Toon posts:

Sendmail + 2.5 uur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Zeg maar gerust dat Sendmail nieuw is voor mij maar ik ben bezig met een inhaalslag kwa kennis. Echter ik blijf op dit moment zitten met 1 probleem.

Ik heb de sendmail 8.12.10 draaien op een Suse Linux machine voor het aanpakken en doorgeven van onze email. Dus simpel email aanpakken van het Internet en door geven aan onze interne mail server. Om de config te testen heb kan ik een telnet doen naar het externe IP van de server en een mail in de queue plaatsen. Echter deze word niet meteen verstuurd naar onze mail server maar pas na 2.5 uur. Het enige wat ik kan vinden die overeenkomt met deze tijd is de retry interval van 9000 seconden.

Mijn vraag is dus nu, waarom word de email niet meteen verstuurd? Hoe kan ik het een en ander controleren?

Een duwtje in de goede richting zou lekker zijn!!! ;-)

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:09
Als je nou de retry interval op 60 seconds zet? Mischien gaat het afleveren nooit in een keer goed...

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Topicstarter
grmbl, das een idee... Ik heb echt meer koffie nodig want dit had ik zelf wel kunnen bedenken.

Maar het bezorgen zou gewoon goed moeten gaan. Server is aanwezig en het is een normale LAN verbinding tussen deze twee hosts. Maar goed.

thx

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 10:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Misschien dat een mail te lang in de queue blijft staan! Wat zijn de parameters waarmee je opstart iets van sendmail -bdq etc.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Ik start sendmail op door de volgende regel
sendmail -bd -q1h

Ik heb de retry interval op 60 gezet en sendmail opnieuw opgestart. 11:57 een mail in de queue gezet en die is op 12:52 in mijn mailbox gekomen.

Weird man...

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

kan je een stuk log laten zien waarschijnlijk /var/log/maillog of /var/log/mail.log ofzo met een zo'n stuk waarin het fout gaat?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk krijg ik in de mailbox van root op de server zelf een email met de volgende foutmelding

The original message was received at Tue, 25 Nov 2003 14:45:47 +0100
from [EXTERNAL-IP]
with id hAPDjJi9012835

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
MY-EMAIL-ADDRESS@THE-COMPANY.COM
(reason: 501 5.5.4 Invalid Address)

----- Transcript of session follows -----
554 5.0.0 Service unavailable

Mijn email adres klopt natuurlijk wel...

in relay-domains staat mijn interne domain vermeld
in mailertable staat mijn interne domain met smtp:[ip.ip.ip.ip]

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 14:56 ]

• devzero642
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het lijkt erop alsof hij een dns lookup doet naar je interne server (wat niet mag). Staat je DS goed in je sendmail.cf ("smart" relay host)?

Verwijderd

Topicstarter
Hier is een stukje van het log file mail

Nov 25 14:45:54 [12835]: hAPDjJi9012835: from=user@linux.com, size=11, class=0, nrcpts=1, msgid=<200311251345.hAPDjJi9012835@.mijndomain.com>, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=[publiek-ip]

Nov 25 14:45:54 [12837]: hAPDjJi9012835: to=mijn-email@mijndomain.com, delay=00:00:07, xdelay=00:00:00, mailer=smtp, pri=30071, relay=[ip-van-smart-host], dsn=5.0.0, stat=Service unavailable

Nov 25 14:45:54 [12837]: hAPDjJi9012835: hAPDjsi9012837: DSN: Service unavailable

Nov 25 14:46:54 [12837]: hAPDjsi9012837: to=user@linux.com, delay=00:01:00, xdelay=00:01:00, mailer=esmtp, pri=31388, relay=linux.com. [66.35.250.170], dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection timed out with linux.com.

Nov 25 14:46:54 [12837]: hAPDjJi9012835: hAPDjsiA012837: postmaster notify: Service unavailable

Nov 25 14:46:54 [12837]: hAPDjsiA012837: to=root, delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=local, pri=30000, dsn=2.0.0, stat=Sent

Nov 25 15:02:43 [12978]: hAPDjsi9012837: to=user@linux.com, delay=00:16:49, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=31448, relay=linux.com., dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection timed out with linux.com.

user@linux.com is een adres wat ik even gebruik om zogenaamd vanaf te sturen
mijn-email@mijndomain.com is gewoon mijn email adres
mijndomain.com is mijn email domain
ip-van-smart-host is mijn email server aan de binnenkant...

ik hoop dat het helpt

Verwijderd

Topicstarter
devzero schreef op 25 november 2003 @ 15:21:
Het lijkt erop alsof hij een dns lookup doet naar je interne server (wat niet mag). Staat je DS goed in je sendmail.cf ("smart" relay host)?
Dit is
# "Smart" relay host
DS[ip.ip.ip.ip]

Verwijderd

Topicstarter
Nov 25 14:45:54 [12837]: hAPDjJi9012835: to=mijn-email@mijndomain.com, delay=00:00:07, xdelay=00:00:00, mailer=smtp, pri=30071, relay=[ip-van-smart-host], dsn=5.0.0, stat=Service unavailable

Staat hier nu dat de SMTP Service van de host waar hij probeert naar toe te connecten dat die niet available is?

Ik kan vanaf de linux host een smtp verbinding opzetten met de mail server aan de binnenkant. telnet naar poort 25 en kan zelfs email maken dan.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05

Whizzer

Flappie!

Nadat de mail is "blijven hangen" door die service unavailable, doe dan eens een 'sendmail -q -v'

Hij probeert dan zijn queue te legen (-q) in verbose (-v) mode... Als het dan weer misgaat, krijg je wat meer info...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 15:42:
ip-van-smart-host is mijn email server aan de binnenkant...
Dit moet de email server zijn van je provider en niet die van jezelf. In het O'reilly boek staat dit: "Some sites can deliver mail to the local network but cannot look up hosts on the internet. .... such sites need to forward all nonlocal mail ... to a smart (or well-connected) host."

Maar waarom niet mail direct van jouw host naar de mailhost van het doel-domain sturen? Doe ik hier ook en dat werkt perfect.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom niet mail direct van jouw host naar de mailhost van het doel-domain sturen? Doe ik hier ook en dat werkt perfect.
Dit is ook de bedoeling. De sendmail machine moet mail ontvangen van het internet en doorgeven aan de interne mailserver. En als we van binnen naar buiten emailen dan moet de mailserver het afgeven op de sendmail doos, die het dan aflevert op het doeldomain.

Om dit mogelijk te maken heb ik het volgende aangepast.
etc/mail/relay-domains (hier heb ik mijn email domain in opgenomen)

etc/mail/access (hierin staan de IP adressen van de systemen die via deze server mogen relayen - na het wijzigen heb ik makemap gedaan)

etc/mail/mailertable (hierin staat de naam van mijn email domain en de plaats waar die te vinden is namelijk blabla.com smtp:[00.00.00.00]. ook deze heb ik gemakemapped)

etc/sendmail.cf (hierin heb ik Dj.blabla.com opgenomen en DS[00.00.00.00]

• devzero642
  • Niet online
Nou vraag ik me 1 ding eigenlijk af: wat wil je precies. 1) Mail van "buiten" moet via je relay naar je interne mailhost. 2) Mail van "binnen" gaat via je interne mailhost naar buiten.

Moet die relay er inzitten, dat geeft nl een hoop gezeik. De interne mailserver moet beschikking hebben over een goed geconfigureerde nameserver anders zal hij mail van je relay weigeren.

Ook naar buiten zal niet zo makkelijk zijn, dit kan niet via je relay want die zal het terugbouncen (naar de smarthost en dat is de interne mailserver) en dus zal je mailserver de mail zelf naar buiten moeten sturen (of je dat via je isp doet of zelf, mijn voorkeur gaat uit naar zelf). Je gebruikt de relay dus alleen voor inkomende mail.

Naar aanleiding van je logfile: wat zegt de interne mailserver. Die service unavailable kan komen omdat de interne mailserver je mail van de relay weigert.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

1. De bedoeling is dat alle email voor @mijndomain.com binnen komt op de sendmail server. Die moet het dan doorsturen naar mijn interne mail server.

Dit gaat nu goed. De smart host weg gehaald. En de naam van sendmail aangepast zodat die zich niet meer .mijndomain.com idetificeerd maar met hostname.mijndomain.com. De ontvangende server aan de binnenkant die accepteerde de .mijndomain.com niet. Ik kan nu vanaf het internet een telnet opzetten naar poort 25 en met de hand een email sturen naar een intern email adres. Deze word meteen bezorgd.

2. Verder is het de bedoeling dat emails die van binnen worden verstuurd via de mail server naar de sendmail doos gestuurd worden om door de sendmail doos direkt te worden afgeleverd bij de ontvangende server. Dit werkt nog niet.

LOG FILE
Op dit moment komt de email direkt terug en in de log file staat:
12:30:03 [16126]: hAQBTSVs016126: from=user@mijndomain.com, size=34, class=0, nrcpts=1, msgid=<200311261129.hAQBTSVs016126@mail.mijndomain.com>, proto=SMTP, daemon=MTA, relay=.local [EXTERNAL.IP]
12:30:03 [16126]: hAQBTSVs016126: to=user@external-domain.nl, delay=00:00:11, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=30034, relay=external-domain.nl, dsn=5.1.2, stat=Host unknown (Name server: external-domain.nl: no data known)
12:30:03 [16126]: hAQBTSVs016126: hAQBTSVt016126: DSN: Host unknown (Name server: external-domain.nl: no data known)
END OF LOG FILE

Het probleem lijkt me het vinden van de server die de email aan moet nemen aan de ontvangende kant.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, het probleem word anders.

Ondertussen kan ik vanuit mijn eigen organisatie emailen naar het internet via de sendmail server. Op dit moment heb ik binnen mijn email organisatie voor 2 email domainen aangegeven dat de email niet via onze normale server naar buiten moet maar via de nieuwe sendmail server.

Voor domain A, die van een internet server provider, kan ik email versturen en die komt goed aan.

Voor domain B, die van mij thuis, kan ik geen email versturen. Krijg een NDR terug met de melding dat het adres niet bestaat. Das onzin want er is wel degelijk een MX record voor mijn domain.

De log files zegt het volgende!!!

Nov 26 17:17:10 linux sendmail[17005]: hAQGHAVs017005: from=<mijn-email-adres>, size=2280, class=0, nrcpts=1, msgid=<022DE3728F924649909E989B955E68F888B301@servername.email-domain.com>, proto=ESMTP, daemon=MTA, relay=[internal-ip]
Nov 26 17:17:10 linux sendmail[17005]: hAQGHAVs017005: to=<externe-recipient>, delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=32280, relay=recipient-domain.com, dsn=5.1.2, stat=Host unknown (Name server: recipient-domain.com: no data known)
Nov 26 17:17:10 linux sendmail[17005]: hAQGHAVs017005: hAQGHAVt017005: DSN: Host unknown (Name server: recipient-domain.com: no data known)

Kan iemand mij een uitleggen wat dit inhoud en waar ik de oplossing moet gaan zoeken? Bij de email die goed gaat staat niet dns=5.1.2 maar dsn=2.0.0.

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Error 5.1.2 heeft met relaying te maken! http://lists.insecure.org/lists/vuln-dev/2003/Sep/0008.html misschien kan je hier iets mee

Verwijderd

Topicstarter
En hier raak ik het spoor bijster. Vooral omdat mijn eigen domain te emailen is vanaf MSN of andere locaties op het internet. Dat doet mij vermoeden dat er iets in de config op de sendmail server staat.

Als ik mijn eigen domain thuis opneem in de mailertable inc mijn ip en die opnieuw maak dan kan de sendmail server ineens wel de email afleveren.

Het lijkt erop dat er bepaalde domainen niet gevonden kunnen worden. Echter ik kan ze wel pingen op naam en dus resolven. :|

• devzero642
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 17:21:

Voor domain B, die van mij thuis, kan ik geen email versturen. Krijg een NDR terug met de melding dat het adres niet bestaat. Das onzin want er is wel degelijk een MX record voor mijn domain.

Nov 26 17:17:10 linux sendmail[17005]: hAQGHAVs017005: to=<externe-recipient>, delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=esmtp, pri=32280, relay=recipient-domain.com, dsn=5.1.2, stat=Host unknown (Name server: recipient-domain.com: no data known)
Weet je heeeel erg zeker dat dat MX record goed staat? Als je draait
1) host -t mx recipient-domain.com, krijg je dan de goede mail-server. Als het goed is, krijg je recipient-domain.com
2) host recipient-domain.com, krijg je dan een ip nr?

Weet recipient-domain.com dat hij mail voor zichzelf moet aannemen?

5.1.2 is een fout bij het parsen van het address, bekijk je sendmail.cf maar.
code:
1
R$* < @ . $* > $*       $#error $@ 5.1.2 $: "553 Invalid host name"
en nog 2 waar ik ook weinig soeps van kan maken aangezien sinterklaas vorig jaar het "bat book" niet wou geven :'(

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, devzero... Ik denk ook dat het probleem is het vinden van de server die de email moet ontvangen. Echter, als ik de emails laat versturen via onze huidige server, Microsoft OS dus valt weinig te vergelijken, dan kan de email wel gewoon bezorgd worden.

Het verschil met de Microsoft server is dat die server ook DNS draait en zichzelf queried. Als die het zelf niet weet gebruikt die een forwarder.

De sendmail doos heeft geen eigen DNS maar heeft het IP adres van de DNS servers die weer als forwarder word gebruikt voor die Microsoft machine. Kan dit een verschil zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 10:41 ]

• devzero642
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 09:40:
Het verschil met de Microsoft server is dat die server ook DNS draait en zichzelf queried. Als die het zelf niet weet gebruikt die een forwarder.

De sendmail doos heeft geen eigen DNS maar heeft het IP adres van de DNS servers die weer als forwarder word gebruikt voor die Microsoft machine. Kan dit een verschil zijn...
Dus de grote vraag: wat weet microsoft wel wat sendmail niet weet :) Wat voor zones ed "beheert" die microsoft server?

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets...;)

Waar ik het nu in zoek is dat mijn Microsoft oplossing niet zo moeilijk doet over het antwoord wat die krijgt als die een ontvangende server zoekt.

Sendmail is daar zo te zien wat moeilijker in. Maar kun je sendmail configureren in een dusdanige vorm dat die met minder genoegen neemt?

Verwijderd

recipient-domain.com
Heb je dat zelf aangepast (ivm privacy ofzow) of is dit wat er werkelijk in de logs staat? Zo'n naampje lijkt me iets wat vast wel zoiets dat als voorbeeld in de default configuration files ergens voorkomt...Het is alweer een tijdje geleden dat ik met Sendmail heb gewerkt. Ik vraag me af of je niet beter (nee geen troll) beter op Postfix kunt overstappen, Sendmail kan snel gecompliceerd raken, en als je er nu al weinig mee overweg kunt - loop je ook het riscio dat dadelijk door een foutje je bak openstaat voor relay of foutieve mail routering...Ik snap je probleem nog niet zo goed, maar kun je vanaf de Sendmail host, via telnet naar port 25 wel zelf een verbinding met die externe MX-host contact leggen? Of krijg je dan ook weer een 'connection-timed out' zoals in het begin? Dat duidt er op dat het misschien een firewall probleem is. Maar zover het nu is, lijkt het er op dat er ergens in je configuratie files nog een standaard naampje voor komt (recipient-domain.com),
misschien heb je die als smarthost nog staan? Grep eens op die naam in je sendmail configs..?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 17:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Ik gebruikte als DNS servers op de sendmail server drie IP adressen van XS4ALL. Onze internet verbinding is van MCI dus leek het me beter om DNS servers te gebruiken van onze provider. Uiteindelijk de IP's adressen van de provider als DNS ingevuld en nu kan ik naar elke domain sturen op het internet zonder problemen. Vreemd is wel dat een paar domainen wel lukken en een paar domainen niet lukken met XS4ALL als DNS server.

Anyway, recipient-domain.com is iets wat ik voor privacy en spam doeleinden heb neergezet.

Om eerlijk te zijn ben ik niet bekend met Linux of sendmail maar kan het wel leren. Op dit moment zijn we bezig met sendmail omdat dit mee kwam met de installatie van Suse. Wel zo makkelijk.

Thanks for the help

• devzero642
  • Niet online
Gefeliciteerd. Maar als je toch tijd over hebt, ik heb ook wel een aantal goede dingen over postfix gehoord, maar ken het zelf ook niet. Kan niet slecht zijn want het is van Wietze Venema (tcp-wrappers, satan).

Verwijderd

Ik gebruik al jaren postfix (met virtual users via mysql), en ik ben er beter tevreden over dan over Sendmail.. Het is waar, sendmail is misschien wel krachtiger, maar tegen de gebruiksvriendelijkheid van postfix (mbt configgen etc) kan Sendmail niet op :Y)
Pagina: 1