Toon posts:

hdd liquid?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe hdd nodig.
Nu zie ik regelmatig de term "liquid" langskomen.
bijv. Maxtor 80Gb 7200 RPM 8MB Cache "liquid"
Wat is dit en, vooral, wat hebben we eraan??
Mijn systeem: P3 450 376MB intern en 13Gb hdd (op ontploffen..)

vraag 2:
Er zijn 2 "soorten" tw: ATA/133 en SATA
Welke zou voor mijn pc het beste zijn?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 22:22 ]

Verwijderd

Liquid staat voor 'liquid bearing' maw de as van je platters zit in een vloeistof ipv tussen kogeltjes.

Dit zorgt voor een stiller geluid en minder slijtage, normaalgezien toch ;)

S-ATA is een nieuw soort IDE, ipv de platte brede 80aderige parallel-ata kabel heb je nu een vééél dunner kabeltje nodig. Sommige S-ATA schijven hebben ook al een nieuwe stroomconnector, eveneens veel dunner. Voorlopig is Seagate echter de enige fabrikant die échte sata schijven aanbied; de andere zijn immers gewone ata schijven met een convertertje. S-ata biedt in theorie 150MB/sec doorvoersnelheid maar dit wordt dus natuurlijk niet echt gehaald :)

Dit gezegt zijnde ( :P ) is mijn conclusie voor jouw pc'tje: ga voor een p-ata schijf :)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
P-ATA en SCSI worden binnen een niet afzienbare tijd vervangen door S-ATA, dus een HDD met een S-ATA interface is gezien de toekomst een betere aanwinst. Zo hoef je later niet met convertors ed. te werken mocht je hem op een S-ATA moederbord willen aansluiten zonder ATA connectors.

En S-ATA heeft natuurlijk een wat hoger cool-gehalte :7

Verwijderd

Correctie op ZMarre: Mijn Western Digital Raptor (10000RPM) is ook zéér zeker S-ATA native.

En voor de PC van de TS: ja, een P-ATA schijf is verreweg het minste geklooi, voor S-ATA zal de TS een controller moeten kopen, en dan is het nog maar de vraag: tot hoever gaat dit ouwe beestje?

Overigens: Shared Vram?

Verwijderd

Correctie op ZMarre: Mijn Western Digital Raptor (10000RPM) is ook zéér zeker S-ATA native.
Mja dat is wel nog iets anders, is nl variant op de SCSI schijven, niet op de pata schijven. En dat ding is trouwens toch véééls te duur :p
Overigens: Shared Vram?
Huh? waarop slaat dat nu 8)7

Is nergens vermelding van, mss heeft ie wel een 9800XT :+

Verwijderd

offtopic:
Mijn laptop heeft dat ook, 1x 256 en 1x 128. Blijft 376 over, vrolijke meneer de 8MB Onboard ken-direct-3D-nadoen gebruikt dat. Kun je overigens instellen in de BIOS, tot 64MB, maar serieus, dáár wil je geen spelletjes op doen

Hee, beetje voorzichtig! ik heb 2 WD raptors, in RAID0. En dat was het geld méér dan waard :D.

Maar ík denk dat het antwoord hier nu wel staat.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 08:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 22:16:
het enige wat jij er in de praktijk van merkt is dat de schijf veel en veel stiller is. Voordat ik een "liquid" harde schijf had was ik gewend om altijd gezoem, geratel en getik te horen. Nu hoor ik mijn harde schijf bijna niet meer.

Ik irriteer me tegenwoordig dan ook voornamelijk aan de processor fan en voeding.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 22:16:
Nu zie ik regelmatig de term "liquid" langskomen.
bijv. Maxtor 80Gb 7200 RPM 8MB Cache "liquid"
Een beetje vooronderzoek mag ook wel? [search=liquid harddisk] :)

Liquid Bearing, een vloeistofgelagerde harddisk dus. Voorheen hadden we Ball Bearing, kogellagering. Je kent dat vast wel uit de natuurkundelessen, twee cylinders van verschillende diameter met kogeltjes ertussen, waardoor de wrijving/weerstand tijdens het draaien enorm afneemt. Liquid bearing is een voortgeborduurde variant daarop; het is iets stiller, iets langzamer en iets duurder.
Er zijn 2 "soorten" tw: ATA/133 en SATA
Welke zou voor mijn pc het beste zijn?
Wederom: hierin getuig je echt niet van vooronderzoek: [search=pata of sata].

Welke voor jou het beste is, kun je gewoon zélf concluderen op basis van reviews en gebruikservaringen. Zie ook de FAQ van dit subforum onder het kopje "Welke harddisk moet ik nemen?" :)

Aangezien je nulkommanul inzet toont, gaat dit topic dicht. Lees eens de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte aandachtig door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.