Toon posts:

Fixed IP adressen hoeveel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een draytek 2600 Router

Weet iemand hoe ik daarop het aantal Fixed IP adressen kan aanpassen?

Ik kan er nu Inclusief de router zelf maar 11 doen.

Weet iemand of ik die waarde kan aanpassen, of dat het gewoon gelimiteerd is op 11 Ip adressen?

de foutmelding in telnet is:

% Too many Fixed IP Address !!!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fixed ip-adressen hoef je toch niet in de router op te geven ?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Je kiest in je router voor DHCP en duidt een bepaalde range aan :

bvb 192.168.1.100 -> 192.168.1.200

Je kan dan op een bepaald aantal PC's het ip adres vastleggen op bvb
192.168.1.101 en 192.168.1.153

Deze zijn dan gewoon niet meer beschikbaar als DHCP adres. Maar je kan dus zo ook als je wil wel 100 adressen fixed op elke pc vastleggen.

Lijkt me logisch zo

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik leg ze niet vast op mijn pc, maar in de router.

de reden is dat ik wel DHCP wil gebruiken maar niet dat de rest alle instellingen hoeft te maken, (zeg maar op MAC adres nivo vastleggen dat men steeds hetzelfde IP krijgt!)

Ik heb een bepaalde range opgegeven in DHCP, maar ik kan hoe dan ook maar 10 Fixed IP adressen opvoeren in de router, niet meer!! (ja die ene is gereserveerd voor de router dus eingelijk 11)

Ik kan op een peecee wel een vast ip adres instellen, maar als die pc uit staat, en dhcp "vergeeft" dat ip adres wat voor die pc ingesteld staat, dan krijg je conflicten!

Ik wil dus gewoon alle MAC adressen in de router bekend maken in mijn netwerkje! maar ik kan er dus maar 10. en het enige wat ik nu wil weten is of ik er daar meer van kan maken, of niet! 8)7

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Start -> Run -> cmd -> telnet 192.168.1.1 -> wachtwoord intikken -> srv dhcp ipcnt #

waarbij # het gewenste aantal ip-adressen is.

Moet werken lijkt mij....

[ Voor 18% gewijzigd door Daedalus op 25-11-2003 00:08 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
als ik dat doe (en ik heb em al op 50 staan) veranderd er niks,

ik heb de waarde in de Ipcnt al opgehoogd naar 100 (hij geeft aan er maar 50 te kunnen, dus hij past het niet aan (als ik 60 doe dan doet ie t wel max tot 99))

kan een waarde kiezen tussen de 0 en de 50

maar ik kan nog steeds maar 10 fixed ip's opgeven!

*Trouwens*
Dat heeft toch te maken met hoeveel Ip's dhcp mag uitgeven??
*/trouwens*

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 00:17 ]

Verwijderd

Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe DHCP werkt. Als een lease bijna verloopt neemt de computer contact op met de server om te zien of hij zijn IP-adres mag behouden. In 95% van de gevallen op een thuisnetwerk is dat gewoon het geval.
Als de computer te horen krijgt dat het IP-adres gewoon behouden kan worden neemt hij zijn IP-adres gewoon weer een leasetijd vast.
Zo draait hier DHCP en heb ik al maandenlang hetzelfde IP-adres.

Het is dus helemaal niet nodig dit soort dingen zo vast in te stellen.

Als je het toch anders wilt doen heb je nog een mogelijkheid: stel de computers vast in, en laat DHCP gewoon een range uitgeven die jij niet gebruikt. Weg conflicten.
Of makkelijker nog: zet de DHCP-server uit 8)7

Verwijderd

DHCP deelt uit: 192.168.1.100-192.168.1.200
Jij stelt vast in: elk adres tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.99 (192.168.1.1 is je router)
klaar. dhcp deelt geen adressen uit die jij vast zet en je hebt 100 vaste en 100 wissel adressen. lijkt me zat voor thuis.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 07:57:
Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe DHCP werkt. Als een lease bijna verloopt neemt de computer contact op met de server om te zien of hij zijn IP-adres mag behouden. In 95% van de gevallen op een thuisnetwerk is dat gewoon het geval.
Ik weet prima hoe DHCP werkt, ik weet ook precies hoe ik een range in kan voeren, maar dat is mijn vraag helemaal niet.

- Ik heb DHCP aan staan voor het "gebruikersgemak" van de domme eindgebruiker
- Daarbij wil ik zelf dat ze een VAST ip krijgen (die 100% zeker van DIE specifieke pc is)
- Ik kan nu in de huidige situatie maar 10 Van die IP adressen opvoeren.
- Ik wil er meer VAST (FIXED) op kunnen voeren
- Hoe doe ik dat.

Ik weet precies hoe ik een range instel en dat ik met de leasetijd en ippoolcount kan klooien. Mij gaat het erom of ik MEER dan 10 Fixed IP adressen kan gebruiken. En ik wil niet horen of dat slim is of niet. zo wil ik het gebruiken.

|:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 22:08:
[...]
Mij gaat het erom of ik MEER dan 10 Fixed IP adressen kan gebruiken. En ik wil niet horen of dat slim is of niet. zo wil ik het gebruiken.

|:(
Pardon? Je gaat wel erg ver tegen de mensen die je proberen te helpen :/ Als je zó overtuigd bent dat hetgeen dat jij wilt de beste oplossing is had je dat ook best in je topicstart aan kunnen geven.

Als je geholpen wilt worden sla je niet zo'n toon aan tegen je mede-GoT'ers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 22:22:
[...]

Pardon? Je gaat wel erg ver tegen de mensen die je proberen te helpen :/ Als je zó overtuigd bent dat hetgeen dat jij wilt de beste oplossing is had je dat ook best in je topicstart aan kunnen geven.

Als je geholpen wilt worden sla je niet zo'n toon aan tegen je mede-GoT'ers.
Het probleem is dat er antwoorden gegeven worden die niet op mijn vraag slaan. en dan maak je ook nog een opmerking (al dan niet goed bedoeld) dat ik niet weet wat DHCP is. nogmaals het is geen verwijt, ik geef alleen aan dat ik geen antwoord hoef over hoe DHCP functioneerd! dus ik sla helemaal geen bepaalde toon aan tegen niemand! laat dat duidelijk zijn.

Ik wil antwoord op mijn VRAAG niet op dingen die ik niet gevraagd heb.

Jammer dat je er zo op moet reageren. :|

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je een bepaalde IP range opgeeft voor DHCP, dan is de rest toch vast.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Volgens mij ligt het antwoord in je vraag besloten en moeten wij de boodschapper van het slechte nieuws zijn: je bent gebonden aan die tien adressen die je router aankan.

Aanvullend kan ik nog wel vertellen dat de eerdere reacties mijns inziens vriendelijk, welwillend, behulpzaam en redelijk waren maar dan heb ik het gedaan dus ik zeg niks.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
10 is de limiet (11 met router zelf)

.punt

wil je meer, dan schakel je dhcp uit op dat ding en zet je een linux doos of een windows 2000/2003 server neer die het wel kan

A wise man's life is based around fuck you

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Waarom zouden ze allemaal vast willen hebben?

Als het domme gebruikers zijn hebben ze genoeg aan dhcp die gewoon geeft.
Ze kunnen internetten en daar gaat het dan ook om ;)

Bovendien is het meestal toch al vast dan in een thuisnetwerk zoals met de uitleg hierboven.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 25 november 2003 @ 22:43:
10 is de limiet (11 met router zelf)

.punt

wil je meer, dan schakel je dhcp uit op dat ding en zet je een linux doos of een windows 2000/2003 server neer die het wel kan
Thnxx, nu weet ik waar ik aan toe ben!
Helaas dan gaat mijn plan niet op!

Bedankt voor jullie reacties!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 08:16
Welk subnetmasker gebruik je?
255.255.255.0 of een andere?

Taal fouten inbegrepen ;)

• Zwelgje
tweakduke schreef op 25 november 2003 @ 22:47:
Waarom zouden ze allemaal vast willen hebben?

Als het domme gebruikers zijn hebben ze genoeg aan dhcp die gewoon geeft.
Ze kunnen internetten en daar gaat het dan ook om ;)

Bovendien is het meestal toch al vast dan in een thuisnetwerk zoals met de uitleg hierboven.
omdat ie mischien wel van apps gebruikt maakt (of dus poortjes mapped) die naar een ip adres gaan ipv een computernaam :?

dat lijkt me de enigste reden om het te doen,

je wilt EN het gemak van dhcp en het gemak van een vast ip adres

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 22:43:
Aanvullend kan ik nog wel vertellen dat de eerdere reacties mijns inziens vriendelijk, welwillend, behulpzaam en redelijk waren...
Weet ik, en ik waardeer ze ook zeer!! alleen word ik nu ergens op afgerekend wat ik nooit geinitieerd heb! het waren antwoorden op een nooit gestelde vraag, maar goed, ik neem het er maar voor lief bij.

Allen bedankt voor de antwoorden.

Jammer dat er niet een manier is om er meer dan 10 op te voeren. maar goed dat weet ik dan nu zeker.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 25 november 2003 @ 22:49:
omdat ie mischien wel van apps gebruikt maakt (of dus poortjes mapped) die naar een ip adres gaan ipv een computernaam :?

dat lijkt me de enigste reden om het te doen,

je wilt EN het gemak van dhcp en het gemak van een vast ip adres
Als je goede software hebt kun je porten forwarden naar DNS names in plaats van IP addresses.

Is er voor die router geen nieuwe firmware?
Misschien kun je een feature request indienen voor meer vaste adressen?

• Zwelgje
OlafvdSpek schreef op 26 november 2003 @ 22:36:
[...]

Als je goede software hebt kun je porten forwarden naar DNS names in plaats van IP addresses.

als je geen interne dns server draait is dat toch moeilijk, aangezien routers geen netbios kunnen spreken om dmv een broadcast de computernaam te achterhalen

daar komt nog bij dat je in veel routers alleen maar een ip adres kan invullen als 'virtual server' en geen computernaam

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 26 november 2003 @ 22:36:

Ik draai niet de allernieuwste Firmware, maar zal die als laatst optie nog wel kunnen proberen inderdaad.

Ik zal ook een RFC indienen bij Draytek, kijken of het wat brengt, voor nu ben ik in ieder geval door de laatste post enorm geholpen. ik weet nu in ieder geval dat in de basis er maar 10 (excl router zelf) opgevoerd kunnen worden, Ik ga nu wat anders verzinnen.
;)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 27 november 2003 @ 00:03:
als je geen interne dns server draait is dat toch moeilijk, aangezien routers geen netbios kunnen spreken om dmv een broadcast de computernaam te achterhalen

daar komt nog bij dat je in veel routers alleen maar een ip adres kan invullen als 'virtual server' en geen computernaam
Volgens mij stuurt Windows de naam mee met een DHCP request. En NetBIOS toevoegen kan natuurlijk ook.

Dat is een kleine praktische beperking (bug/feature van die router).

Verwijderd

Ik wilde reageren op TS' klacht over een onterecht pushmessage maar ineens bleek dat topic verdwenen. Omdat ik mijn zegje toch wil doen hieronder geplakt:
Ik had ook in de topic gereageerd en toevallig deze vanmorgen vroeg nog even gecheckt. Er was wat discussie, TS heeft zich prima hersteld en ik zie ook in het vervolg van het topic geen enkele reden om een pushmessage uit te delen.

Terecht dat TS hier om uitleg vraagt. Zo behandel je forumbezoekers niet. Is buitenproportioneel en onfatsoenlijk. Helaas gebeurt dit soort ongein vaker. Laat ik nog eens benadrukken dat op de vele binnen- en buitenlandse fora die ik bezoek er geen éen is waar op zo'n onbeschofte manier met de bezoekers word omgesprongen als hier.

Geen enkel zichzelf respecterend forum gaat zomaar topics dichtgooien, verwijderen, pushmessages opdringen of gebruikers uitsluiten. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke gevallen die dan geheel voor zichzelf spreken. Bovendien is men discreet.
PS: ik weet best wel dat er ondemocratische figuren op dit forum zijn die hier geen prijs opstellen en dat ik het risico loop op een pushmessage of anders maar ik vind ik het nog belangrijker mijn mening te uiten en de TS bij te staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
helaas krijg ik toch nog even een push in mijn gezicht, en kan ik niet eens de reacties op mijn post van gisteren lezen omdat deze weg is gehaald.

Krijg nog wel even een trap na door de bewuste mod via mail, en daarbij meteen dat ik er hier op GoT maar niks meer over moet zeggen en het via de mail moet afhandelen.

Ik heb helaas geen zin in dat spelletje, ik heb al 4 keer aangegeven dat ik het hierbij wil laten, maar JSS wil blijkbaar doorzagen en steeds zijn eigen woorden terug draaien.

Maar goed. Alle andere mods schijnen zich achter hem te zetten. Dan weet ik ook meteen wat ik als "normale gebruiker" aan GoT heb.

Zeg maar een beetje de Balkenende's van dit Forum verpesten het voor een bepaalde groep gebruikers.

JSS, ik geef je bij deze aan dat ik GEEN mail meer van je wens te ontvangen.
Ook heb ik dus geen zin in nog 1 Push bericht.

Groet

FireBlade
Pagina: 1