Toon posts:

[alg] Server Aplicatie maken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werk moet er een aplicatie gemaakt worden voor het intranet.
het programma moet de volgende eisen hebben

- Er moet een admin en client programma ontworpen worden
zodat er een aantal clients kunnen inloggen op het programma\systeem.

- De clients moeten dingen kunnen openen procedures in word of html formaat

- De wachtwoorden en inlognamen moeten in de admintool worden opgeslagen zodat later de wachtwoorden kunnen worden veranderd en nieuwe users kunnen worden toegevoegd

- De admin moet procedures kunnen toevoegen

Het OS waar op het gaat draaien is winwdows 2000 zowel voor de clients als admin

Maar hoe ga ik het voor elkaar krijgen dat als je als client inlogt dat je het programma die op de server draait op je scherm krijgt??

En als dit allemaal mogelijk is :) met welk programma kan ik dit gaan programmeren ik dacht eigenlijk zelf aan Visual Basic.
heb namelijk al wat kennis daarvan en het is makkelijk te leren.

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:19
ik hoop niet dat dit je hele Functionele Ontwerp is?

Zou je je vraag iets beter kunnen toelichten? Begrijp er tot nu toe weinig van... Tja, ik denk dat je dit wel met VB zou kunnen maken maargoed, als je niet weet waar je naar toe gaat, maakt het ook niet uit welke weg je neemt...

sowieso:
- ***** Lees dit! Over topictitels in P&W *****
- Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 27-10*

maargoed, dat wist je wel toch? :)

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 11:01:
[...]
Maar hoe ga ik het voor elkaar krijgen dat als je als client inlogt dat je het programma die op de server draait op je scherm krijgt??

En als dit allemaal mogelijk is :) met welk programma kan ik dit gaan programmeren ik dacht eigenlijk zelf aan Visual Basic.
heb namelijk al wat kennis daarvan en het is makkelijk te leren.
Je schrijft een client-kant, en een server-kant. De server applicatie draait op de server, en de client draait op de client (zowel voor gewone gebruikers als administrators), en die client communiceert met de server.

Of je hebt 1 database, en je stopt alle logica in de client-software, dan hoef je geen server-software te schrijven.. er zijn 1001 configuraties te bedenken..

Visual Basic kan goed.. als je daar al kennis van hebt, is dat een logische keuze. Maarruh, het wordt niet echt een bedrijfskritische applicatie? Zo te horen heb je niet zo heeeel veel programmeerervaring, is het niet te overwegen de applicatie te laten bouwen door externe professionals?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Erhm.. Zit je nu gewoon de filesharing functionaliteit van Windows 2000 te beschrijven en wat rechten zetten dmv NTFS op folders? :?

* gorgi_19 ziet nergens de noodzaak tot de ontwikkeling van een applicatie.

[ Voor 29% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 11:09 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 15:35

Wiebbe

<none />

volgens mij is wat hij aan het beschrijven is eigenlijk gewoon een citrix server?

hij zegt dat hij de programma's op de server, wil openen via het programma op de server?

kijk eens naar citrix, doet eigenlijk precies wat je wilt. (voor een prijs uiteraard)

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Topicstarter
axis schreef op 25 november 2003 @ 11:07:
[...]

Je schrijft een client-kant, en een server-kant. De server applicatie draait op de server, en de client draait op de client (zowel voor gewone gebruikers als administrators), en die client communiceert met de server.

Of je hebt 1 database, en je stopt alle logica in de client-software, dan hoef je geen server-software te schrijven.. er zijn 1001 configuraties te bedenken..

Visual Basic kan goed.. als je daar al kennis van hebt, is dat een logische keuze. Maarruh, het wordt niet echt een bedrijfskritische applicatie? Zo te horen heb je niet zo heeeel veel programmeerervaring, is het niet te overwegen de applicatie te laten bouwen door externe professionals?
maar als er bijvoorbeeld een nieuwe client moet worden toegevoegd dan moet ik dat wachtwoord toch ergens opslaan bijvoorbeeld een database of een tooltje waar je dat makkelijk kan invoeren. maar het mag dus niet zo zijn dat zeg maar de client users kan toevoegen. maar de admin moet dat recht dus wel hebben. dus dan is het toch makkelijk als ik ook een admin programma maak of niet soms? :?

Verwijderd

Topicstarter
Wiebbe schreef op 25 november 2003 @ 11:10:
volgens mij is wat hij aan het beschrijven is eigenlijk gewoon een citrix server?

hij zegt dat hij de programma's op de server, wil openen via het programma op de server?

kijk eens naar citrix, doet eigenlijk precies wat je wilt. (voor een prijs uiteraard)
ja klopt idd dat het in de buurt van Citrix komt _/-\o_ maar citrix is wel vrij prijzig.

Verwijderd

- De clients moeten dingen kunnen openen procedures in word of html formaat
als dat alles is wat er gedaan hoeft te worden dan hoef je daar toch helemaal geen applicatie voor te schrijven?

dan kun je beter zoals al gezegt is een bestand delen via het netwerk oid... ?

• axis
TS, misschien moet je nog eens uitleggen wat je requirements precies zijn, want zo te lezen snapt niemand (inclusief ik) wat je nou precies bedoelt..

wat bedoel je met 'procedures'?

Wat wil je nou precies? Er zijn mensen die bepaalde word documenten mogen openen, en anderen niet?!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 11:20:
[...]

ja klopt idd dat het in de buurt van Citrix komt _/-\o_ maar citrix is wel vrij prijzig.
Dus jij moet in je eentje iets maken wat in de buurt komt van een applicatie wat duizenden euro's kost en waar een heel team programmeurs jaren lang aan hebben gewerkt...... :|

succes......

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 11:28:
[...]

Dus jij moet in je eentje iets maken wat in de buurt komt van een applicatie wat duizenden euro's kost en waar een heel team programmeurs jaren lang aan hebben gewerkt...... :|

succes......
Tja, de uiteindelijke kostprijs van het zelfgebouwde brouwsel zal uiteindelijk toch hoger liggen dan de aankoopprijs van Citrix bv.
Toch vreemd dat er nog altijd mensen (managers, bedrijfsleiders) zijn die dat niet snappen.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19

gorgi_19

Toch vreemd dat er nog altijd mensen (managers, bedrijfsleiders) zijn die dat niet snappen
offtopic:
Evenals dat er goede en slechte ontwikkelaars zijn, zijn er ook goede en slechte managers / bedrijfsleiders :)

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 11:32 ]

• party42
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 11:28:
[...]
succes......
Dit zijn overigens de betere stageopdrachten... :)

Maar inderdaad, wat -PiZZaBoeR- zegt... Als je een Citrix-like systeem moet gaan nabouwen dan is de aanschaf waarschijnlijk goedkoper dan de ontwikkeltijd...

• gorgi_19

gorgi_19

party42 schreef op 25 november 2003 @ 11:32:
[...]

Dit zijn overigens de betere stageopdrachten... :)

Maar inderdaad, wat -PiZZaBoeR- zegt... Als je een Citrix-like systeem moet gaan nabouwen dan is de aanschaf waarschijnlijk goedkoper dan de ontwikkeltijd...
Ik ben eigenlijk ook nog steeds wel heel benieuwd naar de requirements, en waarom een share met het instellen van NTFS-rechten niet voldoet.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik zal het wat beter proberen te omschrijven :)

het zit als volgt: op het mijn werk werken ze met procedures dus hoe dingen gedaan moeten worden als er iets fout gaat. die procedure is dus eigenlijk nix meer dan een word of html document.

nu willen ze dus al die procedures in een programma gaan zetten.
dus als er iets mis gaat dat dan even snel opgezocht kan worden.

we hebben al een lokale intranet site met php enzo gemaakt met een upload pagina enzo maar dit werkt gewoon niet zoals we willen.

nu dachten ze dus we gaan het met een programma doen.
toen zat ik te denken waarom niet zelf ontwerpen. scheelt veel geld en ik leer er ook nog wat van ben namelijk stagair hier :) dus heb eigenlijk alle tijd.

dus het programma hoeft echt niet zo heel veel opties te hebben:

-admins moeten files kunnnen uploaden of kunnen toevoegen

-client moeten deze files weer kunnnen lezen

-admins moeten nieuwe client kunnen toevoegen en wachtwoorden kunnen veranderen.

als dit ooit zo ver kom dat dit allemaal zou gaan werken ben ik al blij! :D

• party42
ok, duidelijk!

maak dan gewoon een aantal php pagina's met inlog voor admin's en clients.

Admin's kunnen:
- raadplegen
- zoeken
- uploaden (docje als BLOG naar de database?)
- clients aanmaken

Clients kunnen:
- zoeken
- raadplegen (docje als BLOG uit de database terug?)

Dit alles kan gewoon via de webbrowser aangezien het toch een intranet is... Als je nou meteen had gezegd dat het zo makkelijk was... nu gaat de vergelijking met Citrix niet meer op... :)

Lijkt bijna op een simpel forumpje / weblog. Alleen wat uitbreiding wellicht mbt de upload funcionatiteit...

[ Voor 78% gewijzigd door party42 op 25-11-2003 11:43 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
't Scheelt veel geld ja.... In die zin dat het hen nog meer zal kosten:
- onderhoud
- code opkuisen, eventueel foutieve situaties
- etc....

Als je een dergelijk programma moet schrijven zonder dat je al de taal goed beheerst, (dus als je het project beschouwt om ff de taal te leren), dan loopt het geheid mis.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
party42 schreef op 25 november 2003 @ 11:39:
ok, duidelijk!

maak dan gewoon een aantal php pagina's met inlog voor admin's en clients.

Admin's kunnen:
- raadplegen
- zoeken
- uploaden (docje als BLOG naar de database?)
- clients aanmaken

Clients kunnen:
- zoeken
- raadplegen (docje als BLOG uit de database terug?)

Dit alles kan gewoon via de webbrowser aangezien het toch een intranet is... Als je nou meteen had gezegd dat het zo makkelijk was... nu gaat de vergelijking met Citrix niet meer op... :)

Lijkt bijna op een simpel forumpje / weblog. Alleen wat uitbreiding wellicht mbt de upload funcionatiteit...
ok zal het even vragen aan mijn collega waarom die PHP pagina niet doorgaat en waarom dan wel niet :) .

maar stel je voor dat ze gewoon een programma willen hebben is het dan mogelijk om het programma met vb te gaan schrijven??

• gorgi_19

gorgi_19

maar stel je voor dat ze gewoon een programma willen hebben is het dan mogelijk om het programma met vb te gaan schrijven??
Als je de kennis er voor hebt: ja. En dan bedoel ik niet alleen kennis van de syntax van VB.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 11:51 ]

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Waarom wil je die procedures in word documentjes hebben staan, als het toch alleen simpele tekst is kan je het volgensmij veel makkelijker rechtstreeks in een db opslaan. Geen gezeur met dat uploaden van bestanden, keep it simple.

Are you following me, Are you following me?

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Stewie!

Keen must die!

Dus webbased iets bouwen in HTML
OF bijvoorbeeld .NET Remoting (zeker een aanrader als je toch alles windows hebt)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Verwijderd

Waarom wil je die procedures in word documentjes hebben staan, als het toch alleen simpele tekst is kan je het volgensmij veel makkelijker rechtstreeks in een db opslaan. Geen gezeur met dat uploaden van bestanden, keep it simple.
idd gewoon een paar php pagina's bouwen en de procedures in een database opslaan. klinkt een stuk eenvoudiger/werkbaarder dan een client/server citrix achtige oplossing!
En volgens mij is er niets van wat je zojuist heb beschreven wat je niet in PHP/ASP/ASP.NET kunt maken!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:06

samo

yo/wassup

Dit zou je zelfs via standaard php oplossingen als XOOPS (www.xoops.org) doen, waar je het geen wat je wil als bijvoorbeeld nieuwsberichten kan uploaden. Scheelt een hoop werk!

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
ok net even gevraagd waarom geen php enzo ze willen allerlei functie maken zoals klant tevredenheid enzo vraag me niet waarom en hoe dat er uit komt te zien :P

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57

Robtimus

me Robtimus no like you

Klant tevredenheid is geen geldig user requirement, want niet meetbaar. Bovendien erg subjectief.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

ok net even gevraagd waarom geen php enzo ze willen allerlei functie maken zoals klant tevredenheid enzo vraag me niet waarom en hoe dat er uit komt te zien
wat ben je nu aan het doen dan?
als jij al niet weet wat de eisen zijn aan de applicatie, hoe moet het project dan ooit succesvol worden afgerond?
Ik zou eerst nog eens uitgebreid om de tafel gaan zitten en alle gewenste functionaliteiten op een rijtje zetten.

en klant tevredenheid is vrij subjectief, als zou je het met bijvoorbeeld een poll "meetbaar" kunnen maken.... maar hoe je dat nou makkelijker in een applicatie kan maken dan in een webtaal is voor mij een raadsel? :?

Kortom, back to the drawingboard! anders wordt het zowiezo een puinhoop!

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 12:34:
ok net even gevraagd waarom geen php enzo ze willen allerlei functie maken zoals klant tevredenheid enzo vraag me niet waarom en hoe dat er uit komt te zien :P
Ik zou de opdracht teruggeven en eerst aan ze vragen wat de requirements zijn, wat het moet kunnen, wat de exacte eisen zijn, vastleggen in een document en dat terug vragen. Ik kan je anders op voorhand al garanderen dat je project finaal de soep gaat inlopen.

Willen ze later andere of extra eisen, dan kan dat, maar gaat het meer tijd kosten, of de kwaliteit van de applicatie gaat omlaag, of ze zetten er een extra ontwikkelaar dan bij (afweging: tijd-geld-kwaliteit)

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 12:47 ]

• party42
I certainly agree!

probeer eerst eens met een geldig en werkbaar FO op de proppen te komen....

Als je niet waar je heen moet, maakt het ook niet uit welke weg je neemt...

• gorgi_19

gorgi_19

en klant tevredenheid is vrij subjectief, als zou je het met bijvoorbeeld een poll "meetbaar" kunnen maken.... maar hoe je dat nou makkelijker in een applicatie kan maken dan in een webtaal is voor mij een raadsel?
Sterker nog, dit is imho nog te subjectief en afhankelijk van de verwachtingen die je creeert bij een afnemer.

Verwijderd

Als je niet waar je heen moet, maakt het ook niet uit welke weg je neemt...
hehehe die moet ik onthouden! :)
Sterker nog, dit is imho nog te subjectief en afhankelijk van de verwachtingen die je creeert bij een afnemer.
idd, voor je aan zoiets begint moet je goed bij jezelf te raden gaan wat de gevolgen kunnen zijn!

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 13:06:
[...]

hehehe die moet ik onthouden! :)
offtopic:
En als je nog een originele bron wil hebben: Alice in Wonderland, als ze aan die gekke kat vraagt welke kant ze op moet. :+

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 25-11-2003 13:09 ]

Verwijderd

offtopic:
"'Cheshire Puss...Would you tell me, please, which way I ought to go from here?'
"'That depends a good deal on where you want to get to,' said the Cat.
"'I don't much care where-' said Alice.
"'Then it doesn't matter which way you go,' said the Cat.
"'-So long as I get somewhere,' Alice added as an explanation.
"'Oh, you're sure to do that,' said the Cat, 'if you only walk long enough.'"

Geniaal ik moet weer even in mijn klassiekers duiken! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 13:38 ]

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Je zoekt eigenlijk een document beheerssysteem dat versies kan ondersteunen en waar je een eigen user base hebt (waarom is mij een raadsel, gebruik active directory voor de gebruikers in te bewaren, maar ieder zijn keuze)

Ik zou eens gaan kijken op www.freshmeat.net

Because Great minds Think alike

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06
Misschien een vreemde eend, maar kijk eens naar Wiki. Dat is een self-organizing website content management systeem waarbij users gezamelijk een website kunnen bouwen, inrichten en vullen.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

DaCoTa schreef op 25 november 2003 @ 14:58:
Misschien een vreemde eend, maar kijk eens naar Wiki. Dat is een self-organizing website content management systeem waarbij users gezamelijk een website kunnen bouwen, inrichten en vullen.
Dat lijkt mij een hele zinnige suggestie. Er zijn stapels implementaties van Wikis die behoorlijk goed werken en de mogelijkheid bieden om bestanden te attachen aan topics, restricties te zetten op wie wat waar mag en ook nog eens zoekfunctionaliteit bieden.

Zelf gebruik ik VeryQuickWiki, een J2EE implementatie van een Wiki die bijzonder simpel op te zetten is: drop de VQWiki.war file in de deployment directory van je favvoriete applicatie server en het ding draait, met alles wat de TS zou willen doen.

Mijn motto: niet zelf maken wat al goed gemaakt is. Boivendien is dit produkt ook nog eens helemaal GRATIS. gebruik dan ook nog een open source applicatie server als JBoss en je hebt voor EUR 0,00 een systeem dat heel veel functionaliteit biedt.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• axis
Op je office CD staat 'Sharepoint Team Services', of als je een Windows Server 2003 hebt heet ie 'Sharepoint Services v2.0', Die kun je gratis downloaden.

Doet precies wat je wil.. Kun je users aanmaken en verwijderen, alles wordt in een database opgeslagen, en je kunt meteen alle documenten doorzoeken met 1 druk op de knop.. need i say more?

http://www.microsoft.com/...s/sharepoint/default.mspx

de download is nu even van de site gehaald, maar als je zoekt op STSV2.EXE kom je er ook wel.

edit: je kan gebruik maken van de bekende windows users uit je domein, je kan jezelf ook subscriben dat je een mailtje krijgt als er iets wijzigt, etc, etc..

[ Voor 16% gewijzigd door axis op 26-11-2003 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok allemaal hartstikke bedankt zal gaan vragen welke eisen het pakket moet hebben! en daarna gaan kijken wat makkelijkste oplossing is!
Pagina: 1