Toon posts:

Spanning Tree

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met 50 werkstation en 5 servers.

de servers zijn gekoppeld aan een Dell 5212 gb switch met de laatste firmware.
1 van de gb poorten is gekoppeld aan een dell 3048 en daar staat op alle poorten fast link aan en alleen op de gb poort fast link is daar uit.

Nu heb ik toch dat spanning tree de switch flood waardoor er geen verkeer mogelijk is.

Dus voor mij hoe belangrijk is spanning tree? Ik sta namelijk op het punt om het helemaal uit te zetten op zowel de 5012 als de 3048 omdat op verschillende momenten de switch zomaar geflood wordt met stp pakketten en daardoor dus niet meer bereikbaar.

en heeft iemand dezelfde problemen of gehad?

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Ik vind het vreemd dat spanningtree de switches overbelast.
Ik weet niet welke versie Dell gebruikt (STP / RSTP), maar dat zou niet mogen.

STP zorgt ervoor dat je redundante koppelingen tussen switches kan maken, zonder dat er loops in komen.
Als jij ervoor zorgt dat de switches gewoon altijd maar via 1 kabel verbonden zijn (dus ook geen verbindingen via een ander apperaat (bijv. hub tussen de beide switches, plus een kabel tussen de switches), dan kan je in principe STP uitzetten.

Maar ik zou toch eigenlijk kijken waarom bij jou STP zoveel verkeer genereert, want dat kan bijna alleen maar een bug zijn in de firmware, of een heel grove configuratiefout.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou namelijk niet weten wat er anders fout zou kunnen gaan.. kan het een instelling in de lokale pc zijn die het veroorzaakt of te snel de kabel eruit halen maar dat zou niet mogen

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
Ongeacht de vendor... STP wordt alleen in geval van een loop berekend of wanneer de uplink tussen de switches klappert. Kijk daar eens naar. Het kan ook zo zijn dat beide switches dezelfde costs hebben. Dan blijven ze oneindig vechten over wie de baas is.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Biposto schreef op 25 november 2003 @ 15:06:
Ongeacht de vendor... STP wordt alleen in geval van een loop berekend of wanneer de uplink tussen de switches klappert. Kijk daar eens naar. Het kan ook zo zijn dat beide switches dezelfde costs hebben. Dan blijven ze oneindig vechten over wie de baas is.
Als de beide switches blijven vechten wie root-bridge wordt, dan is Dell niet goed bezig. Als de prio gelijk is, wordt er gekeken naar de bridge-id's. Die worden afgeleid van het mac-adres. Dus dan zouden de twee switches dezelfde mac-adressen hebben, en dat zou niet goed zijn.
javah schreef op 25 november 2003 @ 14:42:
Ik zou namelijk niet weten wat er anders fout zou kunnen gaan.. kan het een instelling in de lokale pc zijn die het veroorzaakt of te snel de kabel eruit halen maar dat zou niet mogen
Ik zou eens checken of je niet toevallig het ms-blaster of sql-slammer virus hebt ronddwalen. Zeker de laatste wil wel het netwerk overbelasten.
STP lijkt mij stug, maar het kan geen kwaad om hem uit te zetten, al is het maar alleen om te testen.
Ik zou dan wel ervoor zorgen dat je zeker weet dat de switches maar met 1 kabel zijn verbonden.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46

Predator

Suffers from split brain

Biposto schreef op 25 november 2003 @ 15:06:
De switch zal enkel een Topology change notification BPDU versturen als er een verandering optreedt, maar Hello BPDU's worden altijd verstuurd ook al veranderd er niets...

Topicstarter, ben je zeker dat het STP verkeer is ?
Heb je dit gesniffed ?

Dan moet je BDPU's zien in je sniffer.
Aangezien je niet van BPDU's spreekt, maar van STP pakketten krijg ik de indruk dat je misschien wat anders gezien hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Predator op 25-11-2003 19:44 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
De dell 4048 switches zijn rebranded switches van delta networks ( http://www.dninetworks.com/ model: ET-2648M )

In ieder geval. heb ik pakketjes met de naam Spanning_tree_delta gezien. en daar per seconde zo'n 30 van dus er kwam totaal geen verkeer meer door. en dus geen andere pakketten.

Ik heb het uit gezet en we moeten dus maar even kijken of dit de oplossing is.

Ik heb dit probleem zelfs gehad als ik alle poorten op fastlink zet behalve de 1gb poorten en 1 van die gb poorten hebben een uplink naar de gb switch. en dan nog klapt hij en flood hij met spanning tree pakketten..

vind het wat raar

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-02 13:48
kell.nl schreef op 25 november 2003 @ 16:49:
[...]

Als de beide switches blijven vechten wie root-bridge wordt, dan is Dell niet goed bezig. Als de prio gelijk is, wordt er gekeken naar de bridge-id's. Die worden afgeleid van het mac-adres. Dus dan zouden de twee switches dezelfde mac-adressen hebben, en dat zou niet goed zijn.
Ik spreek jammer genoeg uit ervaring als ik zeg dat die vlieger niet op gaat. Ik heb hier een netwerk van 4x 6500 en 100+ 3548/2950-48 waarbij dat finaal de mist in ging. Pas nadat de costs per switch werden gehalveerd ging het goed.

Maar goed, blijft vreemd dat STP blijft klapperen. Zet een syslog aan! Daar kun je nuttige info uit halen.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Verwijderd

Biposto schreef op 26 november 2003 @ 18:46:
Ik spreek jammer genoeg uit ervaring als ik zeg dat die vlieger niet op gaat. Ik heb hier een netwerk van 4x 6500 en 100+ 3548/2950-48 waarbij dat finaal de mist in ging.
Maar dat ging waarschijnlijk niet fout op de root-bridge election. Wat veel aannemelijker is, is dat een van de 3500's of 2950's root bridge werd en dat je daardoor hele rare paden door je netwerk kreeg; zeker als je met VLAN's werkt en niet alle switches alle VLAN's hebben, waardoor er een totaal verschillende Spanning Tree per VLAN wordt gebouwd...
Pagina: 1