3,2 Ghz P4 wil niet (veel) harder op P4C800-E

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 17:22
Howdy,

Je zal vast denken weer zo´n n00b die te beroerd is te searchen. Tsja dat kan, maar ik heb me echt de _$R"# gezocht en kan niets concreets vinden. ;(

situatie:

Asus P4C800-E Deluxe, rev 2, laatste BIOS 1013.002
2 repen Corsair TWINX PC4000 DDRAM
Sapphire Radeon 9800XT 256 Mb
P4 3,2 Ghz met Stock cooler. Idle 33C, stressed 44C

Ik had voorheen ff een spare videokaartje in dit systeem gebouwd omdat de Sapphire nabesteld moest worden. Aanvankelijk probeer je es wat in het BIOS en gebruikte ik de AI overclock functie (jaja, ik weet dat dat anti-tweakers is). Eerst 10%, toen 20% en dat ging prima. Effectieve overclock van 3841 Mhz en de temps bleven acceptabel laag.
Toen m´n Sapphire ingebouwd. Hoppa, daar was de eerste BSOD tijdens het booten :( Overclock teruggezet naar 10% wat wel werkte.

Omdat ik zowieso het max haalbare uit deze (veel te) dure spullen wil halen ben ik handmatige instellingen gaan doen, dus bv. FSB 235 Mhz, Auto voltage, Auto DRAM freq, AGP/PCI freq 33,3 Mhz. Dit gaat nog net goed, maar dan moet ik ook geen Turbo mode aanzetten. Hoger dan 235 FSB en er gaat van alles mis binnen het OS. :( Draai momenteel op 3520Mhz.

Ik verdenk mijn videokaart dus van de magere OC resultaten. Weet iemand of hier iets aan te doen is? :?
(aub.. be gentle :) )

Check da Specz

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Effectieve overclock van 3841 Mhz en de temps bleven acceptabel laag.
3841MHz met luchtkoeling, met de standaard koeler nog wel? _/-\o_

Maar zeg eens , wat voor voeding heb je? Op die snelheden heb je wel behoorlijk veel stroom nodig om de zaak stabiel te houden en misschien blijft er te weinig over voor je 9800?

(dit is trouwens meer iets voor DOC)

[ Voor 6% gewijzigd door Tachyon op 24-11-2003 22:34 ]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• DaCootMeister
Tachyon schreef op 24 november 2003 @ 22:33:
[...]

3841MHz met luchtkoeling, met de standaard koeler nog wel? _/-\o_
Ja, maar dat was zonder Sapphire he..
Maar zeg eens , wat voor voeding heb je? Op die snelheden heb je wel behoorlijk veel stroom nodig om de zaak stabiel te houden en misschien blijft er te weinig over voor je 9800?

(dit is trouwens meer iets voor DOC)
´K heb een Antec430W TruePower PSU. Lijkt me genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 24-11-2003 22:53 ]

Check da Specz

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
DaCootMeister schreef op 24 november 2003 @ 22:52:
[...]

Ja, maar dat was zonder Sapphire he..

[...]

´K heb een Antec430W TruePower PSU. Lijkt me genoeg.
Uhmm zo i zo 3800 MHz air is extreem k weet zekers dat dat neit stabiel is geweest. Heb je je v-core verhoogt ? Als je zo'n mooi systeem hebt zou ik als ik jou was ook een goede cooler zoals een thermalricht SP94u kopen dan blijft i lekker cooler en kun je die 3.8 wel halen in combie met hogere v-core.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29
Doe eens gewoon 1.55 instellen.
Auto DRAM freq
Zet gewoon op DDR400
AGP/PCI freq 33,3 Mhz
Prima
maar dan moet ik ook geen Turbo mode aanzetten. Hoger dan 235 FSB en er gaat van alles mis binnen het OS.
Door TURBO worden je timings aangepast en je PC4000 zal dat (misschien) niet kunnen.
Dus timings gewoon standaard/AUTO laten staan en geen turbo en iets dergelijks gebruiken. Zet je vdimm op 2.85 volt
Ik verdenk mijn videokaart dus van de magere OC resultaten.
Lijkt me sterk zolang je nog niet aan de FSB 300 zit. Daarboven zijn er geloof ik wel eens problemen. Maar met een 3.2 kom je daar nooit.

Maar schitterend systeem!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:10

Gamer

Electrified

bios 1013 is niet veel waard, herflash eens je mobo.

indien die 38** mhz stabiel was, heb je een goeie chip te pakken.....

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• DaCootMeister
Gamer schreef op 24 november 2003 @ 23:50:
bios 1013 is niet veel waard, herflash eens je mobo.
Hoezo is dat niet veel waard? Is wel een beta BIOS, want met Asus Update kun je ´m niet meer downloaden. FTP in Taiwan wel natuurlijk. :7
Kan jij me een aannemelijke verklaring geven waraom ik m´n BIOS nogmaals zou moeten flashen...
indien die 38** mhz stabiel was, heb je een goeie chip te pakken.....
Ja, die setting was stabiel. daarom verdenk ik de videokaart nog steeds!

Check da Specz

• MrDirect
Misschien omdat Asus BIOS 13 niet meer aanbiedt en op andere fora al diverse mensen hun bord kapot hebben zien gaan?

Asus pulled P4C800 Deluxe Bio's 1013 Why?

[ Voor 3% gewijzigd door MrDirect op 25-11-2003 00:14 ]

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:10

Gamer

Electrified

yep, had deze ook geflashed, niets dan problemen.
na bios te clearen, no post
na 1/2 uurtje kreeg ik er terug leven in, vraag me niet hoe (20x cmos, batt eruit,....)

terug naar de 1011, welke hier de beste resultaten gaf.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• DaCootMeister
Vatt schreef op 25 november 2003 @ 00:14:
Misschien omdat Asus BIOS 13 niet meer aanbiedt en op andere fora al diverse mensen hun bord kapot hebben zien gaan?

Asus pulled P4C800 Deluxe Bio's 1013 Why?
Whooooa!! :r :o Da´s niet best zeg!! Man wat heb ik een mazzel gehad dan tijdens het flashen.
Had al een nare ervaring achter de rug die een wel heel enge gelijkenis heeft met de postings op het ABXzone forum. Zie bv. Asus P4c800-E Deluxe defect?

Zal ik 1011 es proberen.... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 25-11-2003 00:27 ]

Check da Specz

• Lief Adje
  • Laatst online: 15:47

Lief Adje

Love is in the air

Ik draai hier ook met de 1013 bios maar het draait hier als een tiet..., wat me wel opvalt is dat ik een 9700pro heb, en de mensen met problemen een 9800pro/XT, dus ik denk ff terug flashen naar 1011 en nog eens proberen.

vanmiddag krijg ik me 9800pro binnen (als alles goed gaat) endan post ik me bevindingen :)hier wel even

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• DaCootMeister
Vatt schreef op 24 november 2003 @ 23:44:

[...]

Door TURBO worden je timings aangepast en je PC4000 zal dat (misschien) niet kunnen.
Dus timings gewoon standaard/AUTO laten staan en geen turbo en iets dergelijks gebruiken. Zet je vdimm op 2.85 volt

Lijkt me sterk zolang je nog niet aan de FSB 300 zit. Daarboven zijn er geloof ik wel eens problemen. Maar met een 3.2 kom je daar nooit.

Maar schitterend systeem!
Heb nu eea handmatig ingesteld wat stabiel draait:

FSB 230Mhz (=3680Mhz)
CPU 1,55V
Mem DDR400
VDimm 2,65V (vond 2,85 zo hoog, of nie? standaard is 2,5 volgens mij)
AGP 1,6V (ipv 1,5)

Morgen gaan we gekker doen.. nu maar es maffen :Z

Check da Specz

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er is niks mis met je hardware; je ondervindt alleen OC-problemen :)
Dat wordt dus Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-11-2003 06:33 ]

• DaCootMeister
BalusC schreef op 25 november 2003 @ 06:33:
Er is niks mis met je hardware; je ondervindt alleen OC-problemen :)
Dat wordt dus Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling
Eeeuh, ja inderdaad. Bedankt voor de heropvoeding en de mod ;)
Ik had dit best zelf willen doen (Tachyon haalde het al aan), maar dat kan geloof ik niet eh?

Check da Specz

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ik had dit best zelf willen doen (Tachyon haalde het al aan), maar dat kan geloof ik niet eh?
Zie je het al voor je; dat users hun eigen topics mogen verplaatsen? Dat zou me een zootje worden... :+

Dus je bent nu stabiel op (bijna) 3.7GHz met air? Ik zou het gewoon zo laten... ;)

• DaCootMeister
Tachyon schreef op 25 november 2003 @ 12:49:
[...]

Zie je het al voor je; dat users hun eigen topics mogen verplaatsen? Dat zou me een zootje worden... :+
Och, als men weet waar men mee bezig is... :Y)
Dus je bent nu stabiel op (bijna) 3.7GHz met air? Ik zou het gewoon zo laten... ;)
Ja, je zegt eigenlijk dat ik tevreden moet zijn :/
Maarja, er zijn zat gasten die dik 1 Ghz meer uit hun P4 2,4 Ghz halen, ook met luchtkoeling.
Ik was ooit wel van plan H2O naar binnen te rijden, en zou het zo doen als ik de garantie zou hebben dat dat mijn systeem beter overclockt. })

Check da Specz

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ja, je zegt eigenlijk dat ik tevreden moet zijn
Tsja, ik ben dan ook geen echte die-hard overclocker... ;)
Weet je wat het is? Met waterkoeling en/of phase-change haal je misschien 300MHz meer.

IMO niet de moeite en de extra investering waard, maar daar mag jij best anders over denken hoor... ;)

• MrDirect
DaCootMeister schreef op 25 november 2003 @ 12:59:

Maarja, er zijn zat gasten die dik 1 Ghz meer uit hun P4 2,4 Ghz halen, ook met luchtkoeling.
Ja hallo.... zij draaien dus 3.4 Ghz op lucht en jij 3.7 Ghz op lucht. Hoeveel beter moet het nog worden? Je zit gewoon op de limiet voor luchtkoeling denk ik, en zoals Tachyon al zei, je haalt misschien een paar honderd Mhz extra door je koeling aan te passen maar of het die investering waard is moet je zelf weten.

Had jij gedacht ook een 1 Ghz overclock te kunnen halen dan? Dat zal met een 3.2 Ghz op lucht niet te halen zijn vrees ik.

User mkleingeld heeft een 3.2 en haalt 4.3 Ghz maar dat is met een Prometeia phase change koeling. Dus zo'n 600 Mhz meer dan waar jij nu op zit. Als je waterkoeling inbouwt kom je misschien 300 Mhz verder (dus 4.0 Ghz) en die extreme koeling brengt je misschien weer 300 Mhz verder dus dan zit je ook op 4.3 Ghz. Maar dat kost je dan wel 1.000 Euro ongeveer.

edit:
En zoals NaZGuLL hieronder schrijft is die 4.3 Ghz natuurlijk niet stabiel voor dagelijks gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDirect op 25-11-2003 14:00 ]

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ook kan ik nog wel even opmerken dat je je zelf niet rijk(of arm) moet
rekenen. Indien je een systeem voor gewoon dagelijks gebruik hebt, is
het naar mijn mening uitgesloten dat je stabiel een 3.2Ghz op 4.2Ghz
kunt laten draaien.

Met mazzel duurt de stabiliteit net even langer dan nodig is om een PiFast
benchmark te draaien, ook al hang je 10 Prometeia's aan je cpu.

Het verschil tussen de door jouw behaalde resultaten met luchtkoeling en
die met peperdure, exotische koelsystemen is dus gering en rechtvaardig-
en naar mijn mening niet de extra kosten. Tenzij je natuurlijk het geknutsel
en gepruts kunt waarderen.

[ Voor 40% gewijzigd door NaZGuLL op 25-11-2003 14:14 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Verwijderd

[...]

´K heb een Antec430W TruePower PSU. Lijkt me genoeg.[/quote]

ik heb een 550 antec en ook die kan te kort komen .

• DaCootMeister
Vatt schreef op 25 november 2003 @ 13:24:
[...]

Ja hallo.... zij draaien dus 3.4 Ghz op lucht en jij 3.7 Ghz op lucht. Hoeveel beter moet het nog worden? Je zit gewoon op de limiet voor luchtkoeling denk ik, en zoals Tachyon al zei, je haalt misschien een paar honderd Mhz extra door je koeling aan te passen maar of het die investering waard is moet je zelf weten.

Had jij gedacht ook een 1 Ghz overclock te kunnen halen dan? Dat zal met een 3.2 Ghz op lucht niet te halen zijn vrees ik.
Nee daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben, maar ik probeer de natuurwetten altijd te tarten :) Ik heb niet zo goed opgelet bij natuurkunde, maar het koelmechanisme van een P4 3,2 Ghz is toch iets zwaarder uitgerust dan 1 van een P4 2,4 Ghz. Ergo, effectief zouden de stock coolers equivalent moeten presteren. Lucht blijft lucht, en zal (lijkt me) vanwege de kwaliteit van de processor hetzelfde rendement moeten kunnen geven dan bij een lager geclocked exemplaar. Imho heeft Intel een wafer waar kwaliteitsverschil in optreedt en de betere componenten krijgen de hogere multiplier. Dat 1 Ghz extra onrealistisch is, ja dat kan ik begrijpen wat er zal vast een exponentiële factor in het verhaal zitten waardoor een 3,2 Ghz niet zomaar op 4,2 Ghz kan draaien.
User mkleingeld heeft een 3.2 en haalt 4.3 Ghz maar dat is met een Prometeia phase change koeling. Dus zo'n 600 Mhz meer dan waar jij nu op zit. Als je waterkoeling inbouwt kom je misschien 300 Mhz verder (dus 4.0 Ghz) en die extreme koeling brengt je misschien weer 300 Mhz verder dus dan zit je ook op 4.3 Ghz. Maar dat kost je dan wel 1.000 Euro ongeveer.

edit:
En zoals NaZGuLL hieronder schrijft is die 4.3 Ghz natuurlijk niet stabiel voor dagelijks gebruik.
Ach ja, ik had wat €€€ over en ben toch nog van plan H2O erin te schroeven. Heb al enkele leuke setjes gezien. Bv. de Asetek KT12 ofzo.
Ik mag overigens niet echt klagen kom ik nu achter. heb me BIOS teruggeflashed naar rev. 1011 en draai nu stabiel op 3746 Mhz :9~

FSB 234 Mhz
Ram 400 Mhz
AGP 33/66 Mhz
CPU 1,55V
DDR 2,55V
AGP 1,6V
Turbo ON

Check da Specz

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Dit lijkt mij een zeer mooie score. Mocht je nog problemen heb-
ben met instabiliteit, verhoog dan je Vdimm tot minstens 2,7 à
2,75 Volt. Dit kan je zonder risico doen. Bekijk de specificaties van
je DIMMS maar eens. De door de fabrikant opgegeven waarde
heeft altijd een range b.v. van 2,5-2,75 Volt, of het staat b.v. op
de volgende manier omschreven 2,7 +/- 5%. Vatt had dit ook al
bemerkt zoals ik net lees. Je Vagp heb je ook niet op de default
gehouden, dus wees niet te verkrampt. De waarde die je nu hebt
ingesteld van 2,55 Volt is waarschijnlijk ook geen 2,55 Volt, maar
minder. Normaal zal er ook een zekere fluctuatie optreden van deze
spanning en onder bepaalde omstandigheden/belastingen, zal deze
waarde de ondergrens de door de fabrikant opgegeven range dus
overschrijden. Vdimm loopt dus buiten de specificaties wat instabi-
liteit kan veroorzaken.

[ Voor 61% gewijzigd door NaZGuLL op 26-11-2003 10:38 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• MrDirect
DaCootMeister schreef op 26 november 2003 @ 00:24:

FSB 234 Mhz
Ram 400 Mhz
AGP 33/66 Mhz
CPU 1,55V
DDR 2,55V
AGP 1,6V
Turbo ON
Hmmz, zal ik ook eens terug gaan naar BIOS 1011 ? Ik werk zelf wel met die gevaarlijke 1013 BIOS namelijk ;)

Keurige score, en dat voor een luchtkoelertje...

Is de 1011 BIOS echt beter dan?

• DaCootMeister
NaZGuLL schreef op 26 november 2003 @ 10:06:
Dit lijkt mij een zeer mooie score. Mocht je nog problemen heb-
ben met instabiliteit, verhoog dan je Vdimm tot minstens 2,7 à
2,75 Volt. Dit kan je zonder risico doen. Bekijk de specificaties van
je DIMMS maar eens. De door de fabrikant opgegeven waarde
heeft altijd een range b.v. van 2,5-2,75 Volt, of het staat b.v. op
de volgende manier omschreven 2,7 +/- 5%. Vatt had dit ook al
bemerkt zoals ik net lees. Je Vagp heb je ook niet op de default
gehouden, dus wees niet te verkrampt. De waarde die je nu hebt
ingesteld van 2,55 Volt is waarschijnlijk ook geen 2,55 Volt, maar
minder. Normaal zal er ook een zekere fluctuatie optreden van deze
spanning en onder bepaalde omstandigheden/belastingen, zal deze
waarde de ondergrens de door de fabrikant opgegeven range dus
overschrijden. Vdimm loopt dus buiten de specificaties wat instabi-
liteit kan veroorzaken.
Okee, goeie tip! Overigens zou mijn geheugen misschien wel sneller willen/kunnen (was laatst test op Anandtech http://anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1867), maar de handmatige instellingen die ik in m´n BIOS kan doen zijn 266, 333 en 400 Mhz, that´s it. De volgens mij enige manier waarop mijn memory harder gaat lopen is door het verhogen van de FSB, en die is gelimiteerd door de CPU. :/

Check da Specz

• DaCootMeister
Vatt schreef op 26 november 2003 @ 12:13:
[...]

Hmmz, zal ik ook eens terug gaan naar BIOS 1011 ? Ik werk zelf wel met die gevaarlijke 1013 BIOS namelijk ;)

Keurige score, en dat voor een luchtkoelertje...

Is de 1011 BIOS echt beter dan?
Beter, tsja wat is beter? Na het lezen van de reacties op het ABX forum schrok ik toch ook wel en ben ik teruggegaan. Vandaag heeft Asus een nieuwe BIOS uitgebracht, v1014. Is echter ook een beta BIOS dus ik waag me er ff niet aan. Eerst de kat uit de boom kijken. Er is al een thread gaande over 1014: http://www.abxzone.com/fo...0&perpage=15&pagenumber=1

Check da Specz

• Lief Adje
  • Laatst online: 15:47

Lief Adje

Love is in the air

Ik heb vandaag me nieuwe videokaart in me P4C800 Deluxe gepropt (9800pro) en die werk perfect incl de 1013 bios...

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Pagina: 1