Speakerzuilen: kopen of zelfbouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 21:27

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ik ben op zoek naar speakerzuilen voor mijn Tannoy MX-1

Ik vind alleen bij Hermeselectronics een aantal zuilen, zijn er nog andere onlinezaken die zuilen verkopen of kan ik beter zelf met hout een zuil maken?

Als ik zelf zou maken hoe groot moet de plaat worden waar de speaker op moet staan?
Gelijke grootte als de speaker of liever een slag groter?

elke tip is welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door Magic666 op 25-11-2003 09:44 ]

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Euh het is mij onduidelijk wat je precies bedoeld, maar ik begrijp uit de tekst dat je speaker STANDS zoekt?

(dus op je tannoy's op te zetten?)

Ik heb gekozen voor zelfbouw, ik heb nu perfecte loodzware stands voor mijn B&W 805's. De plaat waar de speakers op staan heb ik exact dezelfde vorm gegevens als de luidsprekers, voor een mooi resultaat.

(Een zuil is in principe een vloerstaande luidspreker, als je die wil bouwen kun je het beste even je vraag duidelijker maken, en de search raadplegen.)

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad stands om die boxen erop te zetten.

gezocht op speakerzuil en luidsprekerzuil maar niks kunnen vinden, is even zoeken op stands.

Van wat soort hout (of metaal?) heb jij je stands gemaakt?

edit: Op stands vindt ie idd een heleboel topics! |:( van mijn kant!

[ Voor 15% gewijzigd door Magic666 op 25-11-2003 10:26 ]

• FFF

FFF

Ik heb ze gemaakt van MDF (40mm onder 30mm boven ofzo) lekker stevig.

Heb ze op 3 palen staan, en dat zijn gewoon dikke stalen steiger pijpen, wegen zwaar en na ze gespoten te hebben zien ze er nog heel mooi uit ook. (diameter 4.9 cm ofzo) Hoofte +/- 60 cm dat zou ik ook voor jouw speakers aan houden. Eventueel 65.

Ik heb ze gevuld met zilverzand, en nu wegen ze dus helemaal zwaar en beter voor de demping. Verder heb ik ze op spikes staan, en dan op een tegel.
(die dingen gaan echt beestachtig hard dus wil ze zoveel mogelijk ontkoppelen.)

Kan wel ff kijken of ik een piccie kan uppen.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Als je wat pics zou willen uppen heel graag!

Heb nu gehoord van tannoy welke stands voor de MX-1 geschikt zijn maar die zijn nog redelijk prijzig!

En zelfbouw is natuurlijk wel leuk en niet echt moeilijk.

Als de speakers op oorhoogte moeten is 60 cm wel erg laag..... ik zou voor de 70 of zelfs 1 meter moeten. (onze bank zit redelijk hoog ja ;))

• FFF

FFF

Ik zal even kijken of ik het in de loop van de dag bij iemand kan hosten, je kan ook even mailen naar fff@home.nl dan mail ik ze door.

• FFF

FFF

Zo dit is mijn setje, heb je wat duidelijkere foto's gemaild, als ze niet aangekomen zijn laat het maar even weten, want m'n outlook doet vreemd.

Afbeeldingslocatie: http://www.wimpie.net/images/set_deamon.jpg

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Mooie speakers! En een Bryston bak (4B?) Nette stands ook, maar heb je de originele (hoe duur ze ook zijn) wel overwogen? Die vind ik persoonlijk wel mooier, want je speakers zitten erop geschroefd (zit een schroefgat in). Heb je deze vastzitten? Lijkt me wel toch?

En probeer (als het kan) je Speakers eens aan 1 kant van je TV te zetten. Ik vind zelf een TV nogal reflecteren als ie in het midden staat. Dat deed ie vanmiddag wel in ieder geval!

Verder een mooie set, complementen :) .

Ik ga trouwens zelf ook een set stands maken (voor oude spekaers, voor m'n Sigs koop ik ze). Wel wat simepelr dan die van jou, met 20mm MDF ook, vulbaar met zilverzand.

Voor de TS: Het is het mooist om ze gelijke grote te maken. Kleiner is netter dan groter, wil je het toch af laten wijken. Maar in principe zou ik het lekker zelf maken, een goede stand kost net zo veel als je speaker. Scheve verhouding dus.

[ Voor 30% gewijzigd door Boekster op 25-11-2003 16:25 ]

Music Addicted

• FFF

FFF

hey, het is een 3B nrb bakkie van bryston, echt heel erg veel vermogen en controle voor deze speakers (wat gaat dit hard :P)

Dat op de stands schroeven lijkt me absoluut overbodig, tevens omdat die B&W's al behoorlijk wat wegen, ze staan zo plat op de stands maar dat gaat (tegen mijn eigen verwachting in) prima, eventueel heb ik rubberen dempertjes die standaard door B&W erbij geleverd worden.

De orginele stands heb ik niet echt overwogen, door de hoge prijs (dan had ik nog eerder de 805sig's gekocht met aardappelkistjes-bij wijze van spreken-)
Ook las ik in recenties dat die stands eigenlijk niet zo heel goed waren, en dat ze beneden de maat zitten van wat je voor een 805 het beste kan pakken.

Belangrijkste vond ik de ontkoppeling met de vloer, omdat we allemaal houte vloeren hebben (dit is om m'n slaapkamer), en de buren graag hun Tv horen.

De Tv, ik vond het belangrijk dat het geluid vanuit de TV komt, heb eerst home theatre overwogen, maar dit klinkt al toppie. Daar komt bij dat ik er van uit ga dat deze tv vrij spoeding plaats gaat maken voor wat anders, liefst TFT of projector.
Maar ben eigenlijk van mening dat ik al voor genoeg geld op m'n slaapkamer heb staan, en ik beter in wat anders kan investeren :D

En het belangrijkste natuurlijk maar daar hoef ik boekster niets over te vertellen het klinkt geweldig, wat een verandering toen ik me grote Quadrals weg had gedaan, op elke punt speeld deze set hun er makkelijk uit.

Ik wil alleen nog een losse cd speler, en voorversterker, speel nu met mijn onkyo dvd, en arcam voorversterker, maar na men zegge zou een bryston pre een ontzettende vooruitgang boeken.

[ Voor 16% gewijzigd door FFF op 25-11-2003 16:46 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Speakers op je stand schroeven maakt wel uit, omdat je koppeling, dus je massaverbetreing vele malen beter is. Dan heb je dus een nog dodere kast :) . En Ruark CL10, die weegt echt veel (kilo of 11 a 12 wchat ik). Zit veel alu aan. Mooie speakers om te zien, maar vond ze minder om te horen. Wat betreft stands: Ik denk dat je deels wel gelijk hebt, bij sigs (die bijna het dubbele kosten) zouden ze wel kunnen, bij gewone 805's zijn ze duur, erg duur.

Wat betreft je set: Ik weet niet waar je van houdt, maar ik heb het een en ander gehoord op de 800 serie, misschien kan ik je een beetje helpen :) . De bryston pre schijnt heel clean te klinken, maar of het te analitisch wordt... Analytisch wordt snel levenloos, en een té perfecte reproductie. Dat heb ik een keer gehoord met Musical Fidelity en 804's. Verschrikkelijk. Het is werkelijk doodsaai. Primare kan ik je van harte aanbevelen, evenals Rega, Naim (uiteraard) en misschien een wat duurdere Creek. Het is echt wat in mijn straatje ligt, maar als je van Arcam houdt, wie weet :) . Qua CD-spelers is Naim mijn inziens overtroffen, zo muzikaal als ze zijn :) .

Ik vind juist dat het geluid niet uit de TV komt, omdat alles er vanaf kaatst, het geluid dwarrelt een beetje, vond ik erg onrealistisch. Vond

Music Addicted

Verwijderd

Voor mijn home cinema gebruik ik ook 4 x de Tannoy MX-1.
Met dus ook 4 x een zelfbouw speakerstand. Deze heb ik gemaakt van 22 mm spaanplaats. De lengte en breedte zijn dezelfde afmetingen als de onderkant van de speaker zelf. De stand heeft een hoogte van 75 cm, zodat als ik op de bank zit ik net niet over de speakers heen kan kijken.
De onderkant is wat groter voor wat extra stabiliteit. Met 4 bouten op de hoeken van de onderplaat kan ik ze stellen.

Helaas, helaas heb ik m'n digitale camera uitgeleend. Ik heb 'm hopelijk na het weekend a.s. terug. Dan zet ik een picje bij mijn omschrijving.

Nog even verder: Ik stand heb ik gevuld met steenpuin (ik ben aan het verbouwen) en er een toplaagje van 10 cm Fix'n'Finish (=een blokkenlijm, soort gips) op gelegd.
Daarna zwart geschilderd.

De MX-1's heb ik er met behulp van een lijmpistool gemonteerd op de stands. Zeer vaste verbinding.

Ik ben ongeveer 2 uur bezig geweest met de cirkelzaag en heb verf (grondlaag + 1 dekkende laag) gebruikt zonder oplosmiddelen. Dezelfde avond nog kon ik ze in gebruik nemen.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
vernieuwdedreft,

bedankt voor je uitleg! Als je pics zou kunnen maken heel graag!

Maar je hebt de MX-1'en vast gelijmd op je stand? hmmm.......

edit: waar heb je de stand zelf van gemaakt? PVC buis of metaal?

[ Voor 21% gewijzigd door Magic666 op 26-11-2003 08:06 ]

Verwijderd

Magic666 schreef op 26 november 2003 @ 08:04:
vernieuwdedreft,

bedankt voor je uitleg! Als je pics zou kunnen maken heel graag!

Maar je hebt de MX-1'en vast gelijmd op je stand? hmmm.......

edit: waar heb je de stand zelf van gemaakt? PVC buis of metaal?
Dat klinkt raar ja, maar iets anders kon ik niet bedenken. Boren en schroeven in de speakers wilde ik niet en dubbelzijdig plakband is ook zeker geen oplossing. De lijm uit een lijmpistool plakt zeer goed en blijft enigzins flexibel (het wordt niet kei-en-keihard).

De stands zijn gemaakt van 22 mm spaanplaat; gevuld met steenpuin. Lekker zwaar dus.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp heb je geen echte bovenplaat, maar alleen een grotere onderplaat?

Ik woon aan het strand dus opvulling zal geen probleem worden ;)

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Je had ook bluetack kunnen gebruiken :D. Dat wordt vaak grbuikt als binding van speaker en stand, en is ook nog eens makkelijk te verwijderen en herbruikbaar :) . Tip voor de TS!

Music Addicted

Verwijderd

Boekster schreef op 26 november 2003 @ 13:13:
Je had ook bluetack kunnen gebruiken :D. Dat wordt vaak grbuikt als binding van speaker en stand, en is ook nog eens makkelijk te verwijderen en herbruikbaar :) . Tip voor de TS!
Heb je daar een linkje van? Ik ken het spul niet.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Bluatack is verkrijgbaar bij elke kantoorartikelenwinkel :) . Het lijkt een beetje op kauwgom. Kon zo snel even geen link vinden.

Music Addicted

Verwijderd

Hier zijn dan de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://htpc.tmfweb.nl/images/completeset.jpg

Afbeeldingslocatie: http://htpc.tmfweb.nl/images/surroundluidsprekers.jpg

succes met bouwen.
Pagina: 1