Kingston HyperX @ cas...

Pagina: 1
Acties:

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Hoi,

systeem:
- P4 3,0GHz 800MHz FSB + HT
- MSI 865PE neo2 FIS2R
- Kingston hyperX PC3500 (2x256MB)
- Maxtor 120GB SATA

Het probleem is dat ik laatst een review van hardware.info had gelezen over de nieuwe aldi pc. Het geheugen van die pc draait op cas 3. Die van mij op cas 2. De aldi pc haalde een score van 8000 punten bij pcmark. Dit terwijl ik maar rond de 7800 zit. Ik snap dat niet helemaal omdat kingston toch wel goed geheugen is.

Nog een vraagje over mijn Kingston Hyper X PC3500 modules... Als ik SiSoft Sandra 2003 Max draai staat ergens het volgende: Cl 2,5 tot 217MHz en Cl 2 tot 200MHz, terwijl op de kingston site staat dat het geheugen op 433MHz kan draaien met Cas: 2-3-3-7-1. Ik heb dus laatst geprobeerd om de auto overclock te gebruiken (core center bij mijn MSI neo2 fis2r) en toen kwam ik tot ongeveer 210MHz. Dus het geheugen liep ook op 210MHz met cas 2-3-3-7-8. Toen viel ie uit. Dit vond ik best wel vreemd omdat ik dacht dat ie minstens doorging tot 217MHz omdat dat de standaard waarde van het geheugen is... Of zijn er 2 verschillende versies van mijn geheugen??? voor zover ik heb gekeken niet.
Wat houdt trouwens het laatste getal in van de cas latency?
Dat laatste getal van de cas latency kan ik allleen maar op 4 of 8 zetten terwijl hij bij reviews en op de kingston site op 1 staat. Ik weet niet of dat wat uitmaakt maar toch... Ik heb ook nog een review gelezen van http://www.envynews.com/index.php?ID=596&page=3. Daarin staat dat ze het geheugen op 433MHz draaien met cas latency 2-3-3-7-1. Dit vind ik allemaal toch wel een beetje vreemd.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groeten BvK

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

ja, we zullen eens aan de waslijst vragen beginnen si ;)

ten eerste: die 3dmark score.
Wel, 3dmark is een programma om grafische kaarten te benchen. Bij die aldi pc is het een radeon 9800XL, bijna even goed als een 9800pro dus. Als jij bv maar een 8500 hebt, of een ti4200 of zow, is het vrij normaal dat je dus mindere score hebt. Ook andere factoren spelen nog een rol, zoals bv dual-channel (weet niet of jij dat enabled hebt) en HyperThreading en zo. Veel verschil maakt het niet, maar het kan wel die paar honderd punten schelen.

Ten tweede, sysoft sandra.
Ik zie momenteel echter niet zo goed voor mij wat je bedoelt. Kun je mss eens screenshotje posten? Nuja, mss weten anderen wel wat je bedoelt :)

Je laatste stukje gaat 100% over overclocken. Handig zijn dus oa je temps, voltages, voeding etc.

MSI is ten eerste niet bekent om zijn mega-overclockbaarheid, alhoewel 210 wel echt weining is :) Nuja, kan altijd slechte batch zijn van je mobo.

Geldt trouwens ook voor de rest van je onderdelen. Die zijn ten eerste niet getest op overclocken, dus garantie heb je niet, en het kan natuurlijk altijd wel gewoon een slecht lot geweest zijn. Heb dat nu ook met men abit nf7 :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 22:16 ]

• BvK P4
3D Mark heb ik niet gedraait omdat mijn videokaart een matrox g550 Millennium is. Heb ik even geleend van een maat van mij, komt later wel een andere in. Maar dat heeft toch niet zoveel te maken met de geheugen score die pcmark 2002 aangeeft? Ik had gister ook PAT aan te staan (Op turbo - wat is het verschil tussen turbo en ultra turbo trouwens?) en het geheugen stond op cas 2-3-3-7-8. Verder niks aan het overklokken. Toen wou ik een divx maken. Hij zat bij een gemiddelde van 20fps terwijl ik het wel over de 30fps heb gehad... Na 10 minuten viel de computer ook uit. Ik had niks overgeklokt. Alleen PAT aangezet en de cas settings van het geheugen. Het geheugen verbruikt trouwens 2,6V. Maar hij zo op 433MHz moeten draaien @ 2,6V en @ cas 2-3-3-7-1. Maar dan is hij gewoon onstabiel... PAT zou ik ook gewoon aan moeten kunnen zetten omdat hij wel een redelijk goed moederbord is (MSI 865PE neo2) en het geheugen is ook goed. Dus daar zou hij geen problemen mee moeten hebben. Of ligt het allemaal aan de videokaart? Sisoft heb ik ook gedraait en dat zag er wel redelijk uit in vergelijking met ook een 3,0GHz processor en een intel 865PE moederbord. Maar zodra ik hem iets overclock is het over en nu draait hij ook niet stabiel.

• BvK P4
van wat zou ik dan even een screenshot moeten maken in SiSoft Sandra 2003 Max?

Verwijderd

je geheugen....

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Ten eerste, welkom op dit forum :)

Wat jij zegt.. is dat je 3dmark score nog al laag is.. Hier hebben wij een mooi kopje voor in de FAQ namelijk

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)

En er staat nog veel meer.. en andere vragen.. eerst de search gebruiken :)

Kijk daar even rond :)

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

• BvK P4
niet mijn 3d mark score maar mijn pcmark 2002 score. En mijn geheugen loopt niet echt stabiel, dat is mijn probleem.

Verwijderd

aaah pcmark :) Ok my bad, niet gezien O-)

anyway, die tweehonderd pcmarks gaan het hem wel niet doen zeker ;)

Zoals ik al zei, is dit volledig individueel, je kan niet gewoon zomaar twee verschillende systemen vergelijken. Denk bv aan je HDD die mss volledig gefragmenteerd is of zow.

En van dat geheugen heb ik óók al gezegt, negen kansen op de tien is het óf je mobo óf je PSU die niet meekan.

is trouwens eerder vraagje voor DOC imo ;)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Cl 2,5 tot 217MHz en Cl 2 tot 200MHz, terwijl op de kingston site staat dat het geheugen op 433MHz kan draaien met Cas: 2-3-3-7-1.

217 * 2 = 434mhz...
200 * 2 = 400mhz

OIf bedoel je dat niet?

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

PIV is werkt met een quad-pumped fsb, als jij je PIV op 800 Mhz fsb hebt draaien dan werkt je geheugen dus op 200Mhz, en dat is voor je PIV voldoende.

Als jij je geheugen op 400 Mhz wil laten lopen, dan moet je of een andere divider instellen, en anders loopt je FSB op 1600Mhz, en dat vind je PIV niet echt lekker lijkt mij.

Kijk anders ook even in de FAQ, daar staat eea uitgelegd over snelheden van FSB en geheugen.

in principe heb je aan DDR PC2100 gehuegen in dual channel genoeg snelheid voor je PIV

dat er hier nou zoveel posts langs moeten komen voor iemand dit er even bij vermeld.

Verwijderd

of zoals ik al zei:
is trouwens eerder vraagje voor DOC imo
;)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat veel posts over 3dMark en posts die de indruk geven dat dit een n00b-topic is. :o Even voor de duidelijkheid:
Het probleem is dat de topicstarter geheguen heeft gekocht, PC3500 HyperX, wat dus volgens de specs op 217MHz DDR nog op CAS2 zou moeten draaien. Blijkbaar draait dit totaal niet in het systeem, en kan hij amper werken op 210Mhz FSB met CAS2.
DoingK schreef op 25 november 2003 @ 16:40:
PIV is werkt met een quad-pumped fsb, als jij je PIV op 800 Mhz fsb hebt draaien dan werkt je geheugen dus op 200Mhz, en dat is voor je PIV voldoende.

Als jij je geheugen op 400 Mhz wil laten lopen, dan moet je of een andere divider instellen, en anders loopt je FSB op 1600Mhz, en dat vind je PIV niet echt lekker lijkt mij.

Kijk anders ook even in de FAQ, daar staat eea uitgelegd over snelheden van FSB en geheugen.

in principe heb je aan DDR PC2100 gehuegen in dual channel genoeg snelheid voor je PIV

dat er hier nou zoveel posts langs moeten komen voor iemand dit er even bij vermeld.
Heb je zelf wel de geheugen FAQ doorgenomen? :o Dat een processor op 333FSB draait, bijvoorbeeld de Barton CPU's, betekent echt niet dat je aan (333/2=166) (nog minder dan) PC 2100 geheugen genoeg hebt hoor. 200FSB is echt PC3200. Kijk even in de geheugen faq, daar staat het uitgelegd (DDR).

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 25-11-2003 16:55 ]

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

oke, mijn fout, van dat PC2100 dan, is voor verkeerde processor berekend (PIV @FSB533).

maar oke, 200Mhz DDR(pc3200) in dual channel (zoals de TS heeft), dan heb je iig voldoende bandbreedte om de processor te voeden, en als ie bij hem op 200MHz draait op cas 2, dan zie ik eigenlijk niet wat het probleem is, want dan loopt alles gewoon volgens specificatie, en dat is gewoon goed, als de TS zijn geheugen op 400MHz wil laten lopen, dan zal zijn FSB 400*4=1600MHz worden, en dat gaat mijns inziens niet lukken.

als de TS dit dus sneller wil, dan ben ik het met ZMarre eens en kan dit beter in DOC, maar ik kreeg meer de indruk dat de TS er vanuit gaat dat PC3200 bij zijn PIV ook echt op 400FSB moet lopen, (net als bijv die 'tweakers' die met een xp1800@FSB266 hun pc4000 mem ook op 500MHz willen laten werken) en dat gaat dus niet

[ Voor 4% gewijzigd door DoingK op 25-11-2003 18:12 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat er om dat hij juist niet op CAS2 draait volgens de specificaties. 219 (3500/4/4) FSB moet hij op CAS2 kunnen draaien, maar 217 gaat al niet.

Elk reepje PC3200 geheugen draait 400MHzDDR, een PC3500 reepje draait zodoende zeker 433MHz DDR. Let op het DDR gedeelte.

Maar echt iets voor DOC lijkt mij dit niet. Het is niet echt een overclock van het geheugen namelijk, het geheugen hoort het gewoon te kunnen.

• BvK P4
ik bedoel precies wat aikeleer zegt. Het probleem is dus dat als ik de FSB verhoog naar 217MHz, en dus het geheugen meegaat dat hij dan onstabiel wordt. Beide de processor en het geheugen zou een overklok van 217MHz wel moeten redden dacht ik zo.

Ik heb het geheugen nu in het bios op 400MHz gezet in plaats van auto. De DRAM Timing Setting (zoals het in het bios staat) staat op "configure DRAM Timing by SPD". Dat houdt in dat hij automatisch de beste cas settings instelt. Ik heb toen met CPU z (een progje) gekeken waar hij op stond. Hij stond op cas 2-3-3-8. Daar was ik wel mee tevreden. Hij draait nu ook goed/stabiel.

Maar nu die kleine overklok waardoor hij niet stabiel draait. Dat vindt ik nou juist zo vreemd. Het geheugen moet het aan kunnen, dus wat vormt dan het probleem? Ik hoef em ook niet echt over te klokken, maar op het moederbord zit een functie waardoor hij op moeilijke situaties tot maximaal 10% overklokt. Dat wil ik graag gebruiken. Maar dat wil ik pas aanzetten als een gewone overklok stabiel draait. Die automatische overklok wordt alleen gebruikt als hij het moeilijk heeft. Daarna zakt hij weer naar standaar 3,0GHz, dus hij moet wel wat aankunnen als hij steeds op en neer gaat.

Verwijderd

uit bovenstaande post kan ik uitmaken dat je dus gewoon wilt overclocken en dat het niet gaat, juist of niet?

Ok dan, kijk eerst eens wat een voeding dat je hebt. Kijk daarna eens naar je temps. (de juiste :p )

Voor de andere stappen verwijs ik je graag naar de DOC faq.

Wil je echt volharden in het feit dat het niet over het overclocken gaat ( :X ); draai dan eens memtest86, staat trouwens wss ook in de faq (van dit subforum dan :) )

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
het is jammer dat de intels een gelocked multiplyer hadden anders kon je fff je CPU laag klokken om uit te zoeken of het probleem je cpu is of je geheugen.

ik heb zelf trouwens ook kingstone pc3500 ram.
draai nu 434 @ 2-2-3-4 @ 1.6 volt (now iets meer mijn mobo overvolt ietjes)\

ik had eerst een module die de 434 niet wilde halen op cas 2, of zelf maar op 2.5
maar op cas 3 lukte het wel.
probeer je geheugen heel los te time 3-4-4-8 ofzo en de frequentie op 434.
(misschien ook wat meer volt erop proberen te zetten. 2.7 of 2.8 ofzo)

als hij het dan wel haalt kan je CPU het iniedergeval wel aan, en ligt het probleem waarschijnlijk bij je geheugen.
probeer het dan eens door memtest86 te halen.
haalt hij de test niet met de opgegeven specs gewoon de module terug sturen naar de winkel. had ik ook gedaan en kreeg daarna een nieuw, met de confermatie dat de module idd was afgekeurt.

haalt hij het daarintegen niet ligt het probleem waarschijnlijk of bij je CPU, of je chipset, dat kan ook namelijk, (al is dat niet echt waarschijnlijk trouwens, maar kan probleem zijn als je een VIA had bv).
dan moet je daar wat meer volt op zetten. en nog eens proberen

[ Voor 21% gewijzigd door Countess op 25-11-2003 22:54 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• BvK P4
zal vandaag nog een paar dingen proberen. Je kunt namelijk ook PAT inschakelen op die intel 865PE moederborden. Dat heb ik ook al een paar keer gedaan, maar onder een divx viel ie uit... Volgende bericht komt om ongeveer 20.00 wel weer over wat ik allemaal heb uitgehaald.

• BvK P4
wat voor CPU en moederbord heb jij dan Countess? Als het intel is, dan heb je de cpu ook een stukje over geklokt cker?

• BvK P4
ik heb trouwens gister de helpdesk van sallandautomatisering ook even gebeld. Daar zeiden ze dat die hyperX modules niet op cas2 kunnen draaien, terwijl dat wel duidelijk op kingston.com staat. Proberen ze me hier om de tuin te leiden of...? Want ik heb juist de hyperx modules gekocht omdat ze op cas 2 konden draaien en niet om op cas 2,5 of zelfs 3 te draaien.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Ten eerste gebruik eens de edit knop :X anders leest het vrij irritant.

Het staat natuurlijk niet vast dat de specs die op de site staan opgaan voor elke module (zoals rappe timings). Het is natuurlijk erg vervelend omdat je het ervoor aangeschaft hebt.
Aangezien je pc crasht doordat je je geheugen instellingen verandert, staan je instellingen waarschijnlijk te krap. Probeer hier een beetje mee te spelen, en weet cker dat je divider instellingen etc goed staan.

• BvK P4
ja sorry ben hier net nieuw... Dit is mijn eerste vraag. Kheb nu al een paar dingen geprobeerd. Ik heb het met de auto overklok tot 3375MHz gehaald. Het geheugen liep daar op 225MHz DDR. Dat op cas 2-3-3-8-8. Dat vond ik opzich wel knap. Maar ik had hierbij de "performance mode" in het bios op slow te staan. Dat is de laagste. Verder gaat het omhoog naar Fast, Ultra, Ultra fast. Of zoiets... Ik had hem dus op de laagste. Maar wat ik wil is het volgende:
- De performace mode moet op ultra staan (1 na hoogste, zodat PAT aan staat).
- Het geheugen moet daarbij op of lager zijn dan cas 2-3-3-8-8.
- Verder moet de automatische overklok op general kunnen staan zodat hij op moeilijke momenten tot maximaal 10% de cpu overklokt.

Maar het geheugen zou het wel moeten trekken naar maximaal 220MHz DDR, daar ben ik met de overklok achter gekomen. Dus de auto overklok zou in principe geen probleem moeten zijn... Maar dan met PAT ingeschakeld, begint het wat te wiebelen. Ik heb ook 1x geprobeerd de performace mode op ultra fast te zetten, maar toen viel de computer uit en gaf een zwart scherm. Alleen op ultra zal ik nog eens proberen. Dat staat ook bij de meeste reviews die ik heb gelezen. Trouwens bij de DRAM settings heb ik SPD op enabled gezet. Dat houdt in dat de computer zelf naar de beste cas settings zoekt. Is dat wel goed of moet ik de cas settings handmatig invoeren. Doet hij het automatisch, dan staat hij op cas 2-3-3-8-8.

Wat zijn de divider instellingen?

Pagina: 1