Peltier koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20
ik heb een T-bird 850@945MHz (9*210) geheugen dus op 138MHz..

**ik laat binnenkort die volt mod aapsassen op mijn A7V bordje...

bovendien heb ik een peltier van 80 Watt, en een lapping kit???
nou zat ik te denken... ik moet nog een coldplate kopen en isolatie materiaal allemaal goed en aardig maar hoe krijg ik in godsnaam mijn koeler nog op mijn processor als er een coldplate EN een peltier tussen zit.??? (het zit nu al heel strak)

moet ik dan een andere koeler kopen..??
en zijn er nog meer dingen die ik nodig heb??

• procyon
kom op jongens,,,, het is nu een dag later en niemand reageert....?

als jullie het niet weten WIE DAN WEL..??

Verwijderd

Bedoel je niet 9 x 105?

• procyon
ja ok.... maar dat is DDR.. misschien niet de juiste manier om het neer te zetten maar zo zegt Wincpuid het ook ;)

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Ik denk dat je een 80 watt (waarschijnlijk effectief vermogen) nooit echt nut heeft met luchtkoeling. Alleen alpha+delta hp combo zou nog iets uit kunnen maken. Maar als jij een peltier hebt van 80 watt effectief, die laten we zeggen 120 watt verbruikt en een proc van ongeveer 50 watt hebt. Een totaal van 170 watt. Hmm ik denk niet dat je dat echt goed kunt koelen met lucht. Je heatsink van je koeler wordt dan 40 graden en dan heb je peltier weer geen nut meer, omdat de proc dan weer op kamertemp komt.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
http://www.swiftnets.com/
Hier vind je meer info over vermogen/effect peltier met luchtkoeling en waterkoeling en te verwachten temperaturen etc.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Ik ben het Wimpy eens. als je de reviews leest en de sites vande echte die-hards de zie je altijd waterkoeling, en al helemaal met een 80! Watt TEC, effectief of niet. De 120W TEC zijn volgens OC-shop.nl al kritisch met waterkoeling, hou ons op de hoogte zou ik zeggen.

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Hierover kun je heel veel vinden bdw. De sijt van tweakers heb in zijn duron extreme o/c project ook een hoop uitleg + links + datasjeet over temperaturen.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Kan je multiplier niet hoger?

1 stapje vindt ik wel errug weinig nl voor een TBird

• procyon
Die multiplier kan wel hoger maar dan moet ik mijn moderbord op 100MHz zetten en dus is ie alsnog langzamer..

ik ga dinsdagavond met een paar vrienden aan de slag :) en hou jullie op de hoogte (case temps en cpu temps) op 1000+ MHz

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Het is inderdaad lastig om een heatsink op een peltier te zetten, aangezien de standaard haakjes niet passen.

Wat je kan doen is zelf knutselen, of wellicht heeft je heatsink-fabrikant in peltiers voorzien. (verstelbare clip)

80 watt peltier gaat nog net met luchtkoeling, reken dan wel op een warme fohn in je kast. Je zit dan wel op de grens van effectief / niet effectief.

Succes met tweaken!

• procyon
ké geprobeerd maar dat past echt niet...
niet zonder de processor te beschadigen.

heb daarom een Alpha Alpha PAL6035MFC + Delta AFB-60HP combinatie besteld met een bijbehorende Complete Neo- Gasket / Neo-Stuffer en Cold-Plate kit..

Nu moet het toch wel beter gaan dan met een GlobalWin fep32 koelertje... (was met full stress 54 graden).

Trouwens ook een dimmetje Mushkin PC133 High Performance REV2 2:2:2 besteld, spannend allemaal...!

ik hou jullie op de hoogte als het me gelukt is

Verwijderd

Even terug op topic: 'k zit met hetzelfde probleem .. Een golden Orb waaronder ik een Frost-74 wil moffelen.

Het is wel mogelijk om d.m.v. ijzerdraad de voetjes van de socket te verbinden met de quickfix van de G-Orb, maar dan begin je je toch vragen te stellen ...

Iemand een pasklare oplossing ??

• php
  • Niet online

php

Gorb is niet geschikt voor peltiers. Sad but true.

Waarbij ik natuurlijk niet zeg dat er niets op te verzinnen is, maar dat hangt af van je eigen creativiteit.

• procyon
Herman,

Ik heb net een Seventeam voeding binnen gekregen, dit is een 400 Watt voeding, kan ik nu die peltier op mijn voeding aansluiten? of is een tweede voeding toch beter..? (dat is wat ik nu heb.)

en die delta, zal ik die laten blazen of zuigen:?

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021

Ik ben het Wimpy eens. als je de reviews leest en de sites vande echte die-hards de zie je altijd waterkoeling, en al helemaal met een 80! Watt TEC, effectief of niet. De 120W TEC zijn volgens OC-shop.nl al kritisch met waterkoeling, hou ons op de hoogte zou ik zeggen.

Ik heb het zwaarste peltier element van conrad. 15.4 Volt @ 14 Amp. Ik heb hiervoor 2 AT voedingen verbouwd tot een super voeding. het ding geeft een warmte verplaatsing van 123 Watt dat is dus een kleine 340 watt in totaal mijn koelblok wordt ongeveer 1 graag warmer dus het is gewoon onzin dat een peltier te zwaar kan zijn voor waterkoeling. Anders het je gewoon rotzooi. Je moet wel je koelwater goed koelen ander gaat dat stijgen, maar daar heb en een diepvries voor . :)

Acer 1501 : P4 bak

• php
  • Niet online

php

Dat is op dit moment ook mijn grootste probleem: Ik krijg de warmte wel uit mijn processor in het koelwater (temp verschil tussen water en processor is heel klein, slechts paar graden), maar ik moet het ook nog uit het koelwater zien te dumpen.

• php
  • Niet online

php

Oja, en over die voeding:

Kijk even wat er gebeurt als je alles aansluit (met voltmetertje)

Overigens staan er op de voedingspecificaties:

Bij +12v moet een lekker hoog amperage staan, liefst 12A of meer.

Kijk dan even als je het allemaal aansluit, wat de spanning van 12 volt doet. Dropt-ie te veel, dan een extra voeding. Schemaatje om twee ATX voedingen tegelijk te schakelen staat trouwens op mijn site.

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Radiator uit een opel kadet slopen. Die schijnen van koper te zijn en geleiden warmte dus supergoed.

Je zou ook eventueel een radiator van je CV los kunnen koppelen >:) Komt je water bijna geheid op kamertemp. Als het dan nog te warm wordt, tsja... koop een diepvries, leg daar je kadet radiator in met wat fans erop en koelen maar.

ieeeepppppp :P

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
herman als je het over mijn voeding hebt. ik he 2x 12 volt parallel staan ( 8 + 8 = 16 Amp ) en dan een van 5 valt on serie erachter ( 5v - 20 amp ). daar achter zitten een zooitje gelijk richters en condensatoren elco's etc. heb 16.7 volt 16 Amp max dit werkt perfect. en de diepvierstrekt alle wartmte uit het koelwater dus bij mij geen probleem. Alleen condensatie heb ik nog niet geheel onder de knie. Als je het schem hievan wilt wil ik je dat wel toe melen. Alle onderdelen komen trouwens uit de 2 AT voedingen.

Acer 1501 : P4 bak

• php
  • Niet online

php

Dan ben jij handiger in elektronica dan ik. Zodra het over weerstanden etc gaat, dan haak ik af, helaas.

Opel radiatoren zijn idd van koper. Die hangt er nu ook tussen, maar heb er slechts gisteren fans op gezet, en daarna de computer niet meer aan gehad.... (geen tijd)

Wilde hem niet laten draaien als ik niet thius was, fans liggen er momenteel los op......

Verwijderd

Op vrijdag 15 december 2000 10:50 schreef demisoft het volgende:
herman als je het over mijn voeding hebt. ik he 2x 12 volt parallel staan ( 8 + 8 = 16 Amp )
ff voor de schade-preventie: parallel schakelen kan dus alleen met AT en niet met ATX voedingen. Denk hieraan jongeren !

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Eej demisoft.. kun je mij dat schema'tje ff sturen.. zou heel fijn zijn. Heb ik iniedergeval alvast een goede voeding voor de TEC die er zeer binnenkort aankomt

blaat? BLAAAAAAAAT!

Verwijderd

herman doe is een paar pics posten van die mooie knutsel van je ben wel nieuwschierig

• php
  • Niet online

php

pics komen wellicht dit weekend.

Verwijderd

Op vrijdag 15 december 2000 12:01 schreef dataman het volgende:

[..]
ff voor de schade-preventie: parallel schakelen kan dus alleen met AT en niet met ATX voedingen. Denk hieraan jongeren !
Je kunt ook achter elke 12v uitgang een (eigenlijk overbodige) bruggelijkrichter hangen en dan parallel schakelen. Kost 40cent per voeding dus is 't best waard...
Pagina: 1