Toon posts:

Missing operating system

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een groot probleem. Ik heb voor een kennis zijn computer geprobeerd een beetje op te schonen. Ik heb zijn Win2000 partitie verwijderd en heb die ruimte geprobeerd bij zijn WinXP partitie te trekken.
(Hij had 2 partities, 1 Win200 die hidden was en al een hele tijd niet meer gebruikt werd, en 1 WinXp partitie waar alles opstaat).

Met PM heb ik die Win2000 partitie verwijderd en de computer opnieuw opgestart. Dit ging allemaal goed!

Tijdens het resizen, met PM, van de WinXP partitie trad er een fout op, ik weet helaas niet welke :( Na het op nieuw opstart kreeg ik een error missing operating system.

Ik heb met PM gekeken voor fout en zag dat ik een error 1516: Partition improperly dismounted, kreeg.

Dit probleem heb ik opgelost door op te starten in de Recovery console van XP en daar een chkdsk /p te doen.
De error 1516 is nu opgelost, maar krijg nu een foutmelding: missing operating system.

Ik heb gekeken met PM en die WINXP partitie staat op Active.

Heeft er iemand nog een suggestie?
Zou het helpen als ik een " fdisk /mbr " zou doen?

Alvast bedankt voor het mee denken,
Maarten

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:47
Had/heb je ook een Boot.ini ?

Misschien verwijst die naar de verkeerde partitie of disk als je Winxp op wilt starten..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog niet in gekeken, maar verwacht daar eigenlijk ook geen schokkende dingen. Ik zal er voor de zekerheid wel ff in kijken, misschien dat er inderdaad iets vreemds in staat...

Overigens is de WinXP partite NTFS.

Ik heb op http://www.ntfs.com/downloads/NtfsFloppySetup.exe inmiddels een bootdisk download. Misschien dat ik zo in ieder geval wel de data veilig kan stellen, voor het geval dat.....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 10:24 ]

Verwijderd

Om onder XP de boot record te herstellen moet je booten vanaf de setup cd en de recovery console starten. Daarna fixboot en fixmbr draaien.

Zie de volgende MS product documents voor meer info:

http://www.microsoft.com/...c/en/bootcons_fixboot.asp

http://www.microsoft.com/...oc/en/bootcons_fixmbr.asp

Veel succes

Verwijderd

In zulke gevallen, probeer ik eerst altijd een fdisk /mbr. Ik heb me al een aantal keren suf lopen piekeren over zulke problemen, terwijl dit best vaak het probleem oplost.

• NL1PSR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 10:28:
In zulke gevallen, probeer ik eerst altijd een fdisk /mbr. Ik heb me al een aantal keren suf lopen piekeren over zulke problemen, terwijl dit best vaak het probleem oplost.
Je hebt het volgende probleem. De boot.ini klopt inderdaad niet meer.
Hij gaat namelijk zoeken naar de 2e partitie. Dit kun je veranderen door de pc te starten met een erd diskette. Als je deze niet hebt aangemaakt dan kun je doormiddel van Knoppix linux (bootable linux cd) heel makkelijk het bestand aanpassen. Tevens kan het ook in het recovery console. Alleen is dat vaak wat onduidelijk

Weet je nog die keer samen in de trein. Ik stak me kont uit het raam en jij je hoofd. En iedereen dacht dat we een tweeling waren.

Verwijderd

Topicstarter
THX, het is uiteindelijk gelukt!

Ik heb eerst geprobeerd om op te starten in de Recovery Console en dan FIXBOOT te doen. Dit werkte niet. Wederom geboot in de RC en toen FIXMBR gedaan. Dit was de oplossing voor mijn probleem en nu werkt het allemaal weer :D

Gr,
Maarten

Verwijderd

NL1PSR schreef op 25 november 2003 @ 10:39:
[...]

Je hebt het volgende probleem. De boot.ini klopt inderdaad niet meer.
Hij gaat namelijk zoeken naar de 2e partitie. Dit kun je veranderen door de pc te starten met een erd diskette. Als je deze niet hebt aangemaakt dan kun je doormiddel van Knoppix linux (bootable linux cd) heel makkelijk het bestand aanpassen. Tevens kan het ook in het recovery console. Alleen is dat vaak wat onduidelijk
De Win2k partitie was verborgen. Als die al verborgen was bij de installatie van XP, dan ziet de XP-installatie zichzelf gewoon als de eerste en enige partitie. Vandaar dat een originele MBR terugplaatsen weleens wil helpen.

Hetzelfde probleem kun je tegenkomen, als je een image van een 2k of XP installatie op een ander type harde schijf terugplaatst.
Pagina: 1