichte ventilatoren in m'n toekomstige kast te gaan bouwen. Nu wil ik deze op een lager voltage (5 of 7V, of wellicht regelbaar) laten lopen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Gaan de leds dan nog wel aan en geven ze nog wel licht, of wordt dit een armzalige bedoening?

Zoja, dan hoef ik nl geen verlichte ventilaterne te kopen, maar dan worden het gewoon enkele ccfl's (ventilateren vind ik echter mooier)...

• W1NGM4N
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik heb ook van die fans en deze zitten achter mijn aerogate, de leds van die ledjes blijven wel branden tot op een bepaald voltage, de ledjes branden wel minder vel !!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Dit is een interessante pagina voor je :) : Link

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• virus.elektro
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de ledjes gaan inderdaad minder licht geven. maar als je de fan PWM aanstuurt is dit probleem verholpen, het is wel zo dat je hem bij langzame snelheden waarschijnlijk ziet knipperen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op 25 november 2003 @ 14:42:
Dit is een interessante pagina voor je :) : Link
Aha.... en heb JIJ daar iets nuttigs mee gevonden? Nou IK dus niet.. dus begin aub niet meteen te zeiken.... geef een behoorlijk antwoord of hou je klep, maar ga niet domweg naar de search verwijzen zonder dat je weet of er wel iets staat..

En weet je er wel iets te staan, dan is het een kleine moeite om de zoektermen op te geven... ik heb iig niets bruikbaars gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
PWM? Aha al gevonden

Maar hoe kan ik er met dat PWM er voor zorgen dat de leds even fel blijven branden, maar de ventilatoren langzamer gaan draaien?

Trouwens... het maakt me niet zoveel uit als de leds minder fel gaan branden, zolang ze maar niet gekke dingen gaan doen..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 14:50 ]

Verwijderd

Ik d8 zo: gewoon leds apart op voeding aan sluiten, of voor je spannigsregelaar

• virus.elektro
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Pulse With Modulation. Puls breedte modulatie. Het gemiddelde voltage gaat omlaag terwijl de top waarde gelijk blijft.
stel je hebt 12 volt. met PWM kan je hier 6 volt van maken terwijl de top waarde 12 volt blijft en de ledjes dus met de zelfde sterkte blijven branden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 14:47:
[...]

Aha.... en heb JIJ daar iets nuttigs mee gevonden? Nou IK dus niet.. dus begin aub niet meteen te zeiken.... geef een behoorlijk antwoord of hou je klep, maar ga niet domweg naar de search verwijzen zonder dat je weet of er wel iets staat..

En weet je er wel iets te staan, dan is het een kleine moeite om de zoektermen op te geven... ik heb iig niets bruikbaars gevonden!
[rml][ Fan] Hoe antec ledfan stil krijgen?[/rml]
[rml][ EL] Werken fan leds op 7 volt ?[/rml]

Als je een logisch nadenkt dan weet je dat de led in de fan zn stroom krijgt van de zelfde aansluiting als de fan. Ga je daar een lager voltage op aanbieden dan gaat je led ook minder fel branden .....

Enneh, bij dit soort vragen kun je zelf wel bedenken dat er allicht iets met de search te vinden is .... Maar doe me een lol, en denk eerst eens zelf na ....

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

virus.elektro schreef op 25 november 2003 @ 14:58:
Pulse With Modulation. Puls breedte modulatie. Het gemiddelde voltage gaat omlaag terwijl de top waarde gelijk blijft.
stel je hebt 12 volt. met PWM kan je hier 6 volt van maken terwijl de top waarde 12 volt blijft en de ledjes dus met de zelfde sterkte blijven branden
Dat heb je leuk bedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet, dan zou volgens jou theorie de fan ook niet langzamer gaan draaien.
Het LEDje gaat en minder fel branden en knipperen.

Er zit maar weinig verschil in lichtopbrengst tussen een LEDje dat op bv 5mA brandt een eentje die op 15mA brandt, dus het kan best nog wel goed gaan met een conventionele fanregeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 16:28 ]

Verwijderd

[rml][ EL] Coolermaster Neon LED fan zwak[/rml]
[rml][ LED fan] op <12v, leds gaan knipperen[/rml]
[rml][ EL] Werken fan leds op 7 volt ?[/rml]
Coolermaster TLF-R82 (4-LED casefan) probleem
Antec LED fan vraagje.
[rml][ EL] Gemak lichtjes aan/uit van (LED)-FAN ?[/rml]
Crystal Rode Ventilatoren
[rml][ CM] Crystal clear fans[/rml]

Kortom:
Het ligt eraan of de leds via dezelfde draad als je fan gevoed worden of een eigen draadje naar de 12V/5V hebben. Als ze dezelfde draad hebben ligt het maar aan de manier van regeling (PWM of met een simpele potmeter of LM regelaar). Je kunt ook achteraf modificeren dat je ledjes een eigen voeding krijgen.

Je kunt ook zelf gaan modden om de leds erin te maken.
Leds in fan gebouwd ..... WIE ?
UV ledjes in 120mm enermax fan bouwen
led in fan mod
[rml][ CM] enermax fanmod ![/rml]
fanmod.. howto?

Kortom, een beetje logica gebruiken en naslag - en je komt er wel uit ;)
Zie ook Welkom in Casemodding & Electronica (Policy) wat wij verwachten in CME.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 16:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.