[debian] installatie Promise Promise Ultra133 TX2

Pagina: 1
Acties:

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
Hoi,

Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb sinds enige dagen in mijn pc een promise Promise Ultra133 TX2 zitten. Leuke controller voor onder w2k, maar deze moet natuurlijk ook onder linux gaan werken. Op internet vind ik ook op verschillende sites dat deze werkt. Helaas zit ik met een probleempje:

Debian start standaard op met 2.2 kernel, zover ik op internet gevonden heb, is er helemaal geen ondersteuning voor bovenstaande controller in die kernel versie.

Geen probleem denk je dan, je typed in als hij opstart BF24 voor een 2.4 kernel. Helaas heb ik hier een anderprobleem mee. Deze loopt na uncompressing kernel zo vast als een huis. Dit heb ik een tijdje geleden uitgezocht en het blijkt dat er van versie 2.4.15 tot 2.4.19 een fout in de geheugen module van de kernel gezeten heeft die er voor zorgde dat nadat de kernel "uitgepakt" was deze tijdens het detecteren hoeveel geheugen hij kon gebruiken deze verkeerde info terug kreeg en vast liep. Helaas start de debian installatie op met versie 2.4.18 (dacht ik gezien te hebben)

Heeft iemand een idee om mijn probleem op 1 van de volgende manieren op te lossen:
- of zorgen dat kernel 2.2 die controller wel snapt.
- of ik kan opstarten met 2.4.21 (weet dat het geheugen probleem daarmee wel is opgelost)
- Of iemand nog een ander idee heeft.

De onboard controller gebruiken is geen optie:
- Mijn behuizing verplaatsen, om de controller om te zetten is een krime
- Mijn onboard controller snapt geen grote hdd's (is een 200GB schijfie)

evt voordegene die het willen weten wat relatieve info:
- Debian 3.0r1 installatie
- Epox 4Bea MoBo
- Maxtor Diamond Plus 9 200GB ATA/133 HDD
- Bovenstaande controller.

• ge-flopt
Nee. Dat gehele verhaal gaat erover dat er reeds een installatie op de schijf staat. Helaas ben ik zover nog niet. Ik moet nog gaan installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door ge-flopt op 25-11-2003 00:01 ]

Verwijderd

Ik denk dat je cdrom welleens niet helemaal lekker zou kunnen zijn.

Maar mocht dat niet het geval zijn dan zou ik een nieuwe kernel compileren. Is volgens mij ook minderwerk dan alles weer helemaal opnieuw te installeren. En als de drivers nog niet in de kernel zitten kun je die er gelijk bij in stoppen mits er natuurlijk al linux drivers voor die controller zijn.

• ge-flopt
Heb al eens mijn pc keurig opnieuw geinstalleerd. Keurig met deze cdrom spelers (een dvd (lg) en een CD-rw (philips)) dus daar ligt het niet aan. Beide draaien als een zonnetje.

Volgens mij moet ik mijn vraag nogmaals eens uitleggen. Want er word vanuit gegaan dat ik reeds Linux op mijn pc heb staan.
Het probleem is "simpel".

Ik krijg mijn pc niet geinstalleerd met de standaard 2.2 kernel die tijdens de debian installatie gebruikt wordt omdat de controller daar nog niet in verwerkt zit.

De 2.4 kernel waar je mee kunt booten heeft een dusdanige bug dat er na het uncompressen van de kernel de pc muurvast loopt.

Nu is mijn vraag dus, kan de installatie gebruik maken van kernel 2.4.20 (of hoger).

PS. het probleem van die vastloper is te herleiden naar een bug in de mem.h. Heb dit een tijd terug helemaal uitgezocht. Helaas bijna alle installatie cd's maken gebruik van een iets oudere kernel.

[ Voor 14% gewijzigd door ge-flopt op 25-11-2003 13:22 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Probeer anders de installatie van testing eens. Als je dan alles via internet/netwerk installeerd (dus ook je base packages) moet je volgens mij zonder problemen de stable distributie kunnen installeren.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ge-flopt
Helaas werkt de testing installatie ook met kernel 2.2 en een "oude" 2.4 kernel. Het gaat dus niet om de kernel die ik op mijn pc ga zetten, maar de kernel die gebruikt wordt tijdens de installatie.

[ Voor 46% gewijzigd door ge-flopt op 25-11-2003 13:54 ]

Verwijderd

probeer het eens met eens met een andere CDROM speler ik heb ook eens gehad dat de CD in de ene speler het prima deed maar een een ander systeem hij hem helemaal niet uitleest ... linux loopt er eerder opvast dan windows

hmmm ik had het even niet goed gelezen... tja... dan moet je zelf een kernel gaan bakken met de juiste drivers erin.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 23:31 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Normaal gesproken zijn op http://people.debian.org/~blade/bf3024/ nieuwere bootflops te vinden. Deze site lijkt nu helaas niet te werken (wsl. i.v.m. gehackte Debian servers).

Je kan dus óf wachten tot de site weer up is óf op internet gaan zoeken naar een mirror hiervan óf iemand zoeken die de images die daar stonden nog heeft óf zelf bootflop/cd met nieuwere kernel gaan bakken :+

Verwijderd

Download en brand een knoppix cd. Boot vanaf deze cd. Mount de harddisk, maak een nieuwe kernel, installeer deze en reboot.

Of download,brand,boot knoppix, chroot in de debian installatie, apt-get een nieuwe kernel, reboot.

Die controller werkt hier trouwens prima.

• ge-flopt
Ik heb inmiddels ter test Mandrake 9.2 geinstalleerd. Hij herkend tijdens de installatie de Kart en de geheugen bug is eruit. Zou het nmogelijk zijn dat ik die kernel uit de installatie cd sloop en deze gebruik?
Pagina: 1