Ik moet een cd-rom maken met daarom veel adressen die op verschillende manieren doorzocht moeten kunnen worden. Ik wil geen Visual Basic gebruiken omdat je dan van alles moet installeren op de pc. De cd-rom moet dus kunnen runnen zonder programma's te installeren op de pc zelf. Iemand een idee?
Verwijderd
je kan het in access maken, maarja dan moet op de pc wel access staan.
je kan het in een webtaal maken, maar dan heb je weer een webserver nodig.
je kan het in een excel sheet hangen, maar dat is weer niet zo functioneel.
je kan een executable maken en de adressen in een textfile bewaren, dan heb je volgens mij geen installers nodig?
je kan een executable maken en de adressen in een textfile bewaren, dan heb je volgens mij geen installers nodig?
je kan een applicatie in delphi maken en vervolgens gebruik maken van de Borland Database tools.
Je kan een willekeurig andere taal gebruiken en de MSDE gebruiken (Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine)
mogelijkheden zat dus....
Je kan een willekeurig andere taal gebruiken en de MSDE gebruiken (Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine)
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Het belangrijkste wat je moet doen is met een taal ontwikkelen die zonder runtime werkt. Je zult hierbij dus bij iets als C/C++ terecht komen.
Maar VB kan je toch ook bijna altijd draaien zonder de VB runtime te installeren? Volgens mij is bij 95 % van alle computers ondertussen standaard de VB runtime al geinstalleerd.
Voor de rest zijn er zat mogenlijkheden om je data op te slaan. Je kan dit in je eigen formaat doen of gebruik maken van een soort van database.
Maar VB kan je toch ook bijna altijd draaien zonder de VB runtime te installeren? Volgens mij is bij 95 % van alle computers ondertussen standaard de VB runtime al geinstalleerd.
Voor de rest zijn er zat mogenlijkheden om je data op te slaan. Je kan dit in je eigen formaat doen of gebruik maken van een soort van database.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
of je slaat alles op in XML en laat dat door een willekeurig C/C++/Java/Delphi/... programma parsen en weergeven.
Vooral in Java is dit erg makkelijk.
Moet je de java files natuurlijk wel standalone compileren als executable, anders hebben mensen de JRE nodig. Die kun je overigens wel als installatie opnemen op de cd.
Vooral in Java is dit erg makkelijk.
Moet je de java files natuurlijk wel standalone compileren als executable, anders hebben mensen de JRE nodig. Die kun je overigens wel als installatie opnemen op de cd.
[ Voor 37% gewijzigd door dawuss op 25-11-2003 11:26 ]
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
volgens mij kan delphi dit (ook) al sinds jaar & dag... maargoed, ligt er dus aan wat de ervaring tot nu toe van de TS is...rwb schreef op 25 november 2003 @ 11:25:
Het belangrijkste wat je moet doen is met een taal ontwikkelen die zonder runtime werkt. Je zult hierbij dus bij iets als C/C++ terecht komen.
inderdaad, er zijn dus 1000 en 1 manieren om data op te slaan...Je kan dit in je eigen formaat doen of gebruik maken van een soort van database.
TS wilde op verschillende manieren kunnen doorzoeken. Met xml zou je dan bijna wel een native database moeten meeleveren wil je snel door veel adressen kunnen zoeken (indexering etc).... toch?dawuss schreef op 25 november 2003 @ 11:25:
of je slaat alles op in XML en laat dat door een willekeurig C/C++/Java/Delphi/... programma parsen en weergeven.
[ Voor 38% gewijzigd door party42 op 25-11-2003 11:30 ]
Dan ben ik afhankelijk van Access of Excel en dat wil ik niet. Eigenlijk wil ik niks installeren op de PC en moet de cd-rom opzich zelf kunnen 'runnen' en C/C++ / Delphi ben ik niet zo in thuis.Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 11:18:
je kan het in access maken, maarja dan moet op de pc wel access staan.
Het zou ook met Flash kunnen. Daarmee kan je executables maken en Flash MX kan heel aardig met bijvoorbeeld XML overweg, en je hebt snel een leuke interface.
Vraag blijft alleen om hoeveel adressen het gaat, en hoe snel je wilt zoeken.
Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com
Verwijderd
Er is mij geen programmeertaal zonder runtime bekendparty42 schreef op 25 november 2003 @ 11:28:
[...]
volgens mij kan delphi dit (ook) al sinds jaar & dag... maargoed, ligt er dus aan wat de ervaring tot nu toe van de TS is...
VC kent ook zijn MSVCxx.DLL runtimes, net zoals de bekende VB runtimes
Het enige wat je moet doen is zorgen dat de desbetreffende runtime en alle benodigde libraries statisch gelinked worden. Vanuit Borland C++ Builder (Delphi voor C++ programmeurs) is dit vrij makkelijk te doen, voor VC zal het ook wel mogelijk zijn en het zal me verbazen als het niet op de een-of-andere manier met VB kan.
Als je geen heel absurd grote adreslijsten hebt kan een MacroMedia Shockwave applicatie wel eens iets kunnen zijn; dat werkt blijkbaar ook goed voor andere non-install CD's zoals de bonusjes op audio CD's enzo.
Er zijn duizenden manieren om de bestandsindeling te maken; als je er slechts enkele honderden hebt zou ik het gewoon in een plat tekstbestand pleuren en zo dom mogelijk verwerken onder het mom van K.I.S.S.
Bij een paar duizend zou je ze misschien allemaal tegelijk in het geheugen in kunnen laden i.v.m. performance, hoewel je dan wel flink in je geheugen zit te hakken natuurlijk.
Als je in de miljoenen zit zou ik eens gaan zoeken naar embeddable database engines, er zijn er voor zowat elke programmeertaal wel een paar te vinden en ik weet dat er voor C++ zelfs nog een paar gratis te krijgen zijn; kan je dus SQL gebruiken zónder allerlei database software te moeten installeren.
Uiteindelijk is het van groot belang HOE je wilt zoeken; hoeft het alleen op achternaam te gaan, of misschien op 2/3 specifieke velden of willekeurig met wildcards en bereiken?
Als die cd-rom door 2000 mensen gebruikt wordt en die hebben allemaal verschillende OS'en dan wil jij niet de MSDE installeren. Een simpel VB programma met ADO installeren op tig verschillende computers levert al genoeg problemen op.party42 schreef op 25 november 2003 @ 11:23:
je kan een applicatie in delphi maken en vervolgens gebruik maken van de Borland Database tools.
Verwijderd
das een goeie!Het zou ook met Flash kunnen. Daarmee kan je executables maken en Flash MX kan heel aardig met bijvoorbeeld XML overweg, en je hebt snel een leuke interface.
dat ik daar zelf niet aan gedacht heb
edit:
al weet ik niet hoeveel je kan programmeren in flash zonder php/asp?
kan je met flash ook makkelijk sorteren enz enz?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 12:18 ]
Meer dan alleen naam, adres .... nog 10 andere kenmerken.Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 12:10:
[...]
Uiteindelijk is het van groot belang HOE je wilt zoeken; hoeft het alleen op achternaam te gaan, of misschien op 2/3 specifieke velden of willekeurig met wildcards en bereiken?
Flash dacht ik ook al aan. Interface kun je er dan ook gelikt laten uit zien.mocean schreef op 25 november 2003 @ 12:10:
Het zou ook met Flash kunnen. Daarmee kan je executables maken en Flash MX kan heel aardig met bijvoorbeeld XML overweg, en je hebt snel een leuke interface.
Zal om stuk of 100.000 tot 200.000 adressen gaan denk ik.
Zou HTML interface + XML opslag + XML path een oplossing zijn? Moet alleen Internet explorer aanwezig zijn.
XML + XLST en dan weergeven in IE en dan de zoekfunctie van IE gebruiken???
Niet echt snel, maar bij vrijwel iedereen zal het werken....
Niet echt snel, maar bij vrijwel iedereen zal het werken....
mja. gewoon ingebouwde delphi database dus... 

volgens mij heeft de TS zo langzamerhand wel door dat er honderd en 1 oplossingen zijn. Komt allemaal neer op ervaring met programmeertalen...
true. maargoed, de oplossing is heel wat vriendelijker dan de search functie van internet explorer...Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 12:12:
[...]
Als die cd-rom door 2000 mensen gebruikt wordt en die hebben allemaal verschillende OS'en dan wil jij niet de MSDE installeren. Een simpel VB programma met ADO installeren op tig verschillende computers levert al genoeg problemen op.
volgens mij heeft de TS zo langzamerhand wel door dat er honderd en 1 oplossingen zijn. Komt allemaal neer op ervaring met programmeertalen...
Een VB appicatie werkt toch ook prima als je de runtimes gewoon in dezelfde map flikkert als de applicatie.
Verwijderd
Delphi maakt toch gebruik van BDE en ADO???? Nooit zo veel gedaan met Delphi eigenlijk dus k weet het niet zeker. Onder C++ kon ik altijd met mijn eigen in-memory database systeem weg, maar dát waren ook geen miljoen records
Of je nu XML of wat dan ook gebruikt (miljoen records in XML... *ril*), het grootste probleem lijkt me vooral performance, 1 miljoen records is niet meer op een simpele manier te doorzoeken met enige gebruiksvriendelijke snelheid.
Grote vraag nu is denk ik vooral wélke programmeertalen je tot je beschikking hebt en waar je vaardigheid mee hebt. Smaken verschillen dus de een vind Delphi beter, de ander Basic, de ander C++ en weer een ander zal je assembler aanbevelen maar als ik het goed begrijp heb je ook nog te maken met dingen als dat je geen duizenden euro's uit mag geven aan de ontwikkeling of een cursus van een half jaar mag gaan volgen.
@Noork: Ja, maar MAG je de VB runtime bestanden wel zomaar meeleveren? (copyright enz.)
[ Voor 5% gewijzigd door zwippie op 25-11-2003 13:10 ]
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Verwijderd
Als je iets in VB programmeert heb je ook VB gekocht en dan ben je meteen gelicenseerd om die DLL's mee te leveren.zwippie schreef op 25 november 2003 @ 13:09:
@Noork: Ja, maar MAG je de VB runtime bestanden wel zomaar meeleveren? (copyright enz.)
Meen trouwens dat die runtime DLL's sowieso gratis te verspreiden zijn maar dat weet ik niet zeker.
Waarom geen website met zoekfunctie in ASP of PHP? Moet je wel alle adressen in een tekst bestandje zetten of iets dergelijks,
Delphi kan prima. We hebben hier op t werk ook een keer zo'n CD-Rom gemaakt. Ik geloof dat er 2000 zijn gedrukt, en we hebben maar van 1-2 mensen te horen gekregen dat er iets niet werkte.
Geen installatie, gewoon draaien vanaf de CD. Gegevens gecodeerd opgeslagen (ook in geheugen nog, geloof ik) tegen het leegtrekken van de adressenlijst door marketing bureaus.
Het is dus goed te doen in Delphi. Vooral omdat je een exe zo kan laten maken dat alle gebruikte dll's enzo erin worden opgenomen.
Geen installatie, gewoon draaien vanaf de CD. Gegevens gecodeerd opgeslagen (ook in geheugen nog, geloof ik) tegen het leegtrekken van de adressenlijst door marketing bureaus.
Het is dus goed te doen in Delphi. Vooral omdat je een exe zo kan laten maken dat alle gebruikte dll's enzo erin worden opgenomen.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
100.000 tot 200.000 adressen in een tekstbestandje, om te doorzoeken?Carpenter schreef op 25 november 2003 @ 13:13:
Waarom geen website met zoekfunctie in ASP of PHP? Moet je wel alle adressen in een tekst bestandje zetten of iets dergelijks,
[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 13:14 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Verwijderd
los daarvan heb je dan ook op alle pc's een webserver nodig om de code uit te voeren, dat is zowiezo al onwenselijk! (zie eisen topic starter)Waarom geen website met zoekfunctie in ASP of PHP? Moet je wel alle adressen in een tekst bestandje zetten of iets dergelijks,
100.000 tot 200.000 adressen in een tekstbestandje, om te doorzoeken?
Voor asp en php heb je echt een webserver nodig. Dit is dus geen optie. Wat wel zou kunnen is javascript. Maarja, de gebruiker moet dan wel een browser hebben geinstalleerd.Carpenter schreef op 25 november 2003 @ 13:13:
@topicstarter: Welke programmeertalen heb je ervaring mee?
Macromedia Authorware is ook heel makkelijk om zoiets mee te maken. Alleen weet ik niet of het produkt nog in de handel is.
Verwijderd
Omdat het mijn vak is, ga ik ook reageren. Als je 1 miljoen adressen hebt, dan heb je natuurlijk ook kant en klare producten. Download ProductX. (www.dm2.nu). Het werkt alleen op een WindowsPC. ProductX gebruikt een eigen file handler, waardoor je bestanden van 1GB nog steeds prima inleest. ProductX brand je gewoon mee op de CD. Dat kunnen mensen dan zelf installeren (ook als ze geen Admin zijn). Of je koopt een licentie voor de professionele versie. Er is ook een versie die je niet hoeft te installeren, maar dat kost wel wat. De data lever je gewoon mee als txt of dbf.
Wat gaan die mensen eigenlijk zoeken in die adressen? De meeste mensen die met dit soort bestanden werken hebben er ook wel tools voor om er mee te werken.
Wat gaan die mensen eigenlijk zoeken in die adressen? De meeste mensen die met dit soort bestanden werken hebben er ook wel tools voor om er mee te werken.
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 13:25:
Omdat het mijn vak is, ga ik ook reageren.[/quote]
Da's geen eis hoor
Volgens mij mag iedereen die iets zinnigs heeft te zeggen reageren.
[quote]Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 13:25:
Omdat het mijn vak is, ga ik ook reageren.[/quote]
Da's geen eis hoor
Kan je bij ProductX ook zelf nog formulieren etc. lay-outen, of zit je vast aan een ingebakken format? Ik zou graag wat screenshots zien, ben nieuwschierig en wil niet meteen een download aanvragen via het formulier om vervolgens de boel te installeren.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Verwijderd
ProductX is niet de tool voor formulieren. Het is vooral goed in databewerking (virtual fields aanmaken, bestanden koppelen, sorteren, aggregeren) en zaken als counts op velden. Je kunt er ook in zoeken. Screenshots kan nu ff niet (werk nu op een PC waar de tool niet op staat)
offtopic:
Ik zit net zelf te stoeien met 1,3 miljoen adressen. Vandaar ...
Ik zit net zelf te stoeien met 1,3 miljoen adressen. Vandaar ...
gebruik Filemaker pro hier eens voor. Dat kost een beetje maar is hier voor gemaakt (en nog hoop andere zaken). Wordt door andere bedrijven ook gebruikt!
Verwijderd
Ik zou het in Delphi doen, er zijn een aantal componenten voor databases, die je meecompileeert in je executable, dus geen rare installaties etc.
Zoals bv.: http://sourceforge.net/projects/tpflashfiler/
of http://sourceforge.net/projects/tpbtreefiler
Zoals bv.: http://sourceforge.net/projects/tpflashfiler/
of http://sourceforge.net/projects/tpbtreefiler
Moet je wel minimaal Delphi Pro aanschaffen, je kan zoiets natuurlijk ook uitbesteden. Het geheel zal voor een ervaren programmeur niet zo heel moeilijk zijn.FlashFiler is a client-server database for Borland Delphi & C++Builder. It features a component-based architecture & the server engine can be embedded in your applications. FlashFiler is easy to configure, performs well, & includes SQL support.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 15:23 ]
Als eerste bedankt voor de reacties.
Applicatie hoeft misschien toch niet vanaf de cd-rom te runnen (is huidige versie in filemaker ook niet) .... zal er nog eens over nadenken .... ga het waarschijnlijk niet zelf maken i.v.m. tijdsgebrek maar een advies uitgeven.
Ik heb ervaring met vb 6.0 / vb.net / ASP(X) / SQL (Server) / XMLNoork schreef op 25 november 2003 @ 13:19:
[...]
@topicstarter: Welke programmeertalen heb je ervaring mee?
Er komt waarschijnlijk ook een website waarmee de gegevens zijn te benaderen ... de vraag is nu dan ook nog of het wel als een losse applicatie op cd-rom beschikbaar moet komenCarpenter schreef op 25 november 2003 @ 13:13:
De opdrachtgever heeft al een versie in filemaker. Voldoet niet helemaal aan de eisen o.a. performance .... tja meer dan 1 miljoen recordsDaMorpheus schreef op 25 november 2003 @ 14:37:
gebruik Filemaker pro hier eens voor. Dat kost een beetje maar is hier voor gemaakt (en nog hoop andere zaken). Wordt door andere bedrijven ook gebruikt!
Applicatie hoeft misschien toch niet vanaf de cd-rom te runnen (is huidige versie in filemaker ook niet) .... zal er nog eens over nadenken .... ga het waarschijnlijk niet zelf maken i.v.m. tijdsgebrek maar een advies uitgeven.
dan hebben jullie een oude, de nieuwe kan dat wel en werkt met 1 milj. records meer dan goedVerwijderd schreef op 25 november 2003 @ 18:40:
Als eerste bedankt voor de reacties.
De opdrachtgever heeft al een versie in filemaker. Voldoet niet helemaal aan de eisen o.a. performance .... tja meer dan 1 miljoen records
Ik zie net dat het orginele databestand 650 MB .... een MS Access bestand .... tja en dan zeuren over performance
Ja maar er worden in de huidige versie meer dan 1 miljoen records in een grid geladen ... tja en dan zoeken door de rijen van het grid ... is vragen om problemen natuurlijk.DaMorpheus schreef op 25 november 2003 @ 18:42:
[...]
dan hebben jullie een oude, de nieuwe kan dat wel en werkt met 1 milj. records meer dan goed
DaMorpheus: orginele bestand is Access format (650mb). Op de cd-rom van de huidige versie (gemaakt met Filemaker volgens opdrachtgever) staat hetzelfde databestand alleen met een andere extensie.
Kun je met Filemaker op MS Access bestanden werken? Het Filemaker bestandsformaat zal wellicht snelller zijn en kleiner van formaat? Weet jij dit?
Kun je met Filemaker op MS Access bestanden werken? Het Filemaker bestandsformaat zal wellicht snelller zijn en kleiner van formaat? Weet jij dit?
Of probeer je access database eens te comprimeren...
Zou misschien ook nog kunnen werken met een ClientDataSet (Stream naar disk opslaan etc.)
Volgens de opdrachtgever is de eerste versie met Filemaker gemaakt maar nu zie ik de volgende bestanden staan:
- borlndmm.dll
- delphimm.dll
- lib_dgs_.dll
En de exe file heeft een icoontje waarin een fakkeltje staat. Volgens mij is dat een Delphi applicatie. Weet iemand dat?
- borlndmm.dll
- delphimm.dll
- lib_dgs_.dll
En de exe file heeft een icoontje waarin een fakkeltje staat. Volgens mij is dat een Delphi applicatie. Weet iemand dat?
Scheelt 20 MBBoss schreef op 25 november 2003 @ 19:04:
Of probeer je access database eens te comprimeren...
Dat zal idd een Delphi - app zijn.Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 19:29:
Trouwens, je kan ook gebruik maken van de edit-knop, dan kan je je bericht aanpassen, en hoef je niet 2x (of meer) onder elkaar te posten.
https://fgheysels.github.io/
Ik weet niet of de cd-rom echt verplicht is, maar in plaats van een cd-rom, lijkt mij een ASP of PHP applicatie een stuk beter.Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 13:17:
[...]
los daarvan heb je dan ook op alle pc's een webserver nodig om de code uit te voeren, dat is zowiezo al onwenselijk! (zie eisen topic starter)
- Zelf de applicatie hosten
- Centraal wijzigingen doorvoeren, dus altijd actuele gegevens. (hoe ga je dat doen met cd-roms die al zijn uitgegeven???)
- Maak eventueel een cd-rom met een leuk menu'tje en een link naar je webapplicatie, voorzien van wachtwoord.
Pay peanuts get monkeys !
Pagina: 1