Willekeurige memtest fouten, MB of DDR defect?

Pagina: 1
Acties:

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30
Medetweakers,

Ik zit met een Asus P4C800E bordje met daarop zo'n Twinmos 400 DDR setje van bij elkaar 512MB.

Het geheel is niet overclocked, alles staat op de standaard waardes.

Ik krijg deze geheugenset niet in dual-channel mode, het systeem weigert zelfs maar een scherm te geven als ik die twee op zo'n manier in het moederbord steek. Geen BIOS zelfs dus. Dat terwijl deze Twinmos een Qualified Product is.

Zet ik ze zo neer dat ze op single channel gaan, dan start het systeem wel op maar niet naar tevredenheid. Hij crasht regelmatig. Dus, ik heb Memtest erbij gepakt. :)
Nu is het zo dat ik met memtest willekeurige fouten krijg, op steeds verschillende plekken in het geheugen. Dat klinkt niet alsof de DDR's fout zijn, want dan krijg je volgens mij op dezelfde plek de fout elke keer.

Als ik de FSB van 200 terug schroef naar bijvoorbeeld 180 en de DDR voltage op 2.85V zet, dan lijkt het wel stabieler te worden in Memtest maar ik ben nog niet overtuigd. Bovendien zit ik dan te onderclocken. :(

Is dit een moederbord probleem? Ook gezien het niet werken in dualchannel? Of kan dit nog steeds wijzen op verrot geheugen?

Ik heb geen ander geheugen of moederbord bij de hand met deze specs dus ik kan dat niet zo testen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30
Nou, even een reply op mijzelf. Ik kon van iemand even twee reepjes Corsair lenen. En deze werken perfect. Voor toekomstige zoekacties hieronder de oplossing:

Voorzichtige conclusie is dat de Asus P4C800-E niet met de TwinMos werkt (type m2g9i08aiatt9f081aadt) maar wel met de Corsair Value Select van Mycom. En ... deze laatste werken zelfs als dual-channel ondanks dat het twee losse, dus niet gepaarde, DDR's zijn. Dus, die 50% extra kosten voor een paired match is niet perse noodzakelijk.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Asus mobo's en Twinmos geheugen .. Asus mobo's zijn nogal "streng" wat geheugen betreft. Zie ook dit vlugge search: [search=asus twinmos] :)

En nee, "paired-match" is niet noodzakelijk. Het is voornamelijk gewoon een marketing-term.

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 25-11-2003 14:50 ]