Toon posts:

5,25 floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag: ik wil in mijn nieuwe PIII systeem een 5,25 floppy plaatsen, zodat ik met een C64 emulator nog diverse C64 vanaf 5,25 floppy kan spelen.
Is dit mogelijk, en wordt de 5,25 floppy wel gezien door de BIOS?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt in hedendaagse biossen nog de meest verouderde floppy spul instellen, dus ook je 5.25" drive. Gaat gewoon werken hoor. En je OS kan er ook wel mee overweg.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je had gewoon even in de BIOS kunnen duiken voor het antwoord .. Je kunt daarin namelijk het type FDD instellen. Deze staat standaard op 1,44MB 3,5" en kijk eens op welke formaten je deze allemaal kunt instellen :)

Verwijderd

of je zoekt met google naar de 1000'en rom games en emulatoren die er te vinden zijn voor de C64 . Maar ja, dat is misschien niet zo legaal.

• EXX
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Ik heb in mijn systeem (1.3 GHz Celeron, Asus P2B mobo) zowel een 3.5 (A:) als een 5.25 (B:) floppy drive zitten. Werkt prima. Alleen gebruik ik geen C64 emulatie, dus daarmee heb ik niet getest.

Ik vraag me eigenlijk af of dat wel gaat werken. Kan een 1.2 MB 5.25 PC floppydrive wel het nogal afwijkende Commodore formaat lezen? Of moet het een 360 KB versie zijn?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het zal meer aan het bestandssysteem liggen wat de Commodore gebruikt, dan aan de grootte van de disk zelf.

3.5" 1.44MB FDD's kunnen immers ook gewoon 720kB schijfjes lezen/5.25" -> 1.2MB/360kB/160kB

C:\>_

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Vinnie schreef op 25 november 2003 @ 11:28:
Het zal meer aan het bestandssysteem liggen wat de Commodore gebruikt, dan aan de grootte van de disk zelf.

3.5" 1.44MB FDD's kunnen immers ook gewoon 720kB schijfjes lezen/5.25" -> 1.2MB/360kB/160kB
Dat is ook wat ik bedoel. IIRC gebruikte commodore een nogal afwijkend filesystem, en ik vraag me af of dat leesbaar is met een PC drive.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EXX schreef op 25 november 2003 @ 11:34:
[...]
Dat is ook wat ik bedoel. IIRC gebruikte commodore een nogal afwijkend filesystem, en ik vraag me af of dat leesbaar is met een PC drive.
De drive zelf zal er geen moeite mee moeten hebben. Het OS wel :/ Er zal dan wel een erg apart progsel moeten worden geinstalled om die leesbaar te maken.

Of de emulator zelf moet het kunnen 'decoderen'/converteren.

C:\>_

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Vinnie schreef op 25 november 2003 @ 11:43:
[...]

De drive zelf zal er geen moeite mee moeten hebben. Het OS wel :/
Daar ben ik niet zo zeker van. Als je de bv. clock divider van de floppy controller chip niet op de juiste waarde kan instellen zal het niet werken.

edit:
Hier heb ik al een struikelblok gevonden: de 5¼ inch (en ook de 3½ inch) floppy in de PC kan geen GCR coded disks lezen; alleen FM en MFM coded. Aangezien de 1541 drive GCR gebruikte heb je dus een probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door EXX op 25-11-2003 13:42 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
Het definitieve antwoord :

Je kunt niet zondermeer een 5.25 pc drive gebruiken om c64 floppen te lezen.

het is wel mogelijk met een speciale fdd-controller, de catweasel (kost 89 euro). zie www.jschoenfeld.de.

Ikzelf heb dat ding ook, maar heb het nooit naar tevredenheid (wel lezen, maar niet schrijven) aan de praat gekregen (onder windows, de linux en amiga drivers schijnen veel beter te zijn).

ook moet je je drive modden om de achterkant van floppen te kunnen lezen en beschrijven.

Dan nog ondersteunen emulators dit NIET, je kunt alleen buiten de emulator de flop lezen, en er een .d64 bestand van maken dat de emulator dan weer gebruikt. Het is dus niet mogelijk direkt vanuit de emulator de 5.25 disk te benaderen.

edit : als je interesse hebt, je kunt dit ding in Nederland alleen kopen bij www.vt100.nl , anders moet je hem in duitsland bestellen bij Jens.

editedit ;) : Ik had laatst nog wat gehoord van een gozer die een programma geschreven had waarmee hij wel 5.25 floppen kon lezen met de standaard fdd controller die op je moederbord zit, daar zaten echter wél nogal wat voorwaarden aan verbonden. Zo moest je 2 5.25 drives hebben, 1 HD drive en 1 DD drive. in de DD drive deed je dan een originele c64 flop. Het programmatje kon dan door de timings van de HD en DD drive te combineren de flop tóch uitlezen. Ik geloof dat het wel een minuut of 10 duurt. (met de catweasel duurt het bij mij ongeveer 15 seconden). Ik heb dit programma zelf echter nooit geprobeerd omdat ik

a) geen zin heb in gedoe (het werkt ook weer niet onder windows, dus booten naar dos (of was 't linux?)

b) niet 2 5.25 drives in mn pc wil hebben, je kunt dan ook geen 3.5 inch drive meer aansluiten.

c) je *2* drives moet modden, wat een gedoe..

De beste mogelijkheid is dus : òf je koopt een catweasel, òf je sluit een originele c= drive aan op de paralle poort, zie sta.c64.org.

[ Voor 50% gewijzigd door WVL_KsZeN op 25-11-2003 13:50 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dit heb ik in comp.emulators.cbm gevonden:
Hello newsgroup,

today morning, Vincent Joguin informed me, that a new version of
his tool Disk2FDI is out. 2 years ago he developed a technique
to completely trick out the standard PC floppy disk controller,
so that some foreign disk formats (not beeing MFM or FM encoded)
can be read out with standard PC equipment.

A long time only nonstandard Amiga-MFM disks could be read out
this way, but with version 0.95a some things changed... and I
got really shocked!

Disk2FDI 0.95a now claims to import GCR encoded Commodore 1541
floppy disks with a standard IBM PC/XT/AT floppy disk
controller. But there are some requirements (hard to reach?):

* Your PC must contain _two_ floppy disk drives both connected
to the same floppy disk controller (USB floppy disk drives
don't work)
* One of the drives must be a _low_density_ 5,25" disk drive
(360KB capacity drive)
* The software does only work under plain DOS, probably under
Win95/98 Vincent told me about the 360KB low density disk drive
requirement, that these drives are rotating at only 300rpm.
High density 5,25" (1,2MB capacity) got a rotation speed of
360rpm. Because C1541 disks contain four different speed zones
Disk2FDI requires a 300rpm drive in combination with the two
bitrates of 300 and 250 KBit/s of the floppy disk controller.
Only with this setup all the four speed zones can be read out
correctly.

After I got such an old drive I made some first tests. And yes,
in general it works. I was able to read out one of my 1541
disks and transfer it to a D64 disk image file.
But currently there seem to be some reliability problems. I
read out the same disk several times and compared them against
each other. With each image file 20 to 30 byte differencies
(out of 170KB) occured (only using images, that were imported
without any error messages shown up).
Take note that this problem may not be caused by Disk2FDI if
my hardware setup doesn't work properly. You all should do
independent tests for your own.

Conclusion:
Although some reliability problems showed up, Vincent put up
the proof with Disk2FDI, that reading/importing Commodore GCR
encoded disks definetly is possible with a standard PC floppy
disk controller.

Therefore I apologize publicly for telling people, that such
a software method would be impossible ;-)

If you want to download and test this thing or want to read
into the very interesting tech docs, go to:

http://www.oldskool.org/disk2fdi/
http://www.oldskool.org/disk2fdi/shareware.html

Womo
Het gaat dus blijkbaar wel, maar met beperkingen, en niet vanuit de emulator.

edit:
Dit is waarschijnlijk wat WVL_KsZeN bedoelt in zijn edit.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
dat progsel bedoelde ik dus :) maar iig is het een hoop gedoe.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een floppy disk is een opslagmedium, en hoewel plaatsing in PMG of SA beargumenteerd zou kunnen worden lijkt het me dat dit primair gaat om het werkend krijgen van (non-PC-standaard) opslagmedia.

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1