Toon posts:

[SND]Audio Chipsets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Naar zoeken naar een goeie audio chipset kon ik het nu nog niet vinden. Ik heb al mensen horen zeggen "Audigy is goed!". Maar is dat wel zo? Audigy is wederom een bekend geluidskaart.

Audigy heeft de mogelijkheid niet om 44.1kHz als output te krijgen. Deze aantal is gelijk aan de sampling rate van Audio CDs. Om het toch te afspelen wordt het resampled naar 48kHz. Meestal krijg je tijdens een resampling een loss van kwaliteit. Je kan ook geen loss krijgen maar dat heeft Creative het niet goed voor elkaar gekregen.

Wel leuk is dat Audigy2 EAX3 support. Wat ik er mee kan weet ik zelf niet zo goed, wil een tweaker dat graag aan mij uitleggen?
Despite what you may glean from the box, it is not capable of 24-bit/96KHz playback. The DACs onboard are 24/96, but the chipset that supplies the audio stream can't send them any such signal. Thus, you will never get anything higher than 16-bit/48KHz from an Audigy. Furthermore, both the Audigy and the Audigy 2 resamples all 44.1KHz streams to 48KHz, even in digital output mode, which is what allows you to control the volume and apply EAX effects. This resampling destroys surround encoding, meaning that you cannot play DTS-CDs on an Audigy 1/2
Hm, zonder surround is wel zonde als ik hier een 5.1 hebt. Niet waar?

Ik heb zelf een A7N8X met een onboard SoundStorm van nVidia. Veel mensen vind de geluid van de Soundstorm goed, maar toch. Alles heeft nadelen.
Meeste moederbords en mijn A7N8X gebruiken een Realtek chipje. Voor de mensen niet weten wat Realtek doet, dat zijn echte slechte kwaliteit chipjes die ze op het markt brengen.
The catch is that the SoundStorm includes Dolby's Interactive Content Encoder, which can *encode* a Dolby Digital stream in real-time. This is not to be confused with Dolby Digital decoding, which most 5.1 sound cards support.
Een Dolby Interactive Content Encoder... Van het zoeken op het web werd ik niet echt wijzer van wat het eigenlijk doet. Medetweaker help!

Terratec heeft een paar kaarten met Envy24 chipsets op de markt gebracht. De IC Ensemble Envy24. IC Ensemble maakte eerst de Envy24 maar werd later door VIA overgenomen.
However, some reviews say that the DMX 6fire has noticeably higher sound quality, albeit at a higher cost and with less mature drivers.
Volgens mij is de Ensemble Envy24 chipset al een tijdje oud.

Kosten zijn voor mij geen probleem. Wat ik eigenlijk wil is gewoon puur kwaliteit. Ik zal later 5.1 Z-680 halen. Geef aub mening wat ik zal chipset zou gaan halen of ik gewoon bij mijn Soundstorm blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 21:29 ]

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Als je ook SoundStorm's Dolby Digital encoding gebruikt en het geluid dus door een externe receiver / versterker laat decoden, dan omzeil je de brakke Realtek ALC650. Het geluid zal dan digitaal vanaf de SoundStorm chip naar je receiver gezonden worden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dit is intressant. Weet jij ook misschien waar ik zo'n een (goede) alternatieve decoder vindt om die brakke Realtek te omzeilen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het er toch over gaat hebben, haal dan niet de namen van geluidskaarten met de chipsets door elkaar. De Audigy 2 gebruikt namelijk ook de Envy24 (echter de HT) versie, net als een aantal terratec kaarten en enkle low budget zooi! De problemen met de audigy hoeven dus niets met de chipset te maken te hebben, maar meer de de drivers en andere componenten. Verder maakt Terratec geen chipsets, maar alleen de kaarten. De 6Fire gebruikt idd de Envy24, een voorganger van de 24HT (die dingen worden door VIA gemaakt).

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 24-11-2003 21:24 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 24 november 2003 @ 21:22:
De Audigy 2 gebruikt namelijk ook de Envy24 (echter de HT) versie, net als een aantal terratec kaarten en enkle low budget zooi!
Dit wist ik zelf niet eens. Thx for this.
deepspace schreef op 24 november 2003 @ 21:22:
De problemen met de audigy hoeven dus niets met de chipset te maken te hebben, maar meer de de drivers en andere componenten. Verder maakt Terratec geen chipsets, maar alleen de kaarten. De 6Fire gebruikt idd de Envy24, een voorganger van de 24HT (die dingen worden door VIA gemaakt).
Yeah dat was een typo voor Terratec wat ik het niet bedoelde, -edit-.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-02 08:28

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 21:27:
[...]

Dit wist ik zelf niet eens. Thx for this.
Geen wonder dat je dat niet wist, want Creative maakt voor hun Audigy 2 gebruik van een Audigy 2 chip, geen Envy24HT. Ik denk dat deepspace in de war was met die serie TerraTec kaarten, die heten namelijk Aureon (lijkt wel wat op elkaar) :P

En dat is zeker geen low budget zooi.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 21:10:
Hmm dit is intressant. Weet jij ook misschien waar ik zo'n een (goede) alternatieve decoder vindt om die brakke Realtek te omzeilen?
in de logitech Z-680 zit toch zo een decoder ingebouwd?

Home Assistant Configuratie V&A

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Flotter schreef op 25 november 2003 @ 15:57:
[...]

Geen wonder dat je dat niet wist, want Creative maakt voor hun Audigy 2 gebruik van een Audigy 2 chip, geen Envy24HT. Ik denk dat deepspace in de war was met die serie TerraTec kaarten, die heten namelijk Aureon (lijkt wel wat op elkaar) :P

En dat is zeker geen low budget zooi.
Woops, je hebt gelijk, had altijd gedacht dat de Audigy ook de Envy had... Ik bedoel ook niet te zeggen dat Terratec low budget zooi is, maar dat de Envy ook op veel low budget kaarten terug te vinden is. Ik ben wel gek om dat te beweren, heb zelf ook een terratec kaart (een oude Xfire 1024) en ben er zeer tevreden mee.

Onder een goede audiochip versta in in eerste instantie een goede DAC, voldoende ondersteuning voor samplerates, en het lieft geen resampling. EAX en andere 3D crap boeien mij niet, net zo min als multichannel sound e.d. Ik doe niet aan games en DVD's bekijk ik via AC3 passthrough. Stereo sound is voor mij het belangrijkste. Mijn geliefde chip is dus tamelijk kaal, zonder EQ, bass/trebble controle, maar moet wel meerdere stereo kanalen in hardware aan kunnen. Helaas is dit niet de favourite chip van de meesten. Ik doet het dus maar met dat wat aanwezig is en ik gebruik gewoon zo min mogelijk features.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

Envy24 bestaat in verschillende uitvoeringen PT, HT en nog zo een paar. Een daarvan kan echt 24/192 weergeven, de rest niet. Afhankelijk van uitvoering wel 24/96.
Op de website van VIA staat welke producenten voor welke kaarten gebruik maken van welke chipset. M-Audio gebruikt onder andere de betere chipset in hun revolution 7.1 maar er zijn er meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook wel eens van de M-Audio revolution gehoord. Alleen volgens mij is de website down en daar kan ik geen informatie van af halen. :(

Verwijderd

Topicstarter
BiG-GuY schreef op 25 november 2003 @ 16:30:
[...]

in de logitech Z-680 zit toch zo een decoder ingebouwd?
Weet jij dit wel zo zeker? Want als het zo is dan komt het goed uit! :D

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Site van M-Audio doet et hier wel:
http://www.m-audio.net/products/consumer/revolution.php

Ik zit ook een tijdje te kijken voor een nieuwe soundcard. En volgens mij zit op die TerraTec Aureon 7.1 & de duurdere 5.1 (je hebt dr 2) dezelfde chipset als op die M-Audio.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 20:49:
[...]

Weet jij dit wel zo zeker? Want als het zo is dan komt het goed uit! :D
Klopt, de z680 heeft gewoon eigen decoder in de control pod zitten. Ik heb m ook gewoon digitaal aangesloten en het werkt perfect en subliem geluid :)

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb de Terratec Aureon 5.1 Sky, deze heeft de Envy24HT en suprieure DACs aan boord. Toch legt deze nu ongebruikt in de doos in de kast omdat de 3D ondersteuning in games gewoonweg volkomen kut is. Ik hou 't bij de NVIDIA SoundStorm.

De Terratec is enkel voor stereo perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Superaars kan je misschien uitleggen waarom en hoezo hij volkomen kut is in 3D gaming? Dan zou het dan best wel jammer zijn :(

• xabre16v
  • Niet online
Nou kijk ten eerste heeft de Envy24 geen enkele DirectSound 3D hardware versnelling, dit moet allemaal door je processor gebeuren, idem voor EAX etc. Hoog cpu gebruik dus. Geen 64 3D stemmen voor bijvoorbeeld Battlefield, hier moet je het met 32 doen en dan is geen gehoor kan je verzekeren, je mist gewoon de helft. Bovendien had ik ook vaak gekraak in sommige levels. Om Sensaura aan of uit te zetten moet je je pc eerst rebooten.

Naja voor mij reden genoeg om deze kaart eruit te gooien. :( Echter de geluidskwaliteit ansich is uitmuntend, kraakhelder! :)

Lees trouwens maar eens van reviews van Envy24 kaarten (Terratec Aureon Sky/Space, Audiotrak Prodigy, M-Audio Revolution) conclusie is vaak dat games/3D ruk is en muziek/dvd multimedia uitstekend is.

[ Voor 16% gewijzigd door xabre16v op 25-11-2003 21:20 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

xabre16v schreef op 25 november 2003 @ 21:16:
Naja voor mij reden genoeg om deze kaart eruit te gooien. :( Echter de geluidskwaliteit ansich is uitmuntend, kraakhelder! :)

Lees trouwens maar eens van reviews van Envy24 kaarten (Terratec Aureon Sky/Space, Audiotrak Prodigy, M-Audio Revolution) conclusie is vaak dat games/3D ruk is en muziek/dvd multimedia uitstekend is.
Ah, mooi een kaart voor mijn dus ;) De Envy24 is idd meer een studiochipset (daarom ook te vinden op de DMX 6fire 24/96. Vandaar dat ie idd de hardware 3D spullen mist. Geen probleem natuurlijk als je voldoende CPU power hebt. De Envy24HT-S heeft idd 24 bit 192 kHz support, maar ik vraag me serieus af of daar echte toepassingen voor te vinden zijn.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:49

houthakker

Poehé

Wil je puur kwaliteit?

Dan zit je toch echt helemaal verkeerd te kijken bij audigy en envy24 spul. (geen flame intended). Maar goed, het probleem is een beetje dat je 5.1 wil en goede geluidskwaliteit. Er zijn veel goede en proffesionele kaarten op de markt, die stereo subliem geluid geven, deze ondersteunen alleen geen 5.1, want daar zitten mensen in een studio niet op te wachten. Maar goed, ik bied je de volgende keuze:

1.
Neem een moederbord met nForce MCP-T Chipset, koop een goede versterker en speakerset.

Omdat de MCP-T het geluid kan encoderen is deze in staat het geluidsignaal, ongeacht welke bron (game, dvd), 5.1 digitaal naar je versterker te sturen. Het is een mooie oplossing, maar je moet dus achter die kaart weer wel een AC3 decoder hebben, het beste is in de vorm van een versterker (van Marantz, NAD, Kardon enz. maar huis, thuin en keuker versterkers van Pioneer, Sony, Philips kan ook). Verders moet je dan natuurlijk nog losse speakers hebben.

2.
Audiotrak - Prodigy 192 / Terratec Spul

Een kaart die echt 24-bit 192 kHz, heeft 5.1 analoog (dus om standaard pc speakerstjes aan te hangen, of 5.1 versterker met analoog in).

kijk anders eens op feedback.nl

[ Voor 3% gewijzigd door houthakker op 25-11-2003 21:56 ]

Specs

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:56

4POX

Everybody is wired

Ik zoek ook een geluidskaart..

Ik heb nu een hercules digifire 7.1, Maar ik ben gedwongen om de terratec drivers te draaien omdat de hercules drivers het niet toelaten om DD/DTS te versturen als de geluidskaart in pcm mode staat. Dus je moet restarten.. Er omslachtig omdat ik regelmatig een film zie..

Alleen de terratec drivers zijn weer in een ramp in spellen.. Gekraak en erger

Het zit er uit dat Hercules geen drivers uitbrengt die wel een goede DD/DTS/PCM ondersteuning heeft.

Ik zoek een geluidskaart, met een optische uitgang. In staat om spellen te draaien en die niet kraakt (Heb een audigy gehad. Klere kraker). En als er een DD/DTS stream eraan komt dat die ook dat zonder problemen doorgeeft.. Ook de 1.5 Mbit DTS streams

Ik dacht aan een aureon kaart van terratec. Maar nu lees ik dat die zuigen in spellen..

Waarom komt in de grafische wereld zoveel goede producten uit en blijven geluidskaarten zuigen

AKA Rinkel weblog

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Zelf heb ik een Audigy2 kaart in mijn PC hangen. Geen ZS versie, maar de standaard. Deze geeft zeker mooit geluid en met de nieuwste drivers krijg je er ook EAX4 op. De meeste programma's van Creative kun je beter niet installeren. Zelf installeer ik altijd alleen maar de echt nodigde dingen, zoals de EAX console, speaker settings en surround manager.

Ben er erg tevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door Godjira op 25-11-2003 22:00 ]

Profile

• xabre16v
  • Niet online
houthakker schreef op 25 november 2003 @ 21:55:
Wil je puur kwaliteit?

Dan zit je toch echt helemaal verkeerd te kijken bij audigy en envy24 spul.
ja dat envy24 spul is dus Audiotrak - Prodigy 192 / Terratec Spul wat jij als optie 2 noemt :Z

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

xabre16v schreef op 25 november 2003 @ 22:12:
[...]

ja dat envy24 spul is dus Audiotrak - Prodigy 192 / Terratec Spul wat jij als optie 2 noemt :Z
Klopt maar als extra DAC wordt er nog een Wolfson WM8770 gebruikt en een SigmaTel STAC9744 (net als de terratec). Weet iemand waar die kaart te koop is en wat ie kost? Staat niet op pricewatch... (review: http://www.digit-life.com/articles2/audiotrak-prodigy71/ )

Ow, wacht dat hierboven was van de Prodegy 7.1, een review van de 192 is hier te vinden: http://www.digit-life.com...audiotrak-prodigy192.html deze heeft een Sigmatel ST9460 DAC welke slechter uit de review komt als de 7.1

Beweren dat deze dus beter is dan de Terratec Envy kaarten is dus onzin!

[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 25-11-2003 22:53 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

... foutje :P

[ Voor 98% gewijzigd door voodooless op 25-11-2003 22:52 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:49

houthakker

Poehé

xabre16v schreef op 25 november 2003 @ 22:12:
[...]

Ik zeg ook helemaal niet dat datgene wat ik aanbeveel het beste is, maar ik denk dat dit het beste in de buurt van z'n eisen komt.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
houthakker schreef op 25 november 2003 @ 21:55:
Dan zit je toch echt helemaal verkeerd te kijken bij audigy en envy24 spul. (geen flame intended). None taken :)
1.
Neem een moederbord met nForce MCP-T Chipset, koop een goede versterker en speakerset.

Omdat de MCP-T het geluid kan encoderen is deze in staat het geluidsignaal, ongeacht welke bron (game, dvd), 5.1 digitaal naar je versterker te sturen. Het is een mooie oplossing, maar je moet dus achter die kaart weer wel een AC3 decoder hebben, het beste is in de vorm van een versterker (van Marantz, NAD, Kardon enz. maar huis, thuin en keuker versterkers van Pioneer, Sony, Philips kan ook). Verders moet je dan natuurlijk nog losse speakers hebben.
Volgens mij heb ik zelf hier een MCP-T liggen. Het is een Asus A7N8X nForce2 bordje. Komt goed uit. Hierbij wou ik graag een Logitech Z-680 halen:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/966.gif

Het leuke hiervan is er een Dolby Digital Hardware Decoding system inbegrepen is. (Thx Big-Guy) Ook confirmed op de website van Logitech:
This 5.1 set includes a built-in Dolby® Digital and DTS® hardware decoding system.
Als ik deze met de MCP-T nForce2 SS combineer heb ik dan geen versterker meer nodig toch neem ik aan? Of wel soms?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:37

Sick Nick

Drop the top!

Nope, die zit in de subwoofer ingebakken. Kabeltje naar de control pod (dat ding met het blauwe lcd schermpje), vanaf daar een kabel naar de sub en dan de rest vanaf de sub naar de speakers en stroomaansluiting. Werkt prima, wel een flinke lading draad.
Pagina: 1