Asus CUSL2-C en Via CPU's

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 11:29

TheEagle

Master (of my own) universe

Topicstarter
Zoals de meeste van jullie wel zullen weten is binnenkort weer de HCC beurs in Nederland. En ter voorbereiding heb ik effe een klein vraagje.

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een extra pc-tje. En daar heb ik een gratis Asus CUSL2-C voor op de kop kunnen tikken. Het enige wat ik nu nog mis is is een processor.

Dat AMD processors niet op dat moederbord passen lijkt me duidelijk. En dat het moederbord alle s370 cpu's van Intel aankan lijkt me ook overduidelijk. Alleen weet iemand hoe het zit met de VIA cpu's ??? Kunnen die op de CUSL2-C gezet worden ? En zo ja welke types?

Ik wil voor de beurs namelijk alle mogelijkheden open houden.

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

VIA zijn geen cpu. Het zijn chipsets. Hoop dat voor je ook overduidelijk zijn.
Dus je heb keuze uit 2: pentiums of celerons.

dicht.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Chaos_Eagle schreef op 25 november 2003 @ 12:23:
En dat het moederbord alle s370 cpu's van Intel aankan lijkt me ook overduidelijk.
Niet waar. Van alle Intel CPU's ondersteunt het alléén de FCPGA Coppermines. De PPGA Mendocino Celerons werken er niet op, evenals de FCPGA2 Tualatins.
Alleen weet iemand hoe het zit met de VIA cpu's ??? Kunnen die op de CUSL2-C gezet worden ? En zo ja welke types?
Ja :) Check de CPU overzicht die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden. Enkel de C3 zal erop werken. Let wel: de T-versies van de C3 zullen niet werken, deze vereisen namelijk een 1,25V AGTL bus, evenals de FCPGA2 Intel P!!! Tualatins. Voor zulke CPU's heb je de Asus TUSL2 nodig :)

edit:
GrittyKitty schreef op 25 november 2003 @ 12:46:

dicht.
Of je de volgende keer even 2x wil nadenken eer je iets post? Het moet berust zijn op de waarheid of in ieder geval tenminste onderbouwd zijn en verder doet wannabe-mod gedrag jouw naam niet echt goed aan.

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 25-11-2003 12:50 ]

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
GrittyKitty schreef op 25 november 2003 @ 12:46:

dicht.
Er zijn wel Via cpu's, wat dacht je van de Via C3 socket 370

Kijk hier maar : pricewatch: Via C3 1000MHz

Maar een jouw asus bord ondersteunt geen VIA cpu's omdat daar een intel chipset op zit, bordjes met een Via chipset ondersteunen ze meestal wel.

-edit-

Ik heb even verder gezocht, somige via Prosesors kan wel op het moederbord en somige niet.
Asus ondersteunt het niet officieel, maar in forums zijn er mensen die het aan de praat hebben gekregen.

Ik zoek nog even verder naar een goede link.

[ Voor 24% gewijzigd door MoNo79 op 25-11-2003 13:05 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MoNo79 schreef op 25 november 2003 @ 12:55:
Maar een jouw asus bord ondersteunt geen VIA cpu's omdat daat een intel chipset op zit, bordjes met een Via chipset ondersteunen ze meestal wel.
Wáár heb je dit weer vandaan :?

Als we op deze manier doorgaan met redendatie, dan zouden AMD CPU's dus niet icm nVidia/SiS/ALi/VIA chipsets moeten werken? En Intel CPU's niet icm ALi/Serverworks/SiS chipsets..? 8)7 Nee joh ..

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

ok sorry....ik post af en toe ook stomme post.

Ik vindt dat hij naar de asus site en daar de pdf handleiding d'loaden en verder uitzoeken wat en hoe ...... Makkelijker en wekt minder irritatie bij andere mensen.

http://www.asus.com.tw/su...me=cusl2c-104.pdf~zaqwedc

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Beetje zoeken...

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82095

"CUSL2 with BIOS 1006, CUSL2-LS with BIOS 1006, CUSL2-M with BIOS 1008 can support VIA C3 processor, while CUSL2-C can't."

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
BalusC schreef op 25 november 2003 @ 12:57:
[...]
Wáár heb je dit weer vandaan :?

Als we op deze manier doorgaan met redendatie, dan zouden AMD CPU's dus niet icm nVidia/SiS/ALi/VIA chipsets moeten werken? En Intel CPU's niet icm ALi/Serverworks/SiS chipsets..? 8)7 Nee joh ..
Dit heb ik van asus, ik heb het bord zelf namelijk ook voor mijn server alleen daar zit gewoon een intel procesor op.

Asus heeft wel andre borden die de Via C3 ondersteunt, en daar zit geen intel chipset op.

Zoek en gij zal vinden ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dawai schreef op 25 november 2003 @ 13:05:
Beetje zoeken...

http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=82095

"CUSL2 with BIOS 1006, CUSL2-LS with BIOS 1006, CUSL2-M with BIOS 1008 can support VIA C3 processor, while CUSL2-C can't."
Kennelijk dateert deze FAQ-stukje nog uit de tijd dat de VIA microcode nog niet in de CUSL2-C BIOS werd meegeleverd. Echter deze is enkel nuttig voor de identificatie van de CPU. Je kunt nog altijd op de BIOS defaults draaien en/of het boeltje handmatig afstellen.

CUSL2-C verschilt van de andere mobo's alleen maar in het opzicht dat de onboard video ontbreekt. Het lijkt me sterk dat dit van invloed op de CPU-ondersteuning is.
MoNo79 schreef op 25 november 2003 @ 13:08:
Asus heeft wel andre borden die de Via C3 ondersteunt, en daar zit geen intel chipset op.
Dat spreek ik ook niet tegen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 25-11-2003 13:25 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De VIA C3 doet het. Die is ook Socket 370.

Je bent gek als je een C3 koopt, ik denk dat een Celeron-850 of iets dergelijks op de HCC ook wel voor een paar tientjes te krijgen is. Dan zou ik geen 5 euro besparen door een slome C3 te nemen.

Siditamentis astuentis pactum.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 23:12

DynaMikeY

1976 Kever 1300

GrittyKitty schreef op 25 november 2003 @ 12:57:
ok sorry....ik post af en toe ook stomme post.

Ik vindt dat hij naar de asus site en daar de pdf handleiding d'loaden en verder uitzoeken wat en hoe ...... Makkelijker en wekt minder irritatie bij andere mensen.

http://www.asus.com.tw/su...me=cusl2c-104.pdf~zaqwedc
Uhm...jouw reactie wekt denk ik meer irritatie op bij 'andere mensen', maar dat terzijde.

[ontopic]
Ik denk dat het voordeel van de C3 is dat hij geen/weinig koeling nodig heeft, en dus uitermate geschikt is voor een media systeempje. Echter; een mediasysteempje heeft vaak de eigenschap dat hij vrij klein is... en dat is de CUSL2 dus niet, met zijn volledige ATX grootte :)

Ik heb zelf een CUSL2-C met P3-1Ghz gehad, en dit draaide als een tierelier, en retestabiel. Dus ik denk dat je het beste kan kijken naar een P3 in de klasse 800-1000Mhz, of een Celeron. (maar denk er dan aan dat het geen Tualatin CPU is, daar heb je de CUSL2-T voor nodig) Het belangrijkste is natuurlijk de prijs; ik denk echter dan een C3 niet zo spectaculair cheaper zal zijn dan P3 of Celly... integendeel zelfs....

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

DynaMikeY schreef op 25 november 2003 @ 13:48:
[...]

Ik denk dat het voordeel van de C3 is dat hij geen/weinig koeling nodig heeft, en dus uitermate geschikt is voor een media systeempje.
Hehe, volgens mij kun je zelfs dan nog beter een Celly 800 nemen, en die onderclocken door de FSB op 66 MHz te zetten (of direct een 533 MHz Coppermine (533A) versie nemen ;) ). Dat is waarschijnlijk ook passief te koelen en nog steeds sneller dan een C3.

edit:
Je kunt op dit mobo wel degelijk een Tualatin CPU zetten, en wel mbv de 370GU adaptor. Of dat nog economisch verantwoord is laat ik even in het midden.

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 25-11-2003 14:19 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 25 november 2003 @ 13:24:
[...]
Kennelijk dateert deze FAQ-stukje nog uit de tijd dat de VIA microcode nog niet in de CUSL2-C BIOS werd meegeleverd. Echter deze is enkel nuttig voor de identificatie van de CPU. Je kunt nog altijd op de BIOS defaults draaien en/of het boeltje handmatig afstellen.

CUSL2-C verschilt van de andere mobo's alleen maar in het opzicht dat de onboard integrated video ontbreekt. Het lijkt me sterk dat dit van invloed op de CPU-ondersteuning is.
[...]
Niet helemaal waar, de CUSL2-C verschilt ook subtiel in een aantal andere dingen. het is dan ook de -C waar Mendocino's en C3's niet op kunnen draaien, op de gewone CUSL2 (dus met integrated VGA) doen ze het wel. Iirc had het iets te maken met dat Asus uit kostenoverwegingen met de CUSL2-C het absolute minimum aan traces van de So370 naar de northbridge doorverbond om een CuMine te ondersteunen en dus eigenlijk zich niet aan het So370 standaard hield. Daarom dat andere CPU's dan de CuMine er niet op willen draaien.

Oslik blyat! Oslik!

• serialkiller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2023

serialkiller

Rare jongens die pc's....

Kijk eens op de site van VIA;

VIA C3™ Verified Motherboard List

;)

Samsung S8 | | leukste tweak: 2x512 ADATA PC3200 11-3-2-2@2,8v |

• serialkiller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2023

serialkiller

Rare jongens die pc's....

Samsung S8 | | leukste tweak: 2x512 ADATA PC3200 11-3-2-2@2,8v |

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op 25 november 2003 @ 14:54:
Niet helemaal waar, de CUSL2-C verschilt ook subtiel in een aantal andere dingen. het is dan ook de -C waar Mendocino's en C3's niet op kunnen draaien, op de gewone CUSL2 (dus met integrated VGA) doen ze het wel. Iirc had het iets te maken met dat Asus uit kostenoverwegingen met de CUSL2-C het absolute minimum aan traces van de So370 naar de northbridge doorverbond om een CuMine te ondersteunen en dus eigenlijk zich niet aan het So370 standaard hield. Daarom dat andere CPU's dan de CuMine er niet op willen draaien.
Asus en kostenoverwegingen .. Het klinkt onwerkelijk, maar het kan dus toch :|
Iig dank voor je correctie :)
Pagina: 1