Toon posts:

/dev/null file system read only .. overnieuw install?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren pureftpd geinstalleerd en zonder na te denken dit ingevoerd als Group:

groupadd ftpgroup
useradd -g ftpgroup -d /dev/null -s /etc ftpuser

.. vandaag moest ik een keertje rebooten van samba en toen kreeg ik echt bij alle runlevels allerlei gezeik van dat /dev/null errors en filesystem readonly..

Ik kan ook niet meer inloggen want tty is ook read only :(

Moetik nu overnieuw beginne? ik denk het haast wel maar toch even voor de zekerheid vragen..
ik had hierover nog een andere draadje gevonden maar dat was net ff iets anders :/

Verwijderd

inloggen met init=/bin/sh; Dan doe je het volgende:
code:
1
2
3
4
mount -o remount,rw /
mknod -m 666 /dev/null c 1 3
sync
mount -o remount,ro /

en je drukt op het resetknopje.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 10:16:
inloggen met init=/bin/sh; Dan doe je het volgende:
code:
1
2
3
4
mount -o remount,rw /
mknod -m 666 /dev/null c 1 3
sync
mount -o remount,ro /

en je drukt op het resetknopje.
ok dat ga ik nu effe proberen.. hoop dat t lukt :-)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het invoer krijg ik :

FATAL: cannot change permissions of TTY: Read Only File system..

dus kan niet eens inloggen :(

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Boot van linuxcd/bootflop....mount je filesystem van je harddisk...chrooten + environment variabelen inladen...maak de wijzigingen...tjakka!

Je zou ook nog booten in single-usermode kunnen proberen

Verwijderd

Topicstarter
MissingDog schreef op 25 november 2003 @ 10:51:
Boot van linuxcd/bootflop....mount je filesystem van je harddisk...chrooten + environment variabelen inladen...maak de wijzigingen...tjakka!

Je zou ook nog booten in single-usermode kunnen proberen
zo ervaren ben ik nou ook weer niet met linux :-).. half jaartje ofzo.. mounten zou me wel lukken maar chrooten en variabelen inladen nee.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 10:53:
[...]

zo ervaren ben ik nou ook weer niet met linux :-).. half jaartje ofzo.. mounten zou me wel lukken maar chrooten en variabelen inladen nee.
T is vrij eenvoudig hoor, je boot een werkende linux (knoppix, installatiecd, enz), mount je schijf (onder /mnt bijvoorbeeld), en chroot dan naar je schijf met chroot /mnt. Dan kun je kijken wat het probleem eigenlijk is. Log files enzo lezen.

Waarschijnlijk is chrooten niet eens nodig trouwens, met alleen mounten moet je ook al een heel end komen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Je hebt een script dat heet MAKEDEV dat maakt de meest voorkomende devices voor je aan. Je boot vanaf een knoppix cd of zo. Vervolgens mount je je kapotte linux partitie ergens en dan chroot je daar naar toe, en dat doe je zo:
chroot /mnt/mount_point
Bijv:
chroot /mnt/allesiskapot
Vervolgens draai je MAKEDEV vanuit je dev directory. Je hebt kans dat je bepaalde devices (alsa, nvidia bijvoorbeeld) handmatig moet aanmaken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 15:56:
Je hebt een script dat heet MAKEDEV dat maakt de meest voorkomende devices voor je aan. Je boot vanaf een knoppix cd of zo. Vervolgens mount je je kapotte linux partitie ergens en dan chroot je daar naar toe, en dat doe je zo:
chroot /mnt/mount_point
Bijv:
chroot /mnt/allesiskapot
Vervolgens draai je MAKEDEV vanuit je dev directory. Je hebt kans dat je bepaalde devices (alsa, nvidia bijvoorbeeld) handmatig moet aanmaken
draaide wel weer een beetje maar uit voorzorgmaatregelen toch maar reinstall gedaan :( gelukkig wel door deze manier mijn configs op weten te slaan

Verwijderd

Ik heb ook wel eens (per ongeluk) devices verwijderd. Nooit zo'n groot probleem gehad dat ik moest reinstallen. Meestal kun je devices gewoon weer opnieuw aanmaken!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dit heeft toch niets met devices te maken die niet bestaan? Maar met een readonly fs (getuige de foutmelding.) Dan is dus je root of je /dev verkeerd gemount.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 10:02:
.. vandaag moest ik een keertje rebooten van samba [..]
Even afgezien van de rest van het probleem, hoef je in Linux vrijwel nooit te rebooten en al wel zeker niet voor of van Samba. Gewoon samba opnieuw opstarten volstaat echt prima.

Het is Windows niet, dus je kunt ook afleren dat je bij elke verandering dient te rebooten (aangezien dit overigens zelfs in Windows al niet meer zo is sinds een jaar of 2). In Linux lost rebooten zelden een probleem op.

Dan wat betreft het probleem: als je niet meer 'gewoon' in het systeem komt, kun je booten met een rescue CD of Knoppix ofzo. Dan die HD mounten en het /dev/null-device opnieuw aanmaken zoals hierboven al beschreven.
Pagina: 1